Рішення
від 08.12.2020 по справі 380/6594/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2020 року справа №380/6594/20

м.Львів

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Крутько О.В.,

за участю секретаря судового засідання Лізогуб В.В.,

представника позивача Лабая А.М.,

представника відповідача Гавриляка Р.А.,

розглянув відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю М-Драйв (далі ТзОВ М-Драйв )

до Головного управління ДПС у Львівській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся з позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 26.03.2020 № 0003050508.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Головним управлінням ДПС у Львівській області за результатами перевірки встановлено порушення порядку проведення розрахунків ТзОВ М-Драйв , а саме: на момент перевірки на товар, представлений до реалізації відсутні накладні: віскі Джеймсон 1 пл. по ціні 1120 грн, 1 л. вартістю 1120 грн.; настоянка Бехеровка 1 пл. 1 л. вартістю 800 грн.; мартіні 1 пл. 1 л. вартістю 400 грн.; горілка Мороша 1 пл. 0,5 л. вартістю 180 грн., порушення вимог п.12. ст. 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг , не забезпечення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації/зберігання. Позивач стверджує, що ТзОВ М-Драйв веде облік товарних запасів у встановленому законом порядку, у товариства наявні усі документи на товар, зокрема на віскі Джеймсон - товарна накладна № 1741073 від 26.02.2020, видана ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна , ТЦ № 17 Філія ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна у м. Львів (ЄДРПОУ 32049199); на мартіні - товарна накладна № 1741073 від 26.02.2020, видана ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна ТЦ № 17 Філія ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна у м. Львів (ЄДРПОУ 32049199): на настоянку Бехеровка - товарна накладна № 1741070 від 22.01.2020, видана ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна ТЦ № 17 ФІЛІЯ ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна у м. Львів (ЄДРПОУ 32049199); на горілку Мороша - накладна № 6309 від 25.02.2020, видана ТОВ УДК (ЄДРПОУ 37310549). Копії зазначених накладних були долучені до заперечення на акт перевірки, яке подавалось відповідачу 12.03.2020. Позивач зазначає, що відповідач не врахував подані документи під час розгляду питання про прийняття податкового повідомлення-рішення.

Позивач вказує, що законодавством не передбачено, що за місцем знаходження господарської одиниці суб`єкта господарювання повинні зберігатись оригінали первинних документів на придбання товарно-матеріальних цінностей, які є підставою для бухгалтерського обліку, ведення якого відповідно до статті 8 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996-ХІV покладено на уповноважену особу. Сама по собі відсутність на момент перевірки контролюючим органом первинних документів за місцем реалізації чи зберігання товарів, за умови, що ці товари належним чином обліковані відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні не є підставою для застосування до платника фінансової санкції, передбаченої статтею 20 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг від 06.07.1995 № 265/95 ВР.

Згідно ухвали від 19.08.2020 відкрито загальне провадження в адміністративній справі, підготовче засідання призначено на 22.09.2020.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому покликається на встановлені у акті перевірки від 04.03.2020 № 0510/13/24/РРО/42005734 порушення суб`єктом господарської діяльності ТзОВ М-Драйв вимог п.12. ст. 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, не забезпечення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації/зберігання.

22.09.2020 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 05.11.2020.

05.11.2020 згідно протокольної ухвали закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду на 08.12.2020.

В судовому засіданні 08.12.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав, представник відповідача проти задоволення позову заперечив, оголошено вступну на резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представника позивача та представника відповідача, оцінивши докази, які мають значення для справи суд виходив з наступного.

Головним управлінням ДПС у Львівській області відповідно до наказу від 04.03.2020 № 1726 та направлень від 04.03.2020 № 2883, 2884 була проведена фактична перевірка господарської одиниці кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 , що розташована за адресою: м. Львів, пр.Чорновола, 57А, суб`єкта господарської діяльності ТзОВ М-Драйв . За результатами перевірки складено акт від 04.03.2020 № 0510/13/24/РРО/42005734 перевірки за дотриманням суб`єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій.

Перевіркою встановлено порушення порядку проведення розрахунків, а саме: на момент перевірки на товар, представлений до реалізації відсутні накладні: віскі Джеймсон 1 пл. по ціні 1120 грн, 1 л. вартістю 1120 грн.; настоянка Бехеровка 1 пл. 1 л. вартістю 800 грн.; мартіні 1 пл. 1 л. вартістю 400 грн.; горілка Мороша 1 пл. 0,5 л. вартістю 180 грн. Загальна вартість не облікованих товарів 2500 грн., порушення вимог п.12. ст. 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг , не забезпечення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації/зберігання.

За результатами зазначеної перевірки, Головним управлінням ДПС у Львівській області винесено ТзОВ М-Драйв податкове повідомлення-рішення від 26.03.2020 № 0003050508.

Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду.

За статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Підпунктом 16.1.2 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України окреслено, що платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків.

Пунктом 85.2 ст.85 цього ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Пунктами 85.6 та 85.7 цієї статті встановлено, що у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис. Отримання копій документів оформляється описом. Копія опису, складеного посадовими (службовими) особами контролюючого органу, вручається під підпис платнику податків або його законному представнику. Якщо платник податків або його законний представник відмовляється від засвідчення опису або від підпису про отримання копії опису, то посадові (службові) особи контролюючого органу, які отримують копії, роблять відмітку про відмову від підпису.

Як зазначалося вище, у висновках акту перевірки вказано про порушення п.12 ст.3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР (із змінами) в частині здійснення реалізації товару, облік якого не ведеться у встановленому законодавством порядку.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг .

Дія його поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

За змістом п. 12 ст. 3 Закону № 265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані: вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

До суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які здійснюють діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) (стаття 20 Закону № 265/95-ВР).

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон № 996).

Ст. 1 Закону № 996 встановлює, що бухгалтерський облік - процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень; господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; зобов`язання - заборгованість підприємства, що виникла внаслідок минулих подій і погашення якої в майбутньому, як очікується, приведе до зменшення ресурсів підприємства, що втілюють у собі економічні вигоди; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

За визначенням ч. 2 ст. 3 Закону № 996 бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Частиною 1 статі 9 Закону № 996 передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Приписами пунктів 1.2, 2.1, 2.2, 2.15 Положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995 року (далі Положення № 88), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704 встановлено, що господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення.

Первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі - первинні документи). Первинні документи підлягають обов`язковій перевірці (в межах компетенції) працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов`язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухгалтерського обліку, логічна ув`язка окремих показників.

Отже, до документів, що є підставою для оприбуткування (обліку) товару за місцем їх реалізації, належать первинні документи щодо походження (руху) товару, наприклад: накладні на внутрішнє переміщення товару, податкові та видаткові накладні.

Порушенням порядку ведення бухгалтерського обліку товару за місцем їх реалізації є, зокрема, відсутність у суб`єкта підприємницької діяльності первинних документів, які підтверджують рух таких товарів. Тому при відсутності зазначених документів, перевіряючі повинні були встановити факт реалізації позивачем не облікованих товарів.

З матеріалів справи вбачається наступне.

12.03.2020 року позивачем було подано до Головного управління ДПС у Львівській області заперечення на Акт (довідку) перевірки за дотриманням суб`єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обліку готівки, наявності торгових патентів і ліцензій Головного управління ДПС у Львівській області від 04.03.2020. До заперечення долучено накладні на товар, який вказано у акті як не облікований: на віскі Джеймсон - товарна накладна № 1741073 від 26.02.2020, видана ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна , ТЦ № 17 Філія ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна у м. Львів (ЄДРПОУ 32049199); на мартіні - товарна накладна № 1741073 від 26.02.2020, видана ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна ТЦ № 17 Філія ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна у м. Львів (ЄДРПОУ 32049199): на настоянку Бехеровка - товарна накладна № 1741070 від 22.01.2020, видана ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна ТЦ № 17 ФІЛІЯ ТОВ МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ Україна у м. Львів (ЄДРПОУ 32049199); на горілку Мороша - накладна № 6309 від 25.02.2020, видана ТОВ УДК (ЄДРПОУ 37310549).

Відповідач подані документи не врахував при прийнятті податкового повідомлення-рішення.

Копії товарних накладних, товарно-транспортних накладних, накладних на товар, про який йдеться у акті перевірки долучено також до матеріалів справи ( а.с.17-22).

Оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 26.03.2020 № 0003050508 винесено за порушення ТзОВ М-ДРАЙВ п. 12 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" .

При визначенні розміру штрафної санкції відповідач посилався на ст. 20 Закону, якою визначено, що до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості не облікованих товарів, які не обліковані за місцем реалізації та зберігання, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, із системного аналізу вказаних правових норм, суд дійшов висновку, що штрафна санкція застосовується виключно за реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку. Однак, в акті перевірки факту реалізації товару не зафіксовано.

Таким чином відповідачем не доведено факту реалізації товариством товару, який, на переконання відповідача, не було обліковано.

Суд не погоджується з доводом податкового органу стосовно того, що санкція статті 20 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг застосовується також у випадку не ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації.

Відсутність накладних або їх неправильне оформлення не може бути віднесене до порушень установленого порядку обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації. Крім того, законодавством не передбачений порядок обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, тому оприбуткування товарів здійснюється відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку в Україні.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду України, який у постанові від 28 лютого 2018 року (справа № 810/3247/16) дійшов висновку, що Фінансова санкція, встановлена статтею 20 названого Закону, може бути застосована до юридичної особи лише у тому випадку, коли ця особа не веде обліку товарів. Сама по собі відсутність на момент перевірки контролюючим органом накладних за місцем реалізації чи зберігання товарів, за умови, що ці товари належним чином обліковані відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , не є підставою для застосування до юридичної особи фінансової санкції, передбаченої статтею 20 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг .

Суд зазначає, що в матеріалах справи наявні належним чином оформлені документи, передбачені законодавством про податки та збори, які подавалися відповідачу з запереченнями на акт перевірки.

Факту наявності у позивача не облікованого товару та його продажу податковим органом не встановлено.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню. Судові витрати слід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 14, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов задоволити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 26.03.2020 № 0003050508.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35, ідентифікаційний код 43143039) на користь ТзОВ М-Драйв (81200, Львівська обл., Перемишлнський район, м. Перемишляни, вул. Чуперносівська, буд.3А, ідентифікаційний код 42005734) 2102 грн. судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду, з врахуванням гарантій встановлених пунктом 3 Розділу VІ Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 16.12.2020.

Суддя Крутько О.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2020
Оприлюднено17.12.2020
Номер документу93560436
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/6594/20

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 08.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні