Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 грудня 2020 р. № 520/11020/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Тітова О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Мадевської Е.Д.,
представника позивача - Шустової В.Ю.,
представника відповідача - Полухіна А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Харків-Еко" до Державної екологічної інспекції у Харківській області про визнання протиправними та скасування припису, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Харків-Еко", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Харківській області, в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Харківській області від 18.02.2020 №38/03-13.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки Акту перевірки Відповідача про порушення Позивачем природоохоронного законодавства, а саме, забруднення земельних ділянок за кадастровим номером: 6320255300:00:002:0168 та кадастровим номером: 6320255300:01:000:0130 неполярними вуглеводнями (або нафтопродуктами) та їх засмічення пластиковою тарою ємністю 20 літрів з-під рідини з запахом нафтопродуктів під час здійснення господарської діяльності такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, а отже, на думку позивача, є цілком безпідставними та суперечать вимогам чинного законодавства України, а складений Державною екологічною інспекцією у Харківській області Припис від 18.02.2020 року № 38/03-13 незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 21.08.2020 р. відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Відповідач, Державна екологічна інспекція у Харківській області, надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
Протокольною ухвалою від 09.11.2020 року закрито підготовче провадження та справа призначена до судового розгляду по суті.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити, посилаючись на доводи, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні.
Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Матеріалами справи підтверджено, що у період з 29.01.2020 року по 11.02.2020 року за наказом Державної екологічної інспекції у Харківській області від 23.01.2020 року №98/11-02, на підставі направлення від 23.01.2020 року №98/11-02/03-06, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Харківської області проведений позаплановий захід державного нагляду (контролю) Товариства з обмеженою відповідальністю Харків - Еко (код 36626459) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
В ході перевірки Відповідачем складено Акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання Товариством з обмеженою відповідальністю Харків - Еко (код 36626459) вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 11.02.2020 року № 98/11-02/03-06 (а.с.18-23).
Актом перевірки встановлені наступні порушення:
1.Порушено вимоги ст. ст. 91, 96, 167 Земельного Кодексу України, ст. ст. 35, 45 Закону України від 19.06.2003р. № 962-1V Про охорону земель та ст. 7 Закону України від 19.06.2003р. № 963-1V Про державний контроль за використанням та охороною земель , ст. 17 Закону України Про відходи , ст. 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища - фактичні обставини: перевіркою встановлено, що Товариством провадиться діяльність з нафтопродуктами на території Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області (далі - Рада), а саме: на земельних ділянках що розташовані на території Ради:
- № 1 на пустирі між залізничної колією та селищним кладовищем ліворуч ґрунтової дороги площею 18450 м2;
- № 2 на пустирі між залізничної колією та селищним кладовищем праворуч ґрунтової дороги 7605 м2;
- № 3 вздовж залізничної колії ХАРКІВ- ІЗЮМ у лісо смузі напроти автотранспортного цеху Шебелінкагазвидобування (зі слів юриста Товариства) площею 5472 м2;
- № 4 між залізничною колією ХАРКІВ- ІЗЮМ та автошляхом АНДРІЇВКА- ПОКРОВКА у лісо смузі площею 3736,8 м2.
В наявності у Товариства є договір № 1 від 22.02.2019 р. та Договір № 2018/0124-01.
При натурному обстеженні ґрунт на вищевказаних обстежених земельних ділянках має різкий специфічний запах нафтопродуктів, в деяких місцях на поверхні ґрунту було виявлено плями ріднини з запахом нафтопродуктів (інспекцією було здійснено 4 відбіра та 1 фонофий) проб ґрунту, що зафіксовано відповідним актом відбору проб ґрунту № 2-2020/10-14 від 29.01.2020;
2. Порушено вимоги ст. 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Пункт "з" частини першої статті 17 Закону України Про відходи та ст. 35 Закону України Про охорону земель - фактичні обставини: Товариством допускається зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях, а саме: під час здійснення перевірки, в присутності юриста Товариства Татьянка В.В., виявлено факт засмічення земельної ділянки, що розташована на території Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області вздовж залізничної колії ХАРКІВ-ІЗЮМ у лісосмузі напроти автотранспортного цеху Шебелінкагазвидобування (зі слів юриста Товариства) біля тимчасового кіоску-переодягальні, на відкритому ґрунті площею 32,4 м 2 та об`ємом 6,48 м 3 (відповідно до додатку № 1 до акту № 98/11-02/03-06 від 11.02.2020), а саме: пластикова тара ємністю 20 літрів з під ріднини з характерним запахом нафтопродуктів;
3. Порушено вимоги пункту г частини першої статті 17 Закону України Про відходи - фактичні обставини: Товариство не веде первинній поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються та видаляються на вищевказаних земельних ділянках.
4. Порушено вимоги абзацу четвертого пункту 10, пункт 11 Порядку, затвердженого ПКМУ № 1360; пункту 1 глави 1 Інструкції, затвердженої наказом № 41- фактичні обставини: реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів на вищевказаних земельних ділянках Товариством не складені.
На підставі Акту перевірки від 11.02.2020 року, Держекоінспекцією винесений припис №38/03-13 (а.с.16-17), яким Відповідач вимагає від ТОВ Харків - Еко вжити заходи по усуненню порушень, виявлених під час перевірки, а саме:
1. При здійсненні Товариством діяльності з нафтопродуктами на території Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області (далі - Рада), а саме: на земельних ділянках що розташовані на території Ради:
- № 1 на пустирі між залізничної колією та селищним кладовищем ліворуч ґрунтової дороги площею 18450 м2;
- № 2 на пустирі між залізничної колією та селищним кладовищем праворуч ґрунтової дороги 7605 м2;
- № 3 вздовж залізничної колії ХАРКІВ- ІЗЮМ у лісо смузі напроти автотранспортного цеху Шебелінкагазвидобування (зі слів юриста Товариства) площею 5472 м2;
- № 4 між залізничною колією ХАРКІВ- ІЗЮМ та автошляхом АНДРІЇВКА- ПОКРОВКА у лісо смузі площею 3736,8 м2, ліквідувати забруднення вказаних земельних ділянок, ужити заходи щодо відновлення забруднених земель та ліквідувати наслідки такого впливу, що зафіксовано протоколом вимірювання показників складу та властивостей проб ґрунту від 17.02.2020 № 2- 2020/10-14, згідно визначених режимів їх подальшого використання. Строк виконання - до 02.03.2020;
2. При здійсненні Товариством діяльності на земельній ділянці, що розташована на території Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області вздовж залізничної колії ХАРКІВ-ІЗЮМ у лісо смузі напроти автотранспортного цеху Щебелінкагазвидобуання біля тимчасового кіоску-переодягальні, забезпечити захист земель від засмічення, ужити заходи щодо запобігання негативному і еколого небезпечному впливу на земельну ділянку та ліквідації наслідків такого впливу, а саме: ліквідувати засмічення земельної ділянки відходами (пластикова тара ємністю 20 літрів з під рідини з характерним запахом нафтопродуктів), що розташовані на відкритому ґрунті площею 32,4 м 2 та об`ємом 6,48 м 3 (відповідно до додатку № 1 до акту № 98/11-02/03-06 від 11.02.2020), привести територію до належного екологічного стану. Строк виконання - до 02.03.2020.
3. Скласти Реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів під час здійснення Товариством діяльності на вищевказаних земельних ділянках. Строк виконання - до 18.04.2020;
4. Забезпечити ведення поточного обліку кількості, типу та складу відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності Товариства на вищевказаних земельних ділянках, по формі 1-ВТ. Строк виконання - з 19.02.2020.
Позивач не погодився з висновками Акту перевірки від 11.02.2020 року № 98/11-02/03-06 та приписом від 18.02.2020 року № 38/03-13 та звернувся до суду для захисту своїх прав та інтересів.
Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам та запереченням проти них, суд зазначає наступне.
Як вбачається з висновків Акту перевірки щодо наявності порушень та складеного припису Відповідачем зроблені посилання на порушення Позивачем вимог статей 91, 96, 167 Земельного Кодексу України, статей 35, 45 Закону України від 19.06.2003р. № 962-1V Про охорону земель , статті 7 Закону України від 19.06.2003р. № 963-1V Про державний контроль за використанням та охороною земель , пункту з ст. 17 Закону України Про відходи , статті 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , абзацу четвертого пункту 10, пункту 11 Порядку, затвердженого ПКМУ № 1360; пункту 1 глави 1 Інструкції, затвердженої наказом № 41, п.п. г частини першої статті 17 Закону України Про відходи , абзацу першого пункту 4 Порядку, затвердженого ПКМУ№ 2034, пункту 1.1 розділу 1 Інструкції, затвердженої наказом № 342.
Суд зазначає, що з системного аналізу вищенаведених законодавчих норм вбачається, що обов`язки щодо забезпечення захисту земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям, та вживання заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідацію наслідків цього впливу, виконання інших обов`язків, передбачених законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами покладено безпосередньо на власників земельних ділянок або землекористувачів (орендаторів земельних ділянок).
Як встановлено статтею 78 Земельного кодексу України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Статтею 80 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування ;ґ) заклади освіти незалежно від форми власності;д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку;е) оператор газотранспортної системи та оператор системи передачі.
Порядок набуття права на оренду земельної ділянки врегульовано статтею 93 Земельного кодексу України, якою встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно з частиною 1 ст.181 Цивільного кодексу України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Статтею 182 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямовані на забезпечення визнання та захисту державою таких прав, врегульовано Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , статтею 4 якого визначено, що державній реєстрації прав підлягають: право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва; речові права на нерухоме майно, похідні від права власності, зокрема: право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Як передбачено частиною 5 ст.12 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.
Під час розгляду справи позивачем зазначено та не заперечувалось відповідачем, що в період з 10 червня по 06 серпня 2020 року ним отримано від Державної екологічної інспекції у Харківській області претензії від 24.04.2020 року № 52, № 53, від 29.07.2020 року № 120, № 121, № 122, в ході розгляду яких ТОВ Харків - Еко встановлено, що Акт перевірки від 11.02.2020 року № 98/11-02/03-06 та припис від 18.02.2020 року № 38/03- 13 складені з приводу проведення Позивачем діяльності на земельних ділянках за кадастровим номером: 6320255300:00:002:0168 та кадастровим номером: 6320255300:01:000:0130.
Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно:
- земельна ділянка за кадастровим номером: 6320255300:01:000:0130 площею 121,5696 га, форма власності державна, на праві власності належить Державі України в особі Харківської обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 23912956 (номер запису про інше речове право: 8440040), передана у постійне користування Публічному акціонерному товариству Українська залізниця , код ЄДРПОУ 40075815(номер запису про право власності: 8439901), державний акт на право постійного користування земельною ділянкою: серія І-ХР № 003526, виданий 06.11.2003 року Балаклійською районною державною адміністрацією Харківської області;
- земельна ділянка за кадастровим номером: 6320255300:00:002:0168 площею 29,9465 га, форма власності комунальна, на праві власності належить Територіальній громаді смт Андріївка Балаклійського району Харківської області в особі Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області, код ЄДРПОУ 04397098 (номер запису про право власності: 23298801), станом на 12.08.2020 року відомості про реєстрацію іншого речового права відсутні.
Враховуючи наведене, суд зазначає, що покладання Держекоінспекцією на ТОВ Харків-Еко , який не є ні власником ні землекористувачем (орендатором) земельних ділянок за кадастровим номером: 6320255300:00:002:0168 та кадастровим номером: 6320255300:01:000:0130, відповідальності за їх забруднення неполярними вуглеводнями (або нафтопродуктами) та їх засмічення пластиковою тарою ємністю 20 літрів з-під рідини з запахом нафтопродуктів під час здійснення господарської діяльності, є безпідставним та незаконним.
Також в акті перевірки Відповідач вказує, що забруднення земельних ділянок відбулось внаслідок ведення Позивачем на цих земельних ділянках господарської діяльності.
Разом з тим, в Акті перевірки, Відповідач не зазначає, яку саме господарську діяльність, здійснює ТОВ Харків - Еко на вказаних земельних ділянках. До матеріалів справи Відповідачем не надано жодних доказів існування у ТОВ Харків - Еко будь - якого виробництва на вказаних земельних ділянках.
Відповідно до ст.ст. 91 та 96 Земельного кодексу України, саме на власників або землекористувачів покладений обов`язок додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; за свій рахунок привести земельну ділянку у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком здійснення такої зміни не власником земельної ділянки, коли приведення у попередній стан здійснюється за рахунок особи, яка незаконно змінила рельєф.
Аналогічні вимоги до власників і землекористувачів встановлені статтею 35 Закону України Про охорону земель , зокрема, власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Також Відповідач в Акті перевірки посилається, що при натурному обстеженні ґрунт на вищевказаних обстежених земельних ділянках має різкий специфічний запах нафтопродуктів, в деяких місцях на поверхні ґрунту було виявлено плями рідини з запахом нафтопродуктів (інспекцією було здійснено 4 відбіра та 1 фонофий) проб ґрунту, що зафіксовано відповідним актом відбору проб ґрунту № 2-2020/10-14 від 29.01.2020.
Разом з тим, суд зазначає, що зазначеним обстеженням та відбором проб ґрунтів лише зафіксовано факт забруднення земельних ділянок неполярними вуглеводнями, але жодним чином не доводить того факту, що забруднення сталось внаслідок господарської діяльності саме ТОВ Харків - Еко .
З урахуванням вищевикладеного, пункти № 1 та № 2 оскаржуваного припису Державної екологічної інспекції у Харківській області від 18.02.2020 року № 38/03- 13 є такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, суперечать вимогам чинного законодавства України та підлягають скасуванню.
За висновками пунктів № 3 та № 4 Акту перевірки, Відповідачем встановлено порушення Позивачем вимог пункту г частини першої ст. 17 та ст. 27 Закону України Про відходи , абзацу четвертого пункту 10, пункту 11 Порядку, затвердженого ПКМУ № 1360; пункту 1 глави 1 Інструкції, затвердженої наказом № 41, абзацу 1 пункту 4 Порядку, затвердженого ПКМУ № 2034, п.1.1 розділу 1 Інструкції, затвердженої наказом № 342.
Як передбачено п.п. г частини 1 ст. 17 Закону України Про відходи , суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані:
г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку.
З метою встановлення єдиних правил ведення державного обліку та паспортизації відходів, дія яких поширюється на підприємства, установи, організації всіх форм власності, громадян-суб`єктів підприємницької діяльності, діяльність яких пов`язана з утворенням відходів та здійсненням операцій поводження з ними постановою КМ України від 01.11.1999 року № 2034 затверджений Порядок ведення державного обліку і паспортизації відходів, абзацом 1 пункту 4 якого визначено, що первинний облік відходів ведуть підприємства відповідно до типових форм первинної облікової документації (картки, журнали, анкети) з використанням технологічної, нормативно-технічної, планово-економічної, бухгалтерськоїта іншої документації. Відомості для первинного обліку відходів, що заносяться до зазначених документів, обумовлюються системою показників, необхідних для заповнення форм державної статистичної звітності та ведення паспорта відходів.
Як зазначено пунктом 1.1 розділу 1 Інструкції щодо заповнення типової форми первинної облікової документації N 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари , затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07.07.2008 року № 342, ця Інструкція встановлює порядок ведення первинного обліку відходів та пакувальних матеріалів і тари за типовою формою N 1-ВТ "Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари" (далі- типова форма N 1-ВТ), яку заповнюють підприємства, установи, організації усіх форм власності, видів економічної діяльності та організаційно-правових форм господарювання і фізичні особи-підприємці (далі - підприємства), у процесі діяльності яких утворюються відходи, у тому числі відходи пакувальних матеріалів і тари (далі - упаковка).
Відповідно до ст. 27 Закону України Про відходи , з метою забезпечення збирання, оброблення, збереження та аналізу інформації про об`єкти утворення, оброблення та утилізації відходів ведеться їх реєстр, в якому визначаються номенклатура, обсяги утворення, кількісні та якісні характеристики відходів, інформація про поводження з ними та заходи щодо зменшення обсягів утворення відходів і рівня їх небезпеки.
Реєстр об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів ведеться на підставі звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами.
Порядок ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів визначається Кабінетом Міністрів України.
На виконання статті 27 Закону України Про відходи і з метою систематизації та уніфікації інформації щодо об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, здійснення контролю за їх станом, оцінки обсягів утворення відходів і рівня їх безпеки Кабінет Міністрів України прийнято постанову від 31.08.1998 року № 1360, якою затверджений Порядок ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів (надалі - Порядок № 1360).
Абзацом 4 пункту 10 Порядку № 1360 передбачено, що Реєстрові карти, які містять інформацію про розміщення, технічні та екологічні характеристики об`єктів утворення відходів (ОУВ) та об`єкти оброблення та утилізації відходів (ООУВ), кількісні та якісні характеристики відходів, що утворюються, обробляються та утилізуються, та інформацію про поводження з ними, складаються відповідно до Інструкції про зміст і складання реєстрових карт об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, яка затверджується Мінекоенерго.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1360, власники ОУВ та ООУВ, що підлягають включенню до реєстру, або за їх дорученням організації, що мають відповідну ліцензію, заповнюють реєстрові карти і подають їх за погодженням з територіальними органами Держсанепідслужби на затвердження Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям.
Подані власниками ОУВ та ООУВ реєстрові карти розглядаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями у місячний строк.
У разі незатвердження реєстрової карти на адресу власника ОУВ та ООУВ надсилається лист із зазначенням причини незатвердження і встановленням терміну її повторного подання.
З системного аналізу вищенаведених законодавчих норм вбачається, що обов`язок ведення обліку відходів та пакувальних матеріалів і тари, реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, складання Реєстрових карт, які містять інформацію про розміщення, технічні та екологічні характеристики об`єктів утворення відходів (ОУВ) та об`єкти оброблення та утилізації відходів (ООУВ), покладається на власника або землекористувача (орендатора) земельних ділянок, у якого в процесі ведення господарської діяльності утворюються відходи.
Відповідачем ні в Акті перевірки, ні в приписі не доведений факт здійснення ТОВ Харків - Еко господарської діяльності на вказаних земельних ділянках, за наслідками якої утворюються відходи та залишки пакувального матеріалу, а також не зазначено жодного документу, яким власники ОУВ та ООУВ надали доручення ТОВ Харків - Еко складати та подавати на затвердження уповноваженим органам реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів за формою, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України 17.02.99 № 41.
Таким чином, пункти припису № 3 та № 4 щодо покладання Держекоінспекцією на ТОВ Харків - Еко обов`язку по забезпеченню ведення поточного обліку кількості, типу та складу відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності Товариства на вищевказаних земельних ділянках, по формі 1-ВТ, складання та подання на затвердження уповноваженим органам реєстрових карт об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, є незаконним і такими, що підлягають скасуванню.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що для усунення забруднення та засмічення ґрунтів та ґрунтових вод на земельних ділянках, які належать Територіальній громаді смт Андріївка Балаклійського району Харківської області, за результатами проведеного конкурсу 01.02.2018 року між ТОВ Харків - Еко (виконавець) та Андріївською селищною радою Балаклійського району Харківської області (замовник) укладено Договір №2018/0124-01, предметом якого є надання послуг, пов`язаних з утилізацією відходів, наведених у Специфікації узгодження договірної ціни (додаток 1 до Договору), за кодом послуги згідно з ДК 021:2015-90520000-8 (послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами). Термін дії договору - 31.12.2018 року.
Фактичне виконання договору підтверджується актом здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 20.12.2018 року № ОУ-001540, товарно-транспортною накладною від 20.12.2018 року б/н.
Аналогічний договір між ТОВ Харків - Еко (виконавець) та Андріївською селищною радою Балаклійського району Харківської області (замовник) укладено 22.02.2019 року за № 1, предметом якого є також надання послуг, пов`язаних з утилізацією відходів, наведених у Специфікації узгодження договірної ціни (додаток 1 до Договору), за кодом послуги згідно з ДК 021:2015-90520000-8 (послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами). Загальна вартість послуг протягом дії договору складає 5175,00 грн. Термін дії договору - 31.12.2019 року.
Фактичне виконання договору підтверджується актами здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 04.11.2019 року № ОУ-0001380, від 27.12.2019 року № ОУ-0001713, товарно-транспортними накладними від 04.11.2019 року б/н, від 27.12.2019 року б/н.
Аналогічний Договір між ТОВ Харків - Еко (виконавець) та Андріївською селищною радою Балаклійського району Харківської області (замовник) на поточний рік укладено 20.01.2020 року за № 1, предметом якого є також надання послуг, пов`язаних з утилізацією відходів, наведених у Специфікації узгодження договірної ціни (додаток 1 до Договору), за кодом послуги згідно з ДК 021:2015-90520000-8 (послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами). Загальна вартість послуг протягом дії договору складає 5175,00 грн. Термін дії договору - 31.12.2020 року.
Вказані послуги надаються ТОВ Харків-Еко відповідно до Ліцензії Міністерства екології та природних ресурсів за видом господарської діяльності: поводження з небезпечними відходами, виданої безстроково на підставі рішення від 09.08.2016 року № 294, яким Позивачу надано дозвіл на здійснення діяльності за операціями: збирання, перевезення, зберігання, утилізація відходів за переліком, в тому числі, відпрацьовані нафтопродукти, не придатні для використання за призначенням (у тому числі відпрацьовані моторні, індустріальні маслі та їх суміші), відходи, забруднені нафтопродуктами - промаслене ганчір`я, тирса, пісок, ґрунт, відпрацьовані фільтри (збирання, перевезення, зберігання, утилізація) (п.1.1.7.); відходи упаковок та контейнерів, забруднені (за винятком використаної тари з-під пестицидів та гербіцидів) (збирання, перевезення, зберігання, утилізація) (п.1.1.17.) .
Таким чином, перебування Позивача на земельній ділянці смт Андріївка Балаклійського району Харківської області пов`язано з виконанням робіт за Договором про надання послуг з утилізації відходів, укладеним між ТОВ Харків - Еко (виконавець) та Андріївською селищною радою Балаклійського району Харківської області (замовник).
З урахуванням вищевикладеного, суд вважає висновок Відповідача про порушення Позивачем природоохоронного законодавства необґрунтованим та таким, що суперечить вимогам чинного законодавства України.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно зі статтею 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Харків-Еко" правомірні, документально підтверджені, та обґрунтовані, базуються на положеннях чинного законодавства, отже підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд зазначає, що матеріали справи не містять додаткових доказів понесення позивачем судових витрат, крім витрат про сплату судового збору.
Керуючись статтями 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Харків-Еко" (вул.Лодзька, буд.7-А, м. Харків,61099, код ЄДРПОУ 36626459) до Державної екологічної інспекції у Харківській області (вул.Бакуліна,6, м. Харків, код ЄДРПОУ 37999518) про визнання протиправними та скасування припису - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Харківській області від 18.02.2020 №38/03-13.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Харків-Еко" (вул.Лодзька, буд.7-А, м. Харків,61099, код ЄДРПОУ 36626459) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Харківській області (вул.Бакуліна,6, м. Харків, код ЄДРПОУ 37999518) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 16.12.2020 року.
Суддя О.М.Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2020 |
Оприлюднено | 18.12.2020 |
Номер документу | 93561311 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні