Рішення
від 08.12.2020 по справі 904/5259/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.12.2020м. ДніпроСправа № 904/5259/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СЕКВОЙЯ 2000"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОЦЕХ +"

про стягнення 215 484 грн. 35 коп.

Суддя Манько Г.В.

За участю секретаря судового засідання Іванової Л.Б.

Представники:

Від позивача не з`явився.

Від відповідача Тарасюк О.О.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СЕКВОЙЯ 2000" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Автоцех+" матеріальних збитків у розмірі 215 484 грн. 35 коп., судового збору.

Позивач в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Надав клопотання про відкладення розгляду справи. Надав відповідь на відзив у якій надав заперечення на доводи відповідача та підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач проти позову заперечував, просив суд у позові відмовити. Надав заперечення по справі. У судовому засіданні підтримав доводи, викладені у запереченнях.

У судовому засіданні на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представника відповідача, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Товариством з обмеженою відповідальністю "СЕКВОЙЯ 2000" та товариством з обмеженою відповідальністю "Автоцех+" 12.02.2020р. підписано договір №е12/02/2020/20/1 про надання транспортно-експедиційних послуг по здійсненню перевезень вантажів автомобільним транспортом у міжнародному та міжміському сполученні (далі Договір).

Згідно п. 1.1 Договору Експедитор, діючи від свого імені та за рахунок Замовника, у межах даного договору організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором про надання транспортно-експедиційних послуг по здійсненню перевезень вантажів автомобільним транспортом у міжнародному та міжміському сполученні шляхом залучення найманого або власного вантажного транспорту, керуючись законами України Про транспортно-експедиторську діяльність, Про автомобільний транспорт , Про транзит вантажів , Цивільним та Господарським кодексом України, Конвенцією про договір міжнародного перевезення вантажів дорогами (КДПВ), Женева, 19.05.1956. та Протоколом до неї від 05.07.1978 p., Митною конвенцією про міжнародні перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП від 1411.1975 p., України та іншими нормативними актами, Правилами перевезення вантажів автомобільним транспортом що регулюють правові відносини в галузі перевезень вантажів в межах України та в міжнародному сполученні і угод в галузі міжнародних перевезень.

Відповідно до п.2.1 Договору на підставі даного договору Експедитор надає одну чи декілька з наступних послуг: Здійснює організацію перевезення вантажів автомобільним транспортом по території України та за її межами на підставі відповідних заявок; розсилає товаро-транспортну документацію; здійснює розрахунки з усіма учасниками транспортного процесу; приймає участь у складанні актів у випадках, передбачених чинним законодавством; вирішує з замовником претензійні питання; сторони передбачають можливість надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на Замовника, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо), про що обов`язково зазначається в Заявці.

В п.2.2 Договору вказано, що оформлений подорожній лист, завірений перевізником, чи лі бланки товаро-транспортних накладних (CMR), заявка Експедитора та пред`явлений водієм документ, що посвідчує особу, є підставою для одержання вантажу до перевезення з матеріальною відповідальністю перевізника.

Умовами п. 2.3. Договору визначено, що конкретні умови по кожному окремому замовленню обумовлюються в Заявці, яка є невід`ємною цього договору (зразок Заявки наведений у Додатку № 1 до Договору). Допускається одержання по факсимільному чи електронному зв`язку (Е- mail).

Заявка на організацію перевезення вантажів подається Замовником не менше, ніж за 3 (три) години, до моменту подання автомобіля до пункту завантаження і має містити інформацію, вказану у Додатку № 1. Експедитор на протязі 1 (однієї) години з моменту отримання Заявки від Замовника зобов`язується затвердити прийняття Заявки або повідомити Замовника про неможливість виконати Заявку (п. 2.4 Договору).

Згідно п. 3.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3, 3.1.4, 3.1.5 Договору Експедитор зобов`язується письмово підтвердити прийняті заявки до виконання; забезпечити подачу під завантаження транспортного засобу, придатного і цілком готового до перевезення обумовленого вантажу у погоджений сторонами термін; організувати транспортування вантажу до місця призначення та його видачу отримувачу зазначеному у товарно-транспортній накладній (CMR); забезпечити збереження вантажу з моменту прийняття його до перевезення до моменту видачі в пункті призначення уповноваженій на отримання вантажу особі; негайно інформувати Замовника про будь-які затримки і проблем, що виникають при транспортуванні вантажу.

Відповідно до п. 3.2, 3.2.7, 3.2.9 Договору замовник зобов`язується вчасно, у терміни , обумовлені в кожному окремому випадку, здійснювати розрахунки з Експедитором; забезпечити упакування вантажу, що виключає його ушкодження під час штатного (безаварійного) транспортування, розбірливе маркування вантажних місць (у випадку часткового завантаження), правильне розміщення і кріплення вантажу на вантажній платформі з метаю уникнення перевантаження, ушкодження вантажу і рухомого складу під час навантаження-вивантаження і транспортування.

Умовами п. 6.5 Договору визначено, що Експедитор в повному обсязі відшкодовує збитки спричинені Замовником в наслідок дій чи бездіяльності Експедитора чи осіб які залучаються останнім до виконання даного договору.

В п. 6.6. Договору зазначено, що експедитор несе відповідальність, за осіб які залучаються до виконання даного договору, у розмірі і на умовах, передбачених чинним законодавством, як за свої власні.

Експедитор несе матеріальну відповідальність за збереження (цілісність і схоронність) вантажу від повної чи часткової втрати, ушкодження чи псування з моменту прийняття його до перевезення до моменту передачі вантажу вантажооденжувачу, вказаному в товарно-транспортних документах у розмірі фактичної шкоди, а саме, але не обмежуючись: дійсної вартості вантажу, зазначеної у спірних документів, компенсації обов`язкових платежів, понесених Замовником (п. 6.7 Договору).

12.02.2020 позивачем та відповідачем складено заявку №1. За умовами заявки відповідач є експедитором - перевізником.

Відповідачем виставлено позивачу рахунок на оплату №33 від 04.03.2020р. на суму 57 360 грн. За текстом рахунку відповідач зазначений як "Постачальник".

Згідно експертного висновку №27ИМ від 05.03.2020р. Харківської торгово-промислової палати здійснено експертизу на підставі заявки товариства з обмеженою відповідальністю "Секвойя 2000" від 04.03.2020р. наряд №27-ИМ від 04.03.2020р. зазначено, що до експертизи пред`явлено (згідно документів): обладнання для виробництва виробів з пластмаси,, машина інжекторно-ливарна: термопластавтомат типу MA3200IIS, серійний №201907032053925, 2019 р. випуску, країна виробництва Китай та зап. частини до неї. Кількість (згідно документів) 1 шт. та 3 фанерних ящика. Завдання експертизи: визначення фактичного стану обладнання. Експертизою встановлено: Експерту пред`явлений товар - обладнання для виробництва виробів з пластмаси, машина інжекторно-ливарна: термопласт автомат типу MA3200IIS, серійний №201907032053925, 2019 р. випуску, виробництва Китай та зап. частини до неї (далі товар, термопластавтомат) на території митного Харків-Автомобільний Слобожанської митниці ДМСУ, за адресою 61038, м. Харків, вул. Академіка Павлова, 88. Згідно наданими документами встановлено: термопластавтомат надійшов до ТОВ "Секвойя 2000", 611067, м. Харків, пр-т Московський 301, офісне приміщення АБК, кімн.19, Україна від Polinar Plastik Makine Kalip San. Tic. LTD. STI, Ikitelli Osb Eskoop San., Sit D-l Block No.34, Basaksehir, Istanbul, Turkey відповідно до контракту №SV-061119 від 20.11.2019, інвойсу №GIB2020000000006 від 10.02.20р., пакувального листа від 10.02.2020р. CMR від 22.02.20р. Товар знаходився у справному тентованому автомобілі з №№ НОМЕР_1 /33 АСР 799, пломба на автомобілі відсутня. Відкриття автомобілю та огляд товару проводилися представником вантажоодержувача, а саме менеджером-логістом ТОВ СЕКВОЙЯ 2000 Яровенко А.С., за участю представника перевізника водія "Автотоцех + Панчева М.Х., експерта Харківської ТПП та головного державного інспектора та митного поста Харків-Автомобільний Слобожанської митниці ДМСУ Подручняк Ю.В. Візуальним оглядом фактично встановлено: товар розташований у кузові автомобілю, кузов автомобілю заповнений не до повної місткості, на дверцятах автомобілю наявні сліди пошкодження металу у вигляду деформації стінок та вм`ятин, які розташовані на нижній частині дверцят. Товар хаотично розкиданий по усій площі кузова. На підлозі знаходяться частини пакувальних матеріалів -дерева, плівки, ущільнювального матеріалу - пінопласту та частини обладнання за слідами пошкоджень. В результаті огляду термопластавтомату та його частин фактично встановлено: - сушарка для сировини хаотично розкидана по кузову автомобіля, на поверхні знаходяться вм`ятини, деформації та розломи корпусу, деформації корпусу блоку управління, пошкодження проводів, деформація корпусу пульту управління та вентилятора, пульт управління відділений від корпусу; -передні захисні дверцята відокремлені від місця кріплення та мають деформацію стінок, а також відокремлення кріплення направляючих елементів; - заднє облицювання корпусу відокремлене від місця кріплення та має деформацію стінок; - відірвані кронштейни кріплення задньої захисної двері та бокових дверцят; -деформовані та зігнуті направні передньої та задньої дверцят; -потенціометр контролю переміщення каретки має зігнутий відносно свого положення стан; -гідророзподілювач каретки має деформацію корпусу електромагніту; -гідравлічні шланги високого тиску переміщення форми мають деформацію стінок корда та пошкодження зовнішнього шару обмотки; -кабель живлення сигнальної лампи має пошкодження у вигляді розривів; -пульт екрану управління сушарки має пошкодження у вигляді порушення цілісності поверхні дисплея. У зв`язку з фактично виявленими пошкодженнями термопластавтомату його подальший запуск та перевірка працездатності неможлива.

Згідно експертного висновку №28-ЦЗ від 24.03.2020р. Харківської торгово-промислової палати здійснено експертизу на підставі заявки товариства з обмеженою відповідальністю "Секвойя 2000". Замовник: ТОВ "СЕКВОЙЯ 2000", 61106, м. Харків, пр-т Московський 301, офісне приміщення АБК, кімн. 19, Україна. .Оцінювач-експерт: Журавльова В. В. (кваліфікацйіне свідоцтво оцінювача МФ№3682 від 25.06.2005р., МФ№8168 від 28.09.2013р.). Підстава для проведення експертизи: Заявка Замовника. .3адача експертизи: Визначити ринкову вартість матеріального збитку, отриманного при транспортуванні обладнання. Висновок оцінювача-експерта: При проведенні експертизи по визначенню вартості матеріального збитку, оцінювачем-експертом визначено вартість запасних частин та деталей, а також витрати на транспортування: вартість запасних частин та деталей 197900,05 грн., вартість на доставку (орієнтована величнина) 14056,30 грн., витрати на проведення експертизи з подальшим розрахунком величини матеріального збитку 3528 грн. Разом 215484, 35 грн. Величина матеріального збитку, складає на дату 24.03.2020р. - 215484 грн. 35 коп.

Згідно акту приймання транспортно-експедиційних послуг від 07.03.2020р. до контракту №SV-061119 від 20.11.19р. замовником (відповідачем) був прийнятий вантаж з механічними пошкодженнями.

Господарський суд погоджується з доводами позивача, що за договором перевезення сторони взагалі не передбачали участі замовника (отримувача вантажу) у його експедируванні (супроводженні під час транспортування) з Туреччини (м. Стамбул) та транспортуванні до України (м. Харків), а повний комплекс вказаних послуг за договором перевезення мав надавати саме відповідач, що підтверджується наявними у справі договором перевезення, заявкою № 1 від 12.02.2020 р. до договору № е12/022020/20/1 від 12.02.2020 р. та рахунком на оплату № 33 від 04 березня 2020 року, що наявні у матеріалах справи. Виключається можливість фактичного розміщення та кріплення вантажу замовником (позивачем), а забезпечення виконання вказаних дій вже було зроблено замовником саме через укладення договору перевезення із Експедитором-Перевізником та покладенням на нього відповідних обов`язків за договором. Наведені факти та докази спростовують доводи відповідача про те, що саме позивач мав здійснити належне кріплення вантажу з метою недопущення його пошкодження та, що збитки виникли саме через невиконання позивачем (замовником за договором перевезення) вказаних дій.

Відповідно до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджених наказом Міністерства транспорту України "Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні" від 14.10.1997 № 363 вантаж повинен бути належним чином закріплений засобами кріплення (ременями, ланцями, розтяжками, тросами, розпірними перекладинами, якірними рейками (балками), сітками тощо) відповідно до національних стандартів щодо правил безпечного закріплення вантажів і засобів кріплення. Кількість засобів кріплення вантажу повинна бути достатньою для здійснення його безпечного перевезення. При супроводженні вантажу представником Замовника на нього покладаються такі обов`язки: приймання вантажу від відправника, охорона, нагляд за кріпленням та укриттям вантажу й запобігання його псуванню і пошкодженню, а також здача вантажу в пункті призначення одержувачу. Експедитори в дорозі повинні суворо виконувати протипожежні правила, правила по охороні праці і техніці безпеки. За домовленістю сторін водій може виконувати обов`язки супровідника вантажів (експедитора). Про наявність такої домовленості свідчать умови п. 2.2, пп. 3.1.4. п. 3.1. та п. 5.2. Договору перевезення укладеного між позивачем та відповідачем та інші положення вказаного договору.

Відповідно до п.п. 8.20, 8.22 Правил перевезення водій зобов`язаний перевірити відповідність кріплення і складання вантажу на рухомому складі умовам безпеки руху та забезпечення цілості рухомого складу, а також сповістити Замовника про виявлені недоліки у кріпленні та складанні вантажу, які загрожують його збереженню. Вантажовідправник на вимогу водія зобов`язаний усунути виявлені недоліки в укладанні вантажу.

Під час та після прийняття вантажу до перевезення від Експедитора чи водія-експедитора не надходило до Замовника (позивача) та відправника жодних зауважень та вимог щодо неналежного кріплення вантажу під час його прийняття до перевезення. Не надходило повідомлення про наявність проблем, в тому числі пошкодження вантажу під час перевезення (враховуючи, що вантаж був консолідованим, а отже вивантажувався для кожного із замовників окремо (вантаж позивача вивантажувався останнім) та транспортний засіб було розпломбовано, то водій-експедитор мав бачити пошкодження вантажу та пошкодження його кріплення та мав повідомити Замовника).

Господарський суд погоджується з доводами позивача, що відсутність вказаних зауважень Експедитора-Перевізника свідчить, що з боку вантажовідправника та Замовника (позивача), будь-яких порушень у кріпленні та складанні вантажу, які загрожують його збереженню вчинено не було та кріплення і складання вантажу на рухомому складі відповідало умовам безпеки руху та забезпечувало цілісність рухомого складу. Щодо належного розміщення та кріплення вантажу іншими замовниками (вантаж яких перевозився Експедитором-Перевізником одночасно з вантажем позивача) позивач відповідальності не несе.

Відповідно до вимог ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). 3. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Якщо особа, яка порушила право, одержала у зв`язку з цим доходи, то розмір упущеної вигоди, що має відшкодовуватися особі, право якої порушено, не може бути меншим від доходів, одержаних особою, яка порушила право. 4. На вимогу особи, якій завдано шкоди, та відповідно до обставин справи майнова шкода може бути відшкодована і в інший спосіб, зокрема, шкода, завдана майну, може відшкодовуватися в натурі (передання речі того ж роду та тієї ж якості, полагодження пошкодженої речі тощо), якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до вимог ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Виконання зобов`язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов`язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією із сторін у зобов`язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у тому числі обставин, які повністю залежать від волі однієї із сторін.

Відповідно до вимог ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до приписів ст.ст. 225, 226 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства. Виходячи з конкретних обставин, суд може задовольнити вимогу про відшкодування збитків, беручи до уваги ціни на день винесення рішення суду. Учасник господарських відносин, який вчинив господарське правопорушення, зобов`язаний вжити необхідних заходів щодо запобігання збиткам у господарській сфері інших учасників господарських відносин або щодо зменшення їх розміру, а у разі якщо збитків завдано іншим суб`єктам, - зобов`язаний відшкодувати на вимогу цих суб`єктів збитки у добровільному порядку в повному обсязі, якщо законом або договором сторін не передбачено відшкодування збитків в іншому обсязі.

Наявні у справі докази є підставою для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Згідно вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ :

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Автоцех +" (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Ганни Барвінок, буд. 40, ідентифікаційний код 41838653) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Секвойя 2000" (61106, м. Харків, просп. Московський, буд. 301, 301, офісне приміщення АБК, кімната 19, ідентифікаційний код 39503390) збитки 215 484 грн. 35 коп., судовий збір в сумі 3232 грн. 27 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена в порядку та строк, передбачений ст. ст. 254, 256 Господарського процесуального кодексу України .

Повне рішення складено 16.11.2020

Суддя Г.В. Манько

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення08.12.2020
Оприлюднено17.12.2020
Номер документу93587342
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/5259/20

Судовий наказ від 11.01.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 28.12.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Рішення від 08.12.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Ухвала від 24.11.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Ухвала від 21.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Ухвала від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Ухвала від 29.09.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні