Рішення
від 16.12.2020 по справі 520/4282/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 грудня 2020 р. № 520/4282/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горшкової О.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області до Відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації, Балаклійської районної ради Харківської області, треті особи: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Петрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Перший заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати незаконною бездіяльність Балаклійської районної ради Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 25179313) з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області та зобов`язати Балаклійську районну раду Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 25179313) вчинити дії, спрямовані на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, які зазначені у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №368 від 24.12.2019;

- визнати незаконною бездіяльність відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області Балаклійської районної ради Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 021463 86) з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області та зобов`язати відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 02146386) вчинити дії, спрямовані на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, які зазначені у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №368 від 24.12.2019.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що бездіяльність Балаклійської районної ради Харківської області щодо стану протипожежної безпеки у Петрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області є такою, що створює потенційну загрозу життю та здоров`ю дітей. При цьому порушуються Закони України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про дошкільну освіту". З огляду на викладене, заступник керівника місцевої прокуратури, виконуючи надані законом функції, звернувся до суду з даним адміністративним позовом та для запобігання вищевикладених порушень просив його задовольнити.

Ухвалою судді Харківського окружного адміністративного суду Панченко О.В. від 06.04.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за вказаним позовом за правилами спрощеного позовного провадження.

У зв`язку відстороненням від посади судді ОСОБА_1 та згідно розпорядження керівника апарату суду №03-05/64 від 15.10.2020, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Ухвалою суду від 16.10.2020 дану справи прийнято до провадження судді Харківського окружного адміністративного суду Горшкової О.О.

Представник відповідача, Відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації, надав до суду відзив на позов, відповідно до якого зазначив, що відповідачем вживаються дії для усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. 17.04.2020 на LI сесії VII скликання Балаклійської районної Харківської області виділені відповідні кошти для усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони праці, пожежної безпеки та санітарно-гігієнічних норм у Петрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області. Відділом освіти вживаються заходи, спрямовані на забезпечення та дотримання вимог законодавства у сфері охорони праці, пожежної безпеки та санітарно-гігєнічних норм в закладах освіти. Просив у задоволенні позову відмовити.

Представник відповідача, Балаклійської районної ради Харківської області, надав до суду відзив на позов, відповідно до якого зазначив, що рішенням сесії VII скликання Балаклійської районної Харківської області від 17.04.2020 виділені відповідні кошти для усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони праці, пожежної безпеки та санітарно-гігєнічних норм у Петрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області. Таким чином, відповідачами вживаються дії, щодо усунення вимог законодавства, а тому відсутня протиправна бездіяльність з боку Балаклійської районної ради Харківської області.

Представники третіх осіб правом на подання письмових пояснення щодо предмету спору до суду не скористались.

Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що на підставі наказу Балаклійського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 80 від 22.07.2019 "Про проведення планових перевірок об`єктів" та посвідчення на проведення заходу позапланової перевірки № 433 від 25.07.2019 Балаклійським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведено плановий (позаплановий) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у приміщеннях Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, за адресою: Харківська область, Балаклійський район, с. Петрівське, вул. Центральна, 22.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Балаклійського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт № 264 від 16.08.2019.

Під час перевірки приміщень Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області встановлено, що вказані приміщення експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме, як зазначено в акті перевірки № 264 встановлено наступні порушення, зокрема:

- будівля ЗОШ не обладнана системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не проведено технічне обслуговування систем захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";

- сходовий марш бокової сходової клітки не має нормативної межі вогнестійкості;

- допускається експлуатація приміщень та будівлі з наявними на них порушеннями вимог норм і правил пожежної безпеки, які знижують рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкту;

- не виконуються в повному обсязі вимоги, щодо створення і функціонування об`єктової системи оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій, які визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту";

- в приміщеннях ЗОШ з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів:

- в коридорах будівлі ЗОШ опорядження (облицювання) стелі виготовлено з матеріалів з вищою пожежною небезпекою (стеля обшита пінопластовими плитами);

- працівники та учні ЗОШ, які потрапляють в зону ураження у разі аварії на хімічно-небезпечному об`єкті - аміакопроводі "Тольяті-Одеса" не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання відповідної марки;

- на зовнішніх сходах з другого поверху не передбачено заходів щодо захисту від обледеніння маршів, проступків і площадок.

Суд зазначає, що вказаний акт отримано директором Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, що підтверджується підписом у акті перевірки.

16 серпня 2019 року Балаклійським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області винесено припис № 261 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки із вимогою, усунути порушення, які зазначені в акті перевірки № 264 у строк до 16.10.2019.

На підставі наказу Балаклійського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 99 від 11.12.2019 "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки" та посвідчення на проведення перевірки № 592 від 11.12.2019 Балаклійськ

Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"

районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у приміщеннях Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, за адресою: Харківська область, Балаклійський район, с. Петрівське, вул. Центральна, 22.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Балаклійського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт № 373 від 24.12.2019.

Під час перевірки приміщень Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області встановлено, що вказані приміщення експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме, як зазначено в акті перевірки № 373 встановлено наступні порушення, зокрема:

- допускається експлуатація приміщень та будівлі з наявними на них порушеннями вимог норм і правил пожежної безпеки, які знижують рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкту;

- люки виходу на горище не мають нормативної межі вогнестійкості;

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності:

- в будівлі ЗОШ сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- сходовий марш бокової сходової клітки не має нормативної межі вогнестійкості;

- в приміщеннях ЗОШ з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів:

- не проведено технічне обслуговування систем захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";

- будівлі ЗОШ не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН 13.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";

- ЗОШ не забезпечена зовнішнім протипожежним водопостачанням;

- працівники та діти ЗОШ, які потрапляють в зону ураження у разі аварії на хімічно-небезпечному об`єкті - аміакопроводі "Тольяті-Одеса" не в повній мірі забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання відповідної марки;

- не виконуються в повному обсязі вимоги, щодо створення і функціонування об`єктової системи оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій, які визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту";

- в коридорах будівлі ЗОШ опорядження (облицювання) стелі виготовлено з матеріалів з вищою пожежною небезпекою (стеля обшита пінопластовими плитами);

- на зовнішніх сходах з другого поверху не передбачено заходів щодо захисту від обледеніння маршів, проступків і площадок;

- допускається експлуатація саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ;

- на дверях горищ не вказані місця зберігання ключів.

Суд зазначає, що вказаний акт направлено директору Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області рекомендованим листом з повідомленням про вручення від 24.12.2019 № 340/1320.

24 грудня 2019 року Балаклійським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області винесено припис № 368 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки із вимогою, усунути порушення, які зазначені в акті перевірки № 373 у строк до 24.02.2020.

27 лютого 2020 року Петрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області направила Першому заступнику керівника місцевої прокуратури лист №01-23/37 від 27.02.2020, яким повідомлено про те, що на виконання припису Балаклійського районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 368 від 24.12.2019 усунуто наступні порушення:

- приміщення закладу приведено у відповідність до норм і правил пожежної безпеки (вивільнено від предметів, які призводять до пожежної небезпеки);

- забезпечено вогнестійкість люків виходу на горище, люки виготовлені із метаїевого матеріалу:

- центральна частина горищних перекриттів (крокви) виготовлено із металевих труб (сталь даної марки вище отриманого рівня максимальної напруги), що забезпечує вогнезахисну ефективність; крила закладу, а саме: горищне покриття (крокви дерев`яні), оброблено вогнестійким матеріалом Ендотерм ХТ-150;

- забезпечено коридори, проходи та інші шляхи евакуації природнім та штучним освітленням;

- виконано в усіх приміщеннях закладу з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою затискачів;

- у разі надзвичайної ситуації оповіщення проводиться електричним дзвоником, який знаходиться на першому поверсі у вестибюлі закладу;

- забезпечено заклад внутрішнім водопостачанням;

- саморобні подовжувачі , які не відповідають вимогам ПУЕ. не використовуються в закладі (проведено ремонт);

- на дверях горищ вказано місце зберігання ключів від горищ.

Судом також встановлено, що 22 квітня 2020 року Петрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області направило начальнику відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації лист №01-23/61 від 22.04.2020, яким повідомлено про те, що на виконання припису Балаклійського районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 368 від 24.12.2019 усунуто наступні порушення:

- приміщення закладу приведено у відповідність до норм і правил пожежної безпеки (вивільнено від предметів, які призводять до пожежної небезпеки);

- забезпечено вогнестійкість люків виходу на горище, люки виготовлені із металевого матеріалу:

- центральна частина горищних перекриттів (крокви) виготовлено із металевих труб (сталь даної марки вище отриманого рівня максимальної напруги), що забезпечує вогнезахисну ефективність; крила закладу, а саме: горищне покриття (крокви дерев`яні), оброблено вогнестійким матеріалом Ендотерм ХТ-150;

- забезпечено частково внутрішні відкриті та зовнішні сходи евакуаційним освітленням;

- виконано в усіх приміщеннях закладу з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою затискачів;

- кожного року у червні місяці електротехнічна лабораторія ТОВ "Роса" проводить перевірку спрацювання пристроїв захисту (працездатності розчіплювачів та захисного автоматичного вимкнення живлення); перевірку спрацювання пристроїв захисту, які реагують на надструми та виконують функцію захисного автоматичного вимикання живлення в електроустановках з типом заземлення системи; вимірювання опору з`єднання блискавкоприймачів із струмовідводами та струмовідводів із заземлювачами. Заземлювачі призначені для захисту від грозових перенапруг, окремо розташовані громовідводи. У 2020 році вказані роботи будуть проведені ФОП ОСОБА_2

- проведено заходи щодо захисту від обледеніння маршів, проступків і площадок зовнішніх сходів з другого поверху, а саме: зроблено захисний навіс та змінено зовнішні соди з другого поверху;

- саморобні подовжувачі, які не відповідають вимогам ПУЕ, не використовуються у закладі;

- на дверях горищ вказано місце зберігання горищ, а саме: ключі знаходяться на І поверсі у кімнаті прибиральників службових приміщень;

- кожного дня проводиться ретельний огляд приміщень після закінчення роботи;

- доведення оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації здійснюється за встановленим порядком до органів відділу освіти, органів управління цивільного захисту.

Поряд із тим, позивач зазначив, що Петрівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради залишились не усунутими наступні порушення:

- не проведено забезпечення вогнестійкості сходового маршу бокової сходової клітки;

- не обладнано будівлю закладу системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією);

- відсутня об`єктова система оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації;

- відсутнє зовнішнє водопостачання відсутнє;

- працівників та дітей школи частково забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання;

- демонтування в коридорах будівлі школи опорядження (облицювання) стелі, яке виготовлено з матеріалів з високою пожежною небезпекою, проводитиметься у термін підготовки закладу до нового навчального року (червень, липень 2020).

Таким чином, на момент подання позову, Петрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради тривалий час функціонує з суттєвими порушеннями пожежної безпеки та, незважаючи на ці факти - Балаклійською районною радою Харківської області, а також посадовими особами Відділом освіти Балаклійської районної державної адміністрації до цього часу не вжито належних та дієвих заходів щодо їх усунення, що стало передумовою звернення до суду Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області.

Вирішуючи спір по суті суд зазначає наступне.

Згідно пункту 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про пожежну безпеку" забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.

Так, у статті 7 Кодексу цивільного захисту визначено основні принципи здійснення цивільного захисту, зокрема - гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності.

Статтею 4 Закону України "Про охорону дитинства" система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає в тому числі, забезпечення належних умов для охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.

Згідно частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про дошкільну освіту" законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до пункті 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України №974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359 передбачено, що пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.

Крім того, згідно з пунктами 1 та 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, ці правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Ці Правила є обов`язковими для виконання об`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Так, відповідно до статуту Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області Балаклійська районна рада Харківської області є засновником даного закладу, а органом управління є відділ освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області.

Згідно з пунктом 1.11 Статуту, до головних завдань школи належить забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти.

Пунктом 1.13 Статуту передбачено, що школа несе відповідальність перед особою, суспільством і державою за безпечні умови освітньої діяльності.

Відповідно до статті 43 Конституції України, частини 2 статті 153 Кодексу законів про працю України, частини 2 статті 11 Закону України "Про дошкільну освіту" заклад дошкільної освіти створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров`я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання.

Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Статтею 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, щодо відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження і щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Згідно з частиною 1 статті 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти.

Держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття (стаття 3 Закону України "Про дошкільну освіту").

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти, піклується про збереження та зміцнення здоров`я, психологічний і фізичний розвиток дітей.

Обґрунтовуючи відзив на позов, представник Відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації та представник Балаклійської районної ради Харківської області зазначили, що Петрівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області частково усунуто порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:

- приміщення закладу приведено у відповідність до норм і правил пожежної безпеки (вивільнено від предметів, які призводять до пожежної небезпеки);

- забезпечено вогнестійкість люків виходу на горище, люки виготовлені із металевого матеріалу:

- центральна частина горищних перекриттів (крокви) виготовлено із металевих труб (сталь даної марки вище отриманого рівня максимальної напруги), що забезпечує вогнезахисну ефективність; крила закладу, а саме: горищне покриття (крокви дерев`яні), оброблено вогнестійким матеріалом Ендотерм ХТ-150;

- забезпечено частково внутрішні відкриті та зовнішні сходи евакуаційним освітленням;

- виконано в усіх приміщеннях закладу з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою затискачів;

- кожного року у червні місяці електротехнічна лабораторія ТОВ "Роса" проводить перевірку спрацювання пристроїв захисту (працездатності розчіплювачів та захисного автоматичного вимкнення живлення); перевірку спрацювання пристроїв захисту, які реагують на надструми та виконують функцію захисного автоматичного вимикання живлення в електроустановках з типом заземлення системи; вимірювання опору з`єднання блискавкоприймачів із струмовідводами та струмовідводів із заземлювачами. Заземлювачі призначені для захисту від грозових перенапруг, окремо розташовані громовідводи. У 2020 році вказані роботи будуть проведені ФОП ОСОБА_2

- проведено заходи щодо захисту від обледеніння маршів, проступків і площадок зовнішніх сходів з другого поверху, а саме: зроблено захисний навіс та змінено зовнішні соди з другого поверху;

- саморобні подовжувачі, які не відповідають вимогам ПУЕ, не використовуються у закладі;

- на дверях горищ вказано місце зберігання горищ, а саме: ключі знаходяться на І поверсі у кімнаті прибиральників службових приміщень;

- кожного дня проводиться ретельний огляд приміщень після закінчення роботи;

- доведення оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації здійснюється за встановленим порядком до органів відділу освіти, органів управління цивільного захисту.

Також зазначено, що Петрівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області постійно здійснюються заходи по забезпеченню належного рівня техногенної та пожежної безпеки в закладі. Школа повністю забезпечена первинними засобами пожежогасіння, а саме: у закладі наявні вогнегасники у кількості - 21 шт., із них ВП-5 - 21 шт.; у 2019 році проведено технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння на суму 2910,00 грн; вогнегасники ВП-5 встановлені в будівлі №1: щитова - 1 шт., конференцзала - 1 шт., актова зала - 2 шт., коридор І поверх - 4 шт., коридор ІІ поверх - 2 шт., шкільний автобус - 1 шт., шкільна їдальня - 1 шт., кабінет біології - 1 шт., кабінет фізики - 1 шт., кабінет хімії - 1 шт., комп`ютерний клас - 1 шт., медичний кабінет - 1 шт., бібліотека - 1 шт., підсобне приміщення - 1 шт., майстерня столярна - 1 шт., майстерня обслуговуючої праці - 1 шт.

Відповідальним за пожежну безпеку в школі та організацію роботи щодо безпечної експлуатації будівель, споруд, інженерних мереж призначено завідувача господарством Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області ОСОБА_3 , що підтверджується копіями наказів по школі від 14.01.2020 № 07-АГІІ, від 14.01.2020 № 08-АГП.

Відповідальними за утримання і експлуатацію засобів протипожежного захисту Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області призначено вчителя предмету "Захист Вітчизни" ОСОБА_4 , завідувача господарством ОСОБА_3 , що підтверджується копією наказу по школі від 14.01.2020 № 09-АГП.

За протипожежну безпеку кабінетів у 2019/2020 навчальному році визначено відповідальними вчителів кабінетів, що підтверджується копією наказу по школі від 30.08.2019 № 74-ОД.

Відповідно до наказів по школі від 31.07.2019 № 58-ОД "Про введення в дію посадових інструкцій, функціональних обов`язків", від 26.01.2017 № 09-ОД "Щодо питань безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, безпечної поведінки під час проведення навчальних дослідів та безпеки життя учасників освітнього процесу", від 18.10.2019 № 116-ОД "Щодо питань охорони праці", затверджено інструкції дій у разі виявлення (виникнення) пожеж на території та у будівлях школи.

У закладі встановлено порядок оповіщення людей про пожежу, з яким ознайомлено всіх працівників і учнів школи. Забезпечено наявність на видимих місцях плану (схем) евакуації людей на випадок пожежі. Розроблено та затверджено плани заходів щодо забезпечення пожежної безпеки в закладі. Здійснено маркування електрообладнання, розеток та постійно здійснюється контроль за утриманням та експлуатацією електрообладнання,' електромережі, своєчасно проводяться їх профілактика та ремонти.

З метою усунення виявлених порушень, за результатами проведеного заходу державного нагляду, відділ освіти районної державної адміністрації звернувся до голови районної державної адміністрації із листом від 09.04.2020 № 01-22/444, відповідно до якого просив виділити додаткові кошти на 2020 рік для закладів освіти, що фінансуються з районного бюджету. Зокрема, відповідно до даного листа просив виділити кошти для усунення порушень Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, згідно з приписом Балаклійського РВ ДСНС України у Харківській області від 24.12.2019 № 368, а саме:

- виготовлення проектно-кошторисної документації на встановлення пожежної сигналізації в будівлях (КПКВК 0611020 КЕКВ 2240) - 110850 грн;

- проведення робіт по встановленню пожежної сигналізації в будівлях (КПКВК 0611020 КЕКВ 2240) - 356400 грн;

- обробка дерев`яних елементів дахів будівель вогнезахисним розчином (КПКВК 0611020 КЕКВ 2240) - 140080 грн.

Рішенням Балаклійської районної ради від 17.04.2020 № 911-VII, прийнятим на LI сесії VII скликання Балаклійської районної ради Харківської області Балаклійською районною радою виділені відповідні кошти у сумі 607330 грн.

Представники відповідачів зазначили, що виділені кошти будуть направлені на виконання вищевказаних послуг та робіт, які необхідні для усунення виявлених порушень Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області.

Поряд із тим, суд зазначає, що доказів виготовлення проектно-кошторисної документації на встановлення пожежної сигналізації в будівлях, доказів проведення робіт по встановленню пожежної сигналізації в будівлях, доказів обробки дерев`яних елементів дахів будівель вогнезахисним розчином відповідачами до суду не надано.

Відповідно до вимог пункту 3.1 Національного класифікатору ДК 019:2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 року № 457 (далі - Класифікатор) "Надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, зокрема епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до виникнення великої кількості постраждалих, загрози життю та здоров`ю людей, їх загибелі, значних матеріальних утрат, а також до неможливості проживання населення на території чи об`єкті, ведення там господарської діяльності".

Згідно вимог пункту 4 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб`єкта господарювання загрозу життю або здоров`ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.

Згідно вимог пункту 25 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.

Також розділом 4 Класифікатору встановлено, що надзвичайна ситуація техногенного характеру - це порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті унаслідок транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.

У розділі 6 Класифікатору зазначені коди надзвичайних ситуацій у наслідок пожеж та вибухів.

Згідно визначення ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, утравмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з вимогами пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.

Суд погоджується з доводами позивача, що вказані в адміністративному позові порушення створюють реальну загрозу життю та здоров`ю дітей, які навчаються у Петрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області.

Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення дітей та людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

Водночас згідно зі статтею 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що бездіяльність протиправною бездіяльність Відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації та Балаклійської районної ради Харківської області щодо стану протипожежної безпеки у Петрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області є протиправною.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (PRONINA v. UKRAINE, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Суд враховує й те, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

За даних обставин справи, суд повно, всебічно дослідивши обставини справи, дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до частини 1 статтв 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи, що відповідачами не надано до суду доказів усунення у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, які зазначені у приписах про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області (вул.Богданівська, буд.17, м.Лозова, Лозівський район, Харківська область, 64602, код ЄДРПОУ 02910108) до Відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації (вул.Жовтнева, буд.18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64200, код ЄДРПОУ 02146386) , Балаклійської районної ради Харківської області (вул. Жовтнева, буд.18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64200, код ЄДРПОУ 25179313), третя особа: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8,м. Харків,61013, код ЄДРПОУ38631015), третя особа: Петрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області (вул.Центральна, буд.22, с.Петрівське, Балаклійський район, Харківська область,64282, код ЄДРПОУ 25457700) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати незаконною бездіяльність Балаклійської районної ради Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 25179313) з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області та зобов`язати Балаклійську районну раду Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 25179313) вчинити дії, спрямовані на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, які зазначені у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №368 від 24.12.2019.

Визнати незаконною бездіяльність відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області Балаклійської районної ради Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 021463 86) з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області та зобов`язати відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області (вул.Жовтнева, 18, м.Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64207, код ЄДРПОУ 02146386) вчинити дії, спрямовані на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області, які зазначені у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №368 від 24.12.2019.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Суддя О.О. Горшкова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2020
Оприлюднено17.12.2020
Номер документу93561350
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/4282/2020

Рішення від 16.12.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні