Справа № 560/6006/20
РІШЕННЯ
іменем України
14 грудня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук А.М.
розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду із позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Полонського районного військового комісаріату Хмельницької області щодо ненарахування ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 01 березня 2020 року;
- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 01 березня 2020 року;
- зобов`язати Полонський районний військовий комісаріат Хмельницької області нарахувати ОСОБА_1 , індексацію грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 01 березня 2020 року;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 виплатити ОСОБА_1 , індексацію грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 01 березня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 04 червня 2020 року майора ОСОБА_1 , начальника відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 звільнено на підставі наказу командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_4 " (по особовому складу) від 08.05.2020 №163 наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 (по стройовій частині) у відставку, яким звільнено за підпунктом "б" (за станом здоров`я) пункту другого частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".
Вказує, що 21.09.2020 представником позивача за довіреністю подано до канцелярії ІНФОРМАЦІЯ_2 заяву про нарахування та виплату ОСОБА_1 за період служби індексацію грошового забезпечення, яка передбачена Законом України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №1078. 24 вересня 2020 року Хмельницький обласний військовий комісаріат відповіддю за №7/4590 повідомив позивача, що у задоволенні звернення щодо виплати індексації грошового забезпечення з 01.01.2016 по 01.03.2018 відмовлено з підстав відсутності механізму виплати сум індексації у зазначені періоди.
Зазначає, що 21.09.2020 представником позивача за довіреністю подано до канцелярії Полонського районного військового комісаріату Хмельницької області заяву про нарахування та виплату ОСОБА_1 за період служби індексацію грошового забезпечення, яка передбачена Законом України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №1078.
Вказує, що станом на день подання адміністративного позову Полонський районний військовий комісаріат Хмельницької області відповіді не надав.
Враховуючи наведене за для відновлення порушених прав, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 09.10.2020 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
Хмельницький обласний військовий комісаріат 26.10.2020 подав до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що не погоджується з позовними вимогами та просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що право на індексацію грошового забезпечення в позивача настало в грудні 2018 року по день звільнення останнього з військової служби - 04 червня 2020 року.
Полонський районний військовий комісаріат Хмельницької області 03.11.2020 подав до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що не погоджується з позовними вимогами та просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що право на індексацію грошового забезпечення в позивача настало в грудні 2018 року по день звільнення останнього з військової служби - 04 червня 2020 року. Вказує, що правових підстав для нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 30 листопада 2018 року немає.
Дослідивши позовну заяву, відзиви на позов, наявні в матеріалах справи належні та допустимі письмові докази, оцінивши їх у взаємозв`язку та сукупності, суд зазначає наступне.
Суд встановив, що 04 червня 2020 року майора ОСОБА_1 , начальника відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 звільнено на підставі наказу командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_4 " (по особовому складу) від 08.05.2020 №163 наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 (по стройовій частині) у відставку, яким звільнено за підпунктом "б" (за станом здоров`я) пункту другого частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".
21.09.2020 представником позивача за довіреністю подано до канцелярії ІНФОРМАЦІЯ_2 заяву про нарахування та виплату ОСОБА_1 за період служби індексацію грошового забезпечення, яка передбачена Законом України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №1078. 24 вересня 2020 року Хмельницький обласний військовий комісаріат відповіддю за №7/4590 повідомив позивача, що у задоволенні звернення щодо виплати індексації грошового забезпечення з 01.01.2016 по 01.03.2018 відмовлено з підстав відсутності механізму виплати сум індексації у зазначені періоди.
Крім того, 21.09.2020 представником позивача за довіреністю подано до канцелярії Полонського районного військового комісаріату Хмельницької області заяву про нарахування та виплату ОСОБА_1 за період служби індексацію грошового забезпечення, яка передбачена Законом України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №1078. Однак, станом на день подання адміністративного позову Полонський районний військовий комісаріат Хмельницької області відповіді не надав.
Вважаючи, що має право на виплату сум індексації грошового забезпечення позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі.
Згідно з частинами 2 та 3 статті 9 цього Закону, до складу грошового забезпечення входять посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення та індексація грошового забезпечення.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-XII.
Відповідно до статті 1 цього Закону, індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Статтею 2 цього Закону визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Положеннями статті 4 Закону визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
Статтею 6 вказаного Закону визначено, що у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до статті 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 №2017-III індексацію доходів населення, яка встановлюється для підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, віднесено до державних соціальних гарантій, що, згідно зі ст.19 цього Закону, є обов`язковими для всіх підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення.
Згідно з пунктом 2 такого Порядку, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.
Пунктом 4 Порядку встановлено, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Відповідно до абзацу 8 пункту 4 Порядку, у разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства.
Згідно пункту 5 Порядку, у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.
Отже, на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності покладається обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення) у разі перевищення величини індексу споживчих цін встановленого порогу індексації, при цьому базовим місяцем при обчисленні індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації слід вважати підвищення грошового забезпечення за рахунок зростання його складових, які не мають разового характеру.
Таким чином, індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці. За вимогами вказаних нормативно - правових актів проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковою для всіх юридичних осіб роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.
Відповідно до підпункту 2 пункту 6 Порядку виплата сум індексації грошових доходів здійснюється за рахунок джерел, з яких проводяться відповідні грошові виплати населенню, а саме: підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з державного бюджету, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів державного бюджету.
Отже, посилання відповідача на відсутність механізму виплати сум індексації у зазначені періоди, судом не приймається до уваги, оскільки індексація заробітної плати (грошового забезпечення) є одним із способів забезпечення державних соціальних стандартів і нормативів, тому держава не може односторонньо відмовитись від взятих на себе зобов`язань, шляхом не виділення на дані цілі бюджетних асигнувань, без внесення відповідних змін до чинного законодавства щодо зміни соціальних стандартів і нормативів.
Суд встановив, що позивач звернувся до відповідачів щодо нарахування та виплати йому індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 04.06.2020.
Хмельницьким обласним військовим комісаріатом у листі від 24.09.2020 за №7/4590 зазначено, що індексація за вказаний період не виплачувалась, оскільки фінансового ресурсу в Міністерстві оборони України не було. Вказує, що нарахування та виплата індексації ОСОБА_1 проводилась з грудня 2018 року по день звільнення - 04 червня 2020 року, що підтверджується також довідкою від 24 вересня 2020 року №7/4591 про нарахувану та виплачену індексацію грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 січня 2016 року по 04 червня 2020 року.
Суд звертає увагу на той факт, що починаючи з 01.12.2018 по 04.06.2020 ОСОБА_1 нараховувалась та виплачувалась індексація грошового забезпечення.
Таким чином, невиплата ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 30.11.2018 включно є порушенням вимог Закону №1282-ХІІ та Порядку №1078.
Зважаючи на встановлення судом порушеного права та враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачами протиправно не нараховувалась те не сплачувалась індексація грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 30.11.2018.
Здійснивши системний аналіз норм чинного законодавства та наявних у матеріалах справи належних, достатніх, допустимих та достовірних доказів, суд дійшов висновку, що дії відповідачів по відмові позивачу у виплаті індексації за період з 01.01.2016 по 30.11.2018 не відповідають критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, порушують права та законні інтереси особи, а тому позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.
Підстав для розподілу судових витрат у порядку статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України немає, так як від сплати судового збору позивач звільнений в силу Закону, а доказів понесення інших витрат суду не надано.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задоволити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Полонського районного військового комісаріату Хмельницької області щодо ненарахування ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 30 листопада 2018 року.
Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 30 листопада 2018 року.
Зобов`язати Полонський районний військовий комісаріат Хмельницької області нарахувати ОСОБА_1 , індексацію грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 30 листопада 2018 року.
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 виплатити ОСОБА_1 , індексацію грошового забезпечення з 01 січня 2016 року по 30 листопада 2018 року.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Полонський районний військовий комісаріат Хмельницької області (вул. Лесі Українки, 114,Полонне,Полонський район, Хмельницька область,30500 , код ЄДРПОУ - 33930803) Хмельницький обласний військовий комісаріат (вул. Героїв Майдану, 64, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ - 08202826)
Головуючий суддя А.М. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2020 |
Оприлюднено | 08.09.2022 |
Номер документу | 93501689 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні