ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/627
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
14 грудня 2020 року № 640/20260/19
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС СТАНДАРТ"
До Головного управління Державної податкової служби м. Києві
Державної податкової служби України
Про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
Суддя О.В.Головань
Обставини справи:
Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС СТАНДАРТ" звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Головного управління Державної податкової служби м. Києві, Державної податкової служби України про:
визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2019 року №1164656/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 05.02.2019р., №1164658/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 05.02.2019р., №1164657/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05.02.2019р., №1164655/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 07.02.2019р., №1164654/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 07.02.2019р., №1164653/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 08.02.2019р., №1164652/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 11.02.2019р., №1164651/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 11.02.2019р., №1164650/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 14.02.2019р., №1164649/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 14.02.2019р., №1164648/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 15.02.2019р., №1164647/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 15.02.2019р., №1164646/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 18.02.2019р., №1164645/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 19.02.2019р.;
зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні, подані ТОВ "РЕСУРС СТАНДАРТ" датами їх доставлення до ДПС України, а саме: № 6 від 05.02.2019 р., № 7 від 05.02.2019р., № 8 від 05.02.2019р., № 9 від 07.02.2019р., № 10 від 07.02.2019р., № 11 від 08.02.2019р., № 12 від 11.02.2019, № 13 від 11.02.2019р., № 14 від 14.02.2019р., № 15 від 14.02.2019р., № 16 від 15.02.2019р., № 17 від 15.02.2019р., № 18 від 18.02.2019р., № 19 від 19.02.2019р..
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.11.2019 року, суддею Васильченко І.П. відкрито провадження по справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.10.2020 р. справу передано для розгляду судді Окружного адміністративного суду м. Києва Головань О.В.
Ухвалою суду від 09.10.2020 року, справу прийнято до свого провадження суддею Головань О.В. та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
27.01.2020 року представниками відповідачів до суду подано відзиви на позов.
Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС СТАНДАРТ" зареєстроване як юридична особа 08.12.2014 року знаходиться за адресою: 02140, м. Київ, вул. Лариси Руденко, 6А, офіс 515, основний вид діяльності є КВЕД 46.47 Оптова торгівля відходами та брухтом.
Проваджуючи господарську діяльність, ТОВ "РЕСУРС СТАНДАРТ" (Постачальник) уклало Договір поставки № 1508-2 від 15.08.2018р. з ТОВ "Орієнтир-Буделемент" (Покупець), згідно умов якого постачальник зобов`язується передати у власність Покупця товар (вапно негашене будівельне), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити його на умовах цього договору.
Згідно п. 3.1 Договору, ціна за одиницю товару є договірною та вказується у Специфікаціях, що є невід`ємною частиною цього договору.
31.01.2019 року між сторонами укладено Специфікацію № 6/02 відповідно до якої ТОВ "РЕСУРС СТАНДАРТ" взяв на себе обов`язок поставити на користь ТОВ "Орієнтир-Буделемент" вапно негашене будівельне загальною масою 1 000,00 тон за ціною 3150,00 грн. автомобільним транспортом. Місце поставки - склад покупця. Вартість товару включає в себе витрати на його транспортування з місця виробництва в с. Розвадів (Львівська область) в м. Бровари (склад Покупця).
Товариством було виписано видаткові накладні № 6 від 05.02.2019 року про передачу 42,14 тон вапна на загальну суму 132 741,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18018,00 грн.); №7 від 05.02.2019 року про передачу 34,32 тон вапна на загальну суму 108 108,00 грн. (в т.ч. ПДВ 22123,50 грн.); №8 від 05.02 2019 року про передачу 31,86 тон вапна на загальну суму 100 359,00 грн., (в т.ч. ПДВ 16726,50 грн.); №9 від 07.02.2019 року про передачу 42,16 тон вапна на загальну суму 132 804,00 грн. (в т.ч. ПДВ 22134,00 грн.); №10 від 07.02.2019 року про передачу 34,4 тон вапна на загальну суму 108 360,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18060,00 грн.); №11 від 08.02.2019 року про передачу 35,78 тон вапна на загальну суму 112 707,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18784,50 грн.); №12 від 11.02.2019 року про передачу 37,82 тон вапна на загальну суму 119 133,00 грн. (в т.ч. ПДВ 19855,50 грн.); №13 від 11.02.2019 року про передачу 42,14 тон вапна на загальну суму 108 360,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18060,00 грн.); №14 від 14.02.2019 року про передачу 34,34 тон вапна на загальну суму 108 171,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18028,50 грн.); №15 від 14.02.2019 року про передачу 42,38 тон вапна на загальну суму 133 497,00 грн. (в т.ч. ПДВ 22249,50 грн.); №16 від 15.02.2019 року про передачу 44,18 тон вапна на загальну суму 139 167,00 грн. (в т.ч. ПДВ 23194,50 грн.); №17 від 15.02.2019 року про передачу 45,94 тон вапна на загальну суму 144 711,00 грн. (в т.ч. ПДВ 24118,50 грн.); №18 від 18.02.2019 року про передачу 46,18 тон вапна на загальну суму 145 467,00 грн. (в т.ч. ПДВ 24244,50 грн.); №19 від 19.02.2019 року про передачу 45,76 тон вапна на загальну суму 144 144,00 грн. (в т.ч. ПДВ 24024,00 грн.).
ТОВ "РЕСУРС СТАНДАРТ" на адресу ТОВ "Орієнтир-Буделемент" було виписано податкові накладні № 6 від 05.02.2019 року на загальну суму 132 741,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18018,00 грн.); №7 від 05.02.2019 року на загальну суму 108 108,00 грн. (в т.ч. ПДВ 22123,50 грн.); №8 від 05.02 2019 року на загальну суму 100 359,00 грн., (в т.ч. ПДВ 16726,50 грн.); №9 від 07.02.2019 року на загальну суму 132 804,00 грн. (в т.ч. ПДВ 22134,00 грн.); №10 від 07.02.2019 року на загальну суму 108 360,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18060,00 грн.); №11 від 08.02.2019 року на загальну суму 112 707,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18784,50 грн.); №12 від 11.02.2019 року на загальну суму 119 133,00 грн. (в т.ч. ПДВ 19855,50 грн.); №13 від 11.02.2019 року на загальну суму 108 360,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18060,00 грн.); №14 від 14.02.2019 року на загальну суму 108 171,00 грн. (в т.ч. ПДВ 18028,50 грн.); №15 від 14.02.2019 року на загальну суму 133 497,00 грн. (в т.ч. ПДВ 22249,50 грн.); №16 від 15.02.2019 року на загальну суму 139 167,00 грн. (в т.ч. ПДВ 23194,50 грн.); №17 від 15.02.2019 року на загальну суму 144 711,00 грн. (в т.ч. ПДВ 24118,50 грн.); №18 від 18.02.2019 року на загальну суму 145 467,00 грн. (в т.ч. ПДВ 24244,50 грн.); №19 від 19.02.2019 року на загальну суму 144 144,00 грн. (в т.ч. ПДВ 24024,00 грн.).
Товариство засобами телекомунікаційного зв`язку через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України надіслало податкові накладні № 6 від 05.02.2019 р., № 7 від 05.02.2019 р., № 8 від 05.02.2019р., № 9 від 07.02.2019р., № 10 від 07.02.2019р., № 11 від 08.02.2019р., № 12 від 11.02.2019, № 13 від 11.02.2019р., № 14 від 14.02.2019р., № 15 від 14.02.2019р., № 16 від 15.02.2019р., № 17 від 15.02.2019р., № 18 від 18.02.2019р., № 19 від 19.02.2019р., які не були прийняті, згідно квитанцій від 27.02.2019р. та від 14.03.2019 р.: "Виявлені помилки: відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН".
На вимогу п. "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України для подальшої реєстрації податкових накладних та прийняття рішення щодо прийняття рішення та реєстрації податкових накладних Державною фіскальною службою України товариством було надіслано до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв`язку документи згідно переліку для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також пояснення товариства щодо суті господарських операцій.
16.05.2019 року Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняла рішення № 1164656/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 05.02.2019р., № 1164658/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 05.02.2019р., № 1164657/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05.02.2019р., № 1164655/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 07.02.2019р., № 1164654/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 07.02.2019р., № 1164653/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 08.02.2019р., № 1164652/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 11.02.2019р., №1164651/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 11.02.2019р., № 1164650/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 14.02.2019р., № 1164649/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 14.02.2019р., № 1164648/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 15.02.2019р., № 1164647/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 15.02.2019р., № 1164646/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 18.02.2019р., № 1164645/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 19.02.2019р., з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), утому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС СТАНДАРТ" - вважає вказані рішення протиправними та просить суд їх скасувати з таких підстав.
Позивач посилається на виконання ним вимог законодавства щодо оформлення податкової накладної згідно ст. 187, 201 Податкового кодексу України, надання ним документів на підтвердження реальності господарської операції, які не були враховані відповідачем.
Відповідач - Державна податкова служба України - проти задоволення позовних вимог заперечила, зазначивши, що позивачем не надано всіх необхідних документів відповідно до чинного законодавства, на підтвердження реальності господарської операції.
Відповідач - Головне управління ДПС у м. Києві - проти задоволення позовних вимог заперечила, зазначивши, що позивачем не надано всіх необхідних документів відповідно до чинного законодавства, на підтвердження реальності господарської операції.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представника позивача, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав .
Згідно підпунктів "а", "б" п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст.188 Податкового кодексу України).
П.201.10 ст.201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС СТАНДАРТ" вказані вимоги виконано: складено податкові накладні № 6 від 05.02.2019 р., № 7 від 05.02.2019 р., № 8 від 05.02.2019р., № 9 від 07.02.2019р., № 10 від 07.02.2019р., № 11 від 08.02.2019р., № 12 від 11.02.2019, № 13 від 11.02.2019р., № 14 від 14.02.2019р., № 15 від 14.02.2019р., № 16 від 15.02.2019р., № 17 від 15.02.2019р., № 18 від 18.02.2019р., № 19 від 19.02.2019р. та направлено їх на реєстрацію до Державної податкової служби України.
Щодо підстав відмови у реєстрації вказаних податкових накладних, суд зазначає наступне .
За приписами п.74.2 ст. 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (п.74.3 ст. 74 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.10р., податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п. 12 Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, в тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до п. 13 Порядку за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи містить пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2 ст. 74 цього Кодексу.
Відповідно до пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зі змісту квитанцій від 27.02.2019р. та 14.03.2019р. контролюючим органом сформульовано висновок про виявлення помилок, що призвели до зупинки реєстрації податкових накладних, оскільки ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку", у зв`язку з чим платнику запропоновано надати пояснення та/або додаткові документи.
У відповідності до пп. 201.16.2 п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп. "в" пп. 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп. 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп.201.16.3 п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до пп.201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України.
Як передбачено п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до п. 6 зазначеного Порядку у разі, коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п. 7 цього ж Порядку у разі, коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади (п. 10 Порядку).
Підпункт 1.6 п. 1 Критеріїв (лист ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку") містить у собі визначення різних обставин встановлення ризиковості платника податків: платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у Квитанції чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 Критеріїв №959, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.
Крім того, відповідачем не надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.
При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
З аналізу змісту вказаних норм вбачається, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Разом з тим, реєстрація поданих позивачем Податкових накладних зупинена, як зазначено в Квитанціях, через те, що "ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
Тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до Податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію Податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком №117.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 16 квітня 2019 року, справа № 826/10649/17, виклав правову позицію, яка є обов`язковою в силу приписів ст. 242 КАС України, вказавши, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Рішення Відповідача (Головного управління ДПС у м. Києві) про зупинення реєстрації податкової накладної не містить інформації про застосування якого-небудь підпункту з пункту 1.6 Критеріїв.
Відповідно до приписів пункту 3 частини 2 статті 2 КАС України рішення суб`єкта владних повноважень перевіряється судом на предмет обґрунтованості.
Крім того, суд також враховує правову позицію Верховного Суду у справі 822/1878/18, викладену у постанові від 02 квітня 2019 року, з якої вбачається, що акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Верховний Суд у вищезазначеному судовому рішенні погодився з висновками судів попередніх інстанцій щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної на підставі критеріїв ризикованості, визначених виключно в листі Державної фіскальної служби від 21.03.2018 №959/99-99-07-18, та протиправності рішення податкового органу про відмову в її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 15 Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 16 Порядку).
Пунктом 14 Порядку визначений перелік документів, необхідних для реєстрації податкової накладної.
Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Позивачем вказані вимоги виконано та було надано письмові пояснення з копіями первинних документів та інших документів на підтвердження здійснення господарської операції.
Дослідивши та проаналізувавши надані позивачем копії документів, суд встановив, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями документів, відображають зміст господарських операцій між ТОВ "РЕСУРС СТАНДАРТ" та ТОВ "Орієнтир-Буделемент".
Незважаючи на виконання позивачем вказаних вимог законодавства, відповідачем прийнято оскаржувані рішення від 16.05.2019р. № 1164656/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 05.02.2019р., № 1164658/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 05.02.2019р., № 1164657/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05.02.2019р., № 1164655/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 07.02.2019р., № 1164654/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 07.02.2019р., № 1164653/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 08.02.2019р., № 1164652/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 11.02.2019р., №1164651/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 11.02.2019р., № 1164650/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 14.02.2019р., № 1164649/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 14.02.2019р., № 1164648/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 15.02.2019р., № 1164647/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 15.02.2019р., № 1164646/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 18.02.2019р., № 1164645/39534900 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 19.02.2019р., з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), утому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Однак, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Згідно п. 18, 19, 20 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно п. 23 Порядку Комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Згідно п. 2 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано необхідні документи, які підтверджують здійснення господарської операції за податковими накладними у реєстрації яких було відмовлено.
Окремо суд зазначає, що відсутність чітко виписаної у законодавстві процедури, що передбачала б зрозумілі підстави для відмови у реєстрації податкової накладної, не може бути поставлена у провину позивачу, тоді як відповідальність за це має нести держава (в даному випадку в особі відповідача як контролюючого органу).
Згідно п. 70 рішення Європейського суду з прав людини у справі RYSOVSKYY v. UKRAINE (Рисовський проти України), заява № 29979/04, Судом проаналізовано поняття "належне урядування", а саме.
Аналізуючи відповідність цього мотивування Конвенції, Суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії" (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини" (Oneryildiz v. Turkey), п. 128, та "Беєлер проти Італії" (Beyeler v. Italy), п. 119) (http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-107088).
Також, визнаючи протиправними та скасовуючи оскаржувані рішення, суд вважає вірним обраний позивачем спосіб захисту порушеного права - шляхом зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно правової позиції Європейського суду з прав людини, висловленої у п. 50 рішення від 13.01.11р. по справі ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява №28924/04), ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".(http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-102814).
Щодо вимоги про стягнення судових витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 19 322,25 грн. суд зазначає наступне.
Ст. 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу.
Відповідно до положень ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи. У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
Ч. 7 ст. 139 КАС України передбачено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо ). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Як вбачається з матеріалів справи, представником позивача до суду надано копію договору про надання правової допомоги від 13.11.2018 року, укладеного ТОВ "РЕСУРС СТАНДАРТ" з Адвокатом Майструк Євгенієм Сергійовичем, згідно якого Адвокат бере на себе зобов`язання надати правову допомогу клієнту. Згідно п.6.1 вказаного Договору цей Договір є оплатним, Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата встановлюється за попередньою домовленістю та відображаються в рахунках на оплату та актах виконаних робіт).
Проте, в матеріалах справи відсутні рахунки на оплату та акти виконаних робіт на підтвердження розміру витрат на правничу допомогу.
Отже, з урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання представника позивача та стягнення витрат на правничу допомогу у розмірі 19 322,25 грн.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 139, 241-246, 255, 257-262, 293, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2019р. №1164656/39534900, №1164658/39534900, №1164657/39534900, №1164655/39534900, №1164654/39534900, №1164653/39534900, №1164652/39534900, №1164651/39534900, №1164650/39534900, №1164649/39534900, №1164648/39534900, №1164647/39534900, №1164646/39534900, №1164645/39534900 про відмову в реєстрації податкових накладних.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, будинок 8, код 43005393) зареєструвати податкові накладні № 6 від 05.02.2019 р., № 7 від 05.02.2019 р., № 8 від 05.02.2019р., № 9 від 07.02.2019р., № 10 від 07.02.2019р., № 11 від 08.02.2019р., № 12 від 11.02.2019, № 13 від 11.02.2019р., № 14 від 14.02.2019р., № 15 від 14.02.2019р., № 16 від 15.02.2019р., № 17 від 15.02.2019р., № 18 від 18.02.2019р., № 19 від 19.02.2019р. Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС СТАНДАРТ" (02140, м. Київ, вул. Лариси Руденко, 6А, офіс 515, код 39534900) в Єдиному реєстрі податкових накладних за датами їх подання.
4. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, будинок 33/19, код 43141267) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕСУРС СТАНДАРТ" (02140, м. Київ, вул. Лариси Руденко, 6А, офіс 515, код 39534900) 26 894,00 грн. судового збору.
5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
6. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Головань
Повний текст рішення
виготовлено і підписано
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
.2020 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93538390 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні