Рішення
від 03.12.2020 по справі 10/45(917/1037/20)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.12.2020 Справа № 10/45(917/1037/20)

Суддя господарського суду Полтавської області Іванко Л.А., при секретарі судового засідання Ісенко М.В., розглянувши матеріали

за позовною заявою Першого заступника керівника Полтавської місцевої прокуратури Полтавської області (36020, м. Полтава, вул. Козака, 1, ідент. код 02910060) в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях (36014, м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 1/23, ідент. код 42769539)

до відповідача Полтавської міської ради (36000, м. Полтава, вул. Соборності, 36, ідент. код 24388285)

третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Управління майном комунальної власності міста виконавчого комітету Полтавської міської ради (36000 м. Полтава, вул. Соборності, 36, ідент. код 13967034)

третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Колективне підприємство "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" (36007, м. Полтава, вул. М. Бірюзова, буд.26/1, ідент. код 22537516)

про визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Представники сторін - згідно протоколу

ВСТАНОВИВ:

Розглядається позовна заява заступника керівника Полтавської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях до Полтавської міської ради про визнання незаконною її бездіяльність щодо неприйняття до комунальної власності міста територіальної громади гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м. Полтаві, та зобов`язати на найближчому пленарному засіданні ради прийняти рішення про прийняття до комунальної власності гуртожитку.

Позовні вимоги обгрунтовано тим, що Полтавська міська рада (далі - відповідач) всупереч положенням Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Кодексу України з процедур банкрутства не прийняла до комунальної власності територіальної громади міста об`єктів житлового фонду підприємства - банкрута незважаючи на виконання ліквідатором КП "Полтавська бавовнянопрядильна фабрика" всіх передумов для їх передачі.

Відповідач у відзиві проти позову заперечує, оскільки вважає, що підстави для прийняття гуртожитків до комунальної власності відсутні.

У даній справі були вчинені наступні процесуальні дії.

За протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.06.2020 року даний позов був переданий на розгляд судді Іванко Л.А.

За даним позовом ухвалою Господарського суду Полтавської області від 25.08.2020 року відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.

Підготовче засідання у справі призначене на 29.09.2020 року.

29.09.2020 року в судовому засіданні оголошено перерву до 20.10.2020 на 10:45.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 20.10.2020 року закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 10.11.2020.

Ухвалою Господарського суду від 10.11.2020 року відкладено розгляд справи на 03.12.2020 року.

Під час розгляду справи по суті судом були досліджені всі письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

В судовому засіданні 03.12.2020 року судом було оголошено вступну та резолютивну частину рішення згідно ст. 240 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях, дослідивши всі наявні у справі докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.

Постановою Господарського суду Полтавської області 12.08.2003 визнано банкрутом Колективне підприємство Полтавська бавовнянопрядильна фабрика , відкрито ліквідаційну процедуру (далі - Полтавська бавовнопрядильна фабрика ).

Також, пунктом 4 вказаної Постанови зобов`язано виконавчий комітет Полтавської міської ради у відповідності до ст. 26 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом прийняти до комунальної власності без додаткових умов гуртожитки, які обліковуються на балансі КІП Полтавська бавовнопрядильна фабрика .

Вказаний гуртожиток під час приватизації державного майна КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика не увійшов до вартості майна підприємства, що підлягало приватизації, та залишився на балансі вказаного підприємства, як державне майно.

Відповідно до рішення 14 сесії 6 скликання Полтавської обласної ради від 21.12. 2012 Про Регіональну програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад міст, селищ, сіл Полтавської області на 2012-2015 роки затверджено Регіональну програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад міст, селищ та сіл Полтавської області на 2012-2015 роки. Вказаним рішенням рекомендовано органам місцевого самоврядування розробити та затвердити місцеві програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад.

Відповідно до Паспорту Регіональної програми, що є додатком до рішення сесії Полтавської обласної ради визначено, в т.ч. і гуртожиток по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві як такий, що підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади міста.

Відповідно до Програми передачі гуртожитків у власність територіальної громади м. Полтави та реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, яка є додатком до рішення позачергової 29 сесії 6 скликання Полтавської міської ради від 05.02.2013 (далі - Програми), передається у комунальну власність Полтавської міської ради об`єкт державної власності - гуртожиток по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві. Згідно вказаної Програми, термін передачі гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві визначено 2014 рік.

Однак, Полтавською міською радою заходи до прийняття вказаного об`єкту нерухомості у комунальну власність територіальної громади міста до цього часу не вжито, що свідчить на думку позивача про бездіяльність Відповідача, яка суперечить вимогам законодавства.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (п.3 ст.3 ГПК України)

Відповідно до п.6 ст. 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» . У даній справі про банкрутство Комунального підприємства "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" триває ліквідаційна процедура і системний аналіз положень Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» вказує на те, що з моменту порушення стосовно боржника справи про банкрутство він перебуває в особливому правовому режимі, який змінює весь комплекс юридичних правовідносин боржника, і спеціальні норми Закону мають пріоритет у застосуванні при розгляді справ про банкрутство щодо інших законодавчих актів України.

Постановою господарського суду Полтавської області від 12.08.2003 року Комунальне підприємство "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру.

В ході здійснення ліквідаційної процедури ліквідатором було встановлено, що відповідно до витягів з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна КП Полтавська бавовнопрядильна фабрика є балансоутримувачем державного майна - гуртожитка по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві.

Згідно ч. 1 ст. 26 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом (в редакції, чинній на дату винесення постанови) усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського віддання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об`єктів державного житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об`єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що у відповідності до зазначених приписів в постанові господарського суду Полтавської області від 12.08.2003 року (п.4) виконавчий комітет Полтавської міської ради зобов`язано прийняти до комунальної власності без додаткових умов гуртожитки, які обліковуються на балансі КП Полтавська бавовнопрядильна фабрика .

За даних обставин, суд прийшов до висновку про закриття провадження в частині вимоги позивача про зобов`язання Полтавської міської ради прийняти рішення про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві без додаткових умов в зв`язку з існуванням рішення господарського суду Полтавської області, в якому вирішено спір між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав.

На даний час гуртожитки, які обліковуються на балансі КП Полтавська бавовнопрядильна фабрика залишаються не прийнятими до комунальної власності міста, в зв`язку з чим, позивач просить визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської ради.

Постановою Господарського суду Полтавської області від 12.08.2003 визнано банкрутом Колективне підприємство "Полтавська бавовнопрядильна фабрика", відкрито ліквідаційну процедуру та зобов`язано виконавчий комітет Полтавської міської ради прийняти до комунальної власності без додаткових умов гуртожитки, які обліковуються на балансі КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика".

Відповідно до рішення 14 сесії 6 скликання Полтавської обласної ради від 21.12.2012 Про Регіональну програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад міст, селищ, сіл Полтавської області на 2012-2015 роки затверджено Регіональну програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад міст, селищ та сіл Полтавської області на 2012-2015 роки. Вказаним рішенням рекомендовано органам місцевого самоврядування розробити та затвердити місцеві програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад.

Відповідно до Паспорту Регіональної програми, що є додатком до рішення сесії Полтавської обласної ради визначено, в т.ч. і гуртожиток по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві як такий, що підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади міста.

Відповідно до Програми передачі гуртожитків у власність територіальної громади м. Полтави та реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, яка є додатком до рішенням позачергової 29 сесії 6 скликання Полтавської міської ради від 05.02.2013 (далі - Програми), передається у комунальну власність Полтавської міської ради об`єкт державної власності - гуртожиток по вул.Пушкіна, 110 у м.Полтаві. Згідно вказаної Програми, термін передачі гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м. Полтаві визначено 2014 рік.

Відповідно до статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність (п. 51 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Об`єктом передачі права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, згідно з Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", є житловий фонд та інші об`єкти соціальної інфраструктури, які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції, чинній станом на ухвалення рішення про банкрутство підприємства), усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об`єктів державного житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об`єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.

Частиною 1 статті 6 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" закріплено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі.

РВ ФДМ України по Полтавській області, як орган, уповноважений управляти об`єктами державної власності, також звертався до органу місцевого самоврядування та Управління майном комунальної власності міста щодо стану виконання вимог законодавства та Програми, зокрема, у листах від 15.10.2014 за №05-03-4908, від 22.12.2014 за №05-03-6081, від 08.09.2015 за №05-03-3834.

Однак, виконавчим органом міської ради у відповіді РВ ФДМ України по Полтавській області від 13.11.2014 за №01-05/01-15/190 зазначено власне тлумачення п.8 Положення, затвердженого Постановою КМУ від 06.11.1996 №891, а саме щодо порядку передачі об`єкту нерухомості до комунальної власності міста. Разом з тим, виконавчий комітет Полтавської міської ради у листі від 23.11.2015 за №04.2-28/1/10248, підтвердив отримання від ліквідатора комунального підприємства документів, щодо передачі у комунальну власність гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м. Полтаві.

Згідно із пунктом 8 Положення № 891, передача відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться разом з відповідною технічною документацією на будинок (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інші), а також документами, що встановлюють право на нього.

У разі відсутності необхідної технічної документації вона відновлюється за рахунок підприємства, установи чи організації, що передає відомчий житловий фонд у комунальну власність.

Акт приймання-передачі відомчого житлового фонду у комунальну власність складається в чотирьох примірниках, підписується членами комісії з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність та затверджується держадміністрацією або виконкомом, який утворив цю комісію (п.9 Положення №891).

Під час розгляду справи встановлено, що КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" надано комісії з питань передачі відомчих об`єктів у комунальну власність копії відповідної технічної документації на спірні гуртожитки, плани зовнішніх мереж та іншу документацію.

Крім того, підприємством неодноразово у листах наголошувалося про готовність передачі оригіналів такої документації разом із житловим фондом, однак дії щодо оформлення прийняття у комунальну власність гуртожитків комісією не здійснено.

Згідно положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнавання його банкрутом" передбачено обов`язкове передання об`єктів житлового фонду, виявлених під час ліквідаційної процедури, до комунальної власності територіальних громад міста. При цьому таке передання є безумовним, тобто відбувається без жодних додаткових умов.

Також, згідно з пунктами 1-3 статті 3 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків", забезпечення реалізації конституційного права на житло мешканців гуртожитків, на яких поширюється дія цього Закону, здійснюється з дотриманням таких підходів: всі гуртожитки, на які поширюється дія цього Закону, підлягають передачі у власність територіальних громад; передача гуртожитків у власність територіальних громад відповідно до цього Закону має бути здійснена в строки, передбачені державною програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад; передача гуртожитків згідно із цим Законом у власність територіальних громад здійснюється відповідно до порядку, передбаченого Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" та прийнятих відповідно до нього підзаконних актів, з урахуванням особливостей цього Закону."

В ході розгляду справи підтверджено, що всупереч вимогам статті 3 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків", а також частини 5 статті 7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", пункту 9 Положення №891 у строк, визначений відповідною програмою, акти приймання - передачі гуртожитків в комунальну власність не складено, право комунальної власності на гуртожитки не зареєстровано, а відтак гуртожитки не прийнято до комунальної власності.

Полтавська міська рада, якою прийнято рішення від 05.02.2013 року про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві та зобов`язано комісію з питань передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність визначити технічний стан гуртожитків з оформленням актів приймання-передачі гуртожитків, повинна контролювати і забезпечити виконання цього рішення.

Отже, Полтавською міською радою не вжито усіх заходів щодо прийняття у комунальну власність гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтава відповідно до вимог чинного законодавства, у строки, передбачені відповідною Програмою, не здійснено контроль за реальним виконанням рішення від 05.02.2013 року комісією з питань передачі відомчих об`єктів у комунальну власність.

Аналіз положень законодавства свідчить, що питання дотримання встановленого порядку та форми прийняття в комунальну власність гуртожитків (визначення технічного стану, відсутність фінансування видатків, пов`язаних з передачею об`єктів житлового фонду) не може впливати на обов`язок Полтавської міської ради щодо виконання вимог Конституції України, Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності стосовно прийняття гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м. Полтаві у комунальну власність територіальної громади, оскільки визначені в підзаконних актах механізми реалізації норм Закону не можуть підмінювати (замінювати) ці норми Закону, змінювати його суть та перешкоджати його виконанню.

Зважаючи на те, що нормами ст.26 Закону (в редакції чинній до 18.01.2013р.) передбачено обов`язкове передання об`єктів комунальної інфраструктури, виявлених під час ліквідаційної процедури, до комунальної власності територіальних громад міста, при цьому, таке передання є безумовним, тобто відбувається без жодних додаткових умов, ліквідатор зобов`язаний передати, а Полтавська міська рада прийняти у власність територіальної громади гуртожитки.

Невиконання зазначених вимог призводить до затягування ліквідаційної процедури, оскільки наявність на балансі банкрута майнових активів, які не підлягають включенню до ліквідаційної маси, перешкоджає завершенню ліквідаційної процедури у встановленому Законом порядку та строки.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги ліквідатора про визнання незаконною бездіяльність Полтавської міської ради щодо неприйняття до комунальної власності міста гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м.Полтаві є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 129, 232-233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати незаконною бездіяльність Полтавської міської ради щодо неприйняття до комунальної власності міста територіальної громади гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м. Полтаві.

3. В частині вимоги про зобов`язання Полтавської міської ради прийняти рішення про прийняття до комунальної власності територіальної громади м.Полтави гуртожитку по вул. Пушкіна, 110 у м. Полтаві провадження закрити.

4. Стягнути з Полтавської міської ради (36000, м. Полтава, вул. Соборності, 36, ідент. код 24388285) на користь прокуратури Полтавської області (м.Полтава, вул. 1100 - річчя Полтави, 7, реєстраційний рахунок UA118201720343130001000006160, банк ДКСУ м.Київ, код ЄДРПОУ 02910060) витрати зі сплати судового збору 4204, 00 грн.

Видати наказ з набранням рішення законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.256 ГПК України). Згідно ст.256 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текс рішення складено 14.12.2020 року.

Суддя Іванко Л.А.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення03.12.2020
Оприлюднено16.12.2020
Номер документу93533825
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/45(917/1037/20)

Рішення від 03.12.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Рішення від 03.12.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Ухвала від 10.11.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Ухвала від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Ухвала від 25.08.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Ухвала від 30.06.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні