СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2020 року Справа № 480/5767/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Павлічек В.О.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/5767/20 за позовом ОСОБА_1 до Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області (далі по тексту - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області щодо неприйняття рішення за заявою від 11.12.2019 ОСОБА_1 , про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності у власність для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 5922385400:01:006:0519 площею 1,9147 га розташованої в с. Самотоївка на території Краснопільської селищної ради;
- зобов`язати Краснопільську селищну раду Краснопільського району Сумської області повторно на найближчому засіданні чергової сесії розглянути заяву від 11.12.2019 ОСОБА_1 , про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності у власність для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 5922385400:01:006:0519 площею 1,9147 га розташованої в с. Самотоївка на території Краснопільської селищної ради.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Самотоївської сільської ради Краснопільського району Сумської області від 19.02.2016 року позивачу було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності у власність для ведення особистого селянського господарства площею 1,9147 га, розташованої в с. Самотоївка на території Краснопільської селищної ради. За період виготовлення проекту землеустрою було утворено Краснопільську об`єднану територіальну громаду. Після виготовлення та погодження проекту землеустрою, позивач звернувся до Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області із заявою про затвердження даного проекту. Листом від 11.12.2019 № 6-13-29/331 відповідач повідомив, що розгляд заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність відхилена від розгляду на черговій сесії селищної ради у зв`язку з потребою додаткового вивчення справи. В подальшому 20.05.2020 р. Краснопільська селищна рада Краснопільського району Сумської області надала відповідь за № 02-27/903 про те, що заява позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (рілля) за кадастровим номером 5922385400:01:006:0519 площею 1,9147 га. була розглянута на 46 сесії селищної ради 7 скликання від 14.05.2020 р. За результатами поіменного голосування рішення по даній заяві прийнято не було. В зв`язку з чим, 20.08.2020 р. я повторно звернулась до відповідача з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, проте до цього часу рішення не прийнято. Позивач вважає таку бездіяльність відповідача протиправною та такою, що порушує його гарантоване Конституцією України право на безоплатне отримання земельної ділянки.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення.
Проте вимоги суду Краснопільською селищною радою Краснопільського району Сумської області не виконано, відзиву на позовну заяву надано не було.
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи судом встановлено, що рішенням п`ятої сесії сьомого скликання Самотоївської сільської ради Краснопільського району Сумської області від 19.02.2016 року надано ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу сільської ради з подальшою передачею у приватну власність орієнтовною площею до 2,0 га для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту Самотоївка (а.с. 8).
Товариством з обмеженою відповідальністю "Полюс-С" було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5922385400:01:006:) ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (рілля) в с. Сомотоївка, на території Самотоївської сільської ради Краснопільського району Сумської області (а.с. 9-33, 42-86).
Відповідно до висновку Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 24.07.2017 № 11372/02-17 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вказаний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки було погоджено без зауважень (а.с. 78).
В подальшому позивач звернулася до Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області із заявою від 11.12.2019 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 1,9147 га. розташованої в с. Самотоївка (а.с. 24).
Листом від 02.01.2020 року № 02-24/14 Краснопільська селищна рада Краснопільського району Сумської області повідомила позивача, що заява про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (рілля) за кадастровим номером 5922385400:01:006:0519, площею 1,9147 га відхилена від розгляду на черговій сесії селищної ради у зв`язку з потребою додаткового вивчення справи (а.с. 25).
Згодом Краснопільська селищна рада Краснопільського району Сумської області листом від 20.05.2020 року № 02-27/903 повідомила позивача, що заява про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (рілля) за кадастровим номером 5922385400:01:006:0519, площею 1,9147 га була розглянута на 46 сесії селищної ради 7 скликання від 14.05.2020 року. За результатами поіменного голосування рішення по даній заяві не було прийняте (а.с. 26).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до абзацу 1 ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (частина третя статті 116 Земельного кодексу України).
Частинами 6 ст. 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (частина сьома статті 118 Земельного кодексу України).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (частина восьма статті 118 Земельного кодексу України).
Згідно з положеннями ч. 9-10 статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а у разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Згідно з ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність є завершальною стадією процедури відведення земельної ділянки. При цьому, стаття 123 Земельного кодексу України встановлює вичерпний перелік підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, зокрема, його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, тобто, поданий проект за змістом, формою має відповідати вимогам законів та інших нормативно-правових актів.
Разом з тим ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Положеннями статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З аналізу зазначених норм суд вбачає, що за результатами розгляду, зокрема, заяви про затвердження проекту землеустрою, Краснопільською селищною радою Краснопільського району Сумської області повинно прийматися відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою або про відмову в його затвердженні з підстав, передбачених законодавством.
Проте, як зазначалось вище, за наслідком розгляду заяви позивача щодо затвердження проекту землеустрою, Краснопільською селищною радою Краснопільського району Сумської області надано лише листи, при цьому в листі від 02.01.2020 року № 02-24/14 зазначено, що Краснопільська селищна рада Краснопільського району Сумської області "повідомляє наступне", а в листі від 20.05.2020 року № 02-27/903 зазначено "відповідь", тобто дані листи мають інформаційний характер (а.с. 25-26).
Суд зазначає, що у разі не затвердження проекту землеустрою з підстав визначених законодавством, відповідні органи повинні прийняти рішення про відмову в затвердженні проекту землеустрою із зазначенням в ньому всіх підстав і мотивів такої відмови.
В даному випадку позивач звернувся до відповідача не із зверненням, а із відповідною заявою, за наслідками розгляду якої суб`єкт владних повноважень або орган місцевого самоврядування мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній протиправно направив позивачу відповіді у формі листа, отже уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.
А відтак надані відповідачем листи від 02.01.2020 року № 02-24/14 та від 20.05.2020 року № 02-27/903, не можуть сприйматися судом як належна відмова у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Враховуючи викладене та те, що відповідачем фактично, в установлений законом спосіб не розглянуто заяву позивача та не було прийнято відповідного рішення про затвердження проекту землеустрою або про відмову в його затвердженні, а отже має місце протиправна бездіяльність, суд доходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Разом з тим, враховуючи приписи ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за необхідне стягнути на користь ОСОБА_1 з Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області суму судового збору у розмірі 1 681,60 грн., сплаченого відповідно до квитанції від 02.09.2020 року № 5 (а.с. 7).
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області (вул. Мезенівська, 2, смт. Краснопілля, Сумська область, 42400, код ЄДРПОУ 04390104) щодо неприйняття рішення за заявою від 11.12.2019 ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності у власність для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 5922385400:01:006:0519 площею 1,9147 га розташованої в с. Самотоївка на території Краснопільської селищної ради.
Зобов`язати Краснопільську селищну раду Краснопільського району Сумської області (вул. Мезенівська, 2, смт. Краснопілля, Сумська область, 42400, код ЄДРПОУ 04390104) повторно на найближчому засіданні чергової сесії розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 11.12.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності у власність для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 5922385400:01:006:0519 площею 1,9147 га розташованої в с. Самотоївка на території Краснопільської селищної ради та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок Краснопільської селищної ради Краснопільського району Сумської області (вул. Мезенівська, 2, смт. Краснопілля, Сумська область, 42400, код ЄДРПОУ 04390104) суму судового збору в розмірі 1 681,60 грн. (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня 60 коп.).
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.О. Павлічек
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93561064 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
В.О. Павлічек
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні