Рішення
від 16.12.2020 по справі 360/3985/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

16 грудня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3985/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області про визнання протиправною бездіяльність, визнання противоправним та скасувати рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області (далі - відповідач), в якому позивач просила суд:

-визнати противоправною бездіяльність управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області, яка полягає в тому, що прийнявши 13.07.2020 від ОСОБА_1 заяву з доданими документами, відповідач не направив їх до ГУ ПФУ в Луганській області та на Комісію з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, чим порушив Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затверджений Постановою Правління ПФУ від 10.11.2006 № 18-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 24.11.2006 за № 1231/13105;

-визнати противоправним та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області від 10.09.2020 Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п.1 ч.2 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ОСОБА_1 ;

-зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу роботи, що дає право на пенсію на пільгових умовах зі зменшенням пенсійного віку, встановленого абз.1 ч.1 ст.26 Закону №1058-IV (на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи) періоди роботи: на Попаснянському склозаводі з 11.05.1993 по 31.10.1996; в ДП Кристал КП Попаснянський склозавод з 01.11.1996 по 01.08.1997; на Попаснянському склозаводі з 01.08.1997 по 14.07.1998; на Попаснянському склозаводі з 26.10.2000 по 31.12.2000; у ВО Попаснянський склозавод з 01.01.2001 по 16.02.2001, у ВО Попаснянський склозавод з 01.12.2001 по 23.08.2002 на посаді видувальника скловиробів, а також 4 місяці на підставі довідки № 393 від 15.06.2020 та призначити пенсію з 13.07.2020 відповідно до п.1 ч.1 ст. 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (а.с.1-4).

В обґрунтування позовних вимог зазначила наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , працювала видувальником скловиробів у періоди з 11.05.1993 по 31.10.1996 на Попаснянському склозаводі, з 01.11.1996 по 31.07.1997 ДП Кристал КП Попаснянський склозавод , з 01.08.1997 по 14.07.1998, з 26.10.2000 по 31.12.2000 на Попаснянському склозаводі, з 01.01.2001 по 16.02.2001 на ДП Попаснянський склозавод , та з 01.12.2001 по 23.08.2002 на ВО Попаснянський склозавод .

13.07.2020 позивач звернулася до УПФУ в Попаснянському районі із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах на підставі Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , додавши до заяви трудову книжку, довідки комунальної установи Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району № 388-412 від 15.06.2020 на підтвердження пільгового стажу, завірені копії наказів № 56 від 25.04.1995, № 4 від 01.11.1996 та № 60 від 26.04.2000 про проведення атестації робочих місць.

Як зазначив позивач, на момент звернення до УПФУ їй вже виповнилося 53 роки, вона має страховий стаж 39 років 01 місяць 06 днів, то відповідно приписам абз. 1, 15-23 пункту 1 частини другої статті 114 і Закон України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 № 1058-ІV в неї є наявний страховий стаж для призначення пенсії на пільгових умовах зі зменшенням пенсійного віку, встановленого абз. 1 частини першої статті 26 Закону № 1058-IV (на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи).

Рішенням Управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі від 10.09.2020 в призначені пенсії на пільгових умовах ОСОБА_1 відмовлено через відсутність в неї необхідного пільгового стажу роботи, а саме 5 років. Як вбачається з рішення УПФУ від 10.09.2020 до таких висновків відповідач дійшов, виходячи з того, що ОСОБА_1 на час звернення має страховий стаж роботи 39 років 1 місяць 14 днів, в т.ч. на пільгових умовах за Списком № 1 - 3 роки 08 місяців 06 днів.

Періоди роботи ОСОБА_1 видувальником скловиробів з 01.01.2001 по 16.02.2001 на ДП Попаснянський склозавод , та з 01.12.2001 по 23.08.2002 на ВО Попаснянський склозавод не були зараховані до пільгового стажу у зв`язку з тим, що архівні довідки № 406,407 не відповідають вимогам Додатку № 5 до Порядку № 637.

Позивач вважає, що з боку відповідача не було здійснено необхідних дій стосовно визначення її пільгового стажу, не були направлені документи на Комісію при ГУ ПФУ в Луганській області, і рішення УПФУ в Попаснянському районі від 10.09.2020 є незаконним та таким, що позбавило її права на пенсійне забезпечення, а тому звернулась до суду за захистом своїх прав, просила задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач позов не визнав, до відділу діловодства та обліку звернення громадян 10.11.2020 за вхідним реєстраційним номером 45908/2020 надав відзив на позовну заяву №1229-0107-8/3389 (а.с.72-74), в якому заперечував проти задоволення позову.

В обґрунтування зазначив, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 13.07.2020 звернулась до управління з заявою щодо призначення пенсії на пільгових умовах за віком. До заяви позивач надала документи: трудову книжку НОМЕР_1 від 14.11.1985, диплом НОМЕР_2 від 24.07.1985, довідки видані КУ Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району за період роботи в КП Попаснянський склозавод № 388-№ 412 від 15.06.2020, свідоцтво про народження дитини НОМЕР_3 від 08.05.2014.

Згідно записів трудової книжки НОМЕР_1 від 14.11.1985 ОСОБА_1 працювала у ВО Попаснянський скляний завод з 01.01.2001 по 16.02.2001, та з 01.12.2001 по 23.08.2002. Записи трудової книжки не містять повної інформації про пільговий характер виконуваних ОСОБА_1 робіт на цьому підприємстві. За розрахунком управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області ОСОБА_1 на час звернення має страховий стаж роботи 39 років 01 місяць 14 днів, в тому числі стаж на пільгових умовах за Списком № 1 згідно п.1 ч.2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування становить 3 роки 08 місяців 06 днів.

Відповідач зазначив, що до пільгового стажу за Списком №1 ОСОБА_1 зараховано періоди роботи згідно рішення комісії при головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області: у Попаснянському склозаводі в якості видувальника скловиробів з 11.05.1993 по 31.10.1996 за фактично відпрацьованим часом, що становить 2 роки 5 місяців 28 днів, з 01.08.1997 по 14.07.1998 за фактично відпрацьованим часом - 8 місяців 7 днів, з 26.10.2000 по 31.12.2000 за фактично відпрацьованим часом - 1 місяць 15 днів. У ДП Кристал (підприємство ліквідоване без правонаступника) в якості видувальника скловиробів з 01.11.1996 по 31.07.1997 за фактично відпрацьованим часом . що становить 4 місяці 16 днів. До пільгового стажу роботи за Списком №2 зараховано період роботи у Попаснянському склозаводі в якості відпальника скловиробів з 01.08.1992 по 10.05.1993 за фактично відпрацьованим часом, що становить 8 місяців 17 днів. До заяви щодо призначення пенсії ОСОБА_1 надала довідки видані КУ Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району № 406, № 407 від 15.06.2020 за періоди її роботи на ВО Попаснянський склозавод : з 01.01.2001 по 16.02.2001, з 01.12.2001 по 23.08.2002.

Відповідач зазначив, що зазначені довідки не можуть бути прийняті до розгляду при призначенні пенсії, оскільки вони не відповідають вимогам Додатку № 5 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 2006 року № 920.

Відправити документи на розгляд комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах з урахуванням довідок КУ Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району не можливо, оскільки згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підприємство ВО Попаснянський склозавод (код ЄДРПОУ 31254620) не ліквідоване.

Таким чином, періоди роботи з 01.01.2001 по 16.02.2001 та з 01.12.2001 по 23.08.2002 не зараховані до пільгового стажу роботи за Списком № 1 у зв`язку з відсутністю довідок уточнюючих пільговий характер роботи.

Саме на підставі вищеозначеного та через відсутність у позивачки 5 років необхідного пільгового стажу роботи, 10.09.2020 управлінням прийнято рішення Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ОСОБА_1 . Просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 23.10.2020 справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.65-66).

23.11.2020 до суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи за її відсутності, одночасно просила суд не брати до уваги відзив з додатками, оскільки відповідач не надіслав додатки додані до відзиву стороні позивача.

При цьому суд не вбачає підстав для неврахування відзиву та документів, які додані відповідачем до відзиву, в силу того, що сам відзив був надісланий як позивачу, так і його представнику, що підтверджується реєстром відправлених листів №217 від 05.11.2020 (а.с.75).

Що стосується доданих до відзиву матеріалів пенсійної справи позивача, то вказані документи суд витребовував від відповідача ухвалою від 23.10.2020 (а.с.65-66).

На виконання саме ухвали суду відповідач і надав матеріали пенсійної справи, оформивши це як додаток до відзиву.

З урахуванням викладеного, справа розглядається судом на підставі всіх доказів наданих як позивачем, так і відповідачем.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України, паспорт серії НОМЕР_4 , виданий 01.10.2011 Попаснянським РВ УМВС України у Луганській області, ідентифікаційний код НОМЕР_5 , зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 (а.с.7).

Рішення Комісії при Головному управління Пенсійного фонду України в Луганській області віл 08.07.2014 №10/10 за заявою ОСОБА_1 від 15.05.2014 підтверджено право на зарахування періоду роботи ОСОБА_1 , а саме:

-у Попаснянському склозаводі в якості відпальника скловиробів з 01.08.1992 по 10.05.1993 за фактично відпрацьованим часом 8 місяців 17 днів (позиція 2190100а-16358 підрозділ 1 розділу XVIII Скляне виробництво, виробництво керамічних фарфорових та фаянсових виробів» Списку №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162), видувальника скловиробів з 11.05.1993 по 31.12.1996 за фактично відпрацьованим часом 2 роки 5 місяців 28 днів, з 01.08.1997 по 14.07.1998 за фактично відпрацьованим часом 8 місяців 7 днів, з 26.10.2000 по 31.12.2000 за фактично відпрацьованим часом 1 місяць 15 днів (позиція 1150101а-11548 підрозділу 1 розділу XV Скляне та фарфоро-фаянсове виробництва Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162);

-у ДП Кристал в якості видувальника скловиробів з 01.11.1996 по 31.07.1997 за фактично відпрацьованим часом 4 місяці 16 днів (позиція 1150101 а-1154Х підрозділу 1 розділу XV Скляне та фарфоро-фаянсове виробництва Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162) до пільгового стажу роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком №2 відповідно вимог пункту б статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та частини 2 пункту і розділу XV Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та за результатами атестації робочих місць (а.с.81-82).

13.07.2020 позивач звернулася до відповідача з заявою, в якій просила призначити пенсію за віком з урахуванням п.1 ч.2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (а.с.80-зворотній бік).

10.09.2020 відповідачем винесено рішення Про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно п.1 ч.2 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-ІV (а.с.61-62).

З рішення від 10.09.2020 вбачається, що записи трудової книжки не містять повної інформації про роботу позивача на пільгових умовах в ВО Попаснянський склозавод . Також зазначено, що до заяви щодо призначення пенсії ОСОБА_1 надала довідки видані КУ Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району за період роботи на ВО Попаснянський склозавод № 406, № 407 від 15.06.2020 з 01.01.2001 по 16.02.2001, з 01.12.2001 по 23.08.2002. Зазначені довідки не можуть бути прийняті до розгляду при призначенні пенсії, оскільки вони не відповідають вимогам Додатку № 5 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 2006 року №920. Відправити документи на розгляд комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах з урахуванням довідок КУ Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району не можливо, оскільки згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підприємства: ВО Попаснянський склозавод не ліквідоване. Таким чином, періоди роботи з 01.01.2001 по 16.02.2001, та з 01.12.2001 по 23.08.2002 не зараховані до пільгового стажу роботи за Списком № 1, у зв`язку з відсутністю довідок уточнюючих пільговий характер роботи.

З наданого відповідачем витягу підсистеми призначення та виплати пенсії вбачається, що страховий стаж позивача складає 37 років 3 місяці 11 днів (а.с.76).

Відповідачем було також надано позивачу відповідь від 15.07.2020 №2318/031-08 на заяву від 06.07.2020, в якій були вказані причини не зарахування позивачу стажу роботи аналогічні викладеним в рішенні від 10.07.2020 №123750001815 (а.с.11-12).

В матеріалах справи наявні: копія трудової книжки серії НОМЕР_1 від 14.11.1985 (а.с.9-17), копії наказів (а.с.20-21,22-25,26-28), копії довідок УК Попанянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району від 15.06.2020 №№388,389,390, 391, 392, 393,394,395,396,397,398,399,400,401,402,403,404,405,406,407,408,409,410,411,412 (а.с.29-53), розрахунок пільгового стажу (а.с.54), копія реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування ОСОБА_1 за період з 1999 року по липень 2020 року (а.с.55-60).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги, відзив та пояснення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до частини першої, другої статті 5 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. […].

Частиною другою статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

Статтею 44 Закону № 1058-IV визначено, що:

- заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (частина перша);

- заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку (частина друга);

- органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (частина третя).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Згідно з частиною п`ятою статті 45 Закону № 1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Частиною першою статті 114 Закону № 1058-IV визначено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

За приписами пункту 1 частини другої статті 114 Закону №1058, працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки 1975 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 45 років - які народилися по 31 березня 1970 року включно […].

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону:

чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи;

жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.

Згідно зі статтею 62 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-ХІІ Про пенсійне забезпечення основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Порядок ведення трудових книжок працівників визначений Інструкцією, затвердженою наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 № 58, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.08.1993 за № 110 (далі - Інструкція).

Пунктом 1.1 Інструкції визначено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Питання, пов`язані з порядком ведення трудових книжок, їх зберігання, виготовлення, постачання і обліку, регулюються постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 1993 року № 301 Про трудові книжки працівників , цією Інструкцією та іншими актами законодавства (пункт 1.5 Інструкції).

Пунктом 2.2 Інструкції визначено, що заповнення трудової книжки вперше проводиться власником або уповноваженим ним органом не пізніше тижневого строку з дня прийняття працівника на роботу або прийняття студента вищого, учня професійно-технічного навчального закладу, що здобули професію (кваліфікацію) за освітньо-кваліфікаційним рівнем кваліфікований робітник , молодший спеціаліст , бакалавр , спеціаліст та продовжують навчатися на наступному освітньо-кваліфікаційному рівні, на стажування.

До трудової книжки вносяться: відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження; відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення; відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України; відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди.

Згідно з пунктом 2.3 Інструкції записи в трудовій книжці при звільненні або переведенні на іншу роботу повинні провадитись у точній відповідності з формулюванням чинного законодавства і з посиланням на відповідну статтю, пункт закону.

Усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження) (пункт 2.4 Інструкції).

Пунктом 2.14 Інструкції визначено, що у графі 3 розділу Відомості про роботу як заголовок пишеться повне найменування підприємства.

Під цим заголовком у графі 1 ставиться порядковий номер запису, що вноситься, у графі 2 зазначається дата прийняття на роботу.

У графі 3 пишеться: Прийнятий або призначений до такого-то цеху, відділу, підрозділу, на дільницю, виробництво із зазначенням його конкретного найменування, а також роботи, професії або посади і присвоєного розряду. Записи про найменування роботи, професії або посади на яку прийнятий працівник, виконуються для робітників та службовців відповідно до найменування професій і посад, зазначених у Класифікаторі професій .

Переведення працівника на іншу постійну роботу на тому ж підприємстві оформлюється в такому ж порядку, як і прийняття на роботу.

Пунктом 4.1 Інструкції визначено, що у разі звільнення працівника всі записи про роботу і нагороди, що внесені у трудову книжку за час роботи на цьому підприємстві, засвідчуються підписом керівника підприємства або спеціально уповноваженою ним особою та печаткою підприємства або печаткою відділу кадрів.

Згідно з пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.1993 № 301 Про трудові книжки відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації, представництва іноземного суб`єкта господарювання.

За порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках іншу відповідальність.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня1993 року № 637 (далі Порядок № 637), визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження наявного трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які місять відомості про періоди роботи.

Відповідно до пункту 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли і трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, встановлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок № 383).

Зазначений Порядок № 383 регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункт 4.1 Порядку № 383).

Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 383 у разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць, до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.

Відповідно до пункту 1 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами правці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року № 442 (набула чинності 21.08.1992) (далі Порядок № 442), атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Згідно приписів пункту 3 Порядку № 442 атестація проводиться згідно з цим Порядком та методичними рекомендаціями щодо проведення атестації робочих місць за умовами праці, що затверджуються Мінсоцполітики і МОЗ.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 442 атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.

Відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінсоцполітики разом з МОЗ (пункт 8 Порядку № 442).

Пунктом 10 Порядку № 442, окрім іншого, передбачено, що результати атестації використовуються при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Згідно з пунктом 1.1 розділу І Порядку подання та оформлення документів про призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі Порядок № 22-1), заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).

Звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію або не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку (пункт 1.6 розділу І Порядку № 22-1).

Згідно з пунктом 1.7 розділу І Порядку № 22-1 днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

Згідно з підпунктом 2 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

Відповідно до пункту 4.1 розділу ІV Порядку № 22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Згідно з пунктом 4.2 розділу ІV Порядку № 22-1 при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (пункт 4.3 розділу ІV Порядку № 22-1).

Пунктом 4.7 розділу ІV Порядку № 22-1 визначено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

З вищевикладеного слідує, що позивач має право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV за умови досягнення 45 років та за наявності страхового стажу 18 років, з якого не менше 7 років 6 місяців на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

За даними паспорта громадянина України позивача судом встановлено, що ОСОБА_1 досягла віку, необхідного для призначення їй пенсії за віком на пільгових умовах.

Що стосується наявності у позивача необхідного для призначення пенсії за віком на пільгових умовах страхового стажу, суд зазначає таке.

З аналізу зазначених правових норм суд дійшов висновку, що страховий стаж особи за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку (до 01.01.2004) обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності Законом № 1058-IV, - за даними трудової книжки, після впровадження системи персоніфікованого обліку (після 01.01.2004) - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Після 21 серпня 1992 року основними документами, які підтверджують пільговий стаж - період роботи на відповідних посадах або за професіями, які включені до Списків, є трудова книжка та документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, якими можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

При цьому, значення трудової книжки та результатів атестації, як основних документів, що підтверджують пільговий стаж роботи, встановлено статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, і будь-які підзаконні нормативно-правові акти, які суперечать цьому положенню, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Проте, якщо трудова книжка відсутня або у ній не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Завданням адміністративного судочинства є перевірка правомірності дій суб`єкта владних повноважень, відповідності його рішень критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень та закріплені в частині другій статті 2 КАС України.

При цьому, оцінка рішенню відповідача на відповідність критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, надається судом виключно виходячи зі змісту такого рішення.

В рішенні від 10.09.2020 відповідач зазначив, що записи трудової книжки не містять повної інформації про роботу позивача на пільгових умовах в ВО Попаснянський склозавод .

Дослідженням трудової книжки позивача Серії НОМЕР_1 судом встановлено, що у ній серед інших наявні записи щодо періоду роботи позивача у ВО Попаснянський склозавод з 01.01.2001 по 16.02.2001 та з 01.12.2001 по 23.08.2002 за професією видувальника скловиробів по 3 розряду виробництво №2 (а.с.9-14).

При цьому відповідачем ані в оскарженому рішенні, ані у відзиві на позов взагалі не зазначено, якої саме інформації про роботу на пільгових умовах не містять записи трудової книжки позивача.

Факт виконання позивачем роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, окрім трудової книжки підтверджено також відомостями зазначеними в Індивідуальних відомостях про застраховану особу форми ОК-5.

Так, з вказаних відомостей вбачається, що ВО Попаснянський склозавод (код ЄДРПОУ 31254620) звітувало про спеціальний стаж позивача за кодом ЗП3013А1 (Список №1) у 2001 році 2 місяці 14 днів та у 2002 році 7 місяців 23 дні (а.с.55-60).

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що період роботи позивача у ВО Попаснянський склозавод з 01.01.2001 по 16.02.2001 та з 01.12.2001 по 23.08.2002 підтверджений належними та допустимими доказами та підлягає зарахуванню до пільгового стажу позивача за списком №1.

Як наслідок, суд дійшов висновку про те, що відповідач протиправно не зарахував вказаний період до пільгового стажу позивача.

Окрім того, суд не погоджується з висновками відповідача про те, що періоди роботи позивача: у Попаснянському склозаводі в якості видувальника скловиробів з 11.05.1993 по 31.10.1996, з 01.08.1997 по 14.07.1998, з 26.10.2000 по 31.12.2000; у ДП Кристал в якості видувальника скловиробів з 01.11.1996 по 31.07.1997, - необхідно зарахувати до пільгового стажу лише за фактично відпрацьованим часом.

Так, вказані періоди роботи повністю підтверджені наявними записами в трудовій книжці позивача. Окрім того, позивач з цього приводу надала повний пакет документів а саме: архівні довідки комунальної установи Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району та накази про проведення атестації робочих місць разом з додатками (а.с.20-53).

Окрім того, період роботи позивача з 26.10.2000 по 31.12.2000 у Попаснянському склозаводі підтверджено також відомостями зазначеними в Індивідуальних відомостях про застраховану особу форми ОК-5.

Так, з вказаних відомостей вбачається, що Попаснянський склозавод (код ЄДРПОУ 00293114) звітувало про спеціальний стаж позивача за кодом ЗП3013А1 (Список №1) у 2000 році - 2 місяці 6 днів (а.с.55-60).

Окрім того, суд вважає за необхідне прийняти у якості доказу й саме рішення про результати розгляду заяви від 08.07.2014 №10/10 Комісії при головному управлінні Пенсійного фонду України за заявою ОСОБА_1 про підтвердження періодів роботи, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком №1, оскільки вказаним рішенням підтверджено, що робота видувальника скловиробів відноситься до робіт з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці (81-82).

Отже, враховуючи у сукупності всі перелічені вище докази, суд дійшов висновку про те, що періоди роботи ОСОБА_1 : у Попаснянському склозаводі в якості видувальника скловиробів з 11.05.1993 по 31.10.1996, з 01.08.1997 по 14.07.1998, з 26.10.2000 по 31.12.2000; у ДП Кристал в якості видувальника скловиробів з 01.11.1996 по 31.07.1997, - необхідно повністю зарахувати до пільгового стажу позивача, оскільки згідно вказаних вище нормативно-правових актів до пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах та професіях.

При цьому, при зарахуванні повністю вказаних періодів роботи позивача до пільгового стажу, його буде достатнім для призначення пенсії на пільгових умовах зі зменшенням пенсійного віку на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що прийняте відповідачем рішення від 10.09.2020 про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п.1 ч.2 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ОСОБА_1 не відповідає критеріям правомірного рішення, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, отже воно підлягає скасуванню.

З практики Європейського суду слідує таке: в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.

Статтею 58 Закону № 1058 визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.

З огляду на встановлені обставини справи та наведені норми закону, якими регулюються спірні відносини, та з урахуванням дискреційних повноважень Пенсійного органу на прийняття рішення, суд дійшов висновку на підставі частини другої статті 9 КАС України вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім і необхідним (ефективним), а саме:

- зобов`язати відповідача зарахувати до пільгового стажу позивача період роботи видувальника скловиробів: на Попаснянському склозаводі з 11.05.1993 по 31.10.1996; з 01.08.1997 по 14.07.1998; з 26.10.2000 по 31.12.2000; в ДП Кристал КП Попаснянський склозавод з 01.11.1996 по 01.08.1997; у ВО Попаснянський склозавод з 01.01.2001 по 16.02.2001; з 01.12.2001 по 23.08.2002;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.07.2020 №1935 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п.1 ч.2 ст.114 Закону Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Оскільки суд зобов`язує відповідача зарахувати вказані періоди роботи позивача повністю до пільгового стажу, тому суд не вбачає підстав зобов`язувати відповідача зараховувати цей період ще й з урахуванням довідки №393 від 15.06.2020.

Що стосується вимоги позивача про визнання противоправною бездіяльність управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області, яка полягає в тому, що прийнявши 13.07.2020 від ОСОБА_1 заяву з доданими документами, відповідач не направив їх до ГУ ПФУ в Луганській області та на Комісію з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, чим порушив Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затверджений Постановою Правління ПФУ від 10.11.2006 № 18-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 24.11.2006 за № 1231/13105, суд зазначає наступне.

Механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника визначено Порядком підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року № 18-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2006 року за № 1231/13105 (далі - Порядок № 18-1).

Відповідно до пункту 3 зазначеного Порядку №18-1 підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Комісії).

У пункті 6 Порядку № 18-1 визначено, що основними завданнями Комісії є, зокрема, розгляд заяв про підтвердження стажу роботи (додаток 1) та прийняття рішень щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні в установленому порядку.

Згідно пунктом 11 Порядку № 18-1 для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднаних управлінь, за місцем проживання (реєстрації) такі документи:

1) заяву про підтвердження стажу роботи;

2) документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01.07.2004 та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр);

3) трудову книжку;

4) документи, видані архівними установами, зокрема:

а) довідку про заробітну плату;

б) копії документів про проведення атестації робочих місць;

в) копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідку про їх відсутність).

У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

Відповідно до пунктів 13, 14, 15, 16 Порядку № 18-1 Управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднані управління, приймають документи, необхідні для підтвердження стажу роботи, перевіряють правильність їх оформлення, відповідність викладених у них відомостей про заявника даним паспорта та документам про стаж, фіксують та засвідчують виявлені розбіжності та не пізніше трьох робочих днів з дня надходження заяви про підтвердження стажу роботи направляють до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі розглядають заяви про підтвердження стажу роботи та з відповідною пропозицією про задоволення або відхилення заяви, разом із вмотивованим висновком, направляють Комісії.

Комісії розглядають заяви про підтвердження стажу роботи, на бажання заявника, у його присутності або в присутності його законного представника, або представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття направляють до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, а також у містах та районах, а також повідомляють заявника про прийняте рішення. Рішення Комісій можуть бути оскаржені в Пенсійному фонді України або в судовому порядку.

Отже у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника, вирішення питання про зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників, віднесено до виключної компетенції Комісій при Головних управліннях Пенсійного фонду в областях. Комісія розглядає такі питання лише при наявності відповідної заяви про підтвердження стажу роботи.

Позивачем не надано до суду доказів того, що одночасно з заявою про призначення пенсії вона звернулась до відповідача і з заявою про підтвердження стажу роботи.

Відсутність такої заяви позбавляє відповідача обов`язку направляти документи на розгляд Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років відповідно до вказаних вище пунктів Порядку №18-1.

Крім того, відповідач вказав, що відправити документи на розгляд комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах з урахуванням довідок КУ Попаснянської міської ради Трудовий архів територіальних громад району не можливо, оскільки згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підприємства: ВО Попаснянський склозавод (код ЄДРПОУ 31254620) не ліквідоване.

Як вбачається з витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ВО Попаснянський склозавод (код ЄДРПОУ 31254620) зареєстровано за адресою 93300, Луганська обл., Попаснянський р-н, місто Попасна, вул..Чехова, 16 дійсно не ліквідовано та в стані припинення не перебуває (а.с.95-97).

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що відповідач в даному випадку діяв правомірно, як наслідок, підстави для задоволення позовних вимог в цій частині відсутні.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "Руїз Торія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з меж та підстав заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з обранням належного способу захисту порушених прав позивача.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

При зверненні до суду із позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 840,80 грн, що підтверджується квитанцією від 29.09.2020 №19 (а.с.5).

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, відповідно до приписів частини третьої статті 133 КАС України судовий збір у розмірі 420,40 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 263, 295, п.15.5 Розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області про визнання протиправною бездіяльність, визнання противоправним та скасувати рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області від 10 вересня 2020 року Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п.1 ч.2 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ОСОБА_1 .

Зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області (93300, Луганська область, Попаснянський район, м.Попасна, вул.Шкільна, буд.2, код ЄДРПОУ 21792608) зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_5 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) за Списком №1 повністю періоди роботи видувальником скловиробів: на Попаснянському склозаводі з 11.05.1993 по 31.10.1996; з 01.08.1997 по 14.07.1998; з 26.10.2000 по 31.12.2000; в ДП Кристал КП Попаснянський склозавод з 01.11.1996 по 01.08.1997; у ВО Попаснянський склозавод з 01.01.2001 по 16.02.2001, з 01.12.2001 по 23.08.2002.

Зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області (93300, Луганська область, Попаснянський район, м.Попасна, вул.Шкільна, буд.2, код ЄДРПОУ 21792608) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_5 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) від 13 липня 2020 року, зареєстровану за №1935, про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області (93300, Луганська область, Попаснянський район, м.Попасна, вул.Шкільна, буд.2, код ЄДРПОУ 21792608) на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_5 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 420 (чотириста двадцять) гривень 40 копійок.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Басова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2020
Оприлюднено17.12.2020
Номер документу93560272
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/3985/20

Рішення від 16.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні