ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.12.2020м. ДніпроСправа № 904/5809/20
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. розглянувши справу
за позовом Комунального підприємства "Кривбасводоканал", Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Злата-Мебель", Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг
про стягнення 24 901,94 грн.
Без виклику представників сторін
СУТЬ СПОРУ:
Комунальне підприємство "Кривбасводоканал" звернулося до господарського суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Злата-Мебель" про стягнення 24 901,94 грн., з яких: 22 698,37 грн. - плата за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення, 491,75 грн. - пеня, 122,93 грн. - 3% річних, 1 588,89 грн. - штраф.
В прохальній частині позовної заяви позивач просить суд розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 28.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Клопотання позивача задоволено. Постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
23.11.2020 відповідач подав до суду відзив, в якому зазначив, що джерелами фосфатів у стічних водах є засоби гігієни, миючі засоби, води з промислових підприємств, очисні споруди підприємств житлово-комунального господарства. За адресою м. Кривий Ріг, вул. Пісочна, 3 знаходиться лазня; за адресою м. Кривий Ріг, вул. Пісочна, 67а знаходиться котельня Комунального підприємства Криворіжтепломережа . Даний факт свідчить про те, що у стічні води відповідача могли потрапити стічні води лазні або котельні, що могло б слугувати причиною наявності понаднормової концентрації фосфатів у стічних водах відповідача. Зазначив, що відповідач є меблевою фабрикою і у своїй діяльності не використовує воду для виготовлення продукції і рештки виробництва не потрапляють у стічні води міста. Одночасно із цим, відповідач використовує речовини, які є безпечними для споживання та не містять фосфатів. Вода на підприємстві використовується лише для побутових потреб працюючих на меблевій фабриці. Таким чином, нарахування згідно із рахунком № 94 від 28.04.2020 є безпідставним та необґрунтованим. 24.04.2020 представники позивача прибули до відповідача з метою здійснень я контролю якості стічних вод, однак представниками відповідача їх не було допущено, що зафіксовано актом про відбір стічних вод № 225, 226. Причиною не допуску представників позивача було те, що 11.03.2020 Всесвітньою організацією охорони здоров`я було оголошено всесвітню пандемію у зв`язку з поширенням у світі коронавірусу СОVID-19. Постановою Кабінету Міністрів України на усій території України, зокрема і в м. Кривому Розі, було запроваджено карантин. У зв`язку із запровадженням карантину та задля безпеки здоров`я працівників, ТОВ Злата-Мебель заборонило доступ на фабрику сторонніх осіб, у тому числі і представників Кривбасводоканал , що підтверджується наказом № 20-ОП від 31.03.2020. Відтак, враховуючи вказані форс-мажорні обставини, що об`єктивно унеможливили допуск представників позивача на територію фабрики відповідача, унеможливлює виконання зобов`язань, передбачених умовами договору. Таким чином, нарахування сум згідно із рахунком № 171 від 27;07.2020 є безпідставним, а сплати відповідачем цих коштів об`єктивно унеможливлюється, враховуючи форс-мажорні обставини. У зв`язку із викладеним відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
03.12.2020 позивач подав до суду відповідь на відзив.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
09.02.2011 між Комунальним підприємством "Кривбасводоканал" (Кривбасводоканал) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Злата-Мебель" (споживач) було укладено договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення № 117 (далі - договір).
Кривбасводоканал зобов`язується забезпечити споживача питною водою виробником якої є ДПП Кривбасводопостачання та прийняти від нього стічні води (на підставі Правил……2202 від 29.09.2004), а споживач зобов`язується прийняти та оплатити питну воду за встановленими тарифами згідно наданої заявки орієнтовно в обсязі 1 934 м3/рік, а також стічні води в обсязі 1 934 м3/рік (п. 1.1. договору).
Об`єкти користування водопостачанням та водовідведенням: вул. Пісочна, 7, виробництво м`яких меблів (п. 1.2. договору).
Вода подається споживачу при наявності водовимірювальних приладів, встановлених за рахунок споживача, своїми силами, згідно з технічними умовами Кривбасводоканалу. Вид приладу обліку - водолічильник, тип приладу обліку: гросс, заводський номер 200805001730, місце встановлення: Пісочна, 7 (п. 1.5. договору).
Кількість стічних вод, що надходять до каналізації, визначається за кількістю води, що надходить із комунального водопроводу та інших джерел водопостачання (з відрахуванням втрат води на технологічні потреби), згідно з показниками приладів обліку (п. 1.12. договору).
За кількісний та якісний склад стічних вод субабонента повну відповідальність несе споживач (п. 1.13. договору).
Розрахунки за надані послуг водопостачання та водовідведення здійснюються споживачем у грошові формі протягом трьох банківських днів після пред`явлення платіжного доручення, рахунку або квитанції. Можливі інші форми оплати отриманих послуг, які не суперечать діючому законодавству України (п. 3.1. договору).
За несвоєчасну оплату послуг водопостачання та водовідведення у термін, зазначений у п.3.1 цього договору, споживач сплачує на користь Кривбасводоканалу пеню у розмірі 0,5% від суми платежу за кожний день прострочення, але не більш подвійної облікової ставки НБУ, що діє в період, за який сплачується пеня (п. 3.2. договору).
Відповідно до п. 4.2. договору споживач зобов`язаний:
- своєчасно вносити плату за надані послуги на умовах даного договору;
- не перешкоджати здійсненню контролю Кривбасводоканалу за технічним станом водопровідних мереж та обладнання;
- стежити за схоронністю приладів обліку, пломб і з`єднань водолічильника, запірної арматури, манометра, термометрів і іншого устаткування водомірного вузла;
- забезпечити цілісність обладнання комунальних водопроводів і каналізації, розміщених в межах їхніх володінь (труби, водолічильники, люки, колодязі, грубі грати, вказівні таблички, гідранти тощо), не допускати їх пошкодження, затоплення й розморожування, очищувати від льоду та снігу ляди колодязів, стежити за цілісністю встановлених пломб, забезпечувати відведення поверхневих вод від колодязів;
- забезпечити можливість проведення Кривбасводоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод включаючи надання необхідних відомостей та присутність свого представника.
Відповідальною особою за водопостачання та водовідведення об`єктів споживача, цілісність пломб та пристроїв водомірного вузла споживач призначає зам. директора ОСОБА_1 (п. 4.3. договору).
Кривбасводоканал має право:
Вимагати від споживача дотримання нормативно-правових актів (п. 4.4.4. договору).
Вимагати доступу в приміщення споживача для ліквідації аварій, у тому числі несанкціонованого, відповідно до встановленого законом порядку, усунення недоліків у роботі санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічного та профілактичного огляду і перевірки показань засобів обліку води (п. 4.4.5. договору).
Згідно з п. 5.1. договору споживач несе відповідальність згідно із законодавством і цим договором за:
- недотримання вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;
- несвоєчасне внесення платежів за послуги - шляхом сплати пені;
- втручання у роботу засобів обліку води;
- порушення зобов`язань установлених договором або законодавством;
- невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договором;
- у разі порушення зобов`язання споживач повинен сплатити суму боргу з урахуванням, індексу інфляції за весь час прострочення;
- за порушення строків виконання зобов`язання передбачених п. 3.1. договору, споживач сплачує пеню у розмірі облікової ставки НБУ за весь строк прострочення, а за прострочення понад тридцяти днів додатково сплачує штраф у розмірі 7 % вартості.
Точки розподілу, в яких здійснюється передача послуг від Кривбасводоканалу до споживача, зазначені у актах розмежування балансової належності, які є невід`ємною частиною договору (п. 6.1. договору)
Даний договір набирає чинності з 09.02.2011 і діє в частині надання послуг водопостачання і водовідведення до 31.12.2014, а в частині здійснення розрахунків за надані послуги - до повного погашення заборгованості (п. 9.1. договору).
Договір вважається щороку продовженим, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодна із сторін не заявить про намір його розірвати або внести в нього зміни. (п. 9.2. договору)
Сторонами підписано акт розмежування балансової приналежності мереж водопровідведення та експлуатаційної відповідальності сторін (а.с. 19), відповідно до якого межею розділу є каналізаційний колодязь на врізці КК-1.
02.02.2018 набрали чинності Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 (далі - Правила № 316), зареєстровані в Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за № 56/31508.
Відповідно до п. 2 Р.1 Правил № 316 ці правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі).
На підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів (п. 4 Р.1 Правил № 316).
Рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради № 79 від 13.02.2019 відповідно до Правил № 316 затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу (далі - Правила № 79).
Приймання стічних вод споживачів до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди здійснюється виключно на підставі договору (п. 2.1. Правил № 79).
Виробник приймає стічні води споживача до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу за умови, що показники якості стічних вод споживача відповідають вимогам Правил та умовам укладеного з виробником договору (п. 2.2. Правил № 79).
Відповідно до ч.6 ст.33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.
Перелік речовин, заборонених до скиду в системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу (п. 2.23 та додаток 2 до Правил) є єдиним для стічних вод усіх категорій споживачів (п. 2.4 Правил № 79).
Відповідно до пункту 2.5 Правил № 79 стічні води субспоживача є складовою стічних вод споживача.
Споживачі несуть установлену законодавством відповідальність за порушення Правил і за аварійні ситуації, що можуть виникнути на системах централізованого водовідведення м. Кривого Рогу і на каналізаційно-очисних спорудах (КОС) внаслідок скидання споживачами до них забруднень, що кількісно та якісно не відповідають вимогам Правил (п. 2.22 Правил № 79).
Відповідно до п. 3.1. Правил № 79 виробник повинен:
- контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами (п. 3.1.3 Правил № 79);
- здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб (п. 3.1.5 Правил № 79).
Споживачі письмово під час укладення договору визначають не менше двох представників із зазначенням номерів телефонного зв`язку, уповноважених представляти їх під час відбору проб стічних вод і в подальшому забезпечують присутність таких уповноважених представників на об`єкті споживача безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником (п. 4.1. Правил № 79).
З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК у стічних водах є достатньою підставою для нарахування додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями (у разі виявлення перевищення ДК) (п. 4.2. Правил № 79).
Відбір проб стічних вод споживачів здійснюється з контрольного колодязя (каналізаційного випуску, лотка, камери), розташування якого визначено в актах/схемах розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, що є невід`ємною частиною договору. У разі відсутності в споживача таких актів/схем розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, відбір проб стічних вод здійснюється з останнього елемента каналізаційної мережі споживача (п. 4.3. Правил № 79).
Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує раптово уповноважений представник виробника протягом доби, не погоджуючи зі споживачами заздалегідь. Результати відбору контрольних проб стічних вод споживача фіксується в акті відбору проб стічних вод (додаток 4), який підписують як представник виробника, так і представник споживача (п. 4.6. Правил № 79).
Так, 18.02.2020 об 12:25 год. на підставі договору та Правил № 79, з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, у останньому елементі контрольної мережі споживача, а саме: каналізаційному випуску трубопроводу Ду=100мм, який відводить стічні води з будівлі Меблева фабрика на об`єкті ТОВ Злата-Мебель за адресою: вул. Пісочна, 7 у присутності представника споживача - заступника директора Гулько Ю.В., було здійснено відбір проб стічних вод (проба № 49, контрольна, арбітражна, паралельна), про що складено акт про відбір проб стічних вод № 67 від 18.02.2020 (а.с. 20).
В Акті про відбір стічних вод № 67 від 18.02.2020 в розділі Особливі умови відбору проб зазначено, що представник КП Кривбасводоканал прибув на ТОВ Злата-Мебель о 12:00, відбір проб стічних вод здійснено з останнього елементу каналізаційної мережі споживача, а саме з каналізаційного випуску Ду=100мм, який відводить стічні води з будівлі меблева фабрика . Споживач погодився з місцем відбору проб стічних вод.
Акт про відбір проб стічних вод № 67 від 18.02.2020 підписаний заступником директора Гулько Ю.В. із зауваженням: відсутнє документальне підтвердження стерилізації тари для відбору проб. На стінці відра для відбора виявлено невідомий білий наліт .
Також, 18.02.2020 об 13:00 год. на підставі договору та Правил № 79, з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, у останньому елементі контрольної мережі споживача, а саме: з лотка у каналізаційному колодязі, у який відводяться стічні води з будівлі Меблева фабрика на об`єкті ТОВ Злата-Мебель за адресою: вул. Пісочна, 7 у присутності представника споживача - заступника директора Гулько Ю.В., відбір проб стічних вод здійснено не було, про що складено відповідний акт про відбір проб стічних вод № 68 від 18.02.2020 (а.с. 21).
В Акті про відбір стічних вод № 68 від 18.02.2020 зазначено, що відбір проб стічних вод не було здійснено, у зв`язку з відсутністю стоків.
Акт про відбір проб стічних вод № 68 від 18.02.2020 підписаний заступником директора Гулько Ю.В. без жодних зауважень чи заперечень.
Акти складаються у двох примірниках - для виробника й споживача. У разі відмови підписати акт представником споживача, він підписується представниками виробника із зазначенням прізвища представника споживача, який відмовився підписати акт (п. 4.7. Правил № 79).
Об`єм відібраної виробником контрольної проби має бути достатнім для виконання контрольного та арбітражного аналізу (п. 4.9. Правил № 79).
За ініціативи споживача та в його посуд виробником відбирається паралельна проба. У такому випадку проби відбираються за одночасною присутністю представників виробника та споживача. При цьому в акті відбору проб стічних вод (додаток 4) робиться примітка про паралельний відбір проб для виконання паралельного аналізу (п. 4.10. Правил № 79).
Якість контрольної проби визначається контрольним аналізом лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють діяльність у цій галузі відповідно до Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність і вимог чинного законодавства України, та підтверджується документами встановленого зразка: актом відбору проб стічних вод (додаток4) і протоколом дослідження якості стічних вод (додаток 5) (п. 4.11. Правил № 79).
Аналіз контрольної проби проводиться за показниками, зазначеними в додатку 1 до Правил. Виробник має право провести аналіз контрольної проби не за всіма показниками, в залежності від виду діяльності споживача (п. 4.12. Правил № 79).
Згідно з п. 4.19 Правил № 79 арбітражний аналіз проводиться в лабораторії виробника. А в разі незгоди споживача з проведенням арбітражного аналізу в лабораторії виробника, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» , для проведення аналізу арбітражної проби. Усі витрати, пов`язані з транспортуванням, арбітражним аналізом стічної води, сплачуються споживачем.
Паралельний аналіз виконує споживач у будь-якій лабораторії, що здійснює діяльність у цій галузі відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» і вимог чинного законодавства України. Споживач невідкладно за результатами паралельного аналізу повідомляє виробника телефонограмою або факсограмою про результати вимірювання паралельної проби, виконані лабораторією. При встановленні факту розбіжності результатів контрольного аналізу та паралельного аналізу за ініціативи споживача, у разі його незгоди з результатами контрольного аналізу, проводиться арбітражний аналіз (п.п. 4.13, 4.14, 4.15 Правил № 79).
Акт про відбір проб стічних вод № 67 від 18.02.2020 містить інформацію про відібрання паралельної проби.
Доказів проведення відповідачем аналізу відібраної паралельної проби в матеріалах справи відсутні.
Таким чином, відповідач не скористався своїм правом, наданим споживачу пунктом 4.13 Правил № 79, та не провів аналіз паралельної проби.
За результатами хімічного аналізу проби стічних вод ТОВ Злата-Мебель (проба № 49 контрольна), відібраних 18.02.2020 у останньому елементі контрольної мережі споживача, а саме: каналізаційному випуску трубопроводу Ду=100мм, який відводить стічні води з будівлі Меблева фабрика на об`єкті ТОВ Злата-Мебель за адресою: вул. Пісочна,7, виконаного хіміко-бактеріологічною лабораторією КП Кривбасводоканал складено Протокол № 156 від 24.02.2020 дослідження якості стічних вод (а.с. 24), яким встановлено, що якість стічних вод не відповідає вимогам Правил № 79. Так, у відібраних пробах (проба № 49) ТОВ Злата-Мебель за адресою: вул. Пісочна,7 в результаті випробувань було виявлено перевищення допустимих концентрацій вмісту забруднюючих речовин за наступним показником: фосфати -9,08 мг/дм3, при допустимій концентрації 3,9 мг/дм3 (методика виконання вимірювань МВВ 081/12-0879-13).
При виявленні перевищення ДК стічних вод споживача, що скидаються до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, установлених Правилами або договором, виробник у 7-денний термін після закінчення аналізу направляє споживачу лист-повідомлення про виявлені перевищення ДК у стічних водах з додаванням протоколу дослідження якості стічних вод та акта відбору проб стічних вод (у разі його відсутності в споживача) (п. 4.26. Правил № 79).
Додаткова плата за скид споживачем стічних вод з перевищенням ДК, що встановлено контрольним та/або арбітражним аналізом і підтверджено актом відбору проб стічних вод та протоколом дослідження якості стічних вод (додатки 4, 5), стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Додаткова плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта (п. 6.17 Правил № 79).
Листом № 2335 від 27.02.2020 (а.с. 25) позивач повідомив відповідача про виявлені порушення та необхідність застосування заходів по приведенню якості стічних вод відповідача у відповідність до Правил № 79. Додатком до цього листа є протокол дослідження якості стічних вод № 156 від 24.02.2020.
В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного повідомлення, позивач надав до суду копію фіскального чеку (а.с. 26).
Позивачем була нарахована відповідачу додаткова плата за скид споживачем стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що встановлено контрольним аналізом актом про відбір проб стічних вод № 67 від 18.02.2020 та протоколом № 156 від 24.02.2020 дослідження якості стічних вод у розмірі 11 925,25 грн. за період з 21.11.2019 по 18.02.2020 (а.с. 29), виставлений рахунок № 94 від 28.04.2020 (а.с. 31).
Листом № 4057 від 07.05.2020 (а.с. 32) на адресу відповідача було направлено розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями ТОВ Злата-Мебель до системи централізованого водовідведення міста Кривого Рогу за період з 21.11.2019 по 18.02.2020, разом з рахунком № 94 від 28.04.2020 на суму 11 925,25 грн.
В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного листа із додатками (рахунок та розрахунок) позивач надав до суду копії опису вкладення, накладної Укрпошти та фіскального чеку (а.с. 33).
Також, 28.04.2020 об 11:15 годині на підставі договору та Правил № 79, уповноважені представники позивача прибули до відповідача з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу від споживача ТОВ Злата-Мебель , проте до відбору проб стічних вод допущені не були, про що складені відповідні акти № 225 та 226 від 28.04.2020 (а.с. 22-23).
Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення (п. 7 розділу 6 Правил № 316).
Затримка допуску уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж на 30 хвилин після прибуття уповноважених представників виробника) або створення перешкод у відборі проб представниками споживача фіксується в акті за підписом представника виробника і є підставою виробнику для виставлення споживачу рахунку за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення (п. 5.3. Правил 79).
Листом № 4018 від 05.05.2020 (а.с. 27) позивач повідомив відповідача про виявлені порушення. Додатком до цього листа є акти № 225 та 226 від 28.04.2020.
В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного повідомлення, позивач надав до суду копію фіскального чеку (а.с. 28).
Враховуючи той факт, що споживач не допустив уповноважених представників виробника до відбору проб, керуючись п. 7 розділу 6 Правил № 316 та п 5.3. Правил 79 позивач здійснив розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями ТОВ Злата-Мебель до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу за квітень місяць 2020 року (а.с. 30) з урахуванням Кк=5 та виставив відповідачу рахунок № 171 від 27.07.2020 на суму 10 773,12 грн. (а.с. 34).
Листом № 6658 від 27.07.2020 (а.с. 35) на адресу відповідача було направлено розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями ТОВ Злата-Мебель до системи централізованого водовідведення міста Кривого Рогу за квітень місяць 2020 року, разом з рахунком № 171 від 27.07.2020 на суму 10 773,12 грн.
В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного листа із додатками (рахунок та розрахунок) позивач надав до суду копії опису вкладення, накладної Укрпошти та фіскального чеку (а.с. 36).
Відповідно до п. 3.1 договору розрахунки за надані послуги водопостачання та водовідведення здійснюються споживачем у грошовій формі протягом трьох банківських днів після пред`явлення рахунку.
Згідно з наданими позивачем в якості доказу направлення на адресу відповідача листа № 4057 від 07.05.2020 із додатками (рахунок № 94 від 28.04.2020 та розрахунок) накладної Укрпошти та фіскального чеку, вказаному поштовому відправленню було присвоєно 13-символьний цифровий номер (штрихкодовий ідентифікатор) 5002702538573.
Відповідно до трекінгу з сайту Укрпошти, за результатами пошуку за штрихкодовим ідентифікатором 5002702538573 (а.с. 31) відповідач отримав рахунок № 94 від 28.04.2020 на суму 11 925,25 грн. - 15.06.2020.
Згідно з наданими позивачем в якості доказу направлення на адресу відповідача листа № 6658 від 27.07.2020 із додатками (рахунок № 171 від 27.07.2020 та розрахунок) накладної Укрпошти та фіскального чеку, вказаному поштовому відправленню було присвоєно 13-символьний цифровий номер (штрихкодовий ідентифікатор) 5002702903670.
Відповідно до трекінгу з сайту Укрпошти, за результатами пошуку за штрихкодовим ідентифікатором 5002702903670, відповідач отримав рахунок № 171 від 27.07.2020 на суму 10 773,12 грн. - 01.08.2020.
Таким чином, відповідно до п. 3.1 договору відповідач повинен був оплатити:
- рахунок № 94 від 28.04.2020 на суму 11 925,25 грн. у строк до 18.06.2020 включно (15.06.2020 день отримання + 3 банківських дня).
- рахунок № 171 від 27.07.2020 на суму 10 773,12 грн. у строк до 05.08.2020 включно (01.08.2020 день отримання + 3 банківських дня).
Однак, як зазначає позивач, обидва рахунки станом на день подання позову залишені відповідачем без оплати.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).
Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).
Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).
Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).
Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).
Плата за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у сумі 11 925,25 грн. за період з 21.11.2019 по 18.02.2020, а також за квітень місяць 2020 року у розмірі 10 773,12 грн. розрахована позивачем відповідно до Правил № 79.
Як вказано вище, кінцевий строк оплати відповідачем:
- рахунку № 94 від 28.04.2020 на суму 11 925,25 грн. - 18.06.2020 включно;
- рахунку № 171 від 27.07.2020 на суму 10 773,12 грн. - 05.08.2020 включно.
Доказів сплати нарахованої позивачем плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у загальній сумі 22 698,37 грн. відповідач не надав.
Відповідач подав до суду відзив, в якому зазначив, що джерелами фосфатів у стічних водах є засоби гігієни, миючі засоби, води з промислових підприємств, очисні споруди підприємств житлово-комунального господарства. За адресою м. Кривий Ріг, вул. Пісочна, 3 знаходиться лазня; за адресою м. Кривий Ріг, вул. Пісочна, 67а знаходиться котельня Комунального підприємства Криворіжтепломережа . Даний факт свідчить про те, що у стічні води відповідача могли потрапити стічні води лазні або котельні, що могло б слугувати причиною наявності понаднормової концентрації фосфатів у стічних водах відповідача. Зазначив, що відповідач є меблевою фабрикою і у своїй діяльності не використовує воду для виготовлення продукції і рештки виробництва не потрапляють у стічні води міста. Одночасно із цим, відповідач використовує речовини, які є безпечними для споживання та не містять фосфатів. Вода на підприємстві використовується лише для побутових потреб працюючих на меблевій фабриці. Таким чином, нарахування згідно із рахунком № 94 від 28.04.2020 є безпідставним та необґрунтованим. 24.04.2020 представники позивача прибули до відповідача з метою здійснень я контролю якості стічних вод, однак представниками відповідача їх не було допущено, що зафіксовано актом про відбір стічних вод № 225, 226. Причиною не допуску представників позивача було те, що 11.03.2020 Всесвітньою організацією охорони здоров`я було оголошено всесвітню пандемію у зв`язку з поширенням у світі коронавірусу СОVID-19. Постановою Кабінету Міністрів України на усій території України, зокрема і в м. Кривому Розі, було запроваджено карантин. У зв`язку із запровадженням карантину та задля безпеки здоров`я працівників, ТОВ Злата-Мебель заборонило доступ на фабрику сторонніх осіб, у тому числі і представників Кривбасводоканал , що підтверджується наказом № 20-ОП від 31.03.2020. Відтак, враховуючи вказані форс-мажорні обставини, що об`єктивно унеможливили допуск представників позивача на територію фабрики відповідача, унеможливлює виконання зобов`язань, передбачених умовами договору. Таким чином, нарахування сум згідно із рахунком № 171 від 27;07.2020 є безпідставним, а сплати відповідачем цих коштів об`єктивно унеможливлюється, враховуючи форс-мажорні обставини. У зв`язку із викладеним відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Господарський суд зазначає наступне.
В Акті про відбір стічних вод № 67 від 18.02.2020 в розділі Особливі умови відбору проб зазначено, що відбір проб стічних вод здійснено з останнього елементу каналізаційної мережі споживача, а саме з каналізаційного випуску Ду=100мм, який відводить стічні води з будівлі меблева фабрика . Споживач погодився з місцем відбору проб стічних вод.
Згідно ч. 3 ст. 14 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Статтею 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" передбачено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Рішенням президії Торгово-промислової палати України № 40 (3) від 15.07.2014 затверджено "Регламент засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили)" (далі - Регламент № 40).
Регламент засвідчення Торгово-промисловою палатою України (ТПП України) форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (далі - "Регламент") встановлює єдиний порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) в системі ТПП України (п. 1.1. Регламенту № 40).
Відповідно до п. 3.1.1. Регламенту № 40 форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (Force Majeure) - це надзвичайні та невідворотні обставини, які об`єктивно впливають на виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків за законодавчими і іншими нормативними актами, дію яких неможливо було передбачити та дія яких унеможливлює їх виконання протягом певного періоду часу.
Дія таких обставин може бути викликана:
- винятковими погодними умовами і стихійним лихом (Acts of God) (епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо);
- непередбаченими обставинами, що відбуваються незалежно від волі і бажання заявника (загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись, ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго), дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дія суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, обмеження комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту тощо);
- умовами, регламентованими відповідними рішеннями та актами державних органів влади, закриттям морських проток, ембарго, забороною (обмеження) експорту/імпорту тощо.
Вищезазначений перелік обставин не є вичерпним.
Не вважаються форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) фінансова та економічна криза, дефолт, зростання офіційного та комерційного курсів іноземної валюти до національної валюти, недодержання/порушення своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів тощо (п. 3.2. Регламенту № 40).
Підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 3.1 регламенту, визначених як непереборний вплив на виконання відповідного зобов`язання таким чином, що унеможливлює його виконання у термін, що настав (наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною та неможливістю виконання зобов`язання в термін, передбачений відповідно законодавством, відомчими нормативними актами, договором, контрактом, угодою, типовим договором тощо) (п. 6.1. Регламенту № 40).
Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин (п. 6.2. Регламенту № 40).
Згідно з п. 6.9. Регламенту № 40 для визнання та підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) уповноважена особа повинна впевнитись, що надані заявником документи свідчать про:
- надзвичайність таких обставин (носять винятковий характер і знаходяться за межами впливу сторін);
- непередбачуваність обставин (їх настання та наслідки неможливо було передбачити, зокрема, на момент укладення відповідного договору, перед терміном настанням зобов`язання або до настання податкового обов`язку);
- невідворотність (непереборність) обставини (неминучість події та/або її наслідків);
- причинно-наслідковий зв`язок між обставиною/подією і неможливістю виконання заявником своїх конкретних зобов`язань (за договором, контрактом, угодою, законом, нормативним актом, актом органів місцевого самоврядування тощо).
Якщо уповноважена особа на підставі аналізу наданих заявником документів, даних, інформації, доказів дійшла до висновку про наявність форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які об`єктивно унеможливили/унеможливлюють виконання зобов`язання заявника, термін виконання якого настав або настане найближчим часом, то вона приймає рішення про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (п. 6.10. Регламенту № 40).
За результатами розгляду документів ТПП України / регіональна ТПП видає сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (п. 6.11. Регламенту № 40).
Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) видається заявнику на бланку Торгово-промислової палати України / регіональної торгово-промислової палати. В сертифікаті вказуються дані заявника, сторони за договором (контрактом, угодою тощо), дата його укладення, зобов`язання, що за ним настало чи настане найближчим часом для виконання, його обсяг, термін виконання, місце, час, період настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які унеможливили його виконання, докази настання таких обставин. У сертифікаті для сільгоспвиробників вказуються відомості щодо заявника, несприятливі погодні обставини, що викликали загибель чи пошкодження сільськогосподарських культур, площа загиблих (пошкоджених) с/культур та інші відомості, які стосуються конкретного заявника. У сертифікаті про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо податкових обов`язків / обов`язкових платежів вказується інформація про заявника, місце державної реєстрації, ідентифікаційний код, державна податкова інспекція, в якій платник податків зареєстрований, зобов`язання, обставини, докази, на які посилається зацікавлена особа, що унеможливлюють виконання податкових обов`язків / здійснення обов`язкових платежів у встановлений термін, та інші відомості, зокрема, про неможливість здійснення господарської діяльності тощо (п. 6.12. Регламенту № 40).
Господарський суд зазначає, що будь-якого сертифікату про форс-мажорні обставини, який дає підстави для звільнення відповідача від відповідальності за недопущення представників позивача для здійснення відбору проб, відповідачем до суду не надано.
За таких обставин позовні вимоги про стягнення з відповідача 22 698,37 грн. плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Плата за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням є грошовим зобов`язанням, що виникає на підставі договору та визначених законодавчих приписів, а не оперативно - господарською санкцією.
Плата за скид понаднормативно забруднених стічних вод є платою з надання послуг водоканалом щодо доочищення понаднормативно забруднених вод.
У зв`язку із викладеним позивач нарахував та просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 491,75 грн. за період з 19.06.2020 по 18.09.2020 та штраф у розмірі 1 588,89 грн.
Відповідно до п. 5.1 договору за порушення строків виконання зобов`язання, передбаченого п. 3.1. договору, споживач сплачує пеню у розмірі облікової ставки НБУ за весь строк прострочення, а за прострочення понад тридцяти днів додатково сплачує штраф у розмірі 7 % вартості.
За несвоєчасну оплату послуг водопостачання та водовідведення у термін, зазначений у п.3.1 цього договору, споживач сплачує на користь Кривбасводоканалу пеню у розмірі 0,5% від суми платежу за кожний день прострочення, але не більш подвійної облікової ставки НБУ, що діє в період, за який сплачується пеня (п. 3.2. договору).
Виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 548 Цивільного кодексу України).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема - сплата неустойки (п.3 ч.1 ст. 611 Цивільного кодексу України).
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст.549 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч.1 ст.230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг). Штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (ч.ч.4, 6 ст. 231 Господарського кодексу України).
Згідно зі ст. ст. 1, 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» , платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано (ч.6 ст.232 Господарського Кодексу України).
Господарським судом здійснено перевірку розрахунку пені позивача та встановлено, що до стягнення належить пеня у розмірі 490,40 грн.
Розмір штрафу позивачем розраховано правильно.
Також позивач нарахував та просить стягнути з відповідача 3 % річних за період з 19.06.2020 по 18.09.2020 у розмірі 122,93 грн.
Відповідно до ч.2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Господарським судом здійснено перевірку розрахунку 3% річних та встановлено, що він виконаний правильно.
З огляду на викладене, зважаючи на те, що має місце прострочення виконання зобов`язання є правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача 24 900,59 грн., з яких: 22 698,37 грн. - плата за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення, 490,40 грн. - пеня, 122,93 грн. - 3% річних, 1 588,89 грн. - штраф.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог: на позивача - 0,21 грн. (0,01 %), на відповідача - 2 101,79 грн. (99,99 %).
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Злата-Мебель" (50005, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Пісочна, буд. 7, ідентифікаційний код 31932788) на користь Комунального підприємства "Кривбасводоканал" (50027, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Єсеніна, буд. 6А, ідентифікаційний код 03341316) 24 900,59грн. , з яких: 22 698,37 грн. - плата за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення, 490,40 грн. - пеня, 122,93 грн. - 3% річних, 1 588,89 грн. - штраф, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 101,79 грн. , про що видати наказ.
В решті позову відмовити.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Суддя І.В. Мілєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93587518 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні