КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2020 року 320/13224/20
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Лисенко В.І., при секретарі судового засідання Дмитренко К.В.,
за участю:
позивача - ОСОБА_1 ,
представника відповідача - Бузарова Ю.П.,
представника третьої особи-1 - Курінського О.Г.,
третьої особи-2 - Коморного С.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Київської обласної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", кандидата у депутати Гостомельської селищної ради ОСОБА_1 до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулись Київська обласна організація Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" (позивач-1), кандидат у депутати Гостомельської селищної ради ОСОБА_1 (позивач-2) з позовом до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, треті особи: Київська обласна організація політичної партії "Громадянська позиція" (третя особа-1), кандидат у депутати Гостомельської селищної ради ОСОБА_2 (третя особа-2), у якому просять суд:
- визнати протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3, яка вчинена 09.12.2020;
- визнати протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №2, яка вчинена 09.12.2020;
- визнати протиправним та скасувати Протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3 від 09.12.2020;
- визнати протиправним та скасувати Протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2 від 09.12.2020.
В обґрунтування позовних вимог позивачі вказують, що 09 грудня 2020 року відповідачем протиправно, без скликання комісії та повідомлення інших осіб, неповноважним складом комісії здійснено повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №321310 та №321311, про що складено оскаржувані протоколи. Позивачі наполягають на тому, що постановою ЦВК від 08.12.2020 №554, якою припинено повноваження семи членів комісії та зобов`язано Бучанську районну виборчу комісію Київської області не пізніше 9 грудня 2020 року повідомити Київську обласну організацію Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", за поданням якої голову Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області ОСОБА_3 включено до складу цієї виборчої комісії, про виявлення підстав для дострокового припинення його повноважень та про можливість не пізніше 20 години 10 грудня 2020 року внесення до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області подання про його заміну, не означає автоматичного зменшення кількісного складу комісії, а тому засідання комісії може бути повноважним за умови присутності на ньому не менше дев`яти осіб. Також, на думку позивачів, повноваження голови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області ОСОБА_3 не припинені, а тому право скликати комісію є виключно лише у нього. Крім того, позивачі вказують, що відповідачем протиправно здійснено повторний підрахунок шляхом перерахування бюлетнів, оскільки більшість членів комісії за таке рішення не голосувала, а рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20, яким зобов`язано відповідача провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, не встановлено обов`язку переховувати бюлетні. На думку позивачів, комісія не повинна була виконувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20, яким зобов`язано відповідача здійснити повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №32111 та №321310, шляхом перераховування бюлетнів. Стверджують, що комісією при поторному підрахунку необхідно було лише врахувати відомості з протоколів дільничних виборчих комісій. За таких обставин, вважають дії щодо здійснення повторного підрахунку та прийняті протоколи про повторний підрахунок, протиправними та незаконними, а відтак просять їх скасувати.
Відповідач правом на подання відзиву, передбаченим ст. 182 КАС України, не скористався.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.12.2020 відкрито спрощене провадження у справі та призначено судове засідання на 12.12.2020 на 14.30 год.
Також, вказаною ухвалою суду витребувано від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської докази, необхідні для розгляду справи по суті, а саме: Витребувати від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області оригінали наступних доказів для огляду в судовому засіданні та належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи: 1) оригінал та засвідчену копію Протоколу безперервного засідання відповідача за 08.12.2020-09.12.2020, який є доказом та містить інформацію, про дату, час здійснення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців на ДВК №321310, №321311, які є предметом спору; 2) оригінали та належним чином засвідчені копії актів приймання - передачі виборчих бюлетенів на ДВК №321310, №321311; 3) оригінали та належним чином засвідчені копії списків виборців на виборчих дільницях №321310, №321311; 4) оригінали та засвідчені копії примірників протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільниця №321310, №321311 від 09.12.2020; 5) Постанову ЦВК про дострокове припинення повноважень семи членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020; 6) відомості щодо складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з поіменним списком членів комісії станом на 08.12.2020, 09.12.2020 та 12.12.2020; 7) документальне підтвердження чинного складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області на момент складання спірних протоколів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК №321310, №321311 від 09.12.2020.
Вказані докази необхідно було надати до суду у строк до 14:00 год. 12.12.2020.
Водночас, на виконання вимог ухвал суду від 12.12.2020, Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області було надіслано на електронну адресу суду витребувані судом докази по справі, а саме: постанову ЦВК від 08.12.2020 №554, протокол безперервного засідання комісії від 08.12.2020, постанова про формування нового складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області та поіменний склад Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області станом на 25.11.2020 акти від 08, 09, 10 грудня 2020 року про відсутність на засіданнях комісії голови та секретаря Гостомельської СТВК та відсутність печатки, оригінали примірників протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільниця №321310, №321311 від 09.12.2020.
Суд, з метою встановлення повноважного складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, направив до Бучанської районної територіальної виборчої комісії запит про надання інформації щодо складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області станом на 12.12.2020 та інформації щодо голови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.
У зв`язку із необхідністю встановлення повноважного складу Гостомельської СТВК та надсилання запиту до вищестоящої виборчої комісії, у судовому засіданні оголошено перерву до 13.12.2020 о 11:00.
До суду 13.12.2020 о 10:30 год. надійшла відповідь на вказаний запит, згідно якого Бучанською РТВК повідомлено суд, що на виконання постанови ЦВК від 08.12.2020 №554, 10.12.2020 КОО ПП "Опозиційна платформа - за життя" внесено до Бучанської РТВК подання про заміну ОСОБА_3 на ОСОБА_4 , яке Бучанська РТВК повинна розглянути у п`ятиденний строк. Водночас, станом на 13.12.2020 рішення про припинення повноважень голови Гостомельської СТВК ОСОБА_3 не приймалось.
У судове засідання, призначене на 13.12.2020, з`явилися позивач та представник відповідача. Представник Київської обласної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, у судове засідання не з`явився, будь-яких клопотань до суду не надсилав, а тому враховуючи приписи ст. 205 КАС України, суд ухвалив розглядати справу за його відсутності.
Через канцелярію суду надійшли клопотання про залучення у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Київську обласну організацію політичної партії "Громадянська позиція", кандидата у депутати Гостомельської селищної ради ОСОБА_2 .
Протокольною ухвалою суду від 13.12.2020, суд на місці ухвалив залучити у якості третіх осіб - КО ПП "Громадянська позиція" та кандидата у депутати Гостомельської селищної ради ОСОБА_2 .
Також, судом за клопотанням третьої особи-1 викликано в якості свідків: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити, представник відповідача проти задоволення позову не заперечував, представники третіх осіб та третя особа просили у задоволенні позову відмовити.
Частиною 11 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення позивача та відповідача, допитавши свідків, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.
15.07.2020 Верховною Радою України прийнято постанову №795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
Постановою Бучанської районної територіальної виборчої комісії від 24.08.2020 №3 "Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій у Бучанському районі", утворено та сформовано склад Гостомельської селищної територіальнох виборчої комісії Бучанського району Київської області у складі 18 осіб.
За наслідками голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області 08.11.2020 о 19 год. 23 хв. Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області складено протокол про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано рішення від 08.11.2020, оформлене протоколом Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, зобов`язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
25 листопада 2010 року Бучанська районна територіальна виборча комісія прийняла постанову №88 " Про формування нового складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії", до складу якої було включено 18 осіб - представників місцевих організацій політичних партій (а.с. 18-20), зокрема:
- від МО ПП "Опозиційна платформа - за життя" обрано голову комісії ОСОБА_3 , а також двох членів комісії ОСОБА_8 та ОСОБА_9 ;
- від МО ТОПП "Голос" обрано заступника голови комісії ОСОБА_10 , та одного члена комісії ОСОБА_11 ;
- від КО ПП "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" обрано секретаря комісії ОСОБА_12 , та одного члена комісії - ОСОБА_13 ,
- від КО РОПП "Влада Народу" - одного члена комісії - ОСОБА_14
- від КО ПП "Слуга Народу" - трьох членів комісії - ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17
- від КО ОПП "Партія національного відродження" - одного члена комісії - ОСОБА_18 ,
- від КООПП "Удар (Український демократичний альянс за реформи)" - одного члена комісії - Коростій С.А.,
- від КТ ОПП "Європейська солідарність" - двох членів комісії - Шепелєва О.І., ОСОБА_19 ,
- від КООПП "Європейська партія України" - одного члена комісії - ОСОБА_20 ,
- від КООПП "Патріоти Волині" - одного члена комісії - ОСОБА_21 ,
- від КООПП "За майбутнє" - ОСОБА_22 .
У подальшому, у складі Гостомельської СТВК відбулися зміни шляхом заміни ОСОБА_12 на ОСОБА_23 , ОСОБА_24 на ОСОБА_25 , що підтверджується складом комісії станом на 08.12.2020 (а.с. 146).
08 грудня 2020 року ЦВК прийняла постанову №554, якою постановила:
- визнати бездіяльність Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області стосовно нерозгляду звернення членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо дострокового припинення повноважень голови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області ОСОБА_3 та її членів ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_8 , ОСОБА_26 , ОСОБА_20 , ОСОБА_18 та ОСОБА_9 , поданого 2 грудня 2020 року;
- встановити факт одноразового грубого порушенням головою Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області ОСОБА_3 та її членами ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_8 , ОСОБА_26 , ОСОБА_20 , ОСОБА_18 і ОСОБА_9 законодавства України про місцеві вибори;
- достроково припинити повноваження членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_8 , ОСОБА_26 , ОСОБА_20 , ОСОБА_18 і ОСОБА_9 у зв`язку з одноразовим грубим порушенням ними законодавства України про місцеві вибори;
- зобов`язати Бучанську районну виборчу комісію Київської області не пізніше 9 грудня 2020 року: повідомити Київську обласну організацію Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", за поданням якої голову Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області ОСОБА_3 включено до складу цієї виборчої комісії, про виявлення підстав для дострокового припинення його повноважень та про можливість не пізніше 20 години 10 грудня 2020 року внесення до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області подання про його заміну; повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 20 години 10 грудня 2020 року до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії;
- зобов`язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області невідкладно привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили;
- звернути увагу членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання їх повноважень;
- звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
09 грудня 2020 року відбулося засідання комісії Гостомельської СТВК, на якому здійснено на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20 повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №32111 та №321310 (а.с. 98-104).
Як убачається з протоколу засідання комісії від 08.12.2020, о 23 год. 45 хв. заступником голови Гостомельської СТВК Дрозд Л.М. відкрито засідання та обрано секретаря засідання ОСОБА_16 . На засіданні комісії прийнято рішення про повторний підрахунок голосів, за вказане рішення проголосувало 9 осіб.
Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією складено о 04 год. 10 хв. 09.12.2020 протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, відповідно до якого встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, зокрема: КОО ПП "Наш Край" - 75; КОО ПП "За майбутнє" - 205; КОО ПП "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - 19; КТО ПП "Європейська солідарність" - 31; КОО ПП "Слуга Народу" - 94; КОПО ПП "Нові обличчя" - 44; КОТО ПП "Голос" - 104; ІМО ПП "Громадянська позиція" - 91; КОО ПП "Опозиційна платформа - за життя" - 4, КОО ПП "Удар" - 5, КОО ПП "Радикальна партія Олега Ляшка" - 7, КОО ПП "Перемога Пальчевського" - 24, КОО ПП "Громадський рух Миколи Томенка "Рідна країна" - 17, КОО ПП "Свобода" - 10, КОО ПП "Народний Рух України" - 1, КОО ПП "Разом Сила" - 1, КОО ПП "Єдина Громада" - 11 ( а.с.21-29).
Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією складено о 07 год. 00 хв. 09.12.2020 протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, відповідно до якого встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, зокрема: КОО ПП "Наш Край" - 47; КОО ПП "За майбутнє" - 274; КОО ПП "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - 49; КТО ПП "Європейська солідарність" - 104; КОО ПП "Слуга Народу" - 165; КОПО ПП "Нові обличчя" - 40; КОТО ПП "Голос" - 57; ІМО ПП "Громадянська позиція" -77; КОО ПП "Опозиційна платформа - за життя" -34, КОО ПП "Удар" - 27, КОО ПП "Радикальна партія Олега Ляшка" - 6, КОО ПП "Перемога Пальчевського" - 6, КОО ПП "Громадський рух Миколи Томенка "Рідна країна" - 18, КОО ПП "Свобода" - 5, КОО ПП "Народний Рух України" - 1, КОО ПП "Разом Сила" - 4, КОО ПП "Єдина Громада" - 0 ( а.с.32-39).
При цьому, судом встановлено, що на засіданні комісії були присутні ОСОБА_10 , ОСОБА_16 , ОСОБА_5 , ОСОБА_17 , ОСОБА_15 , ОСОБА_25 , ОСОБА_27 , ОСОБА_19 , ОСОБА_22 ..
У той же час, голова комісії ОСОБА_3 та секретар комісії ОСОБА_23 , повноваження яких на момент проведення засідання комісії припинені не були, були відсутні на засіданні комісії, про що членами комісії були складені акти від 08.12.2020, 09.12.2020, 10.12.2020 про відсутність на засіданні комісії голови та секретаря Гостомельської СТВК (а.с. 115-117).
У судовому засіданні допитані як свідки ОСОБА_5 - член Гостомельської СТВК, ОСОБА_6 - кандидат в депутати до Київської обласної ради, ОСОБА_7 представник від ЦВК, пояснили, що на виконання постанови ЦВК від 08.12.2020 №554, якою зобов`язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області невідкладно привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили, було проведено засідання комісії, на яких били присутні дев`ять членів комісії.
Як пояснив свідок ОСОБА_5 , голова комісії ОСОБА_3 та секретар комісії ОСОБА_23 , повноваження яких на момент проведення засідання комісії припинені не були, були відсутні на засіданні комісії, хоча повідомлялися смс повідомленнями у групі вайбер, яка була створена головою комісії для організації роботи комісії.
Свідки пояснили, що на засіданні був присутній заступник голови ЦВК та інші представники ЦВК, які усно пояснили, що з метою негайного виконання рішення суду, необхідно провести засідання та провести повторний підрахунок голосів, а тому враховуючи, що склад комісії був зменшений до 11 осіб з урахуванням припинення повноважень семи членів комісії, присутність дев`яти членів комісії забезпечує кворум для проведення засідання комісії повноважним складом.
А тому, вважаючи, що засідання комісії є правомочним, комісією було здійснено повторний підрахунок голосів шляхом перерахування бюлетнів, та виявлено велику різницю в голосах виборців, які віддали свої голоси за ту чи іншу партію, що суттєво впливало на результати волевиявлення виборців.
У той же час, голова комісії ОСОБА_3 повідомив, що смс, яким повідомлялось про засідання комісії, він не прочитав, оскільки було дуже пізно, а тому вважає, що його не повідомили належним чином про засідання комісії.
Стверджував, що за умови повідомлення його належним чином, він би прийняв участь у комісії і це б дало можливість забезпечити повноважний склад комісії для проведення засідання та прийняття рішень.
Здійснивши повторний підрахунок шляхом перерахування бюлетнів, було прийнято протоколи про повторний підрахунок голосів.
При цьому, свідки зауважили, що засідання комісії було відкрите і там були присутні представники від різних політичних партій, представники засобів масової інформації, а процес підрахунку був відкритий і знімався на відео представниками телеканалу.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивачі звернулись до суду із даним позовом.
Таким чином, суд зазначає, що визначальним у даній справі є дослідження питання щодо того чи було засідання комісії на момент прийняття оспорюваних рішень повноважним (за умови присутності на ньому більше половини її складу).
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить із наступного.
Згідно із ст. 20 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), виборчий процес - виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.
Статтею 32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Згідно із ч. 1 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Частиною 2 цієї статті передбачено, що статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, цим Кодексом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами.
Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Центральна виборча комісія здійснює повноваження окружної виборчої комісії в закордонному окрузі загальнодержавних виборів.
Відповідно до ст. 36 Виборчого кодексу України Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії.
Порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.
Засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.
Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.
Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії.
Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.
Відповідно до ст. 37 ВК України на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.
Згідно із ст. 38 ВК України член виборчої комісії зобов`язаний:
1) додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів;
2) брати участь у засіданнях виборчої комісії;
3) виконувати рішення виборчої комісії та обов`язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.
Статтею 202 ВК України визначено, що систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:
1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії. Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.
Рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами, організаціями.
Згідно із ч. 1 ст. 203 ВК України, склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій у кількості не менше дев`яти і не більше вісімнадцяти осіб.
Відповідно до ч. 2 цієї статті право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають:
1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;
2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори.
3) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.
Частиною 3 цієї статті визначено, що суб`єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб`єкти подання кандидатур, зазначені у пунктах 2, 3 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.
До складу територіальної виборчої комісії обов`язково включаються кандидатури (не більше двох осіб до складу кожної територіальної виборчої комісії), запропоновані суб`єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті.
До складу територіальної виборчої комісії обов`язково включаються кандидатури (не більше однієї особи до складу кожної територіальної виборчої комісії), запропоновані суб`єктами подання, зазначеними у пункті 2 частини другої цієї статті.
Кандидатури від місцевих організацій політичних партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 3 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, до формування складу комісії.
Згідно із ч. 4 ст. 203 ВК України, Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій не пізніш як за сімдесят п`ять днів до дня чергових виборів. Подання кандидатур до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити обласні, районні, міські, районні у містах Києві, Севастополі (у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - міська міст Києва, Севастополя) організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не раніше ніж за дев`яносто днів та не пізніш як за вісімдесят днів до дня чергових виборів.
Відповідно до ч. 6 цієї статті районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за шістдесят днів до дня чергових виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не пізніш як за шістдесят п`ять днів до дня чергових виборів.
Частиною 13 цієї статті передбачено, що виборчі комісії, зазначені у частинах четвертій - восьмій цієї статті, одночасно з формуванням складу територіальної виборчої комісії призначають голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії.
Відповідно до ч. 14 ст. 203 ВК України, голова, заступник голови та секретар територіальної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною другою цієї статті.
Частиною 15 цієї статті визначено, що рішення про формування складу територіальної виборчої комісії оприлюднюється виборчою комісією, яка сформувала склад територіальної виборчої комісії, у визначений нею спосіб не пізніше наступного дня після дня прийняття такого рішення. Рішення про зміни у складі територіальної виборчої комісії оприлюднюється у порядку та строки, встановлені цією частиною, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.
Згідно із ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідно до п. 8 ч. 4 ст. 208 ВК України, повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв`язку з систематичним невиконанням покладених на нього обов`язків або одноразовим грубим порушенням ним законодавства України про місцеві вибори, що встановлено рішенням суду або рішеннями виборчої комісії, яка утворила відповідну комісію (сформувала її склад), двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин або неявкою на засідання виборчої комісії у день голосування.
Пунктом 11 ч. 4 ст. 208 ВК України визначено, що у разі виникнення обставин, передбачених пунктами 1-6, 8-14 частини четвертої цієї статті, повноваження члена виборчої комісії припиняються з моменту прийняття рішення про дострокове припинення його повноважень виборчою комісією, яка її утворила.
Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією. До подання додаються документи, передбачені частиною дев`ятою статті 203, частиною четвертою статті 204 цього Кодексу
Частиною 5 цієї статті передбачено, що виборча комісія, яка достроково припинила повноваження усього складу виборчої комісії, окремого члена виборчої комісії, не пізніше наступного дня повідомляє про це суб`єктів, за поданням яких до складу комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено. Такі суб`єкти можуть не пізніше наступного дня з дня отримання такого повідомлення внести подання з новими кандидатурами до складу відповідної виборчої комісії.
Якщо у строк, встановлений цією частиною, не надійшли подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії та/або якщо кількість запропонованих до складу виборчої комісії осіб не дає змогу сформувати її склад у мінімальній кількості, встановленій частиною першою статті 203 цього Кодексу або частиною третьою статті 204 цього Кодексу, склад комісії формується відповідною виборчою комісією за поданням її голови за пропозиціями членів цієї комісії з тим, щоб кількісний склад такої виборчої комісії відповідав її мінімальній кількості (був не меншим), з обов`язковим урахуванням поданих кандидатур до її складу, крім тих, що підлягають відхиленню з підстав, встановлених цим Кодексом.
У разі дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії з підстав, передбачених пунктами 7, 9 частини четвертої цієї статті, або у зв`язку з достроковим припиненням повноважень усього складу виборчої комісії його кандидатура не може бути включена до складу виборчої комісії та підлягає відхиленню.
Відповідно ч. 8 ст. 208 ВК України, у разі дострокового припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого члена від того самого суб`єкта подання (у разі надходження відповідного подання) приймається з одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.
У разі дострокового припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії і невнесення суб`єктом подання, від якого було включено відповідну особу до складу виборчої комісії, інших кандидатур на заміну не пізніше ніж на наступний день з дня отримання повідомлення про виникнення підстав для припинення їх повноважень, але не пізніше останнього дня перед днем голосування, на відповідну посаду голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії призначається інший член цієї комісії.
Як убачається із матеріалів справи, Постановою Бучанської РТВК від 24.08.2020 №3 утворено та сформовано склад Гостомельської ТВК у кількості 18 осіб.
25 листопада 2020 року Бучанською РТВК сформовано новий склад Гостомельської СТВК у кількості 18 осіб - представників від місцевих організацій політичних партій (а.с. 145):
- від МО ПП "Опозиційна платформа - за життя" обрано голову комісії ОСОБА_3 , а також двох членів комісії ОСОБА_8 та ОСОБА_9 ;
- від МО ТОПП "Голос" обрано заступника голови комісії ОСОБА_10 , та одного члена комісії ОСОБА_11 ;
- від КО ПП "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" обрано секретаря комісії ОСОБА_12 , та одного члена комісії - ОСОБА_13 ,
- від КО РОПП "Влада Народу" - одного члена комісії - ОСОБА_14
- від КО ПП "Слуга Народу" - трьох членів комісії - ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17
- від КО ОПП "Партія національного відродження" - одного члена комісії - ОСОБА_18 ,
- від КООПП "Удар (Український демократичний альянс за реформи)" - одного члена комісії - Коростій С.А.,
- від КТ ОПП "Європейська солідарність" - двох членів комісії - Шепелєва О.І., Юзикова І.А.,
- від КООПП "Європейська партія України" - одного члена комісії - ОСОБА_20 ,
- від КООПП "Патріоти Волині" - одного члена комісії - ОСОБА_21 ,
- від КООПП "За майбутнє" - ОСОБА_22 ,
У подальшому, у складі Гостомельської СТВК відбулися зміни шляхом заміни ОСОБА_12 на ОСОБА_23 , ОСОБА_24 на ОСОБА_25 , що підтверджується складом комісії станом на 08.12.2020 (а.с. 146).
Постановою ЦВК від 08.12.2020 №554, без зміни кількісного складу членів Гостомельської СТВК, достроково припинено повноваження семи членів - ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_8 , ОСОБА_26 , ОСОБА_20 , ОСОБА_18 , і ОСОБА_9 , та зобов`язано Бучанську РТВК повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Гостомельської СТВК було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 20 год. 10.12.2020 до Бучанської РТВК нових кандидатур для включення до складу цієї ТВК (а.с. 88-92).
Крім цього, вказаною постановою ЦВК від 08.12.2020 вирішено повідомити КО ПП "Опозиційна платформа - за життя" про виявлення підстав для дострокового припинення повноважень голови комісії - ОСОБА_3 та про можливість КО ПП "Опозиційна платформа - за життя" не пізніше 20:00 год. 10.12.2020 внести до Бучанської РТВК подання про його заміну.
Таким чином, станом на 09.12.2020, було припинено повноваження 7 членів Гостомельської СТВК та встановлено строк для подання нових кандидатур для місцевих організацій політичних партій до 20:00 год. 10.12.2020.
При цьому, суд звертає увагу, що кількісний склад комісії, визначений Бучанською РТВК від 25.11.2020 - постановою ЦВК від 08.12.2020 №554, не змінювався.
Натомість, цією постановою було зобов`язано Бучанську РТВК повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Гостомельської СТВК було включено осіб, повноваження яких достроково припинено, про можливість подачі нових кандидатур.
У судовому засіданні позивач повідомив, що КОО ПП "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" скористалося цим правом та подала до Бучанської РТВК повідомлення про заміну членів комісії.
Суд звертає увагу, що формування нового складу комісії передбачено ч. 5 ст. 208 ВК, якою визначено, що лише у випадку ненадходження подань щодо кандидатур до складу виборчої комісії та/або якщо кількість запропонованих до складу виборчої комісії осіб не дає змогу сформувати її склад у мінімальній кількості, встановленій частиною першою статті 203 цього Кодексу або частиною третьою статті 204 цього Кодексу, склад комісії формується відповідною виборчою комісією за поданням її голови за пропозиціями членів цієї комісії з тим, щоб кількісний склад такої виборчої комісії відповідав її мінімальній кількості (був не меншим), з обов`язковим урахуванням поданих кандидатур до її складу, крім тих, що підлягають відхиленню з підстав, встановлених цим Кодексом.
За таких обставин, суд вважає, що на момент проведення засідання Гостомельської СТВК, Бучанською РТВК був визначений склад комісії у кількості 18 осіб, і постанова ЦВК від 08.12.2020 жодним чином змінювала її складу, а лише припинила повноваження деяких членів.
У контексті наведеного суд звертає увагу на вимоги ч. 4 ст. 36 ВК України, якою регламентовано, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.
У той же час, 09.12.2020 Гостомельською СТВК було проведено засідання комісії, на якому були присутні 9 членів комісії, що не є більшістю від її складу та відповідно до вимог ч. 4 ст. ВК України, - є неповноважним для прийняття рішень.
Суд не приймає до уваги пояснення представників третіх осіб, що у зв`язку із достроковим припиненням повноважень окремих членів ТВК, було зменшено кількісний склад комісії, а тому засідання комісії, на якому були присутні 9 членів комісії, було повноважним, а рішення прийняті більшістю голосів, як того вимагають приписи ст. 36 ВК України.
Так, відповідно до ч. 12 ст. 36 ВК України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. У той же час, як зазначено вище судом, засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.
Оскільки судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що склад комісії був сформований у кількості 18 осіб, рішення у даному випадку може бути прийнято за умови присутності на комісії не менше 10 членів комісії більшістю голосів .
У той же час, як убачається з протоколу засідання комісії від 08.12.2020, на засіданні комісії були присутні лише 9 членів комісії, які голосували за прийняття відповідних рішень (а.с. 98-104).
Оцінюючи доводи позивача про те, що оскаржувані рішення прийняті всупереч вимогам ст. 254 ВК України, якою передбачено право виборчої комісії проводити повторний підрахунок шляхом врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці, а не шляхом повторного перерахунку бюлетенів, що є самостійною підставою для скасування спірних рішень, суд зазначає наступне.
При цьому, аналогічну позицію висловив у судовому засіданні представник відповідача - голова Гостомельської СТВК Бузанов Ю.П., який зазначив, що дійсно, на виконання рішення суду у справі №320/11465/20, на засіданні комісії думки членів щодо повторного підрахунку шляхом перерахунку бюлетнів розділилися, а тому він вважає, що виконати рішення суду можливо і шляхом врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці.
Відповідно до абзацу першого частини дванадцятої статті 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Відповідно до абзацу другого частини дванадцятої статті 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Такий порядок визначено Центральною виборчою комісією у постанові від 15 жовтня 2020 року №386 "Про Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці".
Статтею 250 ВК України детально регламентований порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці, який проводиться дільничною виборчою комісією.
Згідно абзацу 2 частини другої статті 250 ВК підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Частиною п`ятою статті 250 ВК України передбачено, що підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Враховуючи, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу, суд приходить до висновку, що територіальна виборча комісія, яка здійснює повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, під час підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, діє як дільнична виборча комісія.
Детальний порядок проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці передбачено пунктом 6 Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого постановою ЦВК від 15 жовтня 2020 року №386 (далі - Порядок №386).
Так, згідно з п.6.1 Порядку №386 протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації.
Згідно із п. 6.6 Порядку №386 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку.
Відповідно до пункту 6.5 Порядку №386 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Згідно з пунктом 6.7 Порядку №386 територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296 (додатки 5 - 8).
У відповідності до вимог п. 6.8. цього порядку, протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються.
У разі незгоди з відомостями, зазначеними у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.
Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.
Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевої організації політичної партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців.
Як було встановлено у ході розгляду справи, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20 було визнано протиправним та скасовано рішення від 08.11.2020, оформлене протоколом Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та зобов`язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
На виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20, відповідачем було здійснено повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №321310, №321311 шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками якого складено оскаржувані протоколи від 09.12.2020.
У позові позивачі наполягають на тому, що відповідачем безпідставно було здійснено повторний підрахунок на вказаних дільницях шляхом перерахунку бюлетенів, що, на їх думку, є підставою для скасування оскаржуваних протоколів.
Проте, суд не погоджується з даними доводами та зазначає, що здійснення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №321310, №321311 шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками якого були складені протоколи від 09.12.2020 здійснено у відповідності до вимог порядку №386 та ст. 254 ВК України.
Крім того, суд звертає увагу, що проведення повторного підрахунку територіальною виборчою комісією здійснюється виключно шляхом перерахунку бюлетнів, що чітко визначено ст. 254 ВК України, та не може тлумачитися на власний розсуд ні позивачами, ні відповідачем.
Однак, оскільки суд дійшов висновку, що під час прийняття оскаржуваних протоколів засідання комісії було проведено з порушенням вимог ст. 36 ВК України, рішення, прийняті за наслідками такого засідання, не можуть вважатися такими, що прийняті у спосіб, визначений нормами виборчого законодавства.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, суд вважає, що дії відповідача щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №321310, №321311 є протиправними, а протоколи, прийняті внаслідок такого підрахунку такими, що підлягають скасуванню.
Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Згідно з частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При зверненні до суду з цим позовом позивачами не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.
Згідно з ч. 2 ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України "Про судовий збір".
Статтею 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Частиною 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір" визначено, що у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений законом на 1 січня 2020 року, становить 2102,00 грн.
У цьому провадженні позивачами заявлено до відповідача дві вимоги немайнового характеру.
При цьому, абз. 2 ч. 7 ст. 6 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.
Таким чином, з урахуванням розміру позовних вимог та встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, позивачу-1 за подання до суду цього позову необхідно було сплатити судовий збір у сумі 4204,00 грн. (2102,00 грн. х 2 = 4204,00 грн.), а позивачу-2 - 1681,60 грн. (840,80 грн. х 2 = 1681,60 грн.).
Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачами не було сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволенню, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судового збору за подання позовної заяви в розмірі 5885,60 грн.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3, які вчинено 09.12.2020.
Визнати протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2, які вчинено 09.12.2020.
Визнати протиправним та скасувати Протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3 від 09.12.2020.
Визнати протиправним та скасувати Протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2 від 09.12.2020.
Стягнути з Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (код ЄДРПОУ 43779642) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) несплачений судовий збір у розмір 5885 (п`ять тисяч вісімсот вісімдесят п`ять) грн. 60 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93535747 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні