КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2020 року справа №320/3486/20
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у м. Києві у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області до Приватного акціонерного товариства "Спеціалізована пересувна механізована колона - 241" про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Спеціалізована пересувна механізована колона - 241" про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій призначених на пільгових умовах згідно Списку №2 за період з 01.07.2019 по 31.03.2020 у розмірі 46959,50 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач, всупереч вимог Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування №1058-ІV від 09.07.2003 року та Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління ПФУ 19.12.2003 року №21-1, за період з 01.07.2019 по 31.03.2020 не здійснив компенсацію витрат на виплату та доставку пільгових пенсій і заборгував УПФУ, з урахуванням залишку після часткової сплати суму розмірі 46959,50 грн. Вважаючи, що відповідач несплатою страхових внесків до Пенсійного фонду позбавляє позивача можливості належним чином здійснювати реалізацію державної політики у сфері пенсійного забезпечення, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Відповідачем до суду було подано відзив на адміністративний позов, в якому останній заперечує проти задоволення позову та зазначає, що позивачем на підтвердження заявленої суми не надано річного розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, документів, які підтверджували той факт, що особи, зазначені в розрахунках позивача, мали будь-які правовідносини з ПАТ "Спеціалізована пересувна механізована колона - 241", а також документів які б підтверджували фактичні обставини дійсності сплати сум витрат, понесених органами Пенсійного фонду.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 09.06.2020 відкрито спрощене провадження без виклику сторін у даній справі.
За клопотанням представника позивача суд на підставі 262 КАС України ухвалою суду від 04.08.2020 ухвалив подальший розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено розгляд справи на 27.08.2020.
У судовому засіданні 17.09.2020 протокольною ухвалою суду відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду та оголошено перерву у судовому засіданні на 24.09.2020.
Позивач та відповідач явку уповноважених представників у судове засідання, призначене на 04.11.2020 не забезпечили.
Від позивача 04.11.2020 на адресу суду надійшло клопотання про розгляд справи у відсутності представника.
Протокольною ухвалою суду від 04.11.2020 суд ухвалив закрити підготовче засідання та призначити справу до розгляду по суті на 16.12.2020.
У судове засідання, призначене на 16.12.2020, сторони, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, не з`явились.
На підставі ч.9 ст.205, ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в письмовому провадженні.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
На виконання рішення суду від 24.04.2018 у справі №359/9445/17 за позовом ОСОБА_1 до Бориспільського ОУПФ України Київської області по визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, позивачем призначено ОСОБА_1 пенсію зі зменшенням пенсійного віку з 11 вересня 2017 року.
На виконання рішення суду від 12.03.2018 у справі №359/52/2018 за позовом ОСОБА_2 до Бориспільського ОУПФ України Київської області по визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, позивачем призначено ОСОБА_2 пенсію зі зменшенням пенсійного віку з 13 вересня 2017 року.
Зазначеними рішеннями встановлено, що дані особи працювали на роботах, які дають право пільгову пенсію, на підприємстві ВАТ "Спеціалізована пересувна механізована колона - 241", правонаступником якого є ПАТ "Спеціалізована пересувна механізована колона - 241".
Крім того, на підтвердження факту роботи на даних підприємствах позивачем долучено до матеріалів справи копії трудових книжок, накази про затвердження результатів атестації (а.с. 124-132, 158-167 т.1).
Розпорядженням Бориспільського ОУПФ України Київської області від 19.06.2019 №3271 ОСОБА_1 призначено пенсію (а.с. 135 т. 1).
Розпорядженням Бориспільського ОУПФ України Київської області від 16.05.2018 №2425 ОСОБА_2 призначено пенсію (а.с. 21 т. 2).
Заборгованість відповідача, що є предметом даного позову складається з:
- відшкодування фактичних витрат за Списком № 2 в загальному розмірі складає 46959,50 грн.
Сума виставлених розрахунків по відшкодуванню підприємствами витрат ПФУ на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за період з період з 01.07.2019 по 31.03.2020 з урахуванням часткової сплати складає 46959,50 грн.:
- по гр. ОСОБА_2 складає 16760,88 грн., по гр. ОСОБА_1 складає 24191,18грн.
Так, позивачем було сформовано та направлено відповідачу розрахунки витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у вересні 2018 року та січня 2019 року (а.с. 9-11 т. 1).
Проте, відповідач вимог позивача не виконав, оплату заборгованості на вищезазначену суму не здійснив, що і стало підставою для звернення останнього з даним позовом до суду, з приводу чого суд зазначає наступне.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через такі фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого законом України "Про пенсійне забезпечення".
У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Згідно з абз.4 пп.1 п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
Відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду України на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", в частині пенсій, призначених згідно з пунктами "а", "б-з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а саме грошова сума, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам за списками №№1, 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 № 36.
Порядок відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, встановлений Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року № 21-1, якою затверджена Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України (надалі - Інструкція).
Відповідно до абз. 3 п. 6.1 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, у таких розмірах: 20 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2004 році; 30 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2005 році; 40 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2006 році; 50 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2007 році; 60 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2008 році; 70 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2009 році; 80 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2010 році; 90 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2011 році; 100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.
Згідно з пп.2.1.1 п.2.1 Інструкції страхувальниками є роботодавці, зокрема: підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.
Пунктом 6.4 Інструкції передбачено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Згідно з п.6.7 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Отже, відповідач зобов`язаний щомісячно до 25-го числа здійснювати покриття фактичних витрат на виплату пенсій, призначених на пільгових умовах.
Матеріали справи свідчать, що в порушення п.6.7 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України відповідач не перерахував в належні строки кошти за період з 01.07.2019 по 31.03.2020, що призвело до утворення заборгованості у розмірі 46959,50 грн.
З матеріалів справи убачається, що органом Пенсійного фонду направлено на адресу відповідача розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій пенсіонерам відповідача, в яких зазначено суми пенсій, виплачені пенсіонерам разом з витратами на доставку цих пенсій.
На день судового розгляду відповідач суму заборгованості не сплатив, доказів оскарження вказаних розрахунків суду не надав.
При цьому, суд зазначає, що розрахунки органів управління Пенсійного фонду України фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій є узгодженими з моменту їх отримання відповідачем і обов`язковими для виконання.
Загалом, факт понесення управлінням Пенсійного фонду України витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної вищевказаним працівникам відповідача за списком №2 за спірний період підтверджується особовими рахунками одержувача пенсії, відривними талонами, звітами про виплату пенсій, актами звірення розрахунків з виплати пенсій,(а.с. 212-242 т. 1, а.с. 3-19 т. 2).
При цьому, суд зазначає, що розрахунки органів управління Пенсійного фонду України фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій є узгодженими з моменту їх отримання відповідачем і обов`язковими для виконання.
Водночас, судом не приймаються до уваги твердження відповідача щодо пропуску строку на звернення до суду з відповідним позовом в межах заявленого періоду, оскільки в разі звернення до суду із позовом про стягнення заборгованості (недоїмки), яка виникла через несвоєчасне нарахування та/або сплату суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, до відносин щодо стягнення такої заборгованості (недоїмки) застосовуються положення частини п`ятнадцятої статті 106 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Водночас строки звернення до суду із позовом про стягнення цієї заборгованості (недоїмки), передбачені статтею122 КАС України, не застосовуються.
Відповідна правова позиція викладена у рішеннях Верховного Суду України, зокрема, в постанові від 25.11.2015 року (справа № 803/2199/14), яка в силу статті 244-2 КАС України має враховуватись судом при застосуванні таких норм права.
Враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, витрати позивача на справляння судового збору не підлягають стягненню на його користь з відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов - задовольнити.
Стягнути з ПАТ "Спеціалізована пересувна механізована колона - 241" (код ЄДРПОУ 01039911) суму заборгованості по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій призначених на пільгових умовах згідно Списку №2 за період з 01.07.2019 по 31.03.2020 на користь Головного управління пенсійного фонду України в Київської області (код ЄДРПОУ 22933548) в загальному розмірі 46959 (сорок шість тисяч дев`ятсот п`ятдесят дев`ять) грн. 50 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2020 |
Оприлюднено | 18.12.2020 |
Номер документу | 93590469 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні