Рішення
від 23.11.2020 по справі 653/4624/19
ГЕНІЧЕСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 653/4624/19

Провадження № 2/653/318/20

РІШЕННЯ

іменем України

23 листопада 2020 року

Генічеський районний суд Херсонської області в складі:

головуючого судді Берлімової Ю.Г.

за участю секретаря Волвенко А.О.

представник позивача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Генічеськ цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації до ОСОБА_2 про стягнення надміру виплачених коштів державної допомоги,

ВСТАНОВИВ:

Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації звернулось до суду з позовною заявою до ОСОБА_2 , в якій зазначає, що згідно заяв відповідача їй було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям. Вказує, що в ході перевірки даних встановлено, що в період отримання допомоги відповідачем було приховано той факт, що її чоловік ОСОБА_3 має у власності три транспортні засоби: причіп КРД 050100, автомобіль ВАЗ 21101, автомобіль ЗАЗ 110260. У зв`язку з наданням недостовірних відомостей відповідач неправомірно отримала в період з 01 грудня 2015 року по 31 травня 2019 року державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в сумі 115788 грн. 99 коп.

Відповідачу було надіслано повідомлення про відшкодування коштів по переплаченій допомозі, проте до цього часу кошти не надійшли, у зв`язку із чим, позивач був змушений звернутись до суду, в якому просить стягнути з ОСОБА_2 на користь Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації надміру виплачених коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 115788 грн. 99 коп.

Адвокатом відповідача Ісаєвої С.Л. був наданий відзив на позовну заяву, в якій заперечувались обставини, викладені в позовній заяві та наголошено, що на момент подання відповідачем заяв та заповнення декларацій про майно та доходи ОСОБА_2 вважала, що причіп, який є у власності її сім`ї до транспортних засобів не відноситься, а автомобіль ЗАЗ був у власності чоловіка ще до укладення з ним шлюбу і був відчужений ним без оформлення договору купівлі-продажу також до укладення шлюбу, автомобіль ВАЗ також був відчужений її сім`єю в 2016 році без документального оформлення договору купівлі-продажу. Наголошують, що за відсутності у відповідача умислу на приховування майна чи недобросовісності, не зазначення вказаного майна у декларації не є підставою для висновку про безпідставне надання їй державної соціальної допомогу як члену малозабезпеченої сім`ї. Крім того, вважають, що позивачем не були вжиті достатні заходи для виключення недобросовісності з боку заявника, не роз`яснені заявнику зміст даних, які вносяться до заяви та декларації.

Представник позивача Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації по довіреності - Петрова М.О. в судовому засіданні вимоги позову підтримала, просила задовольнити.

Відповідач ОСОБА_2 в судовому засіданні була відсутня. Про день, час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином, причини неявки суду не повідомила.

Суд, вислухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про те, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

У частині третій статті 3 ЦПК України визначено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Статтею 1 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (далі - Закон) визначено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям визначає Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 (далі - Порядок).

Відповідно до п. 6 Порядку для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю). До складу сім`ї включається, зокрема, чоловік.

Відповідно до п. 12 вищезазначеного Порядку у разі, коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Відповідно до п. 28 Порядку якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Так, судом встановлено, що відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям та на підставі заяв ОСОБА_2 від 17 грудня 2015 року, 09 червня 2016 року, 30 грудня 2016 року, 18 грудня 2017 року, 22 червня 2018 року, 13 грудня 2018 року їй призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям за період з 01 грудня 2015 року по 31 травня 2016 року - 2561 грн. 59 коп. щомісячно; з 01 червня 2016 року по 30 листопада 2016 року - 2719 грн. 92 коп. щомісячно; з 01 грудня 2016 року по 31 травня 2017 року - 3049 грн. щомісячно ( в результаті проведення в травні 2017 року перерахунку сума нарахування за період з 01 травня 2017 року по 31 травня 2017 року становить 3233 грн. 34 коп.); з 01 грудня 2017 року по 31 травня 2018 року - 3405 грн. 62 коп. щомісячно; з 01 червня 2018 року по 30 червня 2018 року - 3405 грн. 62 коп.; з 01 липня 2018 року по 02 листопада 2018 року - 3536 грн. 40 коп. щомісячно; з 03 листопада 2018 року по 30 листопада 2018 року - 3806 грн. 38 коп.; з 01 грудня 2018 року по 31 травня 2019 року - 3947 грн. 99 коп. щомісячно, що підтверджується відповідними заявами ОСОБА_2 та рішеннями про призначення державної соціальної допомоги.

Звернення позивача до суду зумовлено тією підставою, що Управлінню соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації стало відомо про недостовірність наданих заявником даних та про те, що її чоловік має у власності три транспортні засоби, що у відповідності до закону протирічить можливості отримувати державну соціальну допомогу.

Судом встановлено, що дійсно дана обставина є такою, що впливає на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, оскільки, відповідно до п. 10 Порядку, соціальна допомога не призначається у разі, коли: у власності чи у володінні малозабезпеченої сім`ї є більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

Вказане також передбачено абз. 4 ч. 1 ст. 7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), згідно до якої державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є, зокрема, більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

Наявність транспортних засобів, зареєстрованих за ОСОБА_3 підтверджується відповіддю Начальника ТСЦ МВС № 6543 РСЦ МВС в Херсонській області, наданою на запит Заступника начальника управління соціального захисту населення Генічеської РДА,Ю відповідно до якої за ним зареєстровані транспортні засоби, зокрема, причіп КРД 050100, 2010 року випуску від 13 липня 2010 року, автомобіль ВАЗ 21101, 2005 року випуску від 04 листопада 2015 року,автомобіль ЗАЗ 110260 від 11 лютого 2007 року.

Так, судом встановлено, що відомості про зазначені транспортні засоби (механізми) - жодного разу не були задекларовані при зверненнях за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Крім того, в заявах про призначення соціальної допомоги відповідач власноруч ставила свій підпис під попередженнями про повернення надміру нарахованих коштів у разі подання недостовірних відомостей, тобто усвідомлювала, що надання таких відомостей тягне відповідальність згідно із чинним законодавством.

Надання недостовірних даних при оформленні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям привело до надміру виплачених коштів у розмірі за період з 01 грудня 2015 року по 31 травня 2019 року, що складає 115788 грн. 99 коп., що підтверджується відповідним розрахунком.

Про обов`язок повернення надміру виплачених коштів до бюджету відповідача повідомлено 25 вересня 2019 року, проте кошти до бюджету не повернуто.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Враховуючи вищевикладені норми, суд приходить до висновку, що безпідставно виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям підлягає примусовому стягненню із набувача за умови недобросовісності останнього, зокрема подання ним недостовірних даних для отримання такої допомоги або умисного приховання відомостей, які впливають на призначення допомоги.

Отже, судом встановлено, що відповідачем під час подання документів, необхідних для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, подано недостовірні відомості, а саме приховано відомості щодо наявності у власності нерухомого майна більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

Також слід зазначити, що суд вважає позицію адвоката відповідача, викладену у відзиві, щодо того, що незадекларовані автомобілі були відчуженні без договору купівлі-продажу, у зв`язку із чим не перебувають у власності родини відповідача неспроможною, оскільки факт їх відчуження не підтверджується жодними належними доказами, за наявною в матеріалах справи інформацією, вказане майно перебуває у власності чоловіка відповідача.

Суд вважає, що невідповідність подання відомостей про майновий стан є наслідком недобросовісних дій відповідача, внаслідок яких державі заподіяно шкоду на суму виплаченої державної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 115788 грн. 99 коп., які суд вважає за необхідним стягнути з відповідача на користь позивача.

Крім того, до стягнення з відповідача на користь позивача у відповідності до вимог ст. 141 ЦПК України підлягає судовий збір у розмірі 1921 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1212, 1215 ЦК України, ст. ст. 12, 13, 19, 23, 77, 78, 141, 263-265, 268, 273, 354-355 ЦПК України, Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, суд -

УХВАЛИВ:

Позов Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації до ОСОБА_2 про стягнення надміру виплачених коштів державної допомоги- задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНПП НОМЕР_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 на користь Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (р/р UA268520100000035417077001621 в УДКСУ в Генічеському районі, МФО 852010, код ЄДРПОУ 03198184) суму надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 115788 (сто п`ятнадцять тисяч сімсот вісімдесят вісім) гривень 99 копійок.

Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНПП НОМЕР_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 на користь Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (р/р UA268520100000035417077001621 в УДКСУ в Генічеському районі, МФО 852010, код ЄДРПОУ 03198184) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) гривня.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Херсонського апеляційного суду через Генічеський районний суд Херсонської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлений 02 грудня 2020 року.

Суддя Генічеського районного суду Ю. Г. Берлімова

Дата ухвалення рішення23.11.2020
Оприлюднено14.12.2020
Номер документу93492715
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення надміру виплачених коштів державної допомоги

Судовий реєстр по справі —653/4624/19

Рішення від 23.11.2020

Цивільне

Генічеський районний суд Херсонської області

Берлімова Ю. Г.

Рішення від 23.11.2020

Цивільне

Генічеський районний суд Херсонської області

Берлімова Ю. Г.

Ухвала від 19.06.2020

Цивільне

Генічеський районний суд Херсонської області

Берлімова Ю. Г.

Ухвала від 26.05.2020

Цивільне

Генічеський районний суд Херсонської області

Берлімова Ю. Г.

Ухвала від 27.05.2020

Цивільне

Генічеський районний суд Херсонської області

Берлімова Ю. Г.

Ухвала від 21.01.2020

Цивільне

Генічеський районний суд Херсонської області

Берлімова Ю. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні