П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2020 р.м. ОдесаСправа № 420/6920/19
Час і місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:
10:50 год., м. Одеса;
Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:
14.09.2020 року;
Головуючий в 1 інстанції: Корой С.М.
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді - Єщенка О.В.
суддів - Димерлія О.О.
- Танасогло Т.М.
За участю: секретаря - Іщенка В.О.
представника апелянта - Тарановського Р.В.
представника позивача - Овчаренко Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 вересня 2020 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому, з урахуванням уточнень до позову, просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №0000761202 за формою від 15.08.2019 року.
В обґрунтування позову зазначено, що у зв`язку із зняттям контролюючим органом суму ПДВ, попередньо заявлену платником до відшкодування у розмірі 7 063 013 грн. в декларації з податку на додану вартість за квітень 2019 року, позивачем 05.06.2019 року подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість за квітень 2019 року. Значення графи 6 рядка 21 уточнюючого розрахунку як збільшення так і зменшення враховано у рядку 16.2 декларації за звітний період, в якому подано такий уточнюючий розрахунок, тобто у декларації з податку на додану вартість за травень 2019 року. При цьому, позивачем у повній мірі дотримано положення п. 46.1 ст. 46, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200, ст. 200-1 Податкового кодексу України, отже суми ПДВ, визначені до відшкодування на рахунок платника, заявлено правомірно та обґрунтовано.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 2 вересня 2020 року адміністративний позов задоволено. Суд визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Одеській області №0000761202 за формою від 15.08.2019 року.
Вирішуючи спір по суті та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що подання платником податків податкової звітності здійснюється саме в порядку та за формою, встановленою Податковим кодексом України та Порядком №21, а уточнюючий розрахунок є невід`ємною частиною податкової декларації у разі, якщо останній був прийнятий контролюючим органом за відсутності підстав для відмови у його прийнятті, передбачених підпунктом 49.11 статті 49 Податкового кодексу України. За правилами Розділу ІІI Порядку №422 в інтегрованій картці платника відображається у тому числі різниця між грошовим зобов`язанням, зазначеним у поданому раніше звітному документі, та грошовим зобов`язанням, розрахованим з урахуванням виявлених платником помилок згідно первинних показників (коригування), зазначених у поданому та прийнятому фіскальним органом уточнюючому розрахунку. При цьому, показники поданого платником та прийнятого у визначеному законом порядку податкового документа, зокрема, уточнюючого розрахунку до податкової декларації, є обов`язковими для відображення та відповідного коригування у інтегрованій картці платника.
З огляду на те, що показники декларацій та уточнюючих розрахунків до декларацій мають бути внесені до інтегрованої картки платника, а уточнюючий розрахунок до декларації попереднього періоду поданий до надсилання звітності за наступний звітний період, чим спростовується факт повторного заявлення до відшкодування сум ПДВ, і правомірність формування податкового кредиту не заперечується відповідачем, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість та не відповідність зменшення позивачу бюджетного відшкодування по податку на додану вартість та застосування штрафних санкцій, що є безумовною підставою для скасування рішення суб`єкта владних повноважень.
В апеляційній скарзі Головне управління ДПС в Одеській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення та прийняти нове про відмову у задоволення позову у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини, та обставинам справи і помилково не враховано, що актом перевірки встановлено повторне заявлення підприємством суми ПДВ до бюджетного відшкодування (суми ПДВ, сплачені на митниці в попередньому періоді), яку в подальшому зменшено уточнюючим розрахунком та відповідно може бути включена до складу податкового кредиту у декларації за звітний період, в якому відбулось уточнення таких даних. Таким чином, висновки контролюючого органу про порушення позивачем приписів п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, п. 5 Розділу VI наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року №21 є обґрунтованими, податкове повідомлення-рішення винесено правомірно та у суду першої інстанції не виникло обставин для задоволення адміністративного позову.
У відзиві на апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" посилається на необґрунтованість доводів апелянта, правильність висновків суду першої інстанції та відсутність обставин для скасування судового рішення.
Судом першої інстанції з`ясовано та як встановлено під час апеляційного розгляду, ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" 16.05.2019 року направлено засобами електронного зв`язку податкову декларацію з податку на додану вартість №102172509 за квітень 2019 року, у якій задекларовано:
- у рядку 19 Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17-рядок 9 декларації) (позитивне значення) 18 470 098 грн.;
- у рядку 20 Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ст. 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1) 18 470 098 грн., яка:
відповідно до рядку 20.2 підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2) (рядок 3 Д3) 7 065 013 грн.:
відповідно до рядку 20.2.1 на рахунок платника у банку 7 065 013 грн.;
- у рядку 20.3 зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 20 - рядок 20.1 - рядок 20.2) 11 405 085 грн.
- у рядку 21 Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) 11 405 085 грн.
До декларації додано:
- Розрахунок коригування сум податку на додану вартість (Д1);
- Довідку про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2), в якій суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21), та виникла за період лютий, березень, квітень 2019 року, всього у сумі 11 405 085 грн.;
- Розрахунок бюджетного відшкодування (Д3) на суму від`ємного значення, у тому числі сплачено постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України, отримано послуг від нерезидента на митній території України, 7 065 013 грн.;
- Заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4), в якій відповідно до ст. 200 Розділу V Кодексу бюджетне відшкодування, визначене у податковій декларації за звітний (податковий) період (рядок 20.2) з податку на додану вартість квітень 2019 року у сумі (рядок 20.2.1) 7 065 013 грн., підприємство просило перерахувати на рахунок № НОМЕР_1 МФО 351005 в АТ "УкрСиббанк";
- Розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5);
- Довідка (Д6) подається платниками, які заповнюють рядок 5 декларації, та підприємствами (організаціями) інвалідів.
Згідно квитанції №1 податкова звітність доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України 16.05.2019 року о 16:08:21.
Згідно квитанції №2 податкова звітність доставлена до районного рівня ГУ ДФС в Одеській області 16.05.2019 року о 16:08:21.
Згідно даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість 16.05.2019 року о 16:23 проведено реєстрацію суми податку, заявленої платником до відшкодування, у розмірі 7 065 013 грн.
20.05.2019 року о 17:36 проведено реєстрацію зняття суми податку на додану вартість, заявлену до відшкодування.
З огляду на зняття заявлених сум до бюджетного відшкодування та неможливість їх повторного відображення у звітності відповідного податкового періоду, 05.06.2019 року ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" подало уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок, в якому визначено уточнені дані звітності за квітень 2019 року:
- у рядку 19 Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17-рядок 9 декларації) (позитивне значення) 18 470 098 грн.;
- у рядку 20 Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ст. 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1) 18 470 098 грн.
- у рядку 20.3 зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 20 - рядок 20.1 - рядок 20.2) 18 470 098 грн.;
- у рядку 21 Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) 18 470 098 грн.
До уточнюючого розрахунку додано:
- Довідку про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2), в якій суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21), та виникла за період лютий, березень, квітень 2019 року, всього у сумі 18 470 098 грн.;
- Розрахунок бюджетного відшкодування (Д3) на суму від`ємного значення, у тому числі сплачено постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України, отримано послуг від нерезидента на митній території України, в якому визначено суму від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ст. 200 Розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, за вирахуванням суми, зарахованої у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість (рядок 20 - рядок 20.1 декларації звітного (податкового) періоду), 18 470 098 грн.;
- Заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4), із нульовими показниками;
Згідно квитанції №2 уточнена податкова звітність доставлена до районного рівня ГУ ДФС в Одеській області 05.06.2019 року о 17:08:15.
19.06.2019 року ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" направлено засобами електронного зв`язку податкову декларацію з податку на додану вартість №9130771617 за травень 2019 року, у якій задекларовано:
- у рядку 19 Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17-рядок 9 декларації) (позитивне значення) 8 021 310 грн.;
- у рядку 20 Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ст. 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1) 8 021 310 грн., яка:
відповідно до рядку 20.2 підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2) (рядок 3 Д3) 7 065 013 грн.:
відповідно до рядку 20.2.1 на рахунок платника у банку 7 065 013 грн.;
- у рядку 20.3 зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 20 - рядок 20.1 - рядок 20.2) 1 136 297 грн.
- у рядку 21 Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) 1 136 297 грн.
До декларації додано:
- Розрахунок коригування сум податку на додану вартість (Д1);
- Довідку про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2), в якій суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21), та виникла за період лютий, березень, квітень 2019 року, всього у сумі 1 136 297 грн.;
- Розрахунок бюджетного відшкодування (Д3) на суму від`ємного значення, у тому числі сплачено постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України, отримано послуг від нерезидента на митній території України, 7 065 013 грн.;
- Заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4), в якій відповідно до ст. 200 Розділу V Кодексу бюджетне відшкодування, визначене у податковій декларації за звітний (податковий) період (рядок 20.2) з податку на додану вартість травень 2019 року у сумі (рядок 20.2.1) 7 065 013 грн., підприємство просило перерахувати на рахунок № НОМЕР_1 МФО 351005 в АТ "УкрСиббанк";
- Розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5);
- Довідка (Д6) подається платниками, які заповнюють рядок 5 декларації, та підприємствами (організаціями) інвалідів.
Згідно квитанції №2 податкова звітність доставлена до районного рівня ГУ ДФС в Одеській області 19.06.2019 року о 16:48:17.
25.06.2019 року Головним управлінням ДФС в Одеській області на підставі ст. 16, п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України направлено позивачу запит про надання інформації (пояснення) та її документальне підтвердження (завірені належним чином копії документів), що безпосередньо стосуються господарських відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків (їх відображення в обліку і звітності) із підприємствами (контрагентами) за рахунок яких відповідно складено розрахунок суми бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2019 року (декларація з податку на додану вартість від 19.06.2019 року №9130771617).
У відповідь на вказаний запит позивач у листі від 22.07.2019 року №306-19 надав відповідачу інформацію про те, що заявлена до відшкодування за травень 2019 року сума ПДВ фактично сплачена підприємством під час ввезення товарів на митну територію України у квітні 2019 року (митні декларації UA№125110/2019/407251 та UA№125110/2019/407250 від 20.04.2019 року).
На підтвердження повідомлених обставин позивачем до вказаного листа додано контракти, ВМД, CMR, прибуткові накладні, сертифікати, виписки по рахунку, оборотно-сальдові відомості тощо.
11.07.2019 року ГУ ДФС в Одеській області проведено камеральну перевірку ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку по декларації з ПДВ за травень 2019 року, за результатом якої складено акт №413/15-32-12-02/32790454.
Зазначеною перевіркою встановлено порушення ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ" вимог Податкового кодексу України в частині достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за травень 2019 року, а саме: п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, п. 5 Розділу VI наказу Міністерства Фінансів України "Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість" від 28.01.2016 року №21, в результаті чого підприємством завищено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника у розмірі 7 065 013 грн.
Вказані висновки контролюючий орган обґрунтовує тим, що підприємством вдруге заявлено суму ПДВ (7 065 013 грн. - суми ПДВ сплачені на митниці в квітні 2019 року), яку зменшено уточнюючим розрахунком у червні 2019 року та відповідно може бути включено до складу податкового кредиту декларації за червень 2019 року.
На підставі виявлених порушень відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 15.08.2019 року №0000761202 форми В1 , яким позивачу зменшено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість за травень 2019 року на суму 7 065 013 та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1 766 253 грн.
Позивач скористався своїм правом адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення, подавши скаргу до контролюючого органу вищого рівня, проте скарга була залишена без задоволення, а рішення відповідача - без змін.
Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням, посилаючись на його необґрунтованість і неправомірність, позивач звернувся до суду із цим позовом, в якому ставиться питання про скасування рішення суб`єкта владних повноважень.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів виходить з наступного.
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначаються статтею 200 Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Згідно із п.п. 200.2, 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
За правилами п.п. 200.7, 200.8, 200.9, 200.10 ст. 200 Податкового кодексу України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
До податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.
Форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
У строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).
Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:
у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;
у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.
Слід зазначити, що відповідно до п.п. 1, 6, 9 Розділу ІІІ Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року №21, декларація подається платником у визначений у пункті 5 розділу II цього Порядку строк за формою, встановленою на дату подання.
До декларації вносяться дані податкового обліку платника окремо за кожний звітний (податковий) період без наростаючого підсумку.
Платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов`язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника.
Декларація подається платником за звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексу.
Згідно із п.п. 1, 2, 3, 4 Розділу ІV Порядку від 28.01.2016 року №21 у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 глави 9 розділу II Кодексу) платник податку самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним декларації, він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої декларації за формою, встановленою на дату подання уточнюючого розрахунку.
Внесення змін до податкової звітності за результатами самостійного виявлення помилок здійснюється у порядку, визначеному статтею 50 розділу II Кодексу.
У разі виправлення помилок у рядках поданої раніше декларації, до яких повинні додаватися додатки, до уточнюючого розрахунку повинні бути додані відповідні додатки, що містять інформацію щодо уточнених показників.
Не може бути зменшена сума податкових зобов`язань, яка не була сплачена до бюджету в минулих звітних (податкових) періодах, у зв`язку з повним або частковим списанням податкового боргу.
За правилами п. 5 Розділу ІV Порядку від 28.01.2016 року №21 зміна напряму узгодженого бюджетного відшкодування за рішенням платника податку здійснюється шляхом подання до контролюючого органу уточнюючого розрахунку до декларації за звітний (податковий) період, в якому було задеклароване таке бюджетне відшкодування.
Відповідно до п.п. 1, 2, 3, 4 Розділу VІ Порядку від 28.01.2016 року №21 уточнюючий розрахунок може бути поданий у спосіб, визначений в абзаці четвертому пункту 50.1 статті 50 розділу II Кодексу.
У графі 4 відображаються відповідні показники декларації звітного періоду, що виправляється. У разі якщо до декларації за цей звітний період раніше вносилися зміни, у графі 4 відображаються відповідні показники графи 5 останнього уточнюючого розрахунку, який подавався до декларації звітного (податкового) періоду, що виправляється.
У графі 5 уточнюючого розрахунку відображаються відповідні показники з урахуванням виправлення.
У графі 6 відображається сума помилки (абсолютне значення).
Згідно із п.п. 5, 6 Розділу VІ Порядку від 28.01.2016 року №21 у разі виправлення значення рядка 21 декларації, яке у майбутніх звітних періодах не вплинуло на значення рядка 18 чи рядка 20.2, уточнюючий розрахунок подається за один звітний період, в якому вносяться відповідні зміни. Такий уточнюючий розрахунок може бути поданий у спосіб, визначений в абзаці четвертому пункту 50.1 статті 50 розділу II Кодексу. Значення графи 6 рядка 21 уточнюючого розрахунку (як збільшення, так і зменшення) враховується у рядку 16.2 декларації за звітний період, у якому подано такий уточнюючий розрахунок.
У разі виправлення значення рядка 21 декларації, яке у майбутніх періодах впливатиме на значення рядка 18 чи рядка 20.2, уточнюючий розрахунок подається за кожний звітний період, у якому значення рядка 21 декларації впливало на значення рядка 18 чи рядка 20.2.
Аналіз наведених правових норм показав, що порядок відшкодування сум податку на додану вартість з Державного бюджету України реалізується шляхом врахування у зменшення суми податкового боргу з податку, а в разі відсутності податкового боргу - за заявою платника шляхом бюджетного відшкодуванню на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Право бюджетного відшкодування підтверджується платником документально та узгоджується за результатом перевірки контролюючим органом.
Висновок камеральної чи документальної перевірки про невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, є підставою для надсилання контролюючим органом податкового повідомлення про суму перевищення бюджетного відшкодування та її вирахування - у разі встановлення перевищення заявлених сум до відшкодування або податкового повідомлення про відмову в наданні бюджетного відшкодування - у разі встановлення факту відсутності права платника на відшкодування сум ПДВ з Бюджету.
Під час вирішення спору по суті судом першої інстанції вірно встановлено, що за результатом звітного податкового періоду за квітень 2019 року позивач скористався своїм правом, передбаченим п.п. 200.4, 200.7 ст. 200 Податкового кодексу України, та подав контролюючому органу відповідну податкову декларацію разом із заявою про повернення суми бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку.
В свою чергу, контролюючим органом не реалізовано функції, передбачені п. 200.10 Податкового кодексу України, перевірку достовірності заявлених до відшкодування сум податку на додану вартість з Бюджету не проведено.
Про документальну недостовірність сум ПДВ, заявлених позивачем до відшкодування з Бюджету, не визначається контролюючим органом і у акті камеральної перевірки, проведеної за результатом подання податкової декларації та заяви платника про бюджетне відшкодування у звітному податковому періоді за травень 2019 року.
Підстави, передбачені приписами п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України, для позбавлення платника права на бюджетне відшкодування контролюючим органом також не наведені.
Фактично, єдиною обставиною для прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення стала незгода контролюючого органу із порядком зміни платником напрямку сформованого у квітні 2019 року від`ємного значення по податку на додану вартість на підставі поданого уточнюючого розрахунку до вказаної звітності.
При цьому, колегія суддів враховує, що обраний спосіб використання від`ємного значення з податку на додану вартість прямо передбачений положеннями п.п. 1, 2, 3, 4 Розділу ІV, п.п. 5, 6 Розділу VІ Порядку від 28.01.2016 року №21, чим підтверджується правомірність дій платника податку.
Натомість, залишаються непідтвердженими висновки контролюючого органу про недостовірність нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість та завищення заявлених позивачем сум.
Враховуючи викладене, оскільки контролюючим органом документально не була встановлена відсутність у позивача права на бюджетне відшкодування, а визначення позивачем сум податку на додану вартість, що підлягають відшкодуванню з бюджету, відповідає правилам податкового законодавства та прийнятих відповідно до нього нормативних актів, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про невідповідність рішення суб`єкта владних повноважень критерію обґрунтованості і правомірності та наявність безумовних підстав для його скасування.
З огляду на наведене, оскільки висновки суду про наявність підстав для задоволення позову відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до вимог ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 вересня 2020 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 14.12.2020 року (з урахуванням терміну перебування одного із членів колегії на лікарняному).
Головуючий-суддя: О.В. Єщенко
Судді: О.О. Димерлій
Т.М. Танасогло
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2020 |
Оприлюднено | 15.12.2020 |
Номер документу | 93503084 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Блажівська Н.Є.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Блажівська Н.Є.
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Єщенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні