ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2020 року м. Житомир справа № 240/17404/20
категорія 112030000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Семенюка М.М.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Пулинського професійного ліцею до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення виконуючого обов`язки начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Житомирській області №214 від 22.09.2020 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування про повернення Пулинським професійним ліцеєм до Фонду соціального страхування 5914,30 гри та про застосування фінансових санкцій у виді 50 відсотків суми неправомірно витрачених страхових коштів у розмірі 2957,15 грн.
В обґрунтування позову зазначає, що причиною тимчасової втрати непрацездатності стало отримання ОСОБА_1 невиробничої травми внаслідок ДТП, так як вона була пасажиром автомобіля, а не внаслідок алкогольного сп`яніння працівника.
Ухвалою від 12.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка розглядається за правилами загального позовного провадження.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог, з тих підстав, що позивач не оскаржуючи акт перевірки визнав порушення; під час розгляду питання про надання допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 та прийняття відповідного рішення, комісія із соціального страхування не виконала свій обов`язок передбачений Законом №1105-XIV, щодо всебічного та повного дослідження підстав видачі листків непрацездатності, не направлено відповідних запитів до лікувального закладу.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій просив задовольнити позов в повному обсязі з тих підстав, що ОСОБА_1 тричі видано листки непрацездатності, в якому відсутня позначка про те, що тимчасова непрацездатність хворого зумовлена захворюванням або травмою внаслідок алкогольного сп`яніння, а ставити під сумнів повноваження лікаря або членів ЛКК позивач не мав підстав; не оскаржував акт, бо оскаржив рішення до суду.
Відповідач заперечень на відповідь на відзив не подав.
Позивач явку свого представника в підготовче та судове засідання не забезпечив, подав заяву про розгляд справи без його участі.
В судовому засіданні 07.12.2020 представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову; суд, за згодою представника відповідача, перейшов до розгляду справи у письмовому провадженні.
Проаналізувавши наявні у справі матеріали, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 08.09.2020 Хорошівське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області отримало лист від КНП "Центральна районна лікарня" Пулинської районної ради № 861 від 08.09.2020 про те, що ОСОБА_1 перебувала на лікарняному з 09.11.2017, згідно результату токсикологічного дослідження крові № 6250 етиловий алкоголь виявлений в концентрації - 1,71 проміле (а.с. 11).
10.09.2020 посадовими особами Хорошівського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області було проведено планову перевірку дотримання Пулинським професійним ліцеєм вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування за результатами якої складено акт № 22.
За результатами перевірки виявлено порушення позивачем п. 5 ч. 1 ст. 23 розділу IV Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а саме у трьох випадках здійснена оплата ОСОБА_1 допомоги по тимчасовій непрацездатності, що пов`язана із сп`янінням.
Виконуючим обов`язки начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області прийнято за наслідками розгляду матеріалів планової перевірки Пулинського професійного ліцею (акт від 10.09.2020 № 22) рішення від 22.09.2020 № 214 (а.с. 14) про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відповідно до якого поверненню підлягає 5914,30 грн. та застосовано фінансові санкції в сумі 2957,15 грн.
Не погоджуючись з даним рішенням позивач оскаржив його до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Для правильного вирішення спору необхідно встановити, чи мали місто передбачені п. 5 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" обставини для ненадання допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 ..
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків: тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.
Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", допомога по тимчасовій непрацездатності не надається: у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням.
Наказом від 01.08.2016 № 25-К (а.с. 5) ОСОБА_1 прийнята на посаду бібліотекаря в Червоноармійський професійний ліцей (в подальшому Пулинський професійний ліцей).
Відповідно до листків непрацездатності серії АДД №083265, 083350, 083312 (а.с. 7-9) ОСОБА_1 в період 09.11.2017 по 19.02.2018 перебувала на стаціонарному та амбулаторному лікуваннях.
21.12.2017 ОСОБА_1 надала пояснення, що перебуваючи дома 09.11.2017 отримала травму (а.с. 10).
Комісія Пулинського професійного ліцею 21.12.2017 склала акт про нещасний випадок невиробничого характеру, в якому зазначила, що ОСОБА_1 09.11.2017 отримала травму дома під час падіння будучи тверезою, та зробила висновок, що нормативно-правові акти не були порушені.
Вироком Червоноармійського районного суду Житомирської області від 03.07.2018 у справі № 292/532/18, який набрав чинності 03.08.2018, встановлено, що в результаті ДТП 09.11.2017 пасажирка ОСОБА_1 отримала тілесне ушкодження середнього ступеня тяжкості.
В статті 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" зазначено:
"1. Матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України).
...
2. Добровільно застрахованим особам призначення та виплата матеріального забезпечення, а також надання соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються робочим органом Фонду за місцем здійснення їх обліку як страхувальників.
3. Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду."
Згідно ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи; порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Відповідно до п.2.10 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України N 455 від 13.11.2001 N 455, у разі тимчасової непрацездатності, зумовленої захворюванням або травмою, внаслідок алкогольного, токсичного сп`яніння чи дії наркотиків, що визначається ЛКК у порядку, встановленому спільним наказом МВС України, МОЗ України та Міністерства юстиції України від 24.02.95 N 114/38/15-36-18 ( z0055-95 ) "Про затвердження Інструкції про порядок направлення громадян для огляду на стан сп`яніння в заклади охорони здоров`я та проведення огляду з використанням технічних засобів" зареєстрованим Міністерством юстиції України 07.03.95 за N 55/591, видається листок непрацездатності з обов`язковою позначкою про це в ньому та в медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого.
Як вбачається з листків непрацездатності серії АДД №083265, 083350, 083312, в них відсутня позначка про тимчасову непрацездатність, зумовлену захворюванням або травмою, внаслідок алкогольного, токсичного сп`яніння чи дії наркотиків, і призначаючи допомогу у позивача, враховуючи пояснення ОСОБА_1 від 21.12.2017, не було підстав для відмови в її наданні відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Таким чином досліджені по справі докази (листки непрацездатності, вирок Червоноармійського районного суду Житомирської області від 03.07.2018 у справі № 292/532/18) свідчать про те, що тимчасова непрацездатність ОСОБА_1 обумовлена отриманою 09.11.2017 травмою, що не сталася внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням. Доказів, які це спростовують, відповідачем не надано, а тому суд вважає, що останній не доказав наявність передбачених п. 5 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" підстави для не надання допомога по тимчасовій непрацездатності і, відповідно, правомірність спірного рішення.
Беручи до уваги задоволення позову та приписи ст. 139 КАС України, на користь позивача належить стягнути понесені ним судові витрати, що складаються зі сплаченого при подачі позову судового збору в сумі 2102 грн., за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 243-248 КАС України, суд
вирішив:
Позов Пулинського професійного ліцею (пров. Незалежності, 2, смт. Пулини, Житомирська обл., код 02543549) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області (м-н. Корольова, 4/2, м. Житомир, 10000, код 41313540) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення виконуючого обов`язки начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Житомирській області від 22.09.2020 № 214 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Стягнути на користь Пулинського професійного ліцею судові витрати в сумі 2102 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Семенюк
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2020 |
Оприлюднено | 18.12.2020 |
Номер документу | 93590000 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні