Рішення
від 14.12.2020 по справі 200/8632/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 грудня 2020 р. Справа№200/8632/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаш Г.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у порядку письмового провадження) в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом 22 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій України у Донецькій області (ЄДРПОУ: 38102451, Донецька область, м. Торецьк, вул. Грушевського, буд. 6) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (ЄДРПОУ: 41325231, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5) про скасування рішення від 27.07.2020 року №289 «Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» , -

В С Т А Н О В И В:

22 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій України у Донецькій області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про скасування рішення від 27.07.2020 року №289 «Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» .

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з 06.07.2020 року по 15.07.2020 року Управлінням виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області була проведена планова перевірка щодо дотримання страхувальником 22 державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій України у Донецькій області вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування. За результатами проведеної перевірки було складено акт від 15.07.2020 року №15, яким встановлено порушення п.1 ч.1. ч.2 ст. 22 Закону України №1105, а саме за рахунок коштів Фонду була призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності по загальному захворюванню у сумі 6285,80 грн. В листку непрацездатності АДК №807153 виданому ОСОБА_1 в графі Причина непрацездатності підкреслено діагноз загальне захворювання - 1, а потрібно було зазначити Нещасний випадок на виробництві та його наслідки - 4 .

Позивач наголосив, що згідно Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюватимуть контроль правильності нарахування виплат та у разі помилок повинні надавати рекомендації страхувальнику щодо їх усунення ще до фінансування виплат.

При виявленні помилок та (або) недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з рекомендаціями щодо їх усунення.

Позивач стверджує, що вищенаведена помилка не суттєва, у зв`язку з тим, що фінансування страхувальників Торецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області і за загальним захворюванням, і як нещасний випадок на виробництві та його наслідки, проводиться з єдиного рахунку, відкритого в ДКСУ, без використання кодів економічної класифікації видатків, а також у звіті по коштам загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням за 2018 рік в розділі ІІ.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 24.09.2020 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, за правилами спрощеного судового провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Представником відповідача подано відзив на адміністративний позов, згідно якого відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки оскаржуване рішення є обґрунтованим та прийняте у зв`язку з виявленими порушеннями, які зафіксовані в акті перевірки.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

Торецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області відповідно до наказу від 22.06.2020 року №51, повідомлення про проведення планової перевірки від 22.06.2020 року №31.01-03.03.1/933 та направлення на проведення перевірки від 06.07.2020 року №15, на підставі Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування №1105 від 23.09.1999 року було проведено планову виїзну перевірку 22-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій України у Донецькій області з питань дотримання вимог законодавства в сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування.

За результатами перевірки Торецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області було складено акт перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування від 15.07.2020 року №15. Під час планової перевірки управлінням встановлені порушення п. 1 ч.1, ч.2 ст.22 Закону України №1105, мало місце призначення та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності (КЕКВ 2711) внаслідок травми, що пов`язана з нещасним випадком на виробництві (КЕКВ 2734). Відповідачем зайво сплачена допомога за рахунок коштів Фонду у сумі 6285,80 грн.

На акт перевірки від 15.07.2020 року №15 від відповідача до Торецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області подано заперечення на акт перевірки.

Листом Торецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області від 24.07.2020 року №37.01-03.1/1072 на заперечення позивача повідомлено, що в ході перевірки виявлено порушення Закону України №1105 та зайво сплачена допомога підлягає поверненню з дотриманням вимог чинного законодавства.

На підставі акту перевірки від 15.07.2020 року №15 відповідачем прийнято спірне рішення від 27.07.2020 року № 289 про повернення коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за яким неправомірно витрачена сума страхових коштів 6 285,80 грн. та штраф у розмір 3 142,90 грн. (100%) неправомірно витрачених страхових коштів.

22 державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій України у Донецькій області подано скаргу до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 07.08.2020 року №22/04/1849 на рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 27.07.2020 року №289.

Дана скарга була розглянута управлінням Фонду в Донецькій області та надано відповідь від 17.08.2020 року №01-13/15-1424 в якій позивача повідомлено, що рішення №289 від 27.07.2020 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування є законним, а сума страхових коштів у розмірі 9428,70 грн. підлягає поверненню.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі Закон України № 1105).

Згідно з частинами першою та другою ст.4 Закону №1105-ХІУ Фонд є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Відповідно до ст. 20 Закону №1105 надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг, зокрема, допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах.

Статтею 22 Закону №1105 передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у разі настання в неї одного з таких страхових випадків, зокрема тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.

Пунктом 1 ч.1 ст. 22 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у разі настання в неї тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.

Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом. (ст. 31 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування ).

Тобто, для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною і необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт наявності права на її отримання, є належним чином виданий та оформлений листок непрацездатності.

Так, призначення та виплата матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності врегульовано статтею 30 наведеного закону.

Матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у звязку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч.1 ст.30 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування №1105).

Відповідно до ч. 3 ст. 30 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Згідно із п.2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, затвердженого постановою Фонду втрати працездатності від 23.06.2008 р. №25, комісія зобов`язана здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймати рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Відповідно до п.п. 3.1.1 вказаного Положення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства: приймає рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах, на поховання) і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо. Приймає рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково). Перевіряє правильність видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Отже, вказаними нормами права, зокрема, на комісії покладено обов`язок щодо розгляду підстав і правильності видачі та заповнення листків непрацездатності та наявності підстав призначення матеріального забезпечення.

Відповідно до частин 2 та 3 статті 16 Закону №1105 застраховані особи, як суб`єкт соціального страхування за нормами цього Закону, зобов`язані надавати страхувальнику, страховику достовірні документи, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення та надаються соціальні послуги відповідно до цього Закону. Застрахована особа несе відповідальність згідно із законом за незаконне одержання з її вини (підроблення, виправлення в документах, подання недостовірних відомостей тощо) матеріального забезпечення та соціальних послуг за соціальним страхуванням.

Перевіркою встановлено, що в листку непрацездатності АДК №807153 виданому ОСОБА_1 причина захворювання зазначена - внаслідок травми, що пов`язана з нещасним випадком на виробництві та його наслідки - 4 .

Проте в протоколі №10 Комісії із соціального страхування відповідачем помилково вказана - загальне захворювання - 1 .

Вказана помилка є порушенням п.1 ч.1 ст. 23 Закону України №1105, яка передбачає надання допомоги по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі у формі матеріального забезпечення у разі настання тимчасово непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.

Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням надається відповідно до пункту 3 частини 3 статті 42 Закону України №1105-ХІУ та виплачується в розмірі 100 відсотків середнього заробітку (оподатковуваного доходу).

Постановою Правління Фонду соціального страхування України від 08.02.2017 року 315 Про затвердження кодів економічної класифікації видатків бюджету Фонду соціального страхування України на статутні напрями діяльності та роз`яснень щодо їх застосування.

Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 року № 29 затверджено Інструкцію про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок (далі - Інструкція № 29).

Відповідно до пункту 3.2 Інструкції № 29 планові перевірки проводяться згідно з планами-графіками органу Фонду. Перевірці підлягають документи за звітні періоди поточного та попередніх років, за які не здійснювалась перевірка.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 10 Закону № 1105-XIV, Фонд має право накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.

Згідно статті 11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду (окрім іншого), суми фінансових санкцій, застосованих відповідно до цього Закону, інших законів до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців за порушення встановленого порядку сплати страхових внесків та використання коштів Фонду, штрафів за недотримання законодавства про соціальне страхування, а також суми адміністративних штрафів, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за такі порушення.

Пунктом 1 частини 5 статті 15 Закону № 1105-XIV, встановлено відповідальність роботодавця за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Відповідно до частини 6 статті 15 Закону № 1105-XIV, у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Абзацами 2, 3 частини 6 статті 15 Закону № 1105 визначено, що за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників т. інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасні повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначений сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Матеріальне забезпечення по тимчасовій непрацездатності та матеріальне забезпечення по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання - є різні види допомоги та фінансується Фондом з різних кодів економічної класифікації видатків (КЕКВ). Вказана помилка страхувальника при складанні заяви-розрахунку призвела до нецільового використання коштів Фонду.

Відповідальність за подання недостовірних відомостей, порушення порядку використання коштів Фонду, яка передбачена пунктом 1 статті 15 Закону України №1105- XIV, несе роботодавець.

Відповідно до частин першої, третьої ст.17 Закону №1105-ХІУ спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, у тому числі спори щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань, вирішуються в судовому порядку.

У зв`язку з вищевикладеним суд вважає, що відповідачем правомірно прийнято рішення від 27.07.2020 року № 289 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму 9 428,70 грн.

Відповідно п.п. 1, 2 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою повноваження надано.

Згідно із ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, виходячи з вищенаведених правових норм та досліджених обставин, суд вважає, що відповідачем доведений факт правомірності прийняття спірного рішення, у зв`язку з чим позовні вимоги позивача є такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Згідно ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати поверненню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 9, 72-77, 94, 139, 241-246, 250, 251, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову 22 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій України у Донецькій області (ЄДРПОУ: 38102451, Донецька область, м. Торецьк, вул. Грушевського, буд. 6) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (ЄДРПОУ: 41325231, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5) про скасування рішення від 27.07.2020 року №289 «Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 243 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Г.П. Бабаш

Дата ухвалення рішення14.12.2020
Оприлюднено18.12.2020
Номер документу93589978
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/8632/20-а

Рішення від 14.12.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні