Рішення
від 14.12.2020 по справі 160/11192/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2020 року Справа № 160/11192/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Олійника В. М.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" до відповідача-1:Державної податкової служби України, відповідача-2: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

15 вересня 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю "Прогрес" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій просить:

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1833327/24235274 від 13.08.20 р.;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складену Товариством з обмеженою відповідальністю Прогрес податкову накладну від 05.08.20 р. №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

В обгрунтування позову позивач зазначив, що в процесі здійснення статутної діяльності між ТОВ Прогрес та ТОВ Ромир-Трейд було укладено договір постачання №050820 від 05.08.20р., згідно з яким ТОВ Прогрес (постачальником) прийнято зобов`язання передати у власність ТОВ Ромир-Трейд (покупця) сільськогосподарську продукцію (товар), асортимент, кількість, ціна яких визначена в рахунках-фактурах до договору.

На виконання умов цього договору позивачем була складена та направлена на реєстрацію податкова накладна №1 від 05.08.2020 року.

Однак, реєстрацію податкової накладної було спочатку зупинено, а потім прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Позивач вважає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної необгрунтованим, оскільки відповідачем викладено у квитанції від 06.08.2020 року надумані обставини щодо встановленого ним п.1 Критерію ризиковості здійснення операції і на підставі таких обставин незаконно зупинено реєстрацію податкової накладної № 1.

Позивач наголосив, що ним були надані усі документи, що підтверджували здійснення господарської операції. Оскаржуване рішення не містить чіткого переліку документів, ненадання яких було підставою для винесення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Ухвалою суду від 12 жовтня 2020 року відкрито спрощене провадження у справі без виклику учасників справи.

05 листопада 2020 року на адресу суду від представника відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, враховуючи наступне.

Так, представник відповідача зазначив, що письмові пояснення та копії документів необхідні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування платником подано в період дії Постанови КМУ від 21.12.2019 №1165 Про затвердження порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (далі - Постанова №1165) та на виконання наказу Міністерства фінансів України від 13.12.2019 №520 "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН" (далі - Порядок прийняття рішень).

Відповідно до п.5 Порядку прийняття рішень передбачено вичерпний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.

Пунктом 6 Порядку прийняття рішень визначено, що письмові пояснення та копії документів, визначених у п.5 Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкової зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 13.08.2020 р. прийнято рішення №1833327/24235274 про блокування податкової накладної №1 від 05.08.20 р. Підставою для блокування стало ненадання платником податків документів щодо постачання/придбання товару, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складення документів, у тому числі рахунків фактури/інвойси, також подані платником до податкового органу платіжні доручення не містять печатки банку.

20 листопада 2020 року на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній заперечив проти доводів відповідача-1 стосовно того, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 05.08.2020 року було неподання до податкового органу платіжного доручення, що містить печатку банку.

Представник позивача наголосив, що за формою рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.19р. №520, неподання розрахункових документів та/або банківських документів з особових рахунків є самостійною (окремою) підставою відмови в реєстрації податкових накладних. Наявність даної підстави позначається в окремому полі рішення.

В той же час, в оскаржуваному рішенні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Дніпропетровській області №1833327/24235274 від 13.08.20 р. позначки в полі Неподання розрахункових документів та/або банківських документів з особових рахунків немає, а відтак дана підстава в спірному рішенні відсутня.

Відповідач-2 відзив на позов не надав, про розгляд справи судом був повідомлений належним чином.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи вищезазначене, суд вирішив розглянути справи за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю Прогрес - позивач зареєстровано в якості юридичної особи 27.03.96р., предметом діяльності якого є;

- 01.11- вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний);

- 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для

тварин;

- 46.39 - неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

- 46.49 - оптова торгівля іншими товарами господарського призначення;

- 47.11 - роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

- 47.19 - інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах та інші види діяльності.

Для провадження статутної діяльності ТОВ Прогрес забезпечено матеріальними, технічними та трудовими ресурсами. Загальна вартість основних засобів, що використовуються в господарській діяльності складає 4 602 353,83 грн. Посівна площа сільськогосподарських культур під урожай 2020р. складає 642,00 га, з яких рілля 642,00 га (підтверджено звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 р.) Станом на 01.08.20 р. ТОВ Прогрес зібрано 4210,00 ц сільськогосподарських культур, з яких:

пшениця озима - 3650,00 ц;

ячмінь озимий - 560,00 ц.

ТОВ Прогрес є платником єдиного податку 4 групи (юридична особа, що здійснює сільськогосподарську діяльність) та має статус платника ПДВ, що підтверджується витягом з реєстру платників ПДВ за №1904304500023.

В процесі здійснення статутної діяльності між ТОВ Прогрес та ТОВ Ромир-Трейд було укладено договір постачання №050820 від 05.08.20 р., згідно з яким ТОВ Прогрес (постачальником) прийнято зобов`язання передати у власність ТОВ Ромир-Трейд (покупця) сільськогосподарську продукцію (товар), асортимент, кількість, ціна яких визначена в рахунках-фактурах до договору, що надані постачальником та являють собою невід`ємну частину даного договору, а Покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах даного договору. Предметом поставки за даним договором є сільськогосподарська продукція (ячмінь), що вирощений ТОВ Прогрес на використовуваних підприємством земельних ділянках.

Відповідно до п.3.3 договору №050820 від 05.08.20р. покупець оплачує суму, зазначену в рахунку-фактурі, шляхом безготівкового перерахування коштів на поточний рахунок постачальника.

На виконання досягнутої домовленості ТОВ Ромир-Трейд за платіжним дорученням №229 від 05.08.20р. було здійснено попередню оплату за ячмінь на суму 176 399,86 грн. (в т.ч. ПДВ - 29399,98 грн.)

ТОВ Прогрес за видатковою накладною №1 від 07.08.20р. було поставлено ТОВ Ромир-Трейд ячмінь в кількості 46,18 т. Вказаний обсяг продукції від імені покупця отримано уповноваженим представником Ландер В.І., який діяв на підставі довіреності №70 від 05.08.20р.

За правилом першої події у ТОВ Прогрес в момент надходження від ТОВ Ромир-Трейд попередньої оплати в сумі 176 399,86 грн. виникло податкове зобов`язання з ПДВ в сумі 29399,98 грн.

Позивачем було складено в електронній формі податкову накладну №1 від 05.08.20 р. на суму ПДВ 29399,98 грн. та направлено для реєстрації в ЄРПН.

ТОВ Прогрес було отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9189016782 від 06.08.20р.

В якості підстави зупинення реєстрації податкової накладної зазначено наступне: Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 05.08.20р. №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної ТОВ Прогрес надав пояснення з обгрунтуванням обставин провадження господарської операції, за результатами якої видано податкову накладну. Разом з поясненнями до податкового органу було подано засвідчені копії необхідних документів.

Вказані пояснення з додатками були прийняті ДПС України, що підтверджено квитанцією №2 за реєстраційним номером №9190749657 від 07.08.20р.

Незважаючи на подання пояснень щодо вчинення господарської операції та її належне документальне обгрунтування, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН ТУ ДПС в Дніпропетровській області було прийнято рішення №1833327/24235274 від 13.08.20р. про відмову в реєстрації податкової накладної від 05.08.20р. №1.

В якості підстави відмови в реєстрації податкової накладної зроблено посилання на ненадання ТОВ Прогрес копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних .

При цьому, в рішенні №1833327/24235274 від 13.08.20р. не вказано, яких саме документів (розрахункових та/або банківських виписок з особових рахунків або документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством) не було подано ТОВ Прогрес і відсутність яких виступила підставою відмови в реєстрації податкової накладної. Додаткової інформації щодо зазначення конкретних документів, що не були надані ТОВ Прогрес , в рішенні також не зазначено.

У зв`язку з незгодою з рішенням №1833327/24235274 від 13.08.20 р. позивач подав до Державної податкової служби України скаргу від 13.08.20р. з вимогою про скасування вказаного рішення.

За результатами розгляду скарги на адресу позивача надійшло рішення Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН розгляду скарг №45141/24235274/2 від 25.08.20 р. про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня №1833327/24235274 від 13.08.20р. про відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН без змін.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Станом на дату виникнення спірних правовідносин є чинним Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 (далі Порядок № 1165), порядком визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.

Згідно із пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно із пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац другий пункту 25 Порядку №1165).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).

Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі Порядок № 520) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (пункт 2 Порядку № 520).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).

Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

1) договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2) договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3) первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4) розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5) документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).

Згідно пункту 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно пункту 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

1) прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

2) набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Судом встановлено, що відповідач зупинив реєстрацію податкової накладної згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та оскаржуваним рішенням відмовив у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Процедура зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної / розрахунку коригування.

При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства це ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов`язку.

Здійснивши зупинення реєстрації податкової накладної, відповідач посилався на відсутність в таблиці даних платника ПДВ товарів за кодом УКТЗЕД/ДКПП 1003, як пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.

З матеріалів справи судом не встановлено, а відповідачем не підтверджено, подання платником податків відповідної таблиці даних платника ПДВ.

Розрахунок, відповідно до якого відповідач дійшов висновку про відповідність першому критерію ризиковості здійснення операцій, до матеріалів справи не надано, у квитанціях повідомлено показники D , P .

Таким чином, матеріалами справи та доводами відповідача не підтверджено правомірність зупинення податкової накладної.

Відповідач, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи необхідні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, без визначення переліку документів.

При цьому перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.

Позивачем до повідомлення надані контролюючому органу первинні документи на підтвердження зазначеної у податковій накладній операції, а саме:

договір постачання №050820 від 05.08.20р. із специфікацією №1;

платіжне доручення №229 від 05.08.20р.;

накладна №1 від 07.08.20р.;

довіреності №70 від 05.08.20р.;

лист (вих.№68332/10/04-36-53-30 від 10.07.20р.);

рахунок №04/08-2020 від 04.08.20р.;

податкову декларацію платника єдиного податку 4 групи за 2020р. з Додатком №1;

повідомлення ф.20-ОПП від 27.06.20р.;

звіт про посівні площі під урожай сільськогосподарських культур під урожай 2020р.;

звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.08.20р.;

звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01.12.19 р.

Суд зазначає, що вищевказаними документами підтверджено, що позивачем отримано попередню оплату та реалізовано на адресу ТОВ Ромир-Трейд с/г продукцію власного виробництва з дотриманням норм чинного законодавства України.

Необхідно наголосити, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Також суд не приймає доводи відповідача-1 стосовно того, що подані позивачем до податкового органу платіжні доручення не містять печатки банку, оскільки за формою рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.19р. №520, неподання розрахункових документів та/або банківських документів з особових рахунків є самостійною (окремою) підставою відмови в реєстрації податкових накладних. Наявність даної підстави позначається в окремому полі рішення.

В той же час, в оскаржуваному рішенні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Дніпропетровській області №1833327/24235274 від 13.08.20 р. позначки в полі Неподання розрахункових документів та/або банківських документів з особових рахунків немає, а відтак дана підстава в спірному рішенні відсутня.

У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 (ЄДРСР 85803891) зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18 (ЄДРСР 81857391), № 815/2791/18 (ЄДРСР 81858145), від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18 (ЄДРСР 81727808), від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18 (ЄДРСР 81366622).

Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).

Відмовляючи у реєстрації податкової накладної відповідач мав можливість підкреслення первинних документів серед наведених у такому рішенні (у встановленій формі), які були ненадані платником податків. Проте вказані дії відповідачем не вчинені.

Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних відповідач так і не вказав, які документи не були подані платником податків.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення відповідача-1.

Також суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 05.08.2020 року, що складена ТОВ "Прогрес" датою її фактичного отримання, так як саме на відповідача-2 покладено обов`язок щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до вимог ст. 139 КАС України судові витрати у розмірі 4204,00 грн. підлягають стягненню з відповідача-1 за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1833327/24235274 від 13.08.20 р.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складену товариством з обмеженою відповідальністю Прогрес податкову накладну від 05.08.20р. №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 4204,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.М. Олійник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2020
Оприлюднено18.12.2020
Номер документу93559196
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11192/20

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 02.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 29.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 01.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 14.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні