ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/7316/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чеснокової А.О.,
за участі:
секретаря судового засідання - Безеги А.А.
позивача - ОСОБА_1
представника позивача - Ярошенко С.М.
представника відповідача - Висоти І.А.
представника третьої особи - Богомолова О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області, третя особа, яка не заяляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
10 грудня 2020 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог просить,
визнати протиправним та скасувати протокол Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5, складений 10 грудня 2020 року;
визнати протиправним та скасувати протокол Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах усього територіального виборчого округу № 5, складений 10 грудня 2020 року;
зобов`язати Шевченківську районну у місті Полтава ТВК Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному окрузі №5 з урахуванням висновків суду.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що під час здійсненого на виконання судового рішення у справі № 440/6980/20 перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 відповідачем допущено низку порушень, що виключає можливість визнати протоколи Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області, які складені 10 грудня 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на зазначеній виборчій дільниці та про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах усього територіального виборчого округу № 5 правомірними.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою від 11 грудня 2020 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, до участі у справі в якості третьої, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача залучено кандидата у депутати Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області, висунутого Полтавською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", ОСОБА_2 .
Крім того, в підготовчому судовому засіданні задоволено клопотання позивача та викликано в якості свідків громадян ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 для надання пояснень щодо обставин, які стосуються розгляду справи.
Ухвалою від 11 грудня 2020 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, підготовче судове засідання закрито, справу призначено до розгляду по суті.
11 грудня 2020 року до суду надійшов відзив на позов, у якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що Шевченківська районна у місті Полтава ТВК Полтавської області під час перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 діяла в межах повноважень та у спосіб, передбачений Виборчим кодексом України, з використанням цих повноважень з метою, з якою це повноваження надано, а відтак, підстави для визнання протиправними та скасування спірних протоколів відсутні.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити у повному обсязі з мотивів, викладених в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував з підстав, наведених у відзиві на позов.
Представник третьої особи в судовому засіданні підтримав позицію відповідача.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, суд встановив такі обставини та спірні правовідносини.
25 жовтня 2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, в тому числі вибори до Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року у справі № 440/6585/20 в задоволенні адміністративного позову до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області про визнання дій та рішення протиправними, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року у справі № 440/6585/20, рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову, якою зокрема, зобов`язано Шевченківську районну у місті Полтава ТВК Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області по ДВК № 531236 з безпосереднім дослідженням виборчої документації, яка перебуває у Полтавській міській ТВК.
На виконання вищевказаного судового акта Шевченківською районною у м. Полтава ТВК 24 листопада 2020 року проведено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області по виборчій дільниці № 531236 та складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5, а о 17 год. 40 хв. - протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 5. Цього ж дня Полтавською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області складено протокол про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Вищевказані протоколи Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області та Полтавської міської ТВК Полтавського району Полтавської області були оскаржені в судовому порядку.
За результатами оскарження вищевказаних рішень виборчих комісій рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року у справі № 440/6585/20, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2020 року, визнано протиправними та скасовано протоколи Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області від 24 листопада 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 та про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 5, протокол Полтавської міської ТВК Полтавського району Полтавської області про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 24 листопада 2020 року, а також зобов`язано Шевченківську районну у м. Полтава ТВК Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 з урахуванням висновків суду.
На виконання зазначеного судового рішення відповідачем здійснено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5, за результатами якого 10 грудня 2020 року складено спірні протоколи.
Не погодившись із правомірністю протоколів відповідача про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 та про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах усього територіального виборчого округу № 5, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
При цьому статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина перша статті 273 КАС України).
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначені чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 року № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено початок виборчого процесу місцевих виборів з 05 вересня 2020 року, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини першої статті 32 Виборчого кодексу України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Частиною першою статті 37 Виборчого кодексу України визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
З питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом /частина п`ята 5 статті 37 ВК України/.
Статтею 254 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) визначено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.
З моменту закінчення голосування ТВК розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени ТВК не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії /ч. 1 ст. 254 ВК України/.
Згідно з частиною другою статті 254 ВК України, засідання ТВК, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Частиною третьою статті 254 ВК України встановлено, що на засіданні ТВК, зазначеному у частині першій цієї статті, голова ТВК або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
За приписами частини п`ятої статті 254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частинами 9-10 статті 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Відповідно до частин 12-13 статті 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах. Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу. Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Частиною першою статті 250 ВК України визначено, що підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією у послідовності, визначеній частиною 2 статті 250 ВК України.
Цією ж нормою передбачено, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Порядок проведення територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців відповідної виборчої дільниці унормований ч. 10-17 статті 254 ВК України та п. 6.1- 6.12 Порядку № 386.
Відповідно до ч.12 ст.254 Кодексу та п. 6.6 Порядку № 386 повторний підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Згідно з ч.5 статті 250 ВК України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та Порядку № 386.
09 грудня 2020 року Шевченківська районна у м. Полтава ТВК на своєму засіданні розпочала повторний підрахунок голосів виборців виборчої дільниці № 531236.
Як зазначає позивач під час проведення повторного підрахунку голосів з виборів депутатів Полтавської міської ради на виборчій дільниці № 531236 ним виявлено низку невідповідностей та порушень виборчого законодавства.
Так, під час опрацювання списків виборців не виявлено витягу із списку виборців, за яким мало бути організовано голосування виборців за місцем перебування виборчої дільниці № 531236.
Позивач вказує на порушення ч.17 ст. 249 ВК України, а саме: відсутність відмітки про факт голосування виборця за місцем перебування та невиконання вимог ч.8 ст. 250 ВК України щодо опрацювання після закінчення голосування членами ДВК кожного аркушу списків та закриття списку та підписання його головою ДВК та секретарем з відтиском печатки ДВК. На останньому аркуші списків не проставлено кількість виборців які внесено до списків на кінець голосування (п. 2 протоколу підрахунку голосів) та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (п.5, п.6 Протоколу).
На переконання ініціатора звернення вказане порушення унеможливило достовірно встановити кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем їх перебування (п. 4 Протоколу підрахунку голосів), кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування (п. 6 Протоколу підрахунку голосів) та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування (п. 5 Протоколу підрахунку голосів).
В зв`язку з чим, позивач вважає, що за таких умов в вищезазначених пунктах повинні бути проставлені нулі.
Відповідно до ч.14 ст. 250 ВК України список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Дані вимоги також визначені в п.2.7 Порядку № 386.
Частиною 18 ст. 249 ВК України передбачено, що витяг із списку виборців, за яким організовувалося голосування виборців за місцем перебування, додається до списку виборців і є його невід`ємною частиною. До списку виборців додаються письмові заяви виборців, довідки медичних установ, копії відповідних рішень дільничної виборчої комісії.
Таким чином, суд зазначає, що відсутність витягу із списку виборців є порушенням норм виборчого законодавства.
Даний факт підтверджується актом № 2 Про відсутність Витягу із списку виборців /а.с.75/, актом № 2 від 09 грудня 2020 року /а.с.23/, актом № 3 Про відсутність Витягу із списку виборців, за яким організовувалося голосування виборців за місцем перебування /а.с.81/ та не заперечується відповідачем по справі.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що відсутність Витягу із списку виборців, за яким мало б бути організовано голосування виборців за місцем перебування, впливає на підрахунок голосів та встановлення кількості виборців, зазначених в п.п. 4, 5 та 6 Протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236, що в свою чергу ставить під сумнів достовірність результатів голосування на виборчій дільниці.
За приписами частини 7 статті 250 ВК України кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу із списком виборців, підраховує та вносить на кожен отриманий ним аркуш списку виборців такі відомості по кожному аркушу окремо: 1) кількість виборців, включених у список виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 2) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців).
Факт порушення ч.7 ст. 250 ВК України, а також факт відсутності підписання списків головою та секретарем ДВК, відсутності печатки комісії дільниці № 531236 підтверджується актом № 3 Про порушення виборчого кодексу України від 09 грудня 2020 року /а.с.24/, актом № 3 Про відсутність відповідних записів в списках виборців на підтвердження його опрацювання в ДВК /а.с.79/. Також даний факт підтвердили допитані в судовому засіданні в якості свідків члени ТВК - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
Відповідач не надав доказів в спростування даного факту, зазначивши, що стаття 250 ВК України та Порядок ЦКВ № 386 від 15 жовтня 2020 року не встановлюють правових наслідків та чітко встановлених дій комісії з зазначених питань, а також зазначила що жодних скарг не надходило, жодних актів не було складено та даний факт не було зафіксовано ніяким чином.
Посилання позивача та представника позивача на невиконання членами ДВК ч.8 ст. 250 ВК України щодо закриття списку виборців, суд вважає необґрунтованими.
Відповідно до ч. 8 ст. 250 ВК України список виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування у разі внесення до нього доповнень закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою комісії.
Таким чином, закриття списку виборців відбувається тільки у разі внесення до нього доповнень. На підтвердження даної обставини позивачем не було надано доказів.
Крім того, під час перерахунку голосів позивачем встановлено невідповідність суми кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією, що підтверджується актом № 4 /а.с. 83/ та актом № 5 від 09 грудня 2020 року /а.с.26/, а саме: перевіривши, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів (1093) і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені (512), що становить 1605 кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією від Полтавської міської ТВК 2137 встановила невідповідність таких даних - 532.
Відповідач в судовому засіданні не заперечував факту невідповідності, про те зазначив, що невідповідність таких даних становить 3 виборчих бюлетені, про що відповідно до вимог ч.6 ст. 37, ч.16 ст. 250 ВК України був складений акт № 4 /а.с.85/
Враховуючи положення ч. 16 статті 250 ВК України виборча комісія перевіряє, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії.
Суд вважає необхідним зазначити, що в судовому засіданні представник позивача не змогла пояснити походження цифр, зазначених в акті та не надала докази на підтвердження даної обставини.
Щодо відсутності контрольних листів із стаціонарних та переносних скриньок виборчої дільниці з виборів депутатів Полтавської міської ради, суд зазначає наступне.
В судовому засіданні представник позивача зазначив, що під час перерахунку голосів виборців контрольні листи взагалі були відсутні, про що складений акт № 1 Про відступіть контрольних листів /а.с.71/ та акт № 1 від 09 грудня 2020 року про порушення Виборчого кодексу України /а.с.22/. Даний факт не заперечувався і відповідачем, що підтверджується актом № 1 Про контрольні листи /а.с.72/.
Частиною 10 ст. 251 ВК України визначений перелік пакетів, які транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії, а саме: пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Згідно з частиною 27 ст. 250 ВК України та п. 2.11 Порядку № 386 виборчі бюлетені для голосування з кожних місцевих виборів і по кожному виборчому округу відокремлюються одні від одних. Виборча комісія підраховує загальну кількість виборчих бюлетенів окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, за винятком бюлетенів, які не підлягають врахуванню.
Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Усі предмети, що не є виборчими бюлетенями встановленої форми, складаються окремо і не підраховуються. У разі виникнення сумнівів, чи є предмет виборчим бюлетенем, дільнична виборча комісія вирішує це питання шляхом голосування. При цьому кожен член виборчої комісії має право особисто оглянути предмет. На час огляду підрахунок виборчих бюлетенів припиняється. Предмети, що не є виборчими бюлетенями, запаковуються в окремий пакет. До предметів відносять і контрольні листи . На пакеті робиться напис "Предмети", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Встановлена у підсумку підрахунку кількість є кількістю виборців, які взяли участь у голосуванні. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідного протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.
Частиною 22 ст. 250 ВК України передбачено, що у разі відсутності у виборчій скриньці контрольного листа дільнична виборча комісія складає за формою і в порядку, передбаченими частиною шостою статті 37 цього Кодексу, акт про відсутність у скриньці контрольного листа, в якому зазначає кількість виборчих бюлетенів, що знаходяться у цій скриньці з кожних місцевих виборів. Ці виборчі бюлетені , при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців з відповідних місцевих виборів.
Як було встановлено в судовому засіданні та підтверджено показами свідків, під час перевірки пакетів комісією не виявлено пакет ДВК Предмети .
Системний аналіз статей 250-251 ВК України вказує на те, що під час повторного перерахунку голосів виборців зобов`язаний бути повний перелік пакетів, визначений частиною 10 ст. 251 ВК України. Відсутність в даному переліку контрольних листів є порушенням вимог ВК України, зокрема частини 22 ст. 250 даного Кодексу.
В зв`язку з чим посилання відповідача щодо обов`язкової наявності контрольних листів лише під час підрахунку голосів за результатами голосування 25 жовтня 2020 року, є необґрунтованими та суперечать вимогам ВК України.
Щодо заповнення контрольних талонів з порушенням вимог ВК України, судом встановлено наступне.
В судовому засіданні представником позивача зазначено, що контрольні талони всупереч вимогам ВК України не містять порядковий номер виборця у списку, підпис виборця за отримання виборчого бюлетеня, номер виборчої дільниці, прізвище, ініціали, підпис члена дільничної виборчої комісії, що підтверджується актом № 4 від 09 грудня 2020 року /а.с.25/.
Відповідно до ч.12 статті 250 ВК України дільнична виборча комісія підраховує кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів виборців та членів виборчої комісії, які їх видавали, окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Кількість таких талонів оголошується.
В судовому засіданні допитані в якості свідків члени комісії зазначили, що в результаті проведення підрахунку контрольні талони були поділені на дві частини, одна з яких відповідала вимогам по їх заповненню, друга частина контрольних талонів мала недоліки, які зафіксовані в акті.
Відповідачем даний факт не був спростований. Представник третьої особи в судовому засіданні пояснив, що дійсно були деякі талони, які заповнені не в повному обсязі, проте наявність деяких недоліків не тягне за собою недійсність контрольних талонів.
Суд не бере до уваги посилання представника позивача на той факт, що під час перерахунку голосів виборців були зафіксовані пусті бланки з печаткою Шевченківської районної у м. полтаві ТВК, що є порушенням виборчого законодавства.
Даний факт не заперечувався відповідачем.
Проте, як пояснив в судовому засіданні представник відповідача та представник третьої особи, ці бланки використовувалися для упакування після підрахунку відкритої документації, яку було перераховано. Оскільки заборонена можливість виносити печатку з ТВК, відповідач з метою подальшого оформлення документації скористався вищезазначеними бланками.
Суд зазначає, що даний факт не впливає на результати перерахунку голосів.
Щодо порушення, на яке посилається позивач, відповідно до якого не досліджено та не враховано 4 бюлетеня віддані за політичну партію народний рух, які було судовим рішенням зобов`язано відповідача врахувати, суд зазначає, що в судовому засіданні представником відповідача факт щодо відсутності вищезазначених бюлетенів був підтверджений.
Крім того, суд вважає необхідним зазначити, що всупереч вимогам ВК України, зокрема ст. 250 ВК України, а також постанови ЦВК від 15 жовтня 2020 року № 386 Про Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці протокол не містить жодних рішень з питань зазначених в актах. Порушення, відображені в актах, не були поставлені на голосування, що не заперечувалося представником відповідача в судовому засіданні. Натомість, норми статті 250 ВК України, та затверджені форми Актів містять вимогу щодо прийняття рішення комісією зі спірних питань.
Інші доводи не спростовують висновків суду.
Таким чином, суд вважає, що спірні рішення винесені з порушенням вимог виборчого законодавства, в зв`язку з чим підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Відтак, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування протоколу Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5, складеного 10 грудня 2020 року; визнання протиправним та скасування протоколу Шевченківської районної у місті Полтава ТВК Полтавської області про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах усього територіального виборчого округу № 5, складеного 10 грудня 2020 року; зобов`язання Шевченківську районну у місті Полтава ТВК Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному окрузі №5 з урахуванням висновків суду є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до приписів пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України від 14 листопада 2019 року №294-ІХ "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для основних соціальних і демографічних груп населення, зокрема, працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102 гривня.
З огляду на вищевикладене, позивач повинен був сплатити за подання позовної заяви за вимогою немайнового характеру судовий збір у розмірі 840,80 грн.
При зверненні до суду з позовом у даній справі позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Зважаючи на вищевикладене, суд вважає за необхідне стягнути з Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 132, 241-245, 262, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (вул. Івана Мазепи, 30, м. Полтава, код ЄДРПОУ 43772469), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_2 ) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати протокол Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5, складений 10 грудня 2020 року.
Визнати протиправним та скасувати протокол Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах усього територіального виборчого округу № 5, складений 10 грудня 2020 року.
Зобов`язати Шевченківську районну у місті Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному окрузі №5 з урахуванням висновків суду.
Стягнути з Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (вул. Івана Мазепи, 30, м. Полтава, код ЄДРПОУ 43772469) на користь Держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UА908992980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України №2147-VIII від 03.10.2017).
Головуючий суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93536964 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні