ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2020 року м. Житомир справа № 240/17868/20
категорія 113070200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Попової О.Г.,
секретар судового засідання Кривенко Л.М.,
за участю: представника позивача - Данька Я.В.,
представника відповідача - Осіпова Ю.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Бетон-Цемент" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправними та скасування постанови і припису,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося приватне підприємство Бетон-Цемент із позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області (правонаступником якого є Подільське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки) в якому просить:
- визнати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №215428 від 29.09.2020 року про стягнення штрафу з ПП Бетон-Цемент у сумі 8500,00 грн. протиправною і винесеною з порушенням законодавства та скасувати її, а провадження по справі закрити;
- визнати припис №0072519 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт від 29.09.2020р. протиправним та скасувати ;
- стягнути з відповідача Державної служби України з безпеки на транспорті на користь ПП Бетон-Цемент судовий збір.
В обґрунтування позову вказує, що 21 серпня 2020 року посадовою особою відповідача на 158 км а/д М-2І Виступовичі- Житомир-Могилів-Подільський проведено зважування автомобіля DAF СF 85/410, номерний знак НОМЕР_1 , що належить приватному підприємству Бетон-Цемент , який перевозив щебінь фракції 10*20 з села Пекарщина Черняхівського району Житомирської області до міста Житомира. За результатами зважування встановлено перевищення вагових параметрів на задню строєну вісь 23,38 т. при нормативно допустимих 22 т., при загальній масі автомобіля 38,12 т. та складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.08.2020 №048760, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.08.2020 №033430 та акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 21.08.2020 №223628 з розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №223628 від 21.08.2020 р. на суму 4,4 евро.
29.09.2020 року начальником Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області було винесено припис від 29.09.2020 № 0072519 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт та постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 29.09.2020 №215428, в сумі 8500,00 грн.
ПП Бетон-Цемент вважає такі дії та рішення посадових осіб Укртрансбезпеки в Житомирській області протиправними, оскільки ними порушено права та інтереси гарантовані ч.1 ст. 19 Конституції України, Господарським кодексом України, а сама процедура габаритно-вагового контролю проведена з суттєвими порушеннями встановлених в Україні норм права.
Ухвалою судді від 19.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 05 листопада 2020 року 10:30.
29.10.2020 на адресу суду надійшов відзив відповідача, в якому вказує, що за результатами зважування транспортного засобу складено Акт № 223628 від 21.08.2020р. проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, довідку № 048760 від 21.08.2020р. про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт № 033430 від 21.08.2020р. про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунок № 223628 від 21.08.2020. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування і нараховано плату за проїзд у розмірі 4.40 евро. Під час оформлення виявленого порушення у водія транспортного засобу не було жодних зауважень чи заперечень стосовно зафіксованих в матеріалах обставин, про що свідчить особистий підпис водія. Законом передбачено обов`язок забезпечення належного розміщення та кріплення вантажу, яке б унеможливлювало його зміщення під час руху. Зміщення вантажу, та як наслідок, перевищення встановлених вагових обмежень, є порушенням. При цьому, чинним законодавством не передбачено спеціальних умов для зважування транспортних засобів, які виконують перевезення сипучих вантажів. Відповідач вважає, що права позивача внаслідок проведення габаритно-вагового контролю без використання затвердженої методики Мінекономрозвитку жодним чином не порушені. Додав, що після зважування транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 яке здійснювалось на пересувному пункті ГВК, водій транспортного засобу виявив бажання привести вагові параметри ТЗ у норму. Така можливість йому була надана, про що свідчать подальші результати зважування. На думку відповідача, посадові особи Укртрансбезпеки діяли виключно на законних підставах та керувались вимогами законодавства України.
05.11.2020 судом відкладено розгляд справи на 11.11.2020 о 10:30.
11.11.2020 позивачем до суду подано відповідь на відзив, в якому вказано, що станом на 21.08.2020 року такої затвердженої методики не існувало. Тобто посадові особи Укртрансбезпеки провели процес зважування не за затвердженою методикою, а відповідно з порушенням вимог вищезгаданої постанови і вимог Конституції України. Позивач зазначив, що вагове обладнання в липні 2020 року виходило з ладу та направлялось на ремонт до заводу виробника, при цьому повірка після ремонту даного обладнання не проводилась.
Протокольною ухвалою суду від 11.11.2020, без виходу до нарадчої кімнати, судом замінено відповідача по справі -Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області на його правонаступник Подільське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки та оголошено перерву в підготовчому засіданні до 19.11.2020 о 12:00.
Протокольною ухвалою від 19.11.2020 судом закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті на 08.12.2020 о 12:00.
В судовому засіданні призначеному 08.12.2020 представник позивача підтримав доводи позовних вимог та просив їх задовольнити, представник відповідача заперечив щодо позовних вимоги та просив у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
21.08.2020 року посадовими особами Управління Укртрасбезпеки Житомирській області на 158 км а/д М-21 Виступовичі-Житомир-Могилів-Подільський (через Вінницю), під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку № 010802 від 18.08.2020, на пересувному пункті ГВК проведено габаритно - ваговий контроль транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 (а.с.41-43).
Перевезення вантажу здійснювалось у відповідності до наряду на перевезення № 17 від 21.08.2020р. наданий водієм під час перевірки уповноваженим особам (а.с.54).
Під час перевірки транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , посадовими особами відповідача виявлено порушення вимог статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт , п. 22.5 ПДР України, а саме: згідно чеку зважування від 21.08.2020 виявлено факт навантаження на строєні осі 23.38т при дозволених 22т, що складає на 6.27 % більше від встановлених законодавством габаритно-вагових норм.
За результатами зважування транспортного засобу складено акт № 223628 від 21.08.2020р. проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, довідку № 048760 від 21.08.2020р. про результати здійснення габаритно-вагового контролю, Акт № 033430 від 21.08.2020р. про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, та Розрахунок № 223628 від 21.08.2020. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд у розмірі 4.40 евро (а.с.46-49).
29.09.2020 року начальником Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області було винесено припис від 29.09.2020 № 0072519 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт та постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 29.09.2020 №215428, в сумі 8500,00 грн (а.с.52-53).
Не погоджуючись із спірною постановою та приписом, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до пункту 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Підпунктами 2, 15, 27, 54, 58, 62 пункту 5 даного Положення передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; здійснює контроль наявності, видачу дозвільних документів на здійснення перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично здійснюється; здійснює інші повноваження, визначені законом.
Згідно з пунктом 8 вказаного Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пункту 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, (далі - Порядок № 1567) органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.
Отже, з огляду на викладене, Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області під час здійснення своїх повноважень діє як суб`єкт владних повноважень, якому надано повноваження щодо здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням перевізниками законодавства про автомобільний транспорт.
Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Пунктом 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, серед іншого: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону України Про автомобільний транспорт документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону України Про автомобільний транспорт .
Пунктом 16 Порядку №1567 передбачено, зокрема, що під час проведення рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.
Відповідно до пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 № 2344-III (далі - Закон № 2344-III).
Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Згідно з частиною першою статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Частиною четвертою статті 48 Закону № 2344-III визначено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (далі - Правила № 30) передбачено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно з пунктом 4 Правил № 30 рух великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів. Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879).
Відповідно до підпункту 2 пункту 2 Порядку № 879 вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Підпунктом 4 пункту 2 Порядку № 879 визначено, що габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Згідно з пунктом 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
У відповідності до пункту 18 Порядку № 879 за результатами точного габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка результатів здійснення контролю із зазначенням часу і місця його проведення, а на запит водія - міжнародний сертифікат зважування вантажних транспортних засобів, якщо пункт габаритно-вагового контролю уповноважений видавати такі сертифікати.
Відповідно до пункту 23 Порядку № 879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.
Судом встановлено, що 21.08.2020 року посадовими особами Управління Укртрасбезпеки Житомирській області на 158 км а/д М-21 Виступовичі-Житомир-Могилів-Подільський (через Вінницю), під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку № 010802 від 18.08.2020, на пересувному пункті ГВК проведено габаритно - ваговий контроль транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 .
Проведення вказаної рейдової перевірки відповідає наведеним вище положенням чинного законодавства, відповідачем правомірно при здійсненні габаритно-вагового контролю у спірному випадку перевірялась у водіїв великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку.
Згідно чеку зважування від 21.08.2020 виявлено факт навантаження на строєні осі 23.38т при дозволених 22, що складає на 6.27 % більше від встановлених законодавством габаритно-вагових норм (а.с.44). Повторне зважування не спростовує виявленого факту перевантаження на строєну вісь (а.с.105).
В даній справі позивач заперечує факт перевищення вагових параметрів транспортного засобу та не погоджується з діями відповідача щодо оформлення результатів габаритно-вагового контролю транспортного засобу товариства. Позивач зазначає про некоректне зважування посадовими особами відповідача вантажу та неврахування при зважуванні стану вантажу (подільний вантаж - щебінь), невідповідність зважувального обладнання, а також вказує на відсутність методики виконання вимірювання навантажень та маси транспортних засобів.
Суд зазначає, що зважування транспортного засобу позивача здійснювалось за допомогою ваги автомобільні тензометричні ТВА-20Д-10 (0,8), заводський номер НОМЕР_3 , які згідно настанови щодо експлуатації ТВТВ 404437 НЕ (номер держреєстру №У 1953-15), вказані ваги на підставі повірки ТО Держспоживстандарту України визнані придатними і допущенні до експлуатації (а.с. 45, 92-99).
Таким чином, суд приходить до висновку, що габаритно-ваговий контроль транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , що належить ПП Бетон-Цемент , здійснювався технічними засобами, що пройшли повірку, мають відповідний сертифікат та є придатними до застосування. Також суд зауважує, що при перевірці/зважуванні транспортного засобу у водія товариства не виникло сумнівів і потреби пересвідчитися у тому, чи відповідає згаданий засіб вимірювальної техніки державним стандартам.
Під час габаритно-вагового контролю транспортного засобу, що належить ПП Бетон-Цемент , виявлено перевищення транспортним засобом нормативних габаритних (вагових) параметрів, тому відповідачем визначено суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-31 Порядку № 879.
Згідно з пунктом 30 Порядку № 879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.
Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
Пунктом 31 Порядку № 879 передбачено, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу.
Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.
Відповідно пункту 31-1 Порядку № 879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.
У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
У відповідності з пунктом 21 Порядку № 879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
На виконання вищезазначених норм, у зв`язку з виявленими під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідностей фактичних вагових параметрів нормам та правилам, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області складено акт № 033430 від 21.08.2020р. про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, та Розрахунок № 223628 від 21.08.2020. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд у розмірі 4.40 евро.
Аналогічна правова позиція щодо розрахунку плати за проїзд висловлена Верховним Судом у постанові від 03.07.2019 у справі №819/1381/16.
Серед іншого, зі змісту оскаржуваного припису від 29.09.2020 №0072519 слідує, що за результатами перевірки 21.08.2020 транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , водій не пред"явив для перевірки посадовим особам відповідача документи передбачені законодавством, а саме: документ на вантаж встановленої форми, чим порушено вимоги п. 31-1 ПКМУ №879 від 27.06.2007 року, ст. 48, 49 Закону України Про автомобільний транспорт та наказу МТЗУ № 363 від 14.10.1997 року (а.с.53). Вказаний факт підтверджується актом перевірки (а.с.12) не заперечує представник позивача та пояснив в судовому засіданні, що під час перевірки уповноваженим особам надано лише наряд перевезення №17 від 21.08.2020.
Стосовно відсутності затвердженої методики затвердженої спеціально уповноваженим органом у сфері метрології, на підставі якої проводиться процес вимірювання (зважування) габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу Мінекономрозвитку, то така дійсно не затверджена.
Однак, суд вважає, що процес зважування є максимально автоматизованим, проводиться відповідно до інструкції з експлуатації вагового обладнання, не вимагає спеціальних наукових знань чи наукового підходу.
Відсутність методики, затвердженої Мінекономрозвитку, не є підставою для не внесення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та не звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу. Така правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 02.08.2018 у справі № 820/1420/17.
З приводу доводів позивача про необ`єктивність здійснення відповідачем вимірювання ваги транспортного засобу через зважування автомобіля з подільним (сипучим - щебінь) вантажем, який є рухомим і може переміщуватись у русі з одної осі на іншу, суд їх вважає безпідставними та не підтвердженими відповідними доказами.
Водночас суд вважає, що автомобіль заїжджає на платформу ваг повільно зі швидкістю не більше 5-6 км на годину і така швидкість руху не може призвести до зміщення вантажу, зокрема такого вантажу як щебінь.
Суд звертає увагу, що здійснювалось перевезення вибухового вантажу, а тому під час руху по дорозі не можливе переміщення вантажу та зміна ваги по осям, адже перевізник повинен дотримуватись технічних характеристик, не навантажувати на автомобіль більше його технічних можливостей і не допускати перевантаження.
Навантажуючи транспортний засіб, позивач повинен враховувати переміщення вантажу, оскільки його переміщення спричиняє збільшення динамічної маси транспортного засобу при гальмуванні, а також порушує стійкість транспортного засобу. Вказані негативні переміщення вантажу під час руху можуть призвести до непередбачуваних катастрофічних наслідків та є загрозою для безпеки дорожнього руху, іншим учасникам дорожнього руху.
Висновки суду про безпідставність тверджень перевізника про те, що маса сипучого вантажу не є сталою у різних точках автомобіля під час заїзду на вагу, що може свідчити про помилковість результатів зважування, узгоджуються з висновками Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладеними у постанові від 24.07.2019 у справі №803/1540/16.
Отже, матеріалами справи підтверджено перевищення позивачем вагового габаритного нормативного параметра автомобіля, що є складом правопорушення, за який абз. 14 ч. 1 ст. 60 Законом України Про автомобільний транспорт передбачена відповідальність у вигляді штрафу.
На підставі викладеного, 29 вересня 2020 року Управлінням Укртрансбезпеки в Житомирській області за наявності підстав, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, винесено постанову №147743 про застосування до ПП Бетон-Цемент адміністративного-господарського штрафу у розмірі 8500 грн та припис №0072519 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт від 29.09.2020.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі викладеного, оцінивши докази, які є у справі, суд дійшов висновку, що оскаржена припис та постанова Управління Укртрансбезпеки в Житомирській області про застосування адміністративно-господарського штрафу є правомірними, тому підстав для їх скасування у суду відсутні.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Бетон-Цемент" (проспект Незалежності, 55- Б,Житомир,10029, код ЄДРПОУ 35169712) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (пр-т Перемоги, 14, Київ 135,01135) про визнання протиправними та скасування постанови і припису, відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складене 14 грудня 2020 року
Суддя О.Г. Попова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93556904 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні