П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/512/20
Головуючий в 1 інстанції: Балан Я.В.
Місце та час укладення судового рішення 12:23 , м.Одеса
Повний текст судового рішення складений 28.07.2020р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Савранської районної ради Одеської області, голови Савранської районної ради Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Савранської районної ради Одеської області, третя особа голова Савранської районної ради Одеської області про визнання протиправними та скасування рішень, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
В С Т А Н О В И В:
23.01.2020р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Савранської районної ради Одеської області, третя особа голова Савранської районної ради Одеської області Чумак Л.О. про визнання протиправним та скасування рішення Савранської районної ради Одеської області VII скликання від 23.12.2019р. №451-VII Про дострокове припинення повноважень голови Савранської районної ради Одеської області VII скликання ; поновлення його на посаді голови Савранської районної ради Одеської області VII скликання з 24.12.2019р.; стягнення з Савранської районної ради Одеської області на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу; визнання протиправним та скасування рішення Савранської районної ради Одеської області VII скликання від 27.12.2019р. №453-VII Про обрання голови Савранської районної ради Одеської області VII скликання .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення районної ради про дострокове припинення повноважень голови ради ОСОБА_1 прийнято з порушенням норм Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламенту, а тому воно підлягає скасуванню, а позивач поновленню на раніше займаній посаді.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.07.2020р. позов задоволений частково, визнано протиправним та скасовано рішення Савранської районної ради Одеської області VII скликання від 23.12.2019р. №451-VII Про дострокове припинення повноважень голови Савранської районної ради Одеської області VII скликання ; поновлено ОСОБА_1 на посаді голови Савранської районної ради Одеської області VII скликання з 24.12.2019р.; стягнуто з Савранської районної ради Одеської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 24.12.2019р. по 22.07.2020р. у розмірі 153321,74грн. В іншій частині позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідач та третя особа подали апеляційні скарги, в яких посилаються на помилкове застосування судом при вирішенні справи вимог законодавства, внаслідок чого просять рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційних скарг, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що вони не підлягають задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Савранської районної ради Одеської області від 27.12.2016р. №138-VІІ, відповідно до п.1 ч.1 ст.43, ч.1 ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , на підставі протоколу лічильної комісії по проведенню таємного голосування по виборах голови Савранської районної ради від 27.12.2016р. №2, вирішено вважати обраним головою Савранської районної ради VІІ скликання ОСОБА_1 , 1985 року народження, обраного депутатом Савранської районної ради VІІ скликання від політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина . /т.1 а.с.23/
20 грудня 2019р. відбулося пленарне засідання ХХХІІІ сесії Савранської районної ради VІІ скликання. /т.1 а.с.33-53/
Згідно Протоколу пленарного засідання ХХХІІІ сесії Савранської районної ради VІІ скликання від 20.12.2019р. прийнято рішення про включення питання про дострокове припинення повноважень голови районної ради до порядку денного ХХХІІІ чергової сесії районної ради. /т.1 а.с.46/
Рішенням Савранської районної ради Одеської області від 23.12.2019р. №451-VІІ керуючись ст.ст.43, 55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , враховуючи пропозиції 1/3 депутатів про складання повноважень голови Савранської районної ради Одеської області VІІ скликання ОСОБА_1 , вирішено вважати достроково припиненими повноваження голови Савранської районної ради Одеської області VІІ скликання ОСОБА_1 за пропозицією 1/3 депутатів про складання повноважень голови Савранської районної ради Одеської області VІІ скликання та звільненим його з займаної посади без припинення повноважень депутата Савранської районної ради Одеської області VІІ скликання. /т.1 а.с.24/
Рішенням Савранської районної ради Одеської області від 23.12.2019р. №452-VII, керуючись ст.ст.43, 46, 55 Закону України Про місцеве самоврядування в України , враховуючи дострокове припинення повноважень голови Савранської районної ради Одеської області VІІ скликання ОСОБА_1 , вирішено утворити тимчасову президію Савранської районної ради Одеської області VII скликання у складі: ОСОБА_2 - голова тимчасової президії; Бринзи О.Ю., ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 /т.1 а.с.179/
Розпорядженням Савранської районної ради Одеської області, відповідно до п.12 ст.46, ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Регламенту Савранської районної ради, скликане пленарне засідання ХХХІV позачергової сесії Савранської районної ради сьомого скликання 27.12.2019р. о 10:00 в малій залі адмінбудинку ( АДРЕСА_1 ). На розгляд сесії винесено питання: Про обрання голови Савранської районної ради Одеської області. Інші питання. /т.12 а.с.178/
Згідно телефонограми від 24.12.2019р., 26 депутатів Савранської районної ради Одеської області було запрошено на сесію Савранської районної ради 27 грудня 2019 року о 10 годині 00 хвилин, яка відбудеться у сесійній залі адмінбудинку. /т.1 а.с.184/.
Рішенням Савранської районної ради Одеської області від 27.12.2019р. №453-VII, відповідно до п.1 ч.1 ст.43, ч.1 ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Регламенту Савранської районної ради Одеської області VII скликання та на підставі протоколу лічильної комісії по підрахунку результатів таємного голосування по виборах голови Савранської районної ради Одеської області від 27.12.2019р. №2, вирішено вважати обраним головою Савранської районної ради Одеської області VII скликання ОСОБА_6 1968 року народження, обрану депутатом Савранської районної ради Одеської області VII скликання. /т.1 а.с.180/
Не погоджуючись з рішенням районної ради про звільнення з посади голови ради позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог виходячи з наступного.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено в Законі України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р. №280/97-ВР (надалі - Закон України №280/97-ВР, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ст.5 Закону України №280/97-ВР система місцевого самоврядування включає, зокрема, районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.43 Закону України №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади.
Згідно з ч.1 ст.46 Закону України №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною 4 ст.46 Закону України №280/97-ВР передбачено, що наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Згідно з ч. 6 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради. У цих випадках сесія скликається:
1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Відповідно до ч.7 ст.46 Закону України №280/97-ВР сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
Згідно з ч.9 ст.46 Закону України №280/97-ВР у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
Частиною 10 ст.46 Закону України №280/97-ВР передбачено, що рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради. Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п`ятою цієї статті. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.
Частиною 4 ст.55 Закону України №280/97-ВР визначено, що у своїй діяльності голова ради є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.
Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених ч.ч.4, 5 ст.55 Закону України №280/97-ВР.
Звільнення особи з посади голови ради не має наслідком припинення нею повноважень депутата цієї ради.
Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.
Голова ради працює у раді на постійній основі, не може мати інший представницький мандат, суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації).
Повноваження голови районної, обласної, районної у місті ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата ради в разі звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови ради.
Повноваження голови районної, обласної, районної у місті ради припиняються, а відповідна особа звільняється з посади голови ради з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.
Згідно з ч.2 ст. 59 Закону України №280/97-ВР рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч.3 ст.59 Закону України №280/97-ВР рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених п.п.4, 16 ст.26, п.п.1, 29, 31 ст.43, ст.ст.55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
При цьому, ч.15 ст.46 Закону України №280/97-ВР визначено, що порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Отже, Законом України №280/97-ВР чітко передбачено, що регламентом районної ради можуть бути врегульовані порядок проведення першої сесії ради, обрання голови та заступника, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовка і розгляд питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії.
Рішенням Савранської районної ради від 26.11.2015р., затверджено Регламент Савранської районної ради (надалі - Регламент), який передбачає, зокрема, порядок обрання та звільнення голови районної ради, порядок скликання чергової або невідкладної сесії районної ради, порядок призначення пленарних засідань районної ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, порядок підготовки проектів рішень і прийняття рішень ради, порядок роботи сесії ради, а також інші питання організації роботи районної ради. /т.1 а.с.55-87/
Пунктом 3.2 Регламенту передбачено, що районна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно з п.3.3 Регламенту сесії ради скликаються головою ради, якщо чинним законодавством або цим Регламентом не встановлено іншого порядку скликання сесії районної ради.
Пунктом 3.3.4. Регламенту визначено, що сесія районної ради повинна бути скликана у двотижневий термін за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу районної ради або голови районної державної адміністрації.
Підставою для скликання сесії районної ради у такому випадку є письмове подання, підписане особисто не менш як однією третиною депутатів від загального складу районної ради або головою районної державної адміністрації, з зазначенням питань, що пропонується винести на розгляд сесії районної ради, з обґрунтуванням необхідності її скликання.
Відповідно до пункту 3.3.7. Регламенту інформаційне повідомлення про скликання сесії районної ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу та місця проведення сесії, а також основних питань, рекомендованих для розгляду на сесії районної ради.
Про час і місце проведення пленарного засідання, а також про питання, які рекомендуються на розгляд районної ради, депутати повідомляються апаратом районної ради через засоби масової інформації, а також індивідуально (3.3.8. Регламенту).
Проекти рішень, інші документи і матеріали з питань що виносяться на розгляд районної ради, доводяться до відома депутатів не пізніш як за три дні до відкриття сесії, а у виняткових випадках - у день проведення сесії (3.3.9. Регламенту).
Відповідно до пункту 3.5.2. Регламенту пропозиції до порядку денного сесії районної ради вносяться головою районної ради, постійними комісіями районної ради, депутатами, головою районної державної адміністрації не пізніш як за день до прийняття розпорядження чи рішення про скликання сесії районної ради, якщо інше не встановлено положеннями цього Регламенту.
Такі пропозиції оформляються письмово із зазначенням назв питань, причин їх розгляду, ініціатора їх розгляду та доповідача з питання порядку денного сесії районної ради. До них додаються проект рішення районної ради та інші матеріали з питань, рекомендованих для розгляду на сесії.
Проекти рішень районної ради оформляються відповідно до вимог цього Регламенту.
Проекти рішень районної ради, які підлягають публічному обговоренню та мають бути оприлюдненими за 20 робочих днів до дати їх розгляду вносяться їх розробниками не пізніш як за двадцять п`ять робочих днів до дня пленарного засідання сесії районної ради, якщо інше не встановлено положеннями цього Регламенту.
Згідно пункту 3.5.5. Регламенту, у невідкладних випадках пропозиції до рекомендованого порядку денного сесії можуть бути внесені посадовими особами або органами, зазначеними у пункті 3,5.2 цього Регламенту, і після закінчення терміну подання пропозицій з врахуванням вимог даного Регламенту.
Такі пропозиції можуть бути внесені не пізніш як за один день до проведення пленарного засідання сесії районної ради.
Розгляд питання порядку денного сесії районної ради без наявності оформленого відповідно до вимог цього Регламенту проекту рішення районної ради не допускається (3.5.6. Регламенту).
Отже, вищезазначені пункти Регламенту встановлюють порядок розгляду всіх питань, які виносяться на сесію ради та передбачають собою процедуру, яка передбачає завчасне, не пізніше як за 25 днів до пленарного засідання подання пропозиції до порядку денного, які в подальшому доводяться за 10 днів до відома депутатів, а у виняткових випадках за день.
Регламент в обов`язковому порядку встановлює, що кожен проект який пропонується включити до порядку денного сесії, подається з проектом рішення, яке пропонується прийняти, іншими матеріалами з питань, рекомендованих для розгляду сесії та у відповідний строк.
Згідно Протоколу пленарного засідання XXXIII сесії Савранської районної ради, 20.12.2019р., ОСОБА_1 , як головою Савранської районної ради, було відкрито пленарне засідання тридцять третьої сесії Савранської районної ради сьомого скликання, оскільки на таке засідання прибули 14 із 26 депутатів районної ради.
Запропоновано депутатам ради перейти до порядку денного та проголосувати за проект порядку денного. Проект порядку денного затверджено. (за - 14, проти - 0, утримались - 0). /т.1 а.с.33-37/
Після початку розгляду питань порядку денного сесії, у зв`язку з відсутністю кворуму для пленарного засідання, ОСОБА_1 , поставлено питання про оголошення перерви у пленарному засіданні.
Продовження пленарного засідання тридцять третьої сесії Савранської районної ради сьомого скликання відбулося 23.12.2019р., із 26 були присутні 22 депутати районної ради. /т.1 а.с.42/
У зв`язку з відмовою присутніх депутатів проводити голосування за внесення змін до районного бюджету, ОСОБА_1 за пропозицією депутатів районної ради було винесено на голосування питання про включення до порядку денного питання про дострокове припинення повноважень голови районної ради.
В подальшому, районною радою прийнято рішення про включення до порядку денного XXXIII чергової сесії Савранської районної ради питання про дострокове припинення повноважень голови районної ради. /а.с.45-46/
Крім того, відповідно до ч.5 ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження голови районної, обласної, районної у місті ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата ради в разі звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови ради.
Зазначені повноваження голови районної, обласної, районної у місті ради припиняються, а відповідна особа звільняється з посади голови ради з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.
Таким чином, вищезазначеним законом передбачено, що дострокове припинення повноважень голови районної ради відбувається на підставі його особистої заяви.
Як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_1 не подавалася заява про дострокове припинення повноважень Голови Савранської районної ради Одеської області.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при прийнятті рішення про включення до порядку денного XXXIII чергової сесії Савранської районної ради Одеської області питання про дострокове припинення повноважень голови районної ради, було порушено п.3.3.9, 3.5.2., 3.5.5. Регламенту та ч.5 ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , оскільки інформація про розгляд питання про дострокове припинення повноважень голови районної ради не була доведена до відома депутатів у встановлений законом та регламентом строк (не пізніше як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках за день); не було повідомлено всіх депутатів про розгляд питання про припинення повноважень голови районної ради (4 депутати були відсутні); проект рішення про дострокове припинення повноважень голови не був внесений та розглянутий у встановлений регламентом строк; пропозиція про включення до порядку денного сесії питання про дострокове припинення повноважень голови не була внесена у встановлений строк (не пізніш як за день до прийняття розпорядження чи рішення про скликання сесії районної ради), а надійшла під час проведення сесії; була відсутня заява голови районної ради про дострокове припинення повноважень.
Разом з тим, згідно з ч.4 ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.
Згідно п.3.3.4. Регламенту сесія районної ради повинна бути скликана у двотижневий термін за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу районної ради або голови районної державної адміністрації.
Підставою для скликання сесії районної ради у такому випадку є письмове подання, підписане особисто не менш як однією третиною депутатів від загального складу районної ради або головою районної державної адміністрації, з зазначенням питань, що пропонується винести на розгляд сесії районної ради, з обґрунтуванням необхідності її скликання.
Як вбачається з матеріалів справи, 23.12.2019р., тобто в день проведення чергової сесії, через секретаріат Савранської районної ради Одеської області від 9 депутатів надійшла пропозиція про термінове скликання позачергової сесії районної ради для розгляду проекту рішення Про дострокове припинення повноважень голови Савранської районної ради ОСОБА_1 та звільнення його з займаної посади . /т.1 а.с.29-31/
Колегія суддів звертає увагу на те, що від депутатів Савранської районної ради Одеської області надійшла пропозиція про скликання саме позачергової сесії районної ради для розгляду питання про звільнення голови Савранської районної ради Одеської області, тобто вони діяли на підставі ч.4 ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та п.3.3.4. Регламенту.
Таким чином, питання звільнення голови Савранської районної ради Одеської області ОСОБА_1 розглянуто та прийнято з порушенням ст.55 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламенту Савранської районної ради, затвердженого рішенням Савранської районної ради від 26.11.2015р., а тому оскаржуване рішення Савранської районної ради Одеської області №451-VII від 23.12.2019р. Про дострокове припинення повноважень голови Савранської районної ради Одеської області VII скликання є протиправним та підлягає скасуванню.
Дана правова позиція відповідає постановам Верховного Суду від 18.07.2018р. у справі №320/11318/14, від 20.07.2018р. у справі №664/491/16-а, від 06.02.2019р. у справі №309/2606/17, від 16.01.2020р. у справі №821/1289/16.
Щодо позовної вимоги ОСОБА_1 про поновлення на посаді голови Савранської районної ради Одеської області VII скликання з 24.12.2019р. та стягнення середньомісячного заробітку за весь час вимушеного прогулу з дня звільнення по день ухвалення судового рішення, колегія суддів приходить до наступного.
Відповідно до ч.3 ст.7 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю.
Відповідно до ч.1 ст.235 Кодексу законів про працю України (надалі - КЗпП України) у разі звільнення без законної підстави працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, що розглядає трудовий спір. У свою чергу, рішення суду про поновлення на посаді завжди носить зобов`язальний характер.
Отже, визнання протиправним та скасування рішення Савранської районної ради Одеської області №451-VII від 23.12.2019р., тягне за собою поновлення позивача на посаді голови Савранської районної ради Одеської області, оскільки відновить становище, яке існувало до видання такого рішення.
Відповідно до ст.94 КЗпП України та ст.1 Закону України Про оплату праці заробітна плата - це винагорода, обчислена як правило у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану роботу.
Сплата коштів за вимушений прогул є гарантією особи та виконує компенсаторну функцію у відносинах незаконного її звільнення, впливає на відносини соціального захисту, право на яке визначено ст.46 Конституції України.
Згідно ч.2 ст.235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Згідно з ч.1 ст.27 Закону України Про оплату праці порядок обчислення середньої заробітної плати працівника у випадках, передбачених законодавством, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так, відповідно до абз.3 п.2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995р. №100 (надалі - Порядок №100), середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.
Згідно з п.5 Порядку №100, основою для визначення загальної суми заробітку, що підлягає виплаті за час вимушеного прогулу, є розрахована згідно з абзацом першим пункту 8 цього Порядку середньоденна (середньогодинна) заробітна плата працівника.
Після визначення середньоденної заробітної плати як розрахункової величини для нарахування виплат працівнику здійснюється нарахування загальної суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу, яка обчислюється шляхом множення середньоденної заробітної плати на середньомісячне число робочих днів у розрахунковому періоді (абз.2 п. 8 Порядку). Середньомісячне число робочих днів розраховується діленням на 2 сумарного числа робочих днів за останні два календарні місяці згідно з графіком роботи підприємства, установи, організації, встановленим з дотриманням вимог законодавства (абз.3 п.8 Порядку).
При обчисленні розміру середнього заробітку за весь час затримки по день фактичного розрахунку слід використовувати формулу, за якою обрахуванню підлягає період затримки за робочі дні виходячи із середньоденного заробітку, обчисленого відповідно до положень Порядку.
Згідно довідки Савранської районної ради Одеської області від 08.01.2020р. №01-31/04 середньомісячна заробітна плата ОСОБА_1 за останні повні два місяці (жовтень, листопад 2019р.) становить 46104грн. Таким чином, середньоденний заробіток позивача становить 1072,18грн. (46104/43). /а.с.60/
Виходячи із поняття вимушеного прогулу, кількість днів вимушеного прогулу визначається з дня наступного після звільнення (24.12.2019р.) та до винесення судом рішення про поновлення на роботі незаконного звільненого працівника (22.07.2020 року), що становить 143 робочих днів.
Отже, сума середнього заробітку, що підлягає виплаті за час вимушеного прогулу ОСОБА_1 становить 153321,74грн. (1072,18грн. х 143), з вирахуванням з вказаної суми належних до сплати податків і зборів.
На підставі викладеного, оскільки суд першої інстанції при вирішенні справи вірно застосував норми матеріального та процесуального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Савранської районної ради Одеської області, Голови Савранської районної ради Одеської області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93563199 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні