ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"08" грудня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/3049/20
Господарський суд Одеської області у складі судді Степанової Л.В.
при секретарі судового засідання Тарасенко Ю.Г.
за участю представників сторін:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився;
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛОЗА "ВА" про стягнення 136676,48грн.
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція в Одеській області звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОЗА ВА про стягнення 136676,48грн.
В обґрунтування позовних вимог Державна екологічна інспекція в Одеській області посилається на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЛОЗА ВА для власних потреб здійснювало використання вод в артезіанських свердловин без дозволу на спецкористування, що є порушенням п.9 ч.1 ст. 44, ч.1 ст. 49 Водного кодексу України.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.10.2020р. відкрито провадження у справі, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження та призначено справу до розгляду по суті на 17.11.2020р. о 10:40.
В судовому засіданні від 17.11.2020р. було оголошено перерву на 08.12.2020р. о 11:20, про що зазначено у протоколі судового засідання.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 17.11.2020р. повідомлено учасників справи про дату та час судового засідання.
В судове засідання від 08.12.2020р. представники сторін не зявилися.
В судовому засіданні від 08.12.2020р. було винесено вступну та резолютивну частину рішення по справі №916/3049/20.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
Як вказує позивач, Державною екологічною інспекцією в Одеській області на виконання плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2020 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.11.2019р. №320, та відповідно до ст. ст. 5, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду контролю) у сфері господарської діяльності , ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Положення про територіальні органи Держекоінспеції, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №312 від 11.08.2017 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 вересня 2017 р. за № 1080/30948, у період з 17.01.2020 по 30.01.2020р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю ЛОЗА ВА . За результатами перевірки встановлено, що ТОВ ЛОЗА ВА для власних потреб та потреб водоспоживачів Надрічненської сільської ради Тарутинського району Одеської області у період з 15.11.2016р. по 23.03.2017р. здійснювало використання вод з артезіанських свердловин без дозволу на спецводокористування, що є порушенням п. 9 ч. 1 ст. 44, ч.1 ст. 49 Водного Кодексу України, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 110, 111 Водного Кодексу України.
Позивач зазначає, що відповідно до наданої ТОВ ЛОЗА ВА статистичної звітності за формою 2-ТП (водгосп) за 2016 та 2017 роки обсяг використання вод для власних потреб в період з 15.11.2016р. по 23.03.2017р. становить 26851,96куб.м., а саме: 16 днів листопада 2016 року (1 день -263,33куб.м.) - 4213,28куб.м., грудень 2016 року - 11000куб.м., січень 2017 року - 4000куб.м., лютий 2017 року - 4300куб.м., 23 дня 2017 року (1 день - 145,16 м 3 ) - 3338,68куб.м. Даний факт зафіксовано в акті, складеному за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 30.04.2020 №12/14, який складено державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Одеської області.
Як стверджує позивач, згідно ставки рентної плати за спеціальне використання води, встановленої пунктом 255.5.2. статті 255 Податкового Кодексу України №2755-VІ від 02.12.2010р. в останній редакції відповідно до Закону від 01.01.2018р. №1797-VІІІ, розмір, аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання підземних вод в Одеській області станом на дату виявлення порушення складає 101,8грн./100куб.м. (1,018грн./1куб.м.). Виходячи з вищевикладеного, здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозволу на спеціальне водокористування в розрізі нормативів плати за спеціальне використання прісних підземних вод в період їх фактичного використання: 3сам = 5 х 26 851,96 м 3 х 1,018 грн./м 3 = 136676,48грн. Отже, загальна сума збитку за період з 15.11.2016р. по 23.03.2017р. становить 136676,48грн.
Позивач вказує, що наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020р. №230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2020р. за №350/34633, затверджено Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції (далі - Положення). Державна екологічна інспекція відповідної області є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Відповідно до пунктів 9, 10 Положення, Інспекція пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами; вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.
Враховуючи викладене, позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача суму шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених Державі Україна у розмірі 136676,48грн.
Відповідач в засідання суду не з`явився, відзиву на позов не надав, своїм правом на захист не скористався у зв`язку з чим справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ст.1 Водного кодексу України використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.
Статтею 2 Водного кодексу України встановлено, що завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування. Водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства.
Відповідно до ст.149 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів. Кабінет Міністрів України забезпечує державний облік природних ресурсів, що належать до державної власності, перебувають в управлінні Автономної Республіки Крим та належать до комунальної власності і можуть використовуватися у господарській діяльності.
Статтею 151 Господарського кодексу України суб`єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси (в тому числі за плату або на інших умовах). Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.
Згідно ст.ст.49, 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб. Спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування. Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.
Судом встановлено, що Державною екологічною інспекцією в Одеській області на виконання плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2020 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.11.2019р. №320, та відповідно до ст. ст. 5, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду контролю) у сфері господарської діяльності , ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Положення про територіальні органи Держекоінспеції, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №312 від 11.08.2017 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 вересня 2017 р. за № 1080/30948, у період з 17.01.2020 по 30.01.2020р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю ЛОЗА ВА . За результатами перевірки встановлено, що ТОВ ЛОЗА ВА для власних потреб та потреб водоспоживачів Надрічненської сільської ради Тарутинського району Одеської області у період з 15.11.2016р. по 23.03.2017р. здійснювало використання вод з артезіанських свердловин без дозволу на спец водокористування, що є порушенням п. 9 ч. 1 ст. 44, ч.1 ст. 49 Водного Кодексу України, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 110, 111 Водного Кодексу України.
Відповідно до наданої ТОВ ЛОЗА ВА статистичної звітності за формою 2-ТП (водгосп) за 2016 та 2017 роки обсяг використання вод для власних потреб в період з 15.11.2016р. по 23.03.2017р. становить 26851,96куб.м., а саме: 16 днів листопада 2016 року (1 день -263,33куб.м.) - 4213,28куб.м., грудень 2016 року - 11000куб.м., січень 2017 року - 4000куб.м., лютий 2017 року - 4300куб.м., 23 дня 2017 року (1 день - 145,16 м 3 ) - 3338,68куб.м. Даний факт зафіксовано в акті, складеному за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 30.04.2020 №12/14, який складено державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Одеської області.
Відповідно до приписів ч.1, п. з ч.2 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" Порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів.
Статтею 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно зі ст.111 Водного кодексу України Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов`язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.
Згідно ставки рентної плати за спеціальне використання води, встановленої пунктом 255.5.2. статті 255 Податкового Кодексу України №2755-VІ від 02.12.2010р. в останній редакції відповідно до Закону від 01.01.2018р. №1797-VІІІ, розмір, аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання підземних вод в Одеській області станом на дату виявлення порушення складає 101,8грн./100куб.м. (1,018грн./1куб.м.).
Позивачем було зроблено розрахунок розміру відшкодування збитків, зумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів-дозволу на спеціальне водокористування, згідно якого розмір збитків склав 136676,48грн.
Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених Державі Україна у розмірі 136676,48грн., вважає його вірним та зазначає, що стягненню з відповідача підлягає сума шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених Державі Україна у розмірі 136676,48грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.
У відповідності до ст.22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ст. 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Відшкодування збитків, завданих внаслідок порушень водного законодавства, не звільняє винних від збору за спеціальне водокористування, а також від необхідності здійснення заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов`язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.
Згідно частини третьої статті 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Під час розгляд справи відповідачем не надано доказів спростовуючих позовні вимоги.
Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.
Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Одеській області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛОЗА "ВА" про стягнення суми шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених Державі Україна у розмірі 136676,48грн., обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2102,00грн. покладаються на відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 129, ст.ст. 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Державної екологічної інспекції в Одеській області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛОЗА "ВА" про стягнення 136676,48грн. - задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛОЗА "ВА" (68525, Одеська область, Тарутинський район, с. Надрічне, вул. Центральна, 89, код ЄДРПОУ 05406184) до Державного бюджету України (розрахунковий рахунок UА618999980333139331000015465 фонду охорони навколишнього природного середовища Надрічненської сільської ради Тарутинського району Одеської області, отримувач - УК у Тарутинському районі, код бюджетної класифікації 24062100, код отримувача (ЄДРПОУ) 37907783, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП) суму шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених Державі Україна у розмірі 136676,48грн.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛОЗА "ВА" (68525, Одеська область, Тарутинський район, с. Надрічне, вул. Центральна, 89, код ЄДРПОУ 05406184) на користь Державної екологічної інспекції в Одеській області (65107, м. Одеса, пр. Шевченка, 12, код ЄДРПОУ 38017120) 2102,00грн. судового збору.
Накази видати згідно зі ст. 327 ГПК України.
Повне рішення складено 14 грудня 2020 р.
Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.В. Степанова
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2020 |
Оприлюднено | 15.12.2020 |
Номер документу | 93498233 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Степанова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні