ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 грудня 2020 року м. Чернігів Справа № 620/4500/20
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Тихоненко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Заступника керівника Менської місцевої прокуратури до Блистівської сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Менської місцевої прокуратури (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Блистівської сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області (далі - Блистівська сільська рада, відповідач) про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском, що знаходяться на ставку-русловому на р. Лоска, в межах с. Лоска Блистівської сільської ради та зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме: греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском, що знаходяться на ставку-русловому на р. Лоска, в межах с. Лоска Блистівської сільської ради.
Свої вимоги заступник керівника Менської місцевої прокуратури обґрунтовує тим, що за вивченою інформацією встановлено, що на території Блистівської сільської ради, Новгород- Сіверського району розташований ставок - русловий на р. Лоска, в межах с. Лоска, площею водного дзеркала 10 га, на якому розташована гідротехнічна споруда, а саме гребля проїзна з асфальтним покриттям довжиною 200 м, шириною по гребню 12 м та водоскидна споруда - шахтовий водоскид з донним водовипуском, донний водовипуск розміром 2,0x20 м та 2х тунельний залізобетонний водовідвідний вихід розміром 2,0x20 м. Власник вказаних об`єктів, відсутній. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність. Однак, заходи щодо оформлення права власності на гідротехнічні споруди розташовані на ставку-русловому у с. Лоска, а саме: греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском Блистівською сільською радою не вжито, чим допущено протиправну бездіяльність.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду сторонам надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.
Відповідач правом на подання відзиву не скористався.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Менською місцевою прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України Про прокуратуру вивчено інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань збереження майна інженерної інфраструктури водних об`єктів на території Новгород-Сіверського району.
За результатами вивчення встановлено, що на території Блистівської сільської ради, Новгород- Сіверського району розташований ставок - русловий на р. Лоска, в межах с. Лоска, площею водного дзеркала 10 га, на якому розташована гідротехнічна споруда, а саме гребля проїзна з асфальтним покриттям довжиною 200 м, шириною по гребню 12 м та водоскидна споруда - шахтовий водоскид з донним водовипуском, донний водовипуск розміром 2,0x20 м та 2х тунельний залізобетонний водовідвідний вихід розміром 2,0x20 м, що підтверджується актами обстеження водного об`єкту та гідротехнічної споруди від 26.07.2018 та 03.06.2020, складених представниками Сосницького міжрайонного управління водного господарства (а.с.15-16).
Технічний стан гідротехнічної споруди задовільний, відкоси поросли деревами та чагарниками.
Власник (балансоутримувач) вказаної гідротехнічної споруди згідно інвентаризаційної відомості кодифікованих штучних водних об`єктів (площею більше 0,5 га) та ГТС на них, складеної Сосницьким міжрайонним управлінням водних ресурсів, відсутній (а.с.14).
Враховуючи, що Блистівською сільською радою допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у не вчиненні дій, спрямованих на набуття територіальною громадою Блистівської сільської ради безхазяйного майна, а саме: греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском, що знаходяться на ставку-русловому на р. Лоска, в межах с. Лоска, Блистівської сільської ради, Новгород-Сіверського району Чернігівської області, заступник керівника Менської місцевої прокуратури звернувся до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи суд зазначає таке.
Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (зі змінами та доповненнями) визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно зі статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У свою чергу, статтею 26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальний громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Згідно ч. 1 ст. 328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст. 329 ЦК України).
Згідно ст. 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність. '
Відповідно до ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України від 01.07.2004 № 1952-ІV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952-ІV), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина 2 статті 3 Закону № 1952-IV).
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч. 14 ст. 18 Закону № 1952-IV).
Як встановлено судом таслідує з матеріалів справи заходи щодо оформлення права власності на гідротехнічні споруди розташовані на ставку-русловому у с. Лоска, а саме: греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском Блистівською сільською радою не вжито.
Зокрема, згідно інформації Блистівської сільської ради від 11.06.2020 № 02-20/148 сільською радою заходи щодо взяття на облік та набуття права власності на розташовані на ставку-русловому у с. Лоска гідротехнічні споруди греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском, не вживалися та не плануються вживатися . До органів, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень, із заявою стосовно взяття вказаного майна на облік як безхазяйного сільська рада не зверталася, оголошення про намір взяття на облік гідротехнічних споруд як безхазяйного майна у друкованих засобах масової інформації сільською радою не розміщувалися (а.с.21).
Разом із тим, взяття у комунальну власність територіальної громади безгосподарських гідротехнічних споруд дасть можливість вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, надавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечивши збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігти виникненню надзвичайним ситуаціям, пов`язаних з водним фактором, забезпечити безаварійний пропуск льодоходу, повені та паводків на водних об`єктах.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131і Конституції України до повноважень прокуратури належить представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до вимог частини 3-5 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VІІІ Про прокуратуру (далі - Закон), прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У відповідності до норм вказаного Закону прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави , що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.
У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Пунктом 3 наказу Генерального прокурора України від 28.05.2015 Про організацію роботи органів прокуратури щодо представництва інтересів громадянина або держави в суді та їх захисту при виконанні судових рішень визначено, що відомості про наявність підстав для застосування представницьких повноважень органи прокуратури можуть отримувати, у тому числі, з інформації, що надходить до прокуратури від органів державної влади, органів місцевого самоврядування і державного нагляду (контролю).
Відповідно до ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно.
Статтею 29 Закону України Про місцеве самоврядування передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських- рад у сфері управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громади.
Отже, питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження вказаним майном територіальної громади Блистівської сільської ради належить до повноважень органу місцевого самоврядування - Блистівської сільської ради.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що управління майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, в межах, визначених радою, належить до компетенції територіальної громади Блистівської сільської ради, однак, незважаючи на викладене, відповідач жодних дій по набуттю права власності на безхазяйні об`єкти інженерної інфраструктури гідротехнічні споруди, що знаходяться на ставку-русловому р. Лоска в межах с. Лоска, Новгород- Сіверського району Чернігівської області, не вчинив, чим допустив протиправну бездіяльність.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що позов заступника керівника Менської місцевої прокуратури підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст. ст.139, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Заступника керівника Менської місцевої прокуратури до Блистівської сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Блистівської сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском, що знаходяться на ставку-русловому на р. Лоска, в межах с. Лоска Блистівської сільської ради.
Зобов`язати Блистівську сільську раду Новгород-Сіверського району Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме: греблі проїзної з асфальтним покриттям та водоскидної споруди - шахтовий водоскид з донним водовипуском, що знаходяться на ставку-русловому на р. Лоска, в межах с. Лоска Блистівської сільської ради.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу«Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Позивач: Заступник керівника Менської місцевої прокуратури (вул. Чернігівський шлях, 9, м. Мена, Чернігівська область, 15600).
Відповідач: Блистівська сільська рада Новгород-Сіверського району Чернігівської області (вул. Б. Хмельницького, 50, с. Блистова, Новгород-Сіверський район, Чернігівська область, 16071, код ЄДРПОУ 04412998).
Повний текст рішення складено 11.12.2020.
Суддя О.М. Тихоненко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2020 |
Оприлюднено | 14.12.2020 |
Номер документу | 93469156 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Тихоненко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні