ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" грудня 2020 р. справа № 300/2088/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Боршовського Т.І.,
за участю секретаря судового засідання Хорта А.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області
про визнання протиправним рішення та зобов`язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - відповідач), в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 29.05.2020 № 856 про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати ОСОБА_1 до загального трудового стажу періоди роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993 та в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999 та призначити пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 22.05.2020.
Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 22.05.2020 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про призначення пенсії за віком. Однак 29.05.2020 відповідач прийняв рішення № 856 про відмову в призначенні пенсії позивачу, оскільки в позивача відсутній страховий стаж, який дає право на пенсію за віком (27 років). ОСОБА_1 вважає зазначену відмову в призначенні пенсії за віком протиправною, оскільки позивачем подано пенсійному органу трудову книжку, яка підтверджує необхідний стаж роботи, який дає право на призначення пенсії за віком. Позивач вказав на те, що відповідач безпідставно не взяв до уваги відомості про періоди його роботи, які містяться в трудовій книжці, лише з тієї підстави, що ОСОБА_1 не надав, окрім трудової книжки, будь-яких інших підтверджуючих документів за період його роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993. Позивач зазначив, що згідно довідки архівного відділу Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 28.05.2020 № 19-98 документи кооперативу "Геодезист" за 1989-1993 роки на зберігання до архівного відділу не надходили. ОСОБА_1 звернув увагу на те, що за умови здійснено належного запису в трудовій книжці про період роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993, відповідач не мав права вимагати будь-які інші документи для підтвердження трудового стажу, оскільки основним документом про трудову діяльність працівника є трудова книжка. Щодо періоду роботи позивача в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999, то підставою для незарахування вказаного періоду є відсутність відтиску печатки на записі в трудовій книжці про звільнення ОСОБА_1 . На думку позивача, він не може нести відповідальність за правильність та повноту оформлення документів на підприємствах, на яких позивач працював, а неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства, не може бути підставою для позбавлення ОСОБА_1 права на отримання пенсії. При цьому, підставою для призначення пенсії є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки. Позивач звернув увагу на те, що період його роботи в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999 може підтвердити ОСОБА_2 , яка була керівником вказаного підприємства в зазначений період. При цьому, при призначенні ОСОБА_2 пенсії за віком, пенсійним органом їй зараховано аналогічний період роботи в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради.
Ухвалою від 25.08.2020 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
10.09.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 04.09.2020 № 0900-0803-8/15938 на позовну заяву. У відзиві відповідач заперечив проти задоволення позову. Представник відповідача вказав, що до страхового стажу ОСОБА_1 не зарахований період його роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993, оскільки позивач не надав, окрім трудової книжки, будь-які інші підтверджуючі документи за вказаний період його роботи. Так, згідно запису № 12 в трудовій книжці, позивач працював на підставі трудового договору № 1/55 від 15.08.1989, а тому, на думку представника відповідача, зобов`язаний мати копію такого договору. Щодо періоду роботи позивача в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999, то згідно записів трудової книжки позивач в період з 01.09.1994 по 19.10.1994 працював і одночасно отримував допомогу по безробіттю. При цьому, запис про звільнення позивача з 30.03.1999 не завірений печаткою підприємства. Також позовна вимога про зобов`язання зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 періоду з 01.01.1999 по 30.03.1999 не підлягає до задоволення, оскільки такий період зарахований відповідачем на підставі індивідуальних відомостей про застраховану особу.
Ухвалами від 22.09.2020 суд витребував в Архівного відділу Калуської міської ради та Архівного відділу Калуської районної державної адміністрації:
- виписки (копії): наказу Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради за № 8 від 01.09.1994 про прийняття ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на посаду інженера землевпорядника; наказу Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради за № 3 від 30.03.1999 про звільнення ОСОБА_1 ; наказу про реорганізацію Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради; особові рахунки, відомості про виплату заробітної плати ОСОБА_1 в період його роботи в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999; будь-які інші документи щодо роботи ОСОБА_1 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради в період з 01.09.1994 по 30.03.1999.
28.09.2020 Архівний відділ Калуської міської ради повідомив суд, що документи з кадрових питань (особового складу) Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради на зберігання до Архівного відділу Калуської міської ради не передавались (а.с. 116).
06.10.2020 Архівний відділ Калуської районної державної адміністрації повідомив суд, що документи з кадрових питань (особового складу) Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради на зберігання до Архівного відділу Калуської районної державної адміністрації не передавались (а.с. 125).
Ухвалою від 07.10.2020 суд витребував у Виконавчого комітету Калуської міської ради Івано-Франківської області:
- виписки (копії): наказу Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради за № 8 від 01.09.1994 про прийняття ОСОБА_1 на посаду інженера землевпорядника; наказу Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради за № 3 від 30.03.1999 про звільнення ОСОБА_1 ; наказу про реорганізацію Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради; особові рахунки, відомості про виплату заробітної плати ОСОБА_1 в період його роботи в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999; будь-які інші документи щодо роботи ОСОБА_1 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради в період з 01.09.1994 по 30.03.1999.
12.10.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов лист Виконавчого комітету Калуської міської ради Івано-Франківської області від 12.10.2020 № 3808/02-32/04 про відсутність документів щодо періоду роботи ОСОБА_1 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради (а.с. 131).
13.10.2020 на електронну пошту Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла заява позивача від 13.10.2020 про виклик як свідка ОСОБА_2 , яка може підтвердити обставини роботи ОСОБА_1 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради в період з 01.09.1994 по 30.03.1999 (а.с. 134-135).
Ухвалою від 13.10.2020 суд призначив судовий розгляд на 22.10.2020 та викликав для дачі показів як свідка ОСОБА_2 .
В судове засідання 22.10.2020 представник відповідача не з`явився, про дату та час судового засідання Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області було повідомлено належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 146).
22.10.2020 в судовому засіданні суд допитав як свідка ОСОБА_2 .
Ухвалою від 22.10.2020 суд витребував в Івано-Франківського обласного центру зайнятості інформацію: чи перебував ОСОБА_1 на обліку як безробітній з 20.04.1994 по 19.10.1994; чи сплачувались за ОСОБА_1 страхові внески в період з 20.04.1994 по 19.10.1994 та надати підтверджуючі документи.
Ухвалою від 22.10.2020 суд витребував в Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області належним чином засвідчені копії документів про державну реєстрацію, створення та реорганізацію Державного підприємства "Калуський міський центр Державного земельного кадастру" (Госпрозрахункова землевпорядна група при виконкомі Калуської міської ради, Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро при Калуському міському відділі земельних ресурсів Держкомзему України, ідентифікаційний код - 20544452) за період з 22.12.1993 року по 2004 рік.
Ухвалою від 22.10.2020 суд витребував в Архівного відділу Калуської районної державної адміністрації належним чином засвідчені копії: документів про державну реєстрацію, створення та реорганізацію Державного підприємства "Калуський міський центр Державного земельного кадастру" (Госпрозрахункова землевпорядна група при виконкомі Калуської міської ради, Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро при Калуському міському відділі земельних ресурсів Держкомзему України, ідентифікаційний код - 20544452) за період з 22.12.1993 року по 2004 рік; документів про призначення, звільнення та виплату заробітної плати ОСОБА_1 чи інших документів, що підтверджують роботу ОСОБА_1 в Державному підприємстві "Калуський міський центр Державного земельного кадастру" (Госпрозрахункова землевпорядна група при виконкомі Калуської міської ради, Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро при Калуському міському відділі земельних ресурсів Держкомзему України, ідентифікаційний код - 20544452).
04.11.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов лист Калуської районної державної адміністрації від 03.11.2020 № 2055/01-28/018, згідно якого повідомлено суд, що документи про державну реєстрацію, створення та реорганізацію Державного підприємства "Калуський міський центр Державного земельного кадастру" (Госпрозрахункова землевпорядна група при виконкомі Калуської міської ради, Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро при Калуському міському відділі земельних ресурсів Держкомзему України, ідентифікаційний код - 20544452) та документи з кадрових питань цього підприємства до архівного відділу районної державної адміністрації не передавалися (а.с. 164).
05.11.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов лист Івано-Франківського обласного центру зайнятості від 02.11.2020 № 3158-13/28-20, в якому повідомлено суд, що ОСОБА_1 був зареєстрований в Калуському міськрайонному центрі зайнятості з 06.04.1994 та набув статус безробітного з 20.04.1994. Період виплати допомоги по безробіттю ОСОБА_1 з 20.04.1994 по 19.10.1994 (а.с. 165).
В судове засідання 07.12.2020 сторони не з`явилися, про час та дату проведення судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень (а.с. 177-178).
Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши зібрані в матеріалах справи письмові докази, в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся 22.05.2020 року до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про призначення пенсії за віком. До заяви додано: військовий квиток № НОМЕР_2 від 16.03.2020; диплом про навчання № НОМЕР_3 ; довідку із СПОВ про заробітну плату з 01.07.2020 по день звернення; довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру; паспорт громадянина України НОМЕР_4 ; трудову книжку НОМЕР_5
29.05.2020 Головне управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області прийняло рішення № 856 про відмову позивачу в призначення пенсії за віком. Рішення відповідача від 29.05.2020 про відмову в призначенні пенсії № 856 мотивоване тим, що страховий стаж роботи позивача становить 25 років 5 місяців, при необхідному 27 років (а.с. 10-11).
Представник позивача звернувся до відповідача з адвокатським запитом від 28.07.2020, в якому просив надати інформацію, які саме періоди роботи були враховані та які не враховані ОСОБА_1 до загального трудвого стажу при прийнятті 29.05.2020 рішення про відмову в призначенні пенсії № 856 (а.с. 13).
31.07.2020 Головне управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області листом № 0900-0318-8/13748 повідомило представника позивача, що до страхового стажу ОСОБА_1 не врахований період роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993 та в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 25.10.1993 по 24.12.1993 (а.с. 14-15).
Вважаючи протиправним рішення відповідача від 29.05.2020 № 856 про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду, в якому просить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати ОСОБА_1 до загального трудового стажу періоди роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993 та в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999 та призначити пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 22.05.2020.
Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.
Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).
Умови призначення пенсії за віком визначені статтею 26 Закону № 1058-IV.
Так, згідно з частиною 1 статті 26 Закону № 1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.
Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу:
з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - не менше 25 років;
з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років;
з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року - не менше 27 років;
з 1 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року - не менше 28 років;
з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року - не менше 29 років;
з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років;
з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року - не менше 31 року;
з 1 січня 2025 року по 31 грудня 2025 року - не менше 32 років;
з 1 січня 2026 року по 31 грудня 2026 року - не менше 33 років;
з 1 січня 2027 року по 31 грудня 2027 року - не менше 34 років;
починаючи з 1 січня 2028 року - не менше 35 років.
Відповідно до копії паспорта громадянина України серії НОМЕР_4 ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 16).
З огляду на зміст вищевказаних положень закону, позивач має право на призначення пенсії за віком, після досягнення 60 років та за наявності страхового стажу не менше 27 років.
Таким чином, для призначення ОСОБА_1 пенсії за віком необхідна наявність двох обов`язкових умов у сукупності: вік 60 років; страховий стаж не менше 27 років.
Як встановлено судом вище, ОСОБА_1 на час звернення до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком від ІНФОРМАЦІЯ_2 досяг віку 60 років.
Щодо наявності в позивача страхового стажу не менше 27 років, то суд вказує на таке.
Згідно з статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Такий порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637. Згідно з пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 3 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Згідно відомостей трудової книжки НОМЕР_5 , копія якої наявна в матеріалах справи, суд встановив, що позивач: з 15.11.1978 по 03.11.1980 проходив військову службу в Радянській армії; з 02.01.1981 по 29.04.1982 навчався на курсах підприємства № 13; з 07.05.1982 по 12.09.1986 працював в ОКЕ 245; з 16.09.1986 по 04.08.1989 працював в проектно-вишукувальному інституті; з 15.08.1989 по 15.09.1993 працював в Кооперативі Геодезист ; з 25.10.1993 по 24.12.1993 працював тимчасово на посаді геодезиста ІІ категорії у відділі інженерних вишукань; з 20.04.1994 по 19.10.1994 перебуував на обліку в Калуському районному центрі зайнятості як безробітний та отримував виплату допомоги по безробіттю; з 01.09.1994 по 30.03.1999 працював інженером-землевпорядником в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради; з 05.01.2000 по 04.01.2001 працював в земельно-кадастровому бюро Калуської міської ради; з 05.02.2001 по 30.06.2011 працював в земельно-кадастровому бюро Калуської міської ради; з 01.05.2009 по 30.08.2013 працював в Приватному підприємстві Захід Земля (а.с. 19-27).
Відповідно до змісту рішення Головного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області від 29.05.2020 № 856, відповідач відмовив позивачу в призначення пенсії за віком, оскільки страховий стаж роботи позивача становить 25 років 5 місяців, при необхідному 27 років (а.с. 10-11).
Згідно листа Головного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області № 0900-0318-8/13748 від 31.07.2020 до страхового стажу ОСОБА_1 не врахований період роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993 та в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 25.10.1993 по 24.12.1993 (а.с. 12-13).
Щодо періоду роботи ОСОБА_1 в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993, то суд вказує на таке.
В період запису в трудовій книжці позивача про прийняття його на роботу в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989, питання заповнення трудових книжок було врегульовано Інструкцією про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах та організаціях, затверджена постановою Держкомпраці СРСР від 20.07.1997 № 162.
Судом не встановлено не відповідності запису в трудовій книжці щодо прийняття позивача на роботу в кооперативі "Геодезист" на посаду топографиста ІІ категорії з 15.08.1989 за № 12, вимогам вказаної Інструкції.
В період звільнення позивача з роботи в кооперативі "Геодезист" 15.09.1993, була чинною Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена наказом Міністерства праці України за № 58 від 29.07.1993 (далі - Інструкція).
Відповідно до пункту 1.1 "Загальні положення" Інструкції трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Пунктами 1.1, 2.2, 2.4, 2.14, 2.15 Інструкції передбачено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника; до трудової книжки вносяться, зокрема, відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження; відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення; завіряються печаткою запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення; у графі 3 розділу "Відомості про роботу" як заголовок пишеться повне найменування підприємства, під цим заголовком у графі 1 ставиться порядковий номер запису, що вноситься, у графі 2 зазначається дата прийняття на роботу, у графі 3 пишеться: "Прийнятий або призначений до такого-то цеху, відділу, підрозділу, на дільницю, виробництво" із зазначенням його конкретного найменування, а також роботи, професії або посади і присвоєного розряду; якщо за час роботи працівника назва підприємства змінюється, то про це окремим порядком у графі 3 трудової книжки робиться запис: "Підприємство таке-то з такого-то числа перейменоване на таке-то", а у графі 4 проставляється підстава перейменування - наказ (розпорядження), його дата і номер.
Водночас, пунктами 2.6, 2.8 - 2.10 Інструкції передбачено, що у разі виявлення неправильного або неточного запису відомостей про роботу, переведення, а також про нагородження та заохочення тощо, виправлення виконується власником або уповноваженим ним органом, де було зроблено відповідний запис. Якщо підприємство, яке зробило неправильний або неточний запис, ліквідоване, відповідний запис робиться правонаступником і засвідчується печаткою, а в разі його відсутності - вищестоящою організацією, якій було підпорядковане підприємство, а в разі його відсутності - облархівом, держархівом м. Києва, держархівом м. Севастополя і держархівом при Раді Міністрів Криму. Виправлені відомості про роботу, про переведення на іншу роботу, про нагородження та заохочення та ін. мають повністю відповідати оригіналу наказу або розпорядження. Показання свідків не можуть бути підставою для виправлення занесених раніше записів. У розділі "Відомості про роботу", "Відомості про нагородження", "Відомості про заохочення" трудової книжки (вкладиша) закреслення раніше внесених неточних або неправильних записів не допускається. У разі необхідності, наприклад, зміни запису відомостей про роботу після зазначення відповідного порядкового номеру, дати внесення запису в графі 3 пишеться: "Запис за № таким-то недійсний. Прийнятий за такою-то професією (посадою)" і у графі 4 повторюються дата і номер наказу (розпорядження) власника або уповноваженого ним органу, запис з якого неправильно внесений до трудової книжки. У такому ж порядку визнається недійсним запис про звільнення і переведення на іншу постійну роботу.
З наявних у матеріалах справи копій сторінок трудової книжки позивача судом встановлено, що усі записи періоду роботи ОСОБА_1 в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993 виконано належним чином, відповідно до вимог Інструкції, жодних виправлень, пошкоджень не містять.
Разом з цим, в оскаржуваному рішенні Головного управління Пенсійного Фонду України в Івано-Франківській області № 856 від 29.05.2020, а також у відзиві на позовну заяву не зазначено про наявність будь-яких сумнівів щодо правильності чи точності внесених до трудової книжки ОСОБА_1 записів про період роботи в кооперативі "Геодезист" з 15.08.1989 по 15.09.1993.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до пункту 3 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, основним документом, що підтверджує стаж є трудова книжка. Лише при наявності неправильності чи неточності записів у трудовій книжці, для підтвердження стажу приймаються до уваги інші документи, які визначені вищевказаним Порядком № 637, зокрема: дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; довідки; виписки із наказів; особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати; посвідчення; характеристики; письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про період роботи.
Така правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 08.05.2018 у справі № 559/484/17 та від 07.11.2019 у справі № 686/19477/16.
Згідно довідки архівного відділу Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 28.05.2020 № 19-98 документи кооперативу "Геодезист" за 1989-1993 роки на зберігання до архівного відділу не надходили (а.с. 30).
Суд зазначає, що право на пенсійне забезпечення особи не повинно безумовно залежати від дій чи бездіяльності осіб, які зобов`язані вести облік трудового стажу працівників і відповідно забезпечувати зберігання цих даних та сама по собі не здача облікових книг в архівний відділ не є беззаперечним доказом відсутності у позивача страхового стажу у зазначений період.
Тобто, відсутність відповідних документів на зберіганні в архівних установах не може анулювати записи трудової книжки та позбавити позивача права на належне пенсійне забезпечення з урахуванням набутого ним трудового стажу.
Верховний Суд в постанові від 12.12.2019 за результатом розгляду справи № 229/3431/16-а дійшов висновку про безпідставність доводів пенсійного органу про неможливість підтвердження трудового стажу через відсутність на зберіганні в державному архіві запитуваних документів та вказав про неможливість надання повного об`єму необхідних для реалізації прав позивача документів та повноти записів у наявних підтверджуючих страховий стаж документах з огляду на те, що обов`язок належного оформлення таких документів покладається не на працівника, а на роботодавця чи інших уповноважених осіб.
Що стосується заперечення відповідача про те, що запис про звільнення позивача з кооперативу "Геодезист" з 15.09.1993 завірений печаткою УРСР, то суд вказує на таке.
Державою Україна питання оформлення печаток для підприємств, установ та організацій на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.1992 було врегульовано лише після прийняття наказу МВС України від 18.10.1993 № 643, яким затверджено Інструкцію про порядок видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів. До 18.10.1993 року (набрав чинності 28.10.1993). Враховуючи положення постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.1992 Про дозвільну систему , до 28.10.1993 року в Україні дозволялося використання підприємствами, установами та організаціями печаток УРСР, оформлених до проголошення незалежності держави Україна.
Суд вважає, окрім висновків щодо правового врегулювання видачі та використання печаток відповідно до законодавства України, яке не встановлювало заборони на використання печаток, виготовлених за законодавством СРСР, то по факту - несвоєчасна зміна відповідальними особами Кооперативу "Геодезист" гербової печатки, якщо б такий обов`язок існував, не може призвести до порушення права позивача щодо неврахування період роботи ОСОБА_1 в кооперативі " Геодезист " з 15.08.1989 по 15.09.1993 до страхового стажу.
Щодо періоду роботи позивача в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999, то суд вказує на таке.
Відповідно до пункту 2.4 Інструкції усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження). Записи виконуються арабськими цифрами (число і місяць двозначними). Записи виконуються акуратно, ручкою кульковою або з пером, чорнилом чорного, синього або фіолетового кольорів, і завіряються печаткою запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що згідно записів трудової книжки позивач в період з 01.09.1994 по 19.10.1994 працював і одночасно отримував допомогу по безробіттю. При цьому, запис про звільнення позивача з 30.03.1999 не завірений печаткою підприємства та зроблений за номером 17а, що може свідчити про те, що він зроблений значно пізніше.
Досліджуючи вказані доводи суд зазначає таке.
З огляду на зміст записів в трудовій книжці позивача суд встановив, що ОСОБА_1 з 01.09.1994 на підставі наказу № 8 від 01.09.1994 прийнятий в Госпрозрахункову землевпорядну групу при виконкомі Калуської міської ради на посаду інженера землевпорядника. З 30.03.1999 ОСОБА_1 звільнений з роботи на підставі наказу № 3 від 30.03.1999 у зв`язку з реорганізацією.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Державне підприємство "Калуський міський центр Державного земельного кадастру" зареєстроване 22.12.1993, є правонаступником Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради та Земельно-кадастрового госпрозрахункового бюро при Калуському міському відділі земельних ресурсів Держкомзему України, ідентифікаційний код - 20544452, реєстраційна справа зберігається в Калуській районній державній адміністрації.
Суд ухвалами від 22.09.2020, від 07.10.2020, від 22.10.2020 витребував з архівних установ: виписки (копії) наказу Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради за № 8 від 01.09.1994 про прийняття ОСОБА_1 на посаду інженера землевпорядника; наказу Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради за № 3 від 30.03.1999 про звільнення ОСОБА_1 ; наказу про реорганізацію Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради; особові рахунки, відомості про виплату заробітної плати ОСОБА_1 в період його роботи в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999; будь-які інші документи щодо роботи ОСОБА_1 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради в період з 01.09.1994 по 30.03.1999; копії документів про державну реєстрацію, створення та реорганізацію Державного підприємства "Калуський міський центр Державного земельного кадастру" (Госпрозрахункова землевпорядна група при виконкомі Калуської міської ради, Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро при Калуському міському відділі земельних ресурсів Держкомзему України, ідентифікаційний код - 20544452) за період з 22.12.1993 року по 2004 рік.
Однак на виконання вищевказаних ухвал Івано-Франкіського окружного адміністративного суду, архівні установи повідомили, що витребувані документи на зберігання не передавалися.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 637 у разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.
Пунктом 18 Порядку № 637 встановлено, що за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.
Тобто підтвердження трудового стажу на підставі показів свідків можливо у випадку відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості їх одержання.
З огляду на зміст записів в трудовій книжці позивача про період роботи в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради, такі записи здійснені начальником групи ОСОБА_2 .
В позовній заяві ОСОБА_1 зазначив, що на даний час з колишніх працівників Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради лише ОСОБА_2 , яка була керівником вказаного підприємства, оскільки інші працівники, які працювали разом з позивачем в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради, померли або перебувають за межами України.
Ухвалою від 13.10.2020 суд призначив судовий розгляд на 22.10.2020 та викликав для дачі показів як свідка ОСОБА_2 .
22.10.2020 в судовому засіданні суд допитав як свідка ОСОБА_2 , яка підтвердила факт роботи ОСОБА_1 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради в період з 01.09.1994 по 30.03.1999.
ОСОБА_2 також зазначила, що під час призначення їй пенсії відповідач зарахував до її загального трудового стажу період роботи в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради в період з 23.03.1994 по 30.03.1999. Окрім цього, ОСОБА_2 також пояснила про те, що під її керівництвом в Госпрозрахунковій землевпорядній групі працювало ще два працівники, окрім ОСОБА_1 , однак на цей час одна з них померла, а інший - виїхав на постійне місце проживання за межі України.
Отже, судом не встановлено фактів, які дають йому можливість допитати інших свідків щодо періоду роботи ОСОБА_1 з 23.03.1994 по 30.03.1999.
Факт роботи ОСОБА_2 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради в період з 23.03.1994 по 30.03.1999 підтверджується копією трудової книжки НОМЕР_6 (а.с. 34-36). При цьому, факт зарахування ОСОБА_2 до її загального трудового стажу вищевказаного періоду підтверджується листом Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 17.07.2020 за № 0900-0318-8/12958 (а.с. 33).
Відповідно до підпункту 2 пункту 6 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 № 28-2, Управління Пенсійного Фонду має право отримувати безоплатно в установленому законодавством порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності і від фізичних осіб підприємців відомості про нарахування, обчислення і сплату страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для здійснення покладених на управління Фонду завдань.
Таким чином, відповідач не був позбавлений права, в разі наявності певних розбіжностей у документах, чи відсутності окремих документів в архівних установах, для підтвердження стажу роботи, звертатись із відповідними листами, запитами до підприємств, установ, організацій, з метою отримання інформації, в тому числі, уточнюючої довідки чи документів, які містять відомості про періоди роботи, характер праці, тривалість трудоднів тощо. У спірному випадку орган пенсійного фонду мав всі правові підстави для вжиття необхідних заходів щодо встановлення наявності чи відсутності у позивача трудового стажу за оскаржуваний період роботи ОСОБА_1 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради з 01.09.1994 по 30.03.1999, в тому числі й шляхом врахування показань свідків, зокрема, керівника Госпрозрахункової землевпорядної групи при виконкомі Калуської міської ради ОСОБА_2 , період роботи якої з 23.03.1994 по 30.03.1999 зараховано до страхового стажу, що дає право на призначення пенсії за віком.
Щодо доводів відповідача про те, що запис про звільнення позивача з 30.03.1999 не завірений печаткою підприємства, то суд зазначає, що відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про трудові книжки працівників" від 27.04.1993 № 301 відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації, представництва іноземного суб`єкта господарювання.
Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 06.02.2018 в справі № 677/277/17.
Також суд звертає увагу на те, що однією з підстав для призначення пенсії за віком є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки. Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області не врахувало, що не усі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці.
Верховний Суд в постанові від 19.12.2019 за результатом розгляду справи № 307/541/17 зазначив, що право на пенсійне забезпечення особи не повинно безумовно залежати від дій чи бездіяльності осіб, які зобов`язані вести облік трудового стажу працівників і відповідно забезпечувати зберігання цих даних та сама по собі не здача облікових книг в архівний відділ не є беззаперечним доказом відсутності у позивачки страхового стажу у зазначені періоди.
В даному випадку, суд вважає, що недоліки записів у трудовій книжці не можуть бути підставою для неврахування Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відповідного стажу позивача. Окрім цього судом враховано, що період роботи позивача до дати запису про звільнення - 30.03.1999, а саме з січня 1999 року, врахований пенсійним органом до страхового стажу позивача (відомості персоніфікованого обліку форми ОК-5, а.с. 43), що по факту нівелює доводи відповідача щодо достовірності запису про звільнення та його скріплення печаткою.
Щодо зауважень відповідача до періоду з 01.09.1994 по 19.10.1994, то суд вказує на таке.
На виконання ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.10.2020 Івано-Франківський обласний центр зайнятості листом від 02.11.2020 № 3158-13/28-20 повідомив суд, що згідно якого повідомлено суд, що ОСОБА_1 був зареєстрований в Калуському міськрайонному центрі зайнятості з 06.04.1994 та набув статус безробітного з 20.04.1994. Період виплати допомоги по безробіттю ОСОБА_1 з 20.04.1994 по 19.10.1994 (а.с. 165).
Таким чином, період з 01.09.1994 по 19.10.1994 позивачу зараховано до його страхового стажу. Дана обставина підтверджується відповідачем в листі від 31.07.2020 за № 0900-0318-8/13748 та визнається у відзиві на позов.
За таких обставин, суд вважає, що відсутні підстави для зарахування відповідачем вказаного періоду роботи позивача в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради до страхового стажу.
Також суд звертає увагу на те, що період роботи позивача з 01.01.1999 по 30.03.1999 зарахований Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області до страхового стажу ОСОБА_1 на підставі індивідуальних відомостей про застраховану особу, згідно яких страхувальником за кодом ЄДРПОУ 20544452 (Державне підприємство Калуський міський центр Державного земельного кадастру ) сплачено страхові внески весь період 01-03.1999 (відомості за формою ОК-5, за січень - 31 день, лютий -28, березень -31, а.с. 43, 94). Окрім цього, вказані відомості персоніфікованого обліку також похідно підтверджують факт роботи позивача в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради, внаслідок реорганізації якої її правонаступником є Державне підприємство Калуський міський центр Державного земельного кадастру за тим самим кодом страхувальника згідно ЄДРПОУ - 20544452.
Підсумовуючи, з огляду на встановлені частиною 1 статті 26 Закону № № 1058-IV обов`язкові умови для призначення пенсії за віком, та встановлені судом в цій справі обставини, суд дійшов висновку про наявність таких умов щодо позивача, а саме: ОСОБА_1 досяг 60 років, страховий стаж становить не менше 27 років.
В позовній заяві позивач просив суд зобов`язати відповідача призначити йому пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 22.05.2020, тобто з дня звернення до пенсійного органу з відповідною заявою.
Згідно з частиною 1 статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку. Так, пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Суд встановив, що ОСОБА_1 досяг пенсійного віку ІНФОРМАЦІЯ_4 , а звернувся за призначенням пенсії 22.05.2020, тобто не пізніше трьох місяців з дня досягнення пенсійного віку. За вказаних обставин, пенсія за віком має бути призначена позивачу з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку - з 22.03.2020.
З огляду на встановлені судом обставини щодо подання позивачем відповідачу разом зі заявою від 22.05.2020 всіх необхідних документів, при наявності всіх встановлених частиною 1 статті 26 Закону № 1058-IV умов для призначення ОСОБА_1 пенсії за віком, суд дійшов висновку про те, що позивач не може бути позбавлений гарантованого Державою пенсійного забезпечення.
Суд пам`ятає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до частини другої статті 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених відповідачем прав позивача буде скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області № 856 від 29.05.2020 про відмову в призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області призначити ОСОБА_1 з 22.03.2020 пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зарахувавши до страхового стажу періоди роботи з 15.08.1989 по 15.09.1993 в Кооперативі "Геодезист" та з 20.10.1994 по 31.12.1998 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради. В задоволенні решти позову належить відмовити.
Щодо розподілу судових витрат у справі.
В підтвердження понесення судових витрат у справі позивачем подано квитанцію № 0.0.1806033490.1 від 18.08.2020 про сплату судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 840,80 грн. (а.с. 1).
З огляду на часткове задоволення позову в частині зобов`язальних вимог, відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області 630,60 грн. судових витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви до суду.
Керуючись статтями 139, 241-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області № 856 від 29.05.2020 про відмову в призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018) призначити ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) з 22.03.2020 пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зарахувавши до страхового стажу періоди роботи з 15.08.1989 по 15.09.1993 в Кооперативі "Геодезист" та з 20.10.1994 по 31.12.1998 в Госпрозрахунковій землевпорядній групі при виконкомі Калуської міської ради.
В задоволенні решти позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківської області (ідентифікаційний код 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 630 (шістсот тридцять) гривень 60 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
Позивач: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76018.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Рішення складене в повному обсязі 14 грудня 2020 р.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2020 |
Оприлюднено | 15.12.2020 |
Номер документу | 93500232 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні