Рішення
від 14.12.2020 по справі 200/9768/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 грудня 2020 р. Справа№200/9768/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мозгової Н.А.

при секретарі Зурабашвілі А.О.

за участю:

позивача ОСОБА_1

представника позивача Пищенко Є.Ю.

представника відповідача не з`явився

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

21 жовтня 2020 року позивач, ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ), звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ:24812369, місцезнаходження: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, пл. Олександра Невського, будинок №1) про визнання протиправними дії щодо відмови призначити компенсаційну виплату та зобов`язати призначити з серпня 2020 року ОСОБА_1 як особу, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , зобов`язати призначити з серпня 2020 року ОСОБА_1 компенсаційні виплати, як особі, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що вона здійснює постійний догляд за ОСОБА_2 , яка постраждала через закритий перелом шийки правого стегна та згідно довідки ВКК №263 за станом здоров`я потребує постійного стороннього догляду. В березні 2020 року вона звернулась до управління із заявою про призначення компенсаційної виплати, однак документи не прийняли, пояснюючи тим, що законодавство, як регулює ці питання втратило чинність. 18.08.2020 року вона повторно звернулась до управління із заявою про призначення компенсаційної виплати, як особі, яка надає соціальні послуги по догляду за ОСОБА_3 із заявою про надання згоди на проведення перевірки даних про доходи, а ОСОБА_2 направила заяву з проханням надати їй соціальні послуги з постійного стороннього догляду. До заяв було додано всі необхідні документи, які зазначені у п.6 Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, затвердженого Постановою КМУ від 29.04.2004 року. Листом від 02.09.2020 року їй було відмовлено у зв`язку з тим, що на час звернення Кабінет Міністрів України не затвердив порядок призначення і виплати компенсації за догляд, а іншого законодавства, яке регулює ці питання, начебто не існує. Вважає, що заяви та додатки до них були подані з додержанням вимог чинного законодавства на день звернення із заявою.

Ухвалою суду від 22.10.2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи. Призначено справу до судового засідання на 19.11.2020 року.

Ухвалою суду від 16.11.2020 року забезпечено участь адвоката Пищенко Є.Ю. у судовому засіданні, яке призначено на 19.11.2020 року в режимі відеоконференції.

19.11.2020 року у судовому засіданні оголошено перерву до 14.12.2020 року.

Відповідач надав до суду відзив засобами електронного зв`язку, в якому проти позову заперечував, посилаючись на те, що Урядом 23.09.2020 року схвалено постанову №859, якою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Ця постанова набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 01.01.2020 року для осіб, які звернуться за призначенням компенсації протягом 60 календарних днів із дня опублікування цієї постанови. Вказав, що на момент подання заяви 18.08.2020 року зазначений Порядок №859 Урядом не було прийнято. Згідно акту щодо фактичного місця перебування ОСОБА_1 від 11.11.2020 року встановлено, що остання за адресою: АДРЕСА_2 не мешкає, постійний догляд за ОСОБА_2 не вела. В березні 2020 року із заявою про призначення компенсаційної виплати не зверталась. Звернув увагу, що управління розглядає всі заяви та звернення від громадян, приймає рішення та надає відповіді згідного чинного законодавства. Відсутність затвердженого КМУ відповідного підзаконного акта на момент подання заяви позивачкою унеможливлює компенсацію витрат за догляд особам, які надають соціальні послуги.

Представник позивача через відділ діловодства та документообігу суду надав відповідь на відзив, у якому додав, що у Порядку №558 від 29.04.2004 року та Порядку №859 від 23.09.2020 року відсутній обов`язок фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду, проживати за місцем проживання осіб, які потребують у наданні соціальних послуг. Вважає, що відповідач не надав жодних доказів про відсутність постійного догляду за ОСОБА_2 та відсутні будь-які об`єктивні та законні причини для відмови у призначенні позивачу компенсаційних виплат.

Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Заслухавши думку позивача та її представника, розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову та відзиву на адміністративний позов, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

Позивач, ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) є внутрішньо переміщеною особою, місце проживання якої було зареєстровано на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, а саме за адресою: АДРЕСА_1 , а фактичне місце проживання/перебування - на підконтрольній українській владі території за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 16.06.2020 року №1434-5000286566 (а.с.11).

Відповідно до довідки ВКК №264 від 01.04.2020 року ОСОБА_1 , 1970 року народження, за станом здоров`я може надавати постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 (а.с.12).

Позивач за допомогою до лікаря - психіатра в КУ Обласна клінічна психіатрична лікарня не зверталась, що підтверджується довідкою від 24.02.2020 року (а.с.14).

Відповідно до довідки ВКК №263 від 01.04.2020 року ОСОБА_2 за станом здоров`я потребує постійного стороннього догляду (а.с.27).

19.08.2020 року ОСОБА_2 засобами поштового зв`язку на адресу начальника Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації направила заяву, у якій відповідно до п.6 Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, у зв`язку зі станом здоров`я, просила надати їй соціальну послугу з постійного стороннього догляду. До заяви додала: копію паспорта та ІНН, оригінал висновку лікарсько - консультаційної комісії (а.с.32).

19.08.2020 року позивач засобами поштового зв`язку на адресу начальника Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації направила заяву, у якій відповідно до п.6 Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги надала згоду надавати соціальні послуги, а саме: здійснювати постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , яка досягла 80-річного віку та згідно з висновку лікарсько - консультаційної комісії має необхідність у постійному догляді. До заяви додала: копію паспорта та ІНН, копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, оригінали висновків лікарсько - консультаційної комісії, копію трудової книжки, оригінал витягу з державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а.с.33).

Крім того, 19.08.2020 року позивач засобами поштового зв`язку на адресу начальника Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації направила заяву, у якій надала згоду на проведення перевірки даних про доходи особи з використанням відомостей Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (а.с.34).

Зазначені заяви від 18.08.2020 року направлені на адресу відповідача засобами поштового зв`язку - 19.08.2020 року про що свідчить поштовий штемпель на описі вкладення у цінний лист (а.с.28,29).

У відповіді Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації від 02.09.2020 року №01/05/865 зазначено про те, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до Закону №2671 без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд (ч.7 ст.13 Закону №2671). При цьому ст.13 Закону №2671 передбачено, що порядок надання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за доглядом затверджує Кабінет Міністрів України. Однак, на теперішній час зазначений Порядок Урядом не прийнято. Відсутність затвердженого Кабінетом Міністрів України підзаконного акта, а саме: Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд, унеможливлює компенсацію витрат за догляд особам, яким надаються соціальні послуги. Існуючий порядок №588 із діючим Законом №2671 щодо надавачів послуг не корелюється (а.с.30-31).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до наступного висновку.

Так, відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України Про соціальні послуги від 17.01.2019 № 2671-VIII (далі Закон № 2671) визначає основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.

У відповідності до пункту 17 статті 1 Закону №2671 соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин 6,7 статті 13 Закону №2671 фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є:

1) особами з інвалідністю I групи;

2) дітьми з інвалідністю;

3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;

4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;

5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Серед основних принципів надання соціальних послуг, передбачених статтею 3 Закону №2671, зокрема, є принцип добровільності вибору отримання чи відмови від надання соціальних послуг.

Аналіз зазначених приписів законодавства свідчить про те, що виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, мають компенсаційний (заохочувальний характер) і не відносяться до соціальних гарантій.

Відповідно до частини 1 статті 49 Закону України Про Кабінет Міністрів України Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.

29.04.2004 року було затверджено Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги (далі - Порядок №558, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 558 непрацюючим фізичним особам, які постійно надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, що обслуговуються соціальними службами), призначається щомісячна компенсаційна виплата (далі - компенсація).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 558 компенсація призначається, виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб у таких розмірах:

15 відсотків - фізичним особам, які надають соціальні послуги особам з інвалідністю I групи;

10 відсотків - фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, які за висновком лікарсько-консультаційної комісії потребують постійного стороннього догляду і не здатні до самообслуговування, особам з інвалідністю II групи та дітям з інвалідністю;

7 відсотків - фізичним особам, які надають соціальні послуги особам з інвалідністю III групи та хворим, які за висновком лікарсько-консультаційної комісії потребують постійного стороннього догляду і не здатні до самообслуговування.

Компенсація призначається і виплачується структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради за місцем проживання, перебування особи, якій надаються соціальні послуги, з дня подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, та особою, яка їх потребує, заяв разом з документами, зазначеними у пункті 6 цього Порядку. Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради видає заявнику розписку про прийняття заяв і документів із зазначенням дати їх прийняття. Днем подання заяв для призначення компенсації вважається день реєстрації структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради заяв з необхідними документами.

Якщо заяви та документи надсилаються поштою, днем подання заяв для призначення компенсації вважається дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення. У разі коли до заяв не додані всі необхідні документи, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради письмово протягом трьох днів повідомляє заявнику, які документи слід подати додатково. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців з дня одержання такого повідомлення, днем подання заяв вважатиметься день їх прийняття або відправлення (пункт 5 Порядку № 558).

Пунктом 6 Порядку № 558 визначено, що для призначення компенсації подаються такі документи:

1)фізичною особою, яка надає соціальні послуги:

заява про згоду надавати соціальні послуги;

паспорт або інший документ, що посвідчує особу;

висновок лікарсько-консультаційної комісії про те, що стан її здоров`я дозволяє постійно надавати соціальні послуги;

копія трудової книжки, а у разі відсутності трудової книжки - письмове повідомлення особи із зазначенням інформації про відсутність трудової книжки та про останнє місце роботи чи отримання доходів;

заява про надання згоди на проведення перевірки даних про доходи особи з використанням відомостей Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (з урахуванням вимог Закону України Про захист персональних даних );

2) особою, яка потребує надання соціальних послуг, або її законним представником (у разі визнання цієї особи недієздатною):

заява про необхідність надання соціальних послуг;

паспорт або інший документ, що посвідчує особу;

копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією;

висновок лікарсько-консультаційної комісії про необхідність постійного стороннього догляду та нездатність особи до самообслуговування (за винятком інвалідів I групи, інвалідність яких встановлена безстроково та які згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребують постійного стороннього догляду). Порядок видачі такого висновку та його форма затверджуються МОЗ.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 558 призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради протягом десяти днів після одержання заяв із необхідними документами розглядає їх та приймає рішення про призначення компенсації чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення, про що інформує заявника письмово протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення.

З огляду на норми Порядку № 558 вбачається, що цим Порядком визначений перелік документів, які мають бути подані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, і цей перелік є вичерпаним. Днем подачі заяви для призначення компенсації вважається день, коли до заяви подані всі необхідні документи, визначені Порядком № 558.

Судом встановлено, що 19.08.2020 року ОСОБА_2 засобами поштового зв`язку на адресу начальника Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації направила заяву, у якій відповідно до п.6 Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, у зв`язку зі станом здоров`я, просила надати їй соціальну послугу з постійного стороннього догляду. До заяви додала: копію паспорта та ІНН, оригінал висновку лікарсько - консультаційної комісії (а.с.32).

19.08.2020 року позивач засобами поштового зв`язку на адресу начальника Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації направила заяву, у якій відповідно до п.6 Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги надала згоду надавати соціальні послуги, а саме: здійснювати постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , яка досягла 80-річного віку та згідно з висновку лікарсько - консультаційної комісії має необхідність у постійному догляді. До заяви додала: копію паспорта та ІНН, копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, оригінали висновків лікарсько - консультаційної комісії, копію трудової книжки, оригінал витягу з державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а.с.33).

Крім того, 19.08.2020 року позивач засобами поштового зв`язку на адресу начальника Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації направила заяву, у якій надала згоду на проведення перевірки даних про доходи особи з використанням відомостей Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (а.с.34).

У відповіді Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації від 02.09.2020 року №01/05/865 зазначено про те, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до Закону №2671 без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд (ч.7 ст.13 Закону №2671). При цьому ст.13 Закону №2671 передбачено, що порядок надання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за доглядом затверджує Кабінет Міністрів України. Однак, на теперішній час зазначений Порядок Урядом не прийнято. Відсутність затвердженого Кабінетом Міністрів України підзаконного акта, а саме: Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд, унеможливлює компенсацію витрат за догляд особам, яким надаються соціальні послуги. Існуючий порядок №588 із діючим Законом №2671 щодо надавачів послуг не корелюється (а.с.30-31).

Дослідивши заяви позивача від 18.08.2020 року, суд доходить висновку про те, що позивачем до заяв від 18.08.2020 року були додані всі документи, які визначені Порядком №588, який був чинним на момент подання заяв про призначення та виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги.

З огляду на викладене вище, суд вважає необґрунтованими доводи представника відповідача про відсутність затвердженого Кабінетом Міністрів України Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд на момент подання позивачем відповідної заяви.

У матеріалах справи наявний акт щодо фактичного місця перебування ОСОБА_1 від 11.11.2020 року, який затверджено Іверським сільським головою Скибою В.А., депутатом Іверської сільської ради ОСОБА_4 , в присутності сусідів ОСОБА_5 , ОСОБА_6 . В акті зазначено про те, що в ході проведення обстеження факту перебування громадянки ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 виявлено наступне: ОСОБА_1 зі слів сусідів за даною адресою не мешкає. З`являлась рідко, постійного догляду за ОСОБА_2 не вела (а.с.99).

Однак, даний акт спростовується поясненнями свідка ОСОБА_6 , яка у судовому засіданні пояснила, що акт щодо фактичного місця перебування ОСОБА_1 від 11.11.2020 року нею не підписувався та поясненнями свідка ОСОБА_4 , який у судовому засіданні пояснив, що акт щодо фактичного місця перебування ОСОБА_1 від 11.11.2020 року ним не підписувався.

Свідки ОСОБА_6 та ОСОБА_4 підтвердили факт того, що позивачем фактично здійснюється догляд за ОСОБА_2 постійно, протягом декількох років. ОСОБА_2 дійсно потребує постійного стороннього догляду.

Зазначені свідки попереджені у судовому засіданні про кримінальну відповідальність, про що свідчать розписки, наявні у матеріалах справи.

Крім того, зазначений акт спростовується:

- письмовими поясненнями сусідки ОСОБА_7 від 22.11.2020 року, у який вказано про те, що вона є сусідкою ОСОБА_2 , постійний догляд за останньою здійснює ОСОБА_1 . Вказала, що голова Іверської сільської ради до неї, як до сусідки не звертався. ОСОБА_2 знаходиться під постійним доглядом невістки, яка допомогає їй у домашніх справах (а.с.128-129).

Також, представник відповідача посилається у відзиві на адміністративний позов на Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року №859.

Дійсно, Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2004 року № 558 втратив чинність на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року №859, якою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

У пункті 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року №859 зазначено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 січня 2020 року для осіб, які звернуться за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, протягом 60 календарних днів із дня опублікування цієї постанови, крім підпункту 2 пункту 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого зазначеною постановою, який набирає чинності з 1 січня 2021 року.

Постанова Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року №859 набула чинності 25.09.2020 року.

Таким чином, суд доходить висновку, що оскільки позивач звернулась до відповідача із відповідними заявами - 19.08.2020 року та на момент її звернення Постанова КМУ від 29.04.2004 року № 558 була чинною, рішення про втрату нею чинності Кабінетом Міністрів України не приймалось, відповідач протиправно відмовив позивачу у призначенні компенсаційної виплати, що викладено у листі відповідача від 02.09.2020 року №01/05-865, тому позовні вимоги в частині визнання протиправними дії щодо відмови призначити позивачу компенсаційну виплату є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання призначити з серпня 2020 року ОСОБА_1 як особу, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , зобов`язати призначити з серпня 2020 року ОСОБА_1 компенсаційні виплати, як особі, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , суд зазначає наступне.

Так, дискреційне повноваження суб`єкта владних повноважень може полягати у виборі діяти, чи без діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким.

Дискреційне повноваження надається у спосіб його закріплення в оціночному понятті, відносно-визначеній нормі, альтернативній нормі, нормі із невизначеною гіпотезою. Для позначення дискреційного повноваження законодавець використовує, зокрема, терміни може , має право , за власної ініціативи , дбає , забезпечує , веде діяльність , встановлює , визначає , на свій розсуд . Однак наявність такого терміну у законі не свідчить автоматично про наявність у суб`єкта владних повноважень дискреційного повноваження.

При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог.

З огляду на вищевказане, суд зазначає, що вчинення відповідачем наведених дій є дискреційним повноваженням. Проте, у будь-якому випадку суб`єкт владних повноважень має діяти керуючись ст. 2 КАС України, а саме справедливо, неупереджено та своєчасно, з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, на підставі викладеного, з урахуванням дискреційних повноважень відповідача, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги в цій частині шляхом зобов`язання Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву позивача від 18 серпня 2020 року, призначивши ОСОБА_1 , як особу, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 та призначити з 19 серпня 2020 року (дата направлення заяви засобами поштового зв`язку) ОСОБА_1 компенсаційні виплати, як особі, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.

Згідно з нормами ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зважаючи на встановлені у справі фактичні обставини, наведені норми чинного законодавства України, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом був сплачений судовий збір у розмірі 840,80 грн. (а.с.6)

Таким чином, судовий збір у розмірі 840,80 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ:24812369, місцезнаходження: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, пл. Олександра Невського, будинок №1) про визнання протиправними дії щодо відмови призначити компенсаційну виплату та зобов`язати призначити з серпня 2020 року ОСОБА_1 як особу, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , зобов`язати призначити з серпня 2020 року ОСОБА_1 компенсаційні виплати, як особі, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 - задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ:24812369, місцезнаходження: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, пл. Олександра Невського, будинок №1) щодо відмови ОСОБА_1 призначити компенсаційні виплати.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ:24812369, місцезнаходження: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, пл. Олександра Невського, будинок №1) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) від 18 серпня 2020 року, призначивши ОСОБА_1 , як особу, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 та призначити з 19 серпня 2020 року ОСОБА_1 компенсаційні виплати, як особі, яка надає соціальну послугу та здійснює постійний сторонній догляд за ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Управління соціального захисту населення Олександрівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ:24812369, місцезнаходження: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, пл. Олександра Невського, будинок №1) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.

У судовому засіданні 14 грудня 2020 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний 16 грудня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя Н.А. Мозговая

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2020
Оприлюднено17.12.2020
Номер документу93559438
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9768/20-а

Рішення від 14.12.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні