Постанова
від 16.12.2020 по справі 360/1438/20
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2020 року справа № 360/1438/20

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ, вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Компанієць І.Д., Ястребової Л.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2020 року (повний текст складено 28 серпня 2020 року в м. Сєвєродонецьк Луганської області) у справі № 360/1438/20 (суддя в 1 інстанції - Шембелян В.С.) за позовом адвоката Іванова Олександра Юрійовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява адвоката Іванова Олександра Юрійовича (далі - представник позивача) в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Київській області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області, в якій заявлені такі вимоги: визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у невчиненні дій, направлених на повернення позивачу суми надміру сплачених грошових зобов`язань по земельному податку з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн на підставі заяви від 20.01.2020 б/н; зобов`язати відповідача скласти та подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області висновок про повернення позивачу суми надміру сплачених грошових зобов`язань по земельному податку з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн шляхом перерахування коштів на поточний рахунок, відкритий на ім`я позивача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 у справі № 360/2293/19 позов в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Київській області від 16 квітня 2018 року № 666.2016.2017.1038-5606-1031 в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2016 рік у сумі 39712,46 грн. та за 2017 рік у сумі 56126,93 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Київській області від 05 листопада 2018 року № 127458-5606-1008 в частині визначення ОСОБА_1 , суми податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 56126,93 грн. У задоволенні позовних вимог про скасування податкових повідомлень-рішень в іншій частині відмовлено.

Листом Головного управління ДПС у Київській області від 23.12.2019 вих. №12545/Адв/10-36-33-01 у відповідь на адвокатський запит повідомлено, що переплата ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) по земельному податку з фізичних осіб згідно з даними інтегрованої картки платника податків становить 224 572,10 грн.

ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою від 20.01.2020, в якій посилаючись на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 року у справі № 360/2293/19, яке набрало законної сили, просила повернути суму надміру сплачених грошових коштів за податковими зобов`язаннями за платежем земельний податок з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн. шляхом їх перерахування на поточний рахунок ОСОБА_1 в установі банку.

Листом від 12.02.2020 вих. № 5725/ФОП/10-36-56-05 Головне управління ДПС у Київській області повідомило позивача, що контролюючим органом розпочато процес апеляційного оскарження рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 року у справі № 360/2293/19, у зв`язку із чим переплата ОСОБА_1 у розмірі 224 572,10 грн. по земельному податку не може вважатися помилково та/або надміру сплаченою до прийняття рішення апеляційним судом щодо узгодження або скасування податкових повідомлень-рішень № 127458-5606-1008 та № 666.2016.2017.1038-5606-1031.

Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо невчинення дій спрямованих на повернення позивачу суми надміру сплачених грошових зобов`язань, оскільки за останньою обраховується переплата суми надмірно сплачених коштів в розмірі 224 572,10 грн., в результаті сплачених грошових зобов`язань, згідно податкових повідомлень-рішень № 127458-5606-1008 та № 666.2016.2017.1038-5606-1031, які в подальшому були частково скасовані в судовому порядку, а надміру сплачена сума грошових зобов`язань виникла після набрання законної сили судовим рішенням, а саме після повернення ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 23.10.2019 року у справі № 360/2293/19 апеляційної скарги Головного управління ДФС у Київській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 року у справі № 360/2293/19 - заявникові, тобто відповідачу.

З заявою від 20.01.2020 про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань позивач звернулася до відповідача у межах 1095-денного строку. При цьому факт наявності надміру сплачених грошових зобов`язань у розмірі 224 572,10 грн. відповідачем підтверджений листами від 23.12.2019 вих. № 12545/Адв/10-36-33-01 та від 12.02.2020 року вих. № 5725/ФОП/10-36-56-05. Отже, на думку представника, позивач має право на повернення з бюджету надміру сплаченої суми земельного податку з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2020 року у справі № 360/1438/20 позовні вимоги було задоволено, внаслідок чого: визнано протиправними дії Головного управління ДПС у Київській області щодо відмови листом від 12.02.2020 у поверненні ОСОБА_1 суми надміру сплаченого земельного податку з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн на підставі її заяви від 20.01.2020; зобов`язано Головне управління ДПС у Київській області скласти та подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області електронний висновок про повернення ОСОБА_1 суми надміру сплаченого земельного податку з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн шляхом перерахування коштів на поточний рахунок, відкритий на ім`я платника у банку, в порядку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 11 лютого 2019 року № 60; стягнуто на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2245,72 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області.

Не погодившись з таким рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій зазначено, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, винесеним з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим підлягає скасуванню, та просили скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 у справі № 360/2293/19 позов ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено частково. Листом від 12.02.2020 вих. № 5725/ФОП/10-36-56-05 Головне управління ДПС у Київській області повідомило позивача, що контролюючим органом розпочато процес апеляційного оскарження рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 року у справі № 360/2293/19, у зв`язку із чим переплата у розмірі 224 572,10 грн. по земельному податку не може вважатися помилково та/або надміру сплаченою до прийняття рішення апеляційним судом щодо узгодження або скасування податкових повідомлень-рішень № 127458-5606-1008 та № 666.2016.2017.1038-5606-1031.

Сторони у судове засідання не прибули, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду судового засідання, тому, у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

16 грудня 2020 року на адресу Першого апеляційного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Київській області надійшло клопотання про відкладення судового засідання у зв`язку із необхідністю додаткового часу для підготовки та направлення до суду додаткових пояснень та документів.

З цього приводу колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 303 КАС України особа, яка подала апеляційну скаргу, має право доповнити чи змінити її протягом строку на апеляційне оскарження, обґрунтувавши необхідність таких змін чи доповнень.

Оскільки станом на момент подання клопотання про відкладення судового засідання строк на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції сплинув, тому зазначене клопотання задоволенню не підлягає.

Відповідно до вимог частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Згідно з копіями паспорта громадянина України (арк.справи 10-12), картки фізичної особи платника податків (арк.справи 13), Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (арк.справи 30-31) ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) з 26.04.2016 є власником земельної ділянки кадастровий номер: 3210945300:01:139:0054, площа: 2,4045 га, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; адреса: АДРЕСА_2 .

05.11.2018 Головним управлінням Державної фіскальної служби у Київській області, згідно з пп. 54.3.3. п. 54.3. ст. 54 Податкового кодексу України та відповідно до п. 286.5 ст. 286 розділу XII Податкового кодексу України прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.04.2018 № 666.2016.2017.1038-5606-1031, яким визначено ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2016 рік у сумі 107787,73 грн, за 2017 рік у сумі 152339,98 грн (арк.справи 33) та податкове повідомлення-рішення від 05.11.2018 № 127458-5606-1008, яким визначено ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 152339,98 грн (арк.справи 32).

26.11.2018 та 27.11.2018 ОСОБА_1 було сплачено суми податкових зобов`язань, що підтверджується квитанціями від 26.11.2018 № 0.0.1196687725.1 на суму 224198.44 грн. та від 27.11.2018 № 0.0.1197101174.1 на суму 152339,98 грн (арк.справи 34).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 у справі № 360/2293/19 позов адвоката Іванова Олександра Юрійовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Київській області від 16 квітня 2018 року № 666.2016.2017.1038-5606-1031 в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2016 рік у сумі 39712,46 грн та за 2017 рік у сумі 56126,93 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Київській області від 05 листопада 2018 року № 127458-5606-1008 в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 56126,93 грн. У задоволенні позовних вимог про скасування податкових повідомлень-рішень в іншій частині відмовлено (арк.справи 45-48).

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 23.10.2019 у справі № 360/2293/19 апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Київській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 липня 2019 року у справі № 360/2293/19 було повернуто заявникові (арк.справи 49-50).

Листом Головного управління ДПС у Київській області від 23.12.2019 вих. № 12545/Адв/10-36-33-01 у відповідь на адвокатський запит повідомлено, що переплата ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) по земельному податку з фізичних осіб, згідно з даними інтегрованої картки платника податків становить 224 572,10 грн (арк.справи 35-36).

ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою від 20.01.2020, в якій, посилаючись на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 у справі № 360/2293/19, яке набрало законної сили, просила повернути суму надміру сплачених грошових коштів за податковими зобов`язаннями за платежем земельний податок з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн., шляхом їх перерахування на поточний рахунок ОСОБА_1 в установі банку. До заяви були додані реквізити для перерахування грошових коштів та лист Головного управління ДПС у Київській області від 23.12.2019 вих. № 12545/Адв/10-36-33-01 (арк.справи 37-38).

Заява ОСОБА_1 від 20.01.2020 була отримана відповідачем 21.01.2020, що підтверджується інформацією з веб-сайту Укрпошти про рух поштового відправлення № 0102416279966 (арк.справи 39-41).

Листом від 12.02.2020 вих. № 5725/ФОП/10-36-56-05 Головне управління ДПС у Київській області повідомило позивача, що контролюючим органом розпочато процес апеляційного оскарження рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 у справі № 360/2293/19, у зв`язку із чим переплата ОСОБА_1 у розмірі 224 572,10 грн. по земельному податку не може вважатися помилково та/або надміру сплаченою до прийняття рішення апеляційним судом щодо узгодження або скасування податкових повідомлень-рішень № 127458-5606-1008 та № 666.2016.2017.1038-5606-1031 (арк.справи 42).

Колегією суддів також встановлено, згідно з інформацією, яка містить в КП ДСС ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 25.02.2020 апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Київській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 липня 2019 року у справі № 360/2293/19 - залишено без руху. Встановлено апелянту десятиденний строк з дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліків апеляційної скарги, шляхом подання до Першого апеляційного адміністративного суду клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, в якому зазначити інші причини пропуску строку, якщо такі є.

За даними КП Діловодство спеціалізованого суду рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 у справі № 360/2293/19 є таким, що набрало законної сили 23.10.2019.

Відповідач також не надав суду доказів, що свідчать про наявність податкового боргу у позивача, що перешкоджає поверненню надміру сплачених коштів податку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

За змістом підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України, платнику податків надано право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до пункту 87.1 статті 87 Податкового кодексу України, джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Згідно з пунктами 43.1, 43.2 статті 43 Податкового кодексу України Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

У відповідності до пунктів 43.3, 43.4 статті 43 Податкового кодексу України встановлено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

В силу вимог пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України, контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Згідно з пунктом 43.6 статті 43 Податкового кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

Порядком інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 11 лютого 2019 року №60, (далі по тексту - Порядок), визначено, що Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються територіальним органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення. Заява може бути подана платником до територіального органу ДФС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу (п.1 Розділу II Порядку).

Відповідно до п.2 Розділу II Порядку у заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок, та МФО Казначейства), та визначає напрям (и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються: на поточний рахунок платника податку в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, незалежно від виду бюджету; у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.

Згідно пунктів 4, 5 Порядку, після надходження до територіального органу ДФС подана в електронній формі заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені автоматично після перевірки засобами антивірусного захисту інформації вноситься до Журналу опрацювання заяв на повернення (далі - Журнал), який ведеться засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДФС. Внесення до Журналу інформації щодо заяви, поданої платником у паперовому вигляді, здійснюється працівником підрозділу, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу. Якщо за результатами розгляду заяви підрозділом територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, встановлено правомірність повернення коштів, працівник цього підрозділу вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів. Внесення до Журналу відмітки про правомірність повернення коштів здійснюється не пізніше 18:00: дев`ятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних державному бюджету; одинадцятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені абзацами другим-четвертим цього пункту, підрозділ територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Відповідно до пунктів 7-9 Порядку на заяви, щодо яких у Журналі встановлено відмітки підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків, зборів, платежів та погашення боргу, здійснюється накладання кваліфікованих електронних підписів керівників (заступників керівників) цих підрозділів у строки, визначені в абзацах другому-четвертому пунктів 5, 6 цього розділу. Інформація про повернення, щодо якого у Журналі здійснено накладання кваліфікованих електронних підписів керівників (заступників керівників) підрозділів територіального органу ДФС, що виконують функції з адміністрування відповідних податків, зборів, платежів та погашення боргу, автоматично вноситься до Реєстру узгоджених повернень, який ведеться засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДФС.

Формування електронних висновків здійснюється територіальними органами ДФС щодня (крім вихідних, святкових та неробочих днів) з урахуванням календарної черговості розміщення інформації у Реєстрі узгоджених повернень.

Сформовані електронні висновки з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками територіальних органів ДФС у строк не пізніше 18:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви ДФС в автоматичному режимі надсилає до Казначейства для виконання.

Електронні висновки про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), направляються до Казначейства для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами.

Згідно з частиною другою статті 45 Бюджетного кодексу України, казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

Відповідно до частини другої статті 78 Бюджетного кодексу України казначейське обслуговування місцевих бюджетів здійснюється органами Казначейства України відповідно до статті 43 цього Кодексу. Казначейство України веде облік усіх надходжень, що належать місцевим бюджетам, та за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, погодженим з відповідними місцевими фінансовими органами, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

Відповідно до положень пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

За правилами підпункту 60.1.4 пункту 60.1 податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.

Згідно з частинами третьою та п`ятою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Таким чином, постанова суду першої інстанції набирає законної сили зокрема після набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження, у тому числі у випадку повернення апеляційної скарги.

Як встановлено колегією суддів, ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 25.02.2020 апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Київській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 липня 2019 року у справі № 360/2293/19 - залишено без руху. Встановлено апелянту десятиденний строк з дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліків апеляційної скарги, шляхом подання до Першого апеляційного адміністративного суду клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, в якому зазначити інші причини пропуску строку, якщо такі є.

Станом на теперішній час рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 у справі № 360/2293/19 є таким, що набрало законної сили 23.10.2019.

Таким чином, 23.10.2019 у позивача виникла переплата (надмірна сплата) що підтверджено скасованими податковими повідомленнями-рішеннями, у розмірі 224 572,10 грн., листами від 23.12.2019 вих. № 12545/Адв/10-36-33-01 та від 12.02.2020 вих. № 5725/ФОП/10-36-56-05.

Відповідно до пункту 102.5 статті 102 Податкового кодексу України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.

За заявою від 20.01.2020 про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань позивача відповідач листом від 12.02.2020 відмовив у поверненні ОСОБА_1 суми надміру сплаченого земельного податку з фізичних осіб у розмірі 224572,10 грн, пославшись на розпочатий процес апеляційного оскарження рішення суду у справі № 360/2293/19.

Жодною нормою чинного на час спірних правовідносин податкового законодавства не передбачено такої підстави для відмови податкового органу в поверненні надміру сплачених коштів податку. Отже відповідач, відмовляючи позивачу в поверненні коштів з зазначених підстав, діяв незаконно, чим порушив права позивача.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що дії відповідача щодо відмови в поверненні позивачу надміру сплаченого земельного податку з фізичних осіб у розмірі 224 572,10 грн. листом від 12.02.2020, є протиправними.

Також відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності дій податкового органу, не надавши суду доказів наявності в позивача податкового боргу.

Тому колегія суддів вважає порушеним право позивача на отримання зазначених коштів саме в наслідок протиправних дій відповідача щодо такої відмови.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2020 року у справі № 360/1438/20 - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2020 року у справі № 360/1438/20 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 16 грудня 2020 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.В. Гайдар

Судді І.Д. Компанієць

Л.В. Ястребова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2020
Оприлюднено17.12.2020
Номер документу93562550
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1438/20

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 16.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні