Рішення
від 16.12.2020 по справі 440/4697/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4697/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Милорадівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Котелевська районна державна адміністрація Полтавської області, Котелевська районна рада та Сектор освіти та молоді Котелевської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області /далі - позивач, ГУ ДСНС України у Полтавській області/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог №61-01-6983/61-08.07 від 09 листопада 2020 року) до Милорадівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради /далі - відповідач, Милорадівська ЗОШ/, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Котелевська районна державна адміністрація, Котелевська районна рада та Сектор освіти та молоді Котелевської районної державної адміністрації про застосування до Милорадівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №37 від 18 червня 2020 року /а.с.1-17, 172-176/.

Позов обґрунтований тим, що за результатами позапланової перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Милорадівської ЗОШ встановлено та в акті перевірки №37 від 18 червня 2020 року зафіксовано порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які мали місце при експлуатації будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33. Оскільки подальша експлуатація вказаних будівель створює загрозу життю та здоров`ю людей, то слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації вказаних будівель до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №37 від 18 червня 2020 року.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, а також призначено підготовче засідання, витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у запереченні на позовну заяву /а.с.161-164/ зазначив, що відповідачем вживаються всі заходи з метою усунення порушень, зафіксованих в акті №37 від 18 червня 2020 року. Усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту №37 від 18 червня 2020 року, вимагає значного фінансування, а оскільки заклад освіти не являється розпорядником бюджетних коштів Милорадівська ЗОШ не має можливості самостійно фінансувати заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень іншим чином, ніж через звернення до керівного органу освіти районної державної адміністрації та подальше звернення до засновника шляхом винесення питання на сесію районної ради про виділення цільових коштів на фінансування заходів пожежної безпеки. Крім того, застосування заходів реагування фактично припинить не невизначений строк діяльність освітнього закладу, що істотно вплине на права та інтереси громадян, які мають трудові, договірні відносини із позивачем, та на здійснення освітнього процесу, що не відповідає принципу пропорційності.

У поясненні на заперечення позивача /а.с.238-240/ позивач зазначив, що Милорадівською ЗОШ не усунуто порушення вимог пожежної безпеки, що зафіксовані у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №37 від 18 червня 2020 року, а тому наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2020 року продовжено строк підготовчого провадження у справі, а ухвалою від 18 листопада 2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання учасники справи не з`явилися, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце проведення судового засідання /а.с. 237, 249-252/.

Від представників позивача, відповідача та третьої особи, Котелевської районної державної адміністрації, надійшли клопотання про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження /а.с. 253-255/.

Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Частиною першою статті 205 згаданого Кодексу передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з пунктом першим частини третьої цієї статті якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Зважаючи на те, що представники позивача, відповідача та Котелевської районної державної адміністрації заявили клопотання про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження, а треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Котелевська районна рада та Сектор освіти та молоді Котелевської районної державної адміністрації явку своїх уповноважених представників до суду не забезпечили та про причини неявки не повідомили, суд визнав за можливе проводити судове засідання за відсутності учасників справи.

Згідно з частиною дев`ятою статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Беручи до уваги те, що учасники справи належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання та у судове засідання не з`явилися, за відсутності потреби заслухати свідка чи експерта суд визнав за можливе проводити судове засідання у порядку письмового провадження.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Милорадівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради (ідентифікаційний код 23546807) 06 червня 1995 року пройшла процедуру державної реєстрації юридичної особи, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 18/.

Відповідно до пункту 1.1 Статуту Милорадівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради, затвердженого рішенням шістнадцятої сесії Котелевської районної ради сьомого скликання від 28 квітня 2017 року /а.с.19-39/, Милорадівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради є комунальним закладом освіти, підпорядкованим Котелевській районній раді та районному органу управління освіти.

Згідно з пунктом 2.6 вказаного Статуту школа несе відповідальність перед собою, суспільством і державою, зокрема за безпечні умови діяльності.

Пунктами 7.1 та 7.3 Статуту Милорадівської ЗОШ встановлено, що управління школою здійснюється відділом освіти, сім`ї та молоді Котелевської райдержадміністрації, а безпосереднє керівництво здійснює директор. Директор школи, зокрема забезпечує дотримання вимог охорони здоров`я, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм, техніки безпеки.

Відповідно до довідки Відділу управління комунальним майном Котелевської районної ради Полтавської області №57 від 07 липня 2020 року /а.с. 43/ згідно рішення 27 позачергової сесії Котелевської районної ради сьомого скликання від 11 грудня 2018 року майновий комплекс Милорадівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради за адресою: вул. Центральна, 33, с. Милорадово, Котелевського району, Полтавської області, 38630 внесений у реєстр об`єктів спільної власності територіальних громад селища і сіл Котелевського району та переданий відділу освіти, сім`ї та молоді Котелевської РДА на баланс та в оперативне управління Котелевської РДА.

Згідно довідки Сектору освіти та молоді Котелевської РДА №695/01-15 від 07 липня 2020 року /а.с.45/ на території Милорадівської ЗОШ І-ІІІ ступенів розташовано такі приміщення: школа (корпус №1), школа (корпус №2), столова, майстерня (добудова), інтернат/початкові класи (корпус №3) (не працює), гараж, сарай, котельня сарай, туалет.

Частиною другою статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16 грудня 2015 року /далі - Положення № 1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до частин першої та другої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року /далі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

У період з 17 червня 2020 року по 18 червня 2020 року на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Полтавській області від 11 червня 2020 року № 149 "Про здійснення позапланових перевірок об`єктів, що належать та використовуються органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, утвореними ними державними закладами (установами) у червні 2020 року" /а. с. 48-49/ та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 12 червня 2020 року № 36 /а. с. 50/ посадовою особою ДСНС України проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання, Милорадівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради, зареєстрованою за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якого складено акт від 18 червня 2020 року №37 /а. с. 51-59/.

В акті від 18 червня 2020 року №37 зафіксовано порушення вимог законодавства, зокрема:

3) дерев`яні елементи горищних покриттів корпусів №1, №2, №3, будівлі гаражу та складської будівлі не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (порушено пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від №1417 від 30 грудня 2014 року та зареєстрованих у Мінюсті України 05 березня 2015 року за № 252/26697 /далі - ППБУ/);

4) облицювання стін та стелі приміщення обіднього залу, розташованого в будівлі їдальні, що розраховане на одночасне перебування 50 та більше осіб, виконано з дерев`яних панелей, що мають невизначені показники пожежної небезпеки (порушено пункт 2.17 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);

5) опорядження стін та підлоги загального коридору корпусу №1, підлоги загального коридору корпусів №2 та №3, стін, стелі та підлоги основного евакуаційного виходу з будівлі їдальні виконано з плит OSB, дерев`яних дошок та панелей, для яких не визначено показники пожежної небезпеки (порушено пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ та підпункт 10.3.12 пункту 10.3 глави 10 ДБН В.2.2-9:2018 Громадські будинки та споруди. Основні положення );

7) приміщення корпусів №1, №2 та №3 не обладнані системою пожежної сигналізації із системою передавання тривожних сповіщень типу 2 відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ та підпункт 7.3 пункту 7 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

8) будівлі гаража не обладнані системою пожежної сигналізації із системою передавання тривожних сповіщень типу 2 відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ та підпункт 12.1.1 пункту 12 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

9) корпуси №1, №2 та №3 не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей типу СО1 із звуковим (дзвінок, тонований сигнал тощо) способом оповіщення (порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ та підпункт 5.1 пункту 5 таблиці Б.1 додатку Б та таблиця Б.2 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ).

Встановлення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№3, 4, 5, 7, 8, 9 акту №37 від 18 червня 2020 року, стало підставою для звернення позивача до суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №37 від 18 червня 2020 року.

Відповідно до пунктів 1 та 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт). Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пунктом 2.5 глави 2 Розділу ІІІ ППБУ встановлено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Згідно із пунктом 2.17 глави 2 розділу ІІІ ППБУ у приміщеннях громадського призначення (крім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель забороняється з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж: Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб; Г1, В1, Д1, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування 1500 та більше осіб.

Відповідно до пункту 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.

Підпунктом 10.3.12 пункту 10.3 глави 10 ДБН В.2.2-9:2018 Громадські будинки та споруди. Основні положення , затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28 вересня 2018 року № 260, встановлено, що опорядження і облицювання підлоги, стін та стелі на шляхах евакуації та в загальних приміщеннях необхідно передбачати із негорючих матеріалів або горючих матеріалів з показниками пожежної небезпеки не вище ніж вказані у пунктах 10.3.7, 10.3.8 та індексом поширення полум`я не більш ніж 10 згідно ГОСТ 12.1.044.

Так, пунктами 10.3.7 та 10.3.8 ДБН В.2.2-9:2018 Громадські будинки та споруди. Основні положення передбачено, що опорядження шляхів евакуації громадських будинків повинно відповідати вимогам пожежної безпеки ДБН В.1.1-7, а також вимогам будівельних норм за видами будинків та споруд. У висотних будинках умовною висотою понад 47 м опорядження шляхів евакуації необхідно передбачати з негорючих матеріалів або горючих матеріалів якщо: для опорядження стін, стель використовуються матеріали з показниками пожежної небезпеки не вище ніж Г1, В1, Д1, Т2 та індексом поширення полум`я не більш ніж 10 згідно ГОСТ 12.1.044; для опорядження підлог використовуються матеріали з показниками пожежної небезпеки не вище ніж Г2, В2, Д2, Т2.

Опорядження стін і стель залів для глядачів і залів критих спортивних споруд з кількістю місць до 1500, аудиторій (більше 50 місць), конференц-залів, актових залів (крім залів, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), а також торговельних залів приміщень підприємств роздрібної торгівлі та обідніх залів закладів ресторанного господарства в будинках І, ІІ, ІІІ, ІІІа, ІІІб ступенів вогнестійкості слід передбачати з негорючих матеріалів або матеріалів з показниками пожежної небезпеки не вище ніж Г2, 82, Д2, Т2 та індексом поширення полум`я не більше 10. У зазначених залах з кількістю місць більше 1500, у приміщеннях сховищ бібліотек та архівів, а також службових каталогів ·та описів у архівах опорядження стін та стель тільки з негорючих матеріалів або матеріалів з показниками пожежної небезпеки не вище ніж Г1, 81, Д1, Т2 та індексом поширення полум`я поверхнею не більше 10 згідно з ГОСТ 12.1.044. У театрах незалежно від місткості зали опорядження стін та стель повинно бути виконано з матеріалів з показниками пожежної небезпеки не вище ніж Г2, 82, Д2, Т2. У будинках умовною висотою понад 47 м опорядження стін та стель зальних приміщень необхідно передбачати з негорючих матеріалів або горючих матеріалів з показниками пожежної небезпеки не вище ніж Г1, 81, Д 1, Т2 та індексом поширення полум`я поверхнею не більше 10 згідно з ГОСТ 12.1.044. Опоряджання (облицювання) стін та стель у приміщеннях (крім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), у яких можливе перебування більше 50 та більше осіб, забороняється передбачати з матеріалів з вищою пожежною небезпекою ніж: Г2, 82, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб, а також класів, навчальних кабінетів, лабораторій закладів освіти; Г1, 81, Д1, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 та більше осіб.

Як визначено пунктом 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Згідно з підпунктом 7.3 пункту 7 таблиці А1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" усі приміщення загальноосвітньої школи повинні бути обладнані системою пожежної сигналізації та системою передавання тривожних сповіщень типу 2.

Підпунктом 12.1.1 пункту 12 таблиці А1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" встановлено, що усі приміщення одноповерхового наземного гаражу повинні бути обладнані системою пожежної сигналізації та системою передавання тривожних сповіщень типу 2.

Відповідно до підпункту 5.1 пункту 5 таблиці Б1 додатку Б ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" передбачено, що загальноосвітні та спеціалізовані школи, навчальні корпуси шкіл-інтернатів підлягають обладнанню системами оповіщення про пожежу та управлінням евакуювання людей типами СО 1-4 відповідно до нормативно визначеної кількості людей.

18 червня 2020 року ГУ ДСНС України у Полтавській області винесено Милорадівській ЗОШ припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 25 /а.с.60-61/, яким вимагалось вжити заходи щодо усунення вищезазначених порушень.

Вказаний припис відповідачем не оскаржувався та відповідачем вживалися заходи на усунення порушень законодавства, зафіксованих в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №37 від 18 червня 2020 року.

В ході наступної перевірки, оформленої актом, складеним за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №74 від 21 жовтня 2020 року /а.с.135-145/, встановлено, що порушення вимог пожежної безпеки, які зафіксовані в пунктах №№3, 4, 5, 7, 8, 9 Акту перевірки №37 від 18 червня 2020 року, не усунуто, що не заперечується відповідачем.

Документи, що надані відповідачем на підтвердження вжиття ним заходів щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№3, 4, 5, 7, 8, 9 Акту №37 від 18 червня 2020 року, не є підставою для звільнення відповідача від відповідальності у вигляді застосування заходів реагування, оскільки не підтверджують повне і фактичне усунення відповідачем таких порушень .

Таким чином, матеріалами справи підтверджується наявність порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №37 від 18 червня 2020 року.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Зважаючи на наведену норму та враховуючи, що у будівлях корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, знаходиться значна кількість людей, суд вважає, що невиконання заходів щодо оброблення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, дерев`яних елементів горищних покриттів будівель корпусів № 1, № 2, №3 та гаража навчального закладу, призводить до зниження показників пожежної безпеки матеріалу, що в свою чергу зумовить збільшення ймовірності виникнення пожежі при потраплянні джерела запалювання на необроблені поверхні, швидкий розвиток та поширення пожежі, передчасне обвалення будівельних конструкцій даху, що унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію людей; облицювання (виконання) стін та стелі приміщення обіднього залу, розташованого в будівлі столової (їдальні), що розраховане на одночасне перебування 50 та більше осіб за смолами з додаванням синтетичного воску і борної кислоти), дерев`яних дошок та панелей, для яких не визначено показники щодо пожежної небезпеки та ненадання відповідачем під час перевірки сертифікатів або результатів натурних випробувань вказаних матеріалів щодо віднесення їх до групи горючості не вище Г2 (матеріали помірної горючості), групи займистості не вище В2 (помірно займисті матеріали), групи димоутворювальної здатності не вище Д2 (матеріали з помірною димоутворювальною здатністю), групи за токсичністю продуктів горіння не вище Т2 (помірно небезпечні матеріали), як це передбачено підпунктом 10.3.12, пункту 10.3, глави 10, ДБН В.2.2-9:2018 Громадські будинки та споруди. Основні положення , при виникненні пожежі унеможливить швидку та безпечну евакуацію людей, прискорить наповнення приміщення і шляхів евакуації димом та утвореними токсичними продуктами горіння, які є основною причиною загибелі людей на пожежах; виконання (опорядження) стін та підлоги загального коридору корпусу № 1, підлоги загального коридору корпусів № 2 та №3, стін, стелі та підлоги основного евакуаційного виходу з будівлі столової (їдальні) матеріалами, які не відповідають вимогам ДБН В.2.2-9:2018 (виявлено в ході візуального обстеження, за яким встановлено, що їх опорядження виконано із застосуванням плит OSB (орієнтовано - стружкові плити - являють собою багатошарові (3-4 і більше шарів) листи, що складаються з деревної стружки ( тонких трісок), склеєних різними смолами з додаванням синтетичного воску і борної кислоти), дерев`яних дошок та панелей, для яких не визначено показники щодо пожежної небезпеки та ненадання відповідачем під час перевірки сертифікатів або результатів натурних випробувань вказаних матеріалів щодо віднесення їх до групи горючості не вище Г2 (матеріали помірної горючості), групи займистості не вище В2 (помірно займисті матеріали), групи димоутворювальної здатності не вище Д2 (матеріали з помірною димоутворювальною здатністю), групи за токсичністю продуктів горіння не вище Т2 (помірно небезпечні матеріали), як це передбачено підпунктом 10.3.12, пункту 10.3, глави 10, ДБН В.2.2-9:2018 Громадські будинки та споруди. Основні положення , при виникненні пожежі унеможливить швидку та безпечну евакуацію людей, прискорить наповнення приміщення і шляхів евакуації димом та утвореними токсичними продуктами горіння, які є основною причиною загибелі людей на пожежах; відсутність систем протипожежного захисту, а саме: пожежної сигналізації в приміщенні корпусів № 1, № 2, № 3 та будівлі гаража призведе до несвоєчасного виявлення пожежі та інформування про її виникнення найближчого аварійно-рятувального підрозділу, що зумовить швидкий розвиток та поширення пожежі; відсутність у корпусах № 1, № 2, № 3 системи оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей типу СО 1 із звуковим (дзвінок, тонований сигнал, тощо) способом оповіщення при виникненні пожежі призведе до несвоєчасного інформування персоналу та учнів, що знаходитимуться в приміщеннях будівлі навчального закладу про пожежу, саме на початковій стадії її розвитку, а також скоординованої, швидкої та безпечної евакуації.

Вищевказані порушення у своїй сукупності становлять загрозу виникнення надзвичайної події (пожежі), невжиття своєчасних заходів щодо її ліквідації, неможливості проведення своєчасної і безпечної евакуації людей. Відповідно люди будуть піддаватися дії небезпечних чинників, таких як: токсичні продукти горіння, знижена концентрація кисню, відкрите полум`я, висока температура, дим, руйнування будівельних конструкцій, паніка, що створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

З огляду на викладені обставини та положення чинного законодавства України, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей суд доходить висновку про необхідність застосування до Милорадівської ЗОШ заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що стосуються вказаних будівель, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту №37 від 18 червня 2020 року, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

У позовній заяві позивачем заявлено клопотання про встановлення Милорадівській ЗОШ порядку та способу виконання судового рішення шляхом заборони використання будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, та не допускання у будівлі людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключення будівель від електропостачання.

Згідно з частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.

З огляду на вищевикладене, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає за доцільне встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, від електропостачання та заборони Милорадівській ЗОШ використовувати будівлі корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту №37 від 18 червня 2020 року, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Клопотання позивача в частині заборони допуску у будівлі людей задоволенню не підлягає, оскільки встановлення такого способу і порядку виконання рішення суду призведе до заборони на вхід (допуск) у будівлі необмеженого кола осіб, у тому числі, і тих осіб, які мають відповідні повноваження та права, встановлені законодавством України, що є неприпустимим.

При цьому суд зауважує, що встановлення порядку і способу виконання судового рішення шляхом відключення будівель від електропостачання та заборони Милорадівській ЗОШ використовувати будівлі корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту №37 від 18 червня 2020 року, у повній мірі забезпечить недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей.

Таким чином, клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення підлягає задоволенню частково.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, буд 26/1, м. Полтава, Полтавська область, 36007, ідентифікаційний код 38610079) до Милорадівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради (вул. Центральна, буд. 33, с. Милорадове, Котелевський район, Полтавська область, 38630, ідентифікаційний код 23546807), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Котелевська районна державна адміністрація Полтавської області (вул. Полтавський шлях, буд. 221, смт. Котельва, Полтавська область, 38600, ідентифікаційний код 04057570), Котелевська районна рада (вул. Полтавський шлях, буд. 221, смт. Котельва, Полтавська область, 38600, ідентифікаційний код 21050605) та Сектор освіти та молоді Котелевської районної державної адміністрації (вул. Полтавський шлях, буд. 224, смт.Котельва, Полтавська область, 38600, ідентифікаційний код 02145547) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Милорадівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради (вул. Центральна, буд. 33, с. Милорадове, Котелевський район, Полтавська область, 38630, ідентифікаційний код 23546807) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту №37 від 18 червня 2020 року, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення задовольнити частково.

Встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення будівель корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, від електропостачання та заборони Милорадівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Котелевської районної ради (вул. Центральна, буд. 33, с. Милорадове, Котелевський район, Полтавська область, 38630, ідентифікаційний код 23546807) використовувати будівлі корпусів №1, №2, №3, столової (їдальні) та гаража за адресою: 38630, Полтавська область, Котелевський район, село Милорадове, вулиця Центральна, будинок 33, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 7, 8, 9 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту №37 від 18 червня 2020 року, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

В іншій частині клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2020
Оприлюднено18.12.2020
Номер документу93560801
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4697/20

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 16.12.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні