ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 грудня 2020 року м.Дніпросправа № 280/6450/19
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
за участю секретаря судового засідання: Яковенко О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Запорізької обласної державної адміністрації на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 року у справі № 280/6450/19 (суддя Стрельникова Н.В., повний текст рішення складено 18.08.2020р.) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут Ефективних Технологій - Гео до Запорізької обласної державної адміністрації, треті особи: Бердянська міська рада, Бердянська районна державна адміністрація про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Інститут Ефективних Технологій - Гео (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Запорізької обласної державної адміністрації як суб`єкта владних повноважень, в питанні погодження Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області, що розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю «Інститут Ефективних Технологій - Гео» у відповідності до Договору про надання послуг № 38Г-7/2018 від 17.08.2018р.;
- зобов`язати Запорізьку обласну державну адміністрацію повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальність "Інститут Ефективних Технологій - Гео" від 20.06.2019р. № 169/2019, зареєстроване в Запорізькій обласній державній адміністрації 24.06.2019р. за №06361/08-40, стосовно погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області та надати відповідний висновок з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
В обґрунтування заявленого позову посилався на те, що між Нововасилівською сільською радою міста Бердянськ Запорізької області та позивачем був укладений договір про надання послуг з розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села. Проект з землеустрою був розроблений та наданий до відповідача для його погодження. Відповідач своїм листом повідомив, що не знайшов законних підстав для задоволення клопотання, підставою для відмови була інформація територіального органу Держгеокадастру про те, що Нововасилівська сільська рада адміністративно підпорядкована Бердянській міській раді, а територіально розміщена на землях Бердянського району, де і проводиться облік земель. Для з`ясування питання входження села Нововасилівка міста Бердянськ до складу Бердянського району позивачем до відповідача було направлено запит на публічну інформацію, на який отримано відповідь, що відповідач не володіє інформацією щодо нормативно-правових актів, відповідно до яких село Нововасилівка міста Бердянськ віднесено до м. Бердянськ або до складу Бердянського району, тому вищевказаний запит було направлено для розгляду до Верховної Ради України. Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України з посиланням на довідник «Україна. Адміністративно-територіальний устрій» , вид. 2012р. повідомив, що на сьогоднішній день, відповідно до обліку адміністративно-територіальних одиниць Запорізької області село Нововасилівка не входить до складу бердянського району, а віднесене до складу міста обласного значення - Бердянськ. Після чого позивач повторно ще двічі звернувся до відповідача з приводу погодження на що знову отримав відмову. Позивач вважає таку відмову протиправною, оскільки позивач не дотримується приписів частин 16, 17 статті 186 Земельного кодексу України щодо строків розгляду клопотання, надання висновку про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 року адміністративний позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду, Запорізькою обласною державною адміністрацією подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що суд першої інстанції помилково розцінив віднесення села Нововасилівка до адміністративного підпорядкування в м. Бердянськ як включення території села Нововасилівка до меж міста, і зміну таким меж м. Бердянськ, хоча насправді, в порядку, передбаченому чинним законодавством, межі міста не змінювались і територія с. Нововасилівка до меж міста не включена до теперішнього часу.
Позивач скористався своїм процесуальним правом та направив на адресу апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якій просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
В судовому засіданні представник Запорізької обласної державної адміністрації підтримав доводи та обґрунтування вимог апеляційної скарги, наполягав на задоволенні скарги.
Інші сторони в судове засідання своїх представників не направили, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи були повідомлений у встановленому законом порядку. На адресу суду надіслали клопотання про розгляд справи без їхньої участі за наявними в матеріалах справи документах.
Заслухавши представника відповідача, вивчивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, враховуючи наступне.
З матеріалів справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Інститут Ефективних Технологій-Гео» (код ЄДРПОУ 40805412) зареєстровано як юридичну особу 05.09.2016 року, за записом № 11031020000041145. Основним видом діяльності є діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (а.с.49).
17.08.2018 між Нововасилівською сільською радою міста Бердянськ Запорізької області (далі - Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Інститут Ефективних Технологій - Гео» (далі - Виконавець) був укладений договір про надання послуг № 38Г-7/2018. Пункт 1.1. вказаного договору передбачає, що замовник доручає, а виконавець приймає, в межах договірної ціни, обов`язок надати послуги: код ДК 021:15-71340000-3: Комплексні інженерні послуги (Розробка та погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с. Нововасилівка м. Бердянськ Запорізької області), а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначені послуги, згідно умов договору.
Сторонами укладені додатки до вказаного договору, а саме завдання на виконання робіт, календарний план надання послуг, протокол погодження договірної ціни, кошторис №1.
Проект розроблений на підставі рішення Нововасилівської сільської ради міста Бердянськ Запорізької області від 27.03.2018 № 2 «Про розробку проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області» .
Позивач звернувся до відповідача з листом від 19.09.2018 №109/2018 «Про погодження проекту землеустрою» , в якому просив відповідно до вимог ч.2 ст.186 Земельного кодексу України погодити проект землеустрою встановлення (зміни) меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області, що розроблений ТОВ «Інститут Ефективних Технологій - Гео» (а.с.19).
Запорізька обласна державна адміністрація листом від 23.10.2018 №09018/08-40 повідомила, що розглянувши клопотання, не вбачає законних підстав щодо задоволення клопотання, оскільки є інформація Міськрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про те, що Нововасилівська сільська рада адміністративно підпорядкована Бердянській міській раді, а територіально розміщена на землях Бердянського району, де і проводиться облік земель (а.с.20-21).
Так, 31.10.2018р. до Запорізької облдержадміністрації було направлено запит на публічну інформацію, у якому поставлені запитання: «Прошу надати інформацію щодо адміністративно-територіального поділу Запорізької області, а саме:
- чи входить село Нововасилівка міста Бердянськ до складу Бердянського району?
- у разі входження села Нововасилівка міста Бердянськ до Бердянського району прошу надати посилання на відповідні офіційні джерела інформації або нормативно-правові акти щодо адміністративно-територіального устрою області.»
Запорізька обласна державна адміністрація своїм листом від 07.11.2018р. №06-ОГ-330-Е надала відповідь, в якому проінформувала про те, що обласна державна адміністрація не володіє інформацією щодо нормативно-правових актів, відповідно до яких село Нововасилівка міста Бердянськ віднесено до м. Бердянськ або до складу Бердянського району. Такою інформацією володіє Верховна рада України. Отже вище вказаний запит направлений для розгляду до Верховної Ради України (а.с.24-25).
В матеріалах справи наявний лист від 17.11.2018р. № 04-14/17-27 Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України, в якому зазначено, що на виконання законів України «Про звернення громадян» , «Про комітети Верховної Ради України» повідомило, що на сьогоднішній день, відповідно до обліку адміністративно-територіальних одиниць Запорізької області село Нововасилівка не входить до складу Бердянського району, а віднесене до складу міста обласного значення- Бердянськ (Довідник «Україна. Адміністративно-територіальний устрій» , вид. 2012 р.) (а.с.26-27).
Позивач повторно звернувся до відповідача з листом від 22.11.2018р. №166/2018 «Про погодження проекту землеустрою» , в якому просив відповідно до вимог ст.186 Земельного кодексу України погодити проект землеустрою встановлення (зміни) меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області, що розроблений ТОВ «Інститут Ефективних Технологій - Гео» (а.с.28).
Запорізька обласна державна адміністрація листом від 22.01.2019р. №11424/08-40 повідомила, що розглянувши клопотання, не вбачає законних підстав щодо задоволення клопотання, оскільки є інформація Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про те, що Нововасилівська сільська рада адміністративно підпорядкована Бердянській міській раді, а територіально розміщена на землях Бердянського району, де і проводиться облік земель (а.с.29-30).
ТОВ «Інститут Ефективних Технологій-Гео» втретє звернулось з листом від 20.06.2019р. № 169/2019 про погодження проекту землеустрою, в якому просило відповідно до вимог ст.186 Земельного кодексу України погодити проект землеустрою встановлення (зміни) меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області, що розроблений ТОВ «Інститут Ефективних Технологій - Гео» (а.с.32-33).
Однак листом від 05.11.2019р. № 06361/08-40 Запорізька обласна державна адміністрація відмовила в задоволенні клопотання, посилаючись на те, що передача земель Нововасилівської сільської ради в межу м. Бердянська не була законодавчо оформлена, тому на поточний момент Нововасилівська сільська рада адміністративно підпорядкована Бердянській міській раді, а територіально розміщена на землях Бердянського району, де проводиться облік земель. Мотивуючи відмови у задоволенні клопотання посилається на ч. 2 ст. 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законами України і рекомендує звернутися до суду для оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади (а.с.34-35).
Вважаючи неправомірною позицію відповідача щодо відмови у розгляді клопотання про погодження проекту землеустрою, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Відповідно до ч.3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з приписів ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У відповідності до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
В силу положень ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з пунктами «а» та «д» ст.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; організація землеустрою.
Згідно ст.173 ЗК України межі району, села, селища, міста, району в місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.
Відповідно до ст.30 Закону України «Про землеустрій» погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.
Встановлення та зміна меж адміністративно-територіальних одиниць, відповідно до Земельного кодексу України, є однією з найважливіших функцій управління в галузі використання й охорони земель, оскільки саме межі адміністративно-територіальних одиниць є основою для розмежування повноважень органів управління загальної компетенції органів державної виконавчої влади (місцевих державних адміністрацій) та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.2 ст.186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць погоджуються сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення таких меж. У разі розширення меж адміністративно-територіальної одиниці за рахунок території, що не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
Згідно ч.16 ст.186 Земельного кодексу України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб`єкти, визначені цією статтею, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії цих висновків є необмеженим.
Частиною 17 статті 186 Земельного кодексу України передбачено, що підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Наведеними положеннями ст.186 Кодексу чітко визначено процедуру погодження і затвердження документації із землеустрою, в тому числі і підстави для відмови у погодженні документації із землеустрою, а саме: невідповідність положень документації із землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
У листі за вих. № 06361/08-40 від 05.11.2019р. Запорізька обласна державна адміністрація відмовляючи в задоволенні клопотання, посилається на те, що передача земель Нововасилівської сільської ради в межу м. Бердянська не була законодавчо оформлена, тому на поточний момент Нововасилівська сільська рада адміністративно підпорядкована Бердянській міській раді, а територіально розміщена на землях Бердянського району, де проводиться облік земель.
Однак листом від 17.11.2018р. № 04-14/17-27 Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України, повідомив, що на сьогоднішній день, відповідно до обліку адміністративно-територіальних одиниць Запорізької області село Нововасилівка не входить до складу Бердянського району, а віднесене до складу міста обласного значення - Бердянськ (Довідник «Україна. Адміністративно-територіальний устрій» , вид. 2012 р.).
Судом першої інстанції вірно зазначено, що при розгляді клопотання відповідачем не враховано існуючий адміністративно-територіальний устрій Запорізької області, інформація про який міститься у Довіднику "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", вид. 2012, опублікованому на офіційному сайті Верховної ради України (http://static.rada.gov.ua/zakon/new/NEWSAІТ/АDM/zmistzap.html). Довідник складено за офіційними матеріалами обласних рад. Виконавчий комітет Запорізької обласної Ради депутатів трудящих рішенням від 14 січня 1976 року № 3 передав Нововасилівську сільську раду Бердянського району в підпорядкування Бердянській міській Раді депутатів трудящих, про що було опубліковано в Відомостях Верховної Ради Української Радянської Соціалістичної Республіки від 03.02.1976р. (видання Верховної ради УРСР. Київ). За сучасним адміністративно-територіальним устроєм України село Нововасилівка обліковується в місті Бердянськ та не входить до території Бердянського району Запорізької області.
Крім того, відповідачем не прийнято до уваги офіційні відомості Державного земельного кадастру про землі в межах адміністративно-територіальних одиниць, що оприлюднені на Публічній кадастровій карті Держгеокадастру (http://map.land.gov.ua), та офіційні відомості Геопорталу адміністративно-територіального устрою України Мінрегіонбуду та Держгеокадастру (http://atu.gki.com.ua). У вказаних відомостях зазначено, що територія, за рахунок якої відбувається розширення меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області, не входить до складу до Бердянського району.
З огляду на наведене, колегія суддів зазначає, що Запорізька обласна державна адміністрація протиправно допустила бездіяльність в питанні погодження Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області з огляду на що судом першої інстанції обґрунтовано визначено підстави для зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут Ефективних Технологій - Гео" № 169/2019 від 20.06.2019, зареєстроване в Запорізькій обласній державній адміністрації №06361/08-40 від 24.06.2019 стосовно погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нововасилівка міста Бердянськ Запорізької області та надати свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення, в частині задоволених позовних вимог, з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим підстави для його скасування відсутні.
Керуючись п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Запорізької обласної державної адміністрації - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 року у справі № 280/6450/19 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України. Вступна та резолютивна частини постанови проголошені 17.12.2020р.
Повний текст постанови виготовлено 17.12.2020р.
Головуючий - суддя Н.П. Баранник
суддя Н.І. Малиш
суддя А.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2020 |
Оприлюднено | 21.12.2020 |
Номер документу | 93593303 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні