П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

_________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 грудня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/4074/19

Категорія: 111010000 Головуючий в 1 інстанції: Глуханчук О.В.

Час і місце ухвалення: 12:16, м. Одеса

Дата складання повного тексту: 02.01.2020 р.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Бітова А.І.

суддів - Лук`янчук О.В.

- Ступакової І.Г.

при секретарі - Рощіній К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2019 року у справі за позовом публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "ІНВЕСТБАНК" до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У липні 2019 року публічне акціонерне товариство "Комерційний банк (далі ПАТ "КБ) "ІНВЕСТБАНК" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДФС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, а саме: скласти висновок про повернення ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" (ідентифікаційний код 20935649) суми грошового зобов`язання в розмірі 2 338 238,14 грн. на накопичувальний рахунок № НОМЕР_1 в Управлінні Національного банку України, МФО 300001, з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що 11 січня 2017 року Правлінням Національного банку України прийнято рішення №17-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК". 12 січня 2017 року Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення №86 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" та призначено уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК". 27 грудня 2018 року Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення № 3468 "Про продовження строків здійснення процедури ліквідації ПАТ "КБ" ІНВЕСТБАНК" та делегування повноважень ліквідатора" строком на один рік з 13 січня 2019 року по 12 січня 2020 року.

Під час процедури ліквідації банку, а саме 16 січня 2017 року ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" подано до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області заяву про ліквідацію платника податків за формою №8-ОПП, а 04 вересня 2018 року звернулось до ГУ ДФС в Одеській області з листом, у якому просило перерахувати переплати з податку на прибуток в рахунок майбутніх нарахувань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, одночасно вказавши, що станом на 01 вересня 2018 року за Банком враховується переплата з податку на прибуток у сумі 2 338 238,14 грн.

Однак, відповідач надав відповідь про неможливість повернення переплати з податку на прибуток, мотивовану тим, що перерахування коштів можливе лише після документального підтвердження наявної суми надміру та/або помилково перерахованих коштів з податку на прибуток. Позивач зазначає, що надавши таку відповідь, ніяких послідуючих дій з боку контролюючих органів ДФС щодо відповідних перевірок не здійснено.

На переконання позивача вказана бездіяльність контролюючих органів, як суб`єкта владних повноважень, є протиправною, що зумовлює зобов`язання вчинити певні дії, направлені на повернення ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" сум грошового зобов`язання.

На підтвердження наявності переплати авансового внеску з податку на прибуток позивач посилається на акт звірки від 07 вересня 2017 року, яким ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області підтверджує наявність станом на 01 вересня 2017 року переплати у сумі 2 338 238,14 грн.

Таким чином, позивач стверджує, що у ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" існують надміру сплачені грошові зобов`язання в розмірі 2 338 238, 14 грн., які включені до ліквідної маси та мають бути спрямовані на задоволення вимог кредиторів, натомість відповідач ухиляється від їх повернення, чим порушує права позивача.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що за результатами розгляду заяви ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" встановлено, що 12 січня 2017 року Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК", в свою чергу процедура припинення юридичної особи вимагає проведення документальної позапланової перевірки платника податків, після якої можливий розгляд питання щодо повернення переплати у сумі 2 338 238,14 грн. Представник відповідача повідомив, що ГУ ДФС в Одеській області видано наказ від 01 серпня 2019 року № 6137 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК", проте у зв`язку з отриманням протоколу обшуку та вилучення первинних документів в рамках кримінального провадження, термін проведення перевірки перенесено до дати відновлення та надання документів.

Також відповідач повідомив, що станом на теперішній час у позивача обліковується податковий борг в сумі 4 906 323, 67 грн., що унеможливлює формування висновку про повернення надмірно сплачених грошових зобов`язань та направлення відповідного висновку органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Представник позивача у письмових поясненнях заперечував проти доводів відповідача про наявність в ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" податкового боргу, посилаючись на законодавство про гарантування вкладів фізичних осіб. Зокрема, позивач зазначив, що у період з 17 січня 2017 року по 17 лютого 2017 року, тобто протягом 30 днів з дня опублікування в газеті "Голос України" оголошення про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку, контролюючими органами відповідних вимог до позивача не заявлено, що свідчить про відсутність у нього будь-якого податкового боргу, до початку процедури ліквідації. Будь-які вимоги, не включені до реєстру акцептованих вимог кредиторів задоволенню в ліквідаційній процедурі не підлягають і вважаються погашеними.

На підставі викладеного, позивач вважає, що податковий борг, який можливо і був до початку ліквідації банку, погашений відповідно до прямої дії ч.8 ст. 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" ще у 2017 році, а відомості щодо нарахування податкових зобов`язань, що надаються банком до структурних підрозділів відповідача не є податковим боргом, оскільки під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), у відповідності з нормою ст. 46 Закону.

Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2019 року адміністративний позов ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" до ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено повністю.

Визнано протиправною бездіяльність ГУ ДФС в Одеській області щодо невиконання обов`язку по підготуванню та поданню до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про повернення ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" суми надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток у розмірі 2 338 238,14 грн., підтвердженої станом на 01 вересня 2017 року.

Зобов`язано ГУ ДФС в Одеській області підготувати та подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок щодо повернення ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" суми надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток у розмірі 2 338 238,14 грн.

Стягнуто з ГУ ДФС в Одеській області (код ЄДРПОУ: 39398646; місцезнаходження: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" (код ЄДРПОУ: 20935649; місцезнаходження: вул. Велика Арнаутська, 2-Б, м. Одеса, 65048) судовий збір у розмірі 1 921, 00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.).

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

В обґрунтування апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області зазначає, що станом на теперішній час у позивача обліковується податковий борг в сумі 4 906 323, 67 грн., що унеможливлює формування висновку про повернення надмірно сплачених грошових зобов`язань та направлення відповідного висновку органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Відзив на апеляційну скаргу ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" не подав.

Учасники справи в судове засідання апеляційного адміністративного суду не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином. Враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, особиста їх участь в судовому засіданні не обов`язкова. Судова колегія, у відповідності до ч.2 ст. 313 КАС України, визнає можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

11 січня 2017 року Правлінням Національного банку України прийнято рішення №17-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК".

12 січня 2017 року Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення №86 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" та делегування повноважень ліквідатора банку". Цим рішенням запроваджено процедуру ліквідації ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" на два роки з 13 січня 2017 року по 12 січня 2019 року включно; призначено уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК".

27 грудня 2018 року Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення №3468 "Про продовження строків здійснення процедури ліквідації ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" та делегування повноважень ліквідатора банку". Цим рішенням продовжено строки здійснення процедури ліквідації ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" на один рік з 13 січня 2019 року по 12 січня 2020 року включно.

16 січня 2017 року, у зв`язку з початком процедури ліквідації, уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" подано до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області заяву про ліквідацію платника податків за формою №8-ОПП.

07 вересня 2017 року посадовою особою ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області та бухгалтером ГУ ДФС в Одеській області проведено звірення розрахунків платника ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" за період з 01 січня 2017 року по 01 вересня 2017 року з податку на прибуток, за результатами якого складено акт №2391-07, яким зафіксовано позитивне сальдо на 01 вересня 2017 року у сумі 2 338 238, 14 грн.

04 вересня 2018 року уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" звернулась із заявою на ім`я начальника ГУ ДФС в Одеській області про те, що станом на 01 вересня 2018 року за банком рахується переплата з податку на прибуток у сумі 2 338 238, 14 грн. та проханням провести залік зазначеної переплати в рахунок майбутніх нарахувань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

На вказане звернення 28 вересня 2018 року листом ГУ ДФС в Одеській області за №13973/10/15-32-07-01-08 надано відповідь, у якій позивачу повідомлено, що перерахування коштів можливе лише після документального підтвердження наявної суми переплати.

Наказом ГУ ДФС в Одеській області від 01 серпня 2019 року №6137 призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2016 року по 05 серпня 2019 року.

Наказом ГУ ДФС в Одеській області від 05 серпня 2019 року №6214, у зв`язку з отриманням від ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" протоколу обшуку та вилучення від 15 лютого 2017 року слідчим відділом Приморського ВП в м. Одесі ГУНП в Одеській області первинних документів, термін проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" перенесено до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах строків визначених п.85.9 ст. 85 ПК України.

17 вересня 2019 року уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" звернулась до ГУ ДФС в Одеській області із заявою від 16 вересня 2019 року № 303 з проханням повернути надміру сплачені грошові зобов`язання у розмірі 2 338 238, 14 грн. на накопичувальний рахунок в управлінні НБУ. Разом із вказаною заявою позивачем подано акт звірення № 2391-07 від 07 вересня 2017 року.

Проте, вказана заява ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" задоволена не була, позитивне сальдо, підтверджене органами ГУ ДФС в Одеській області станом на 01 вересня 2017 року у сумі 2 338 238, 14 грн., позивачу не повернуто, що стало предметом спірних правовідносин у цій справі.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що під час процедуру ліквідації порядок погашення наявного у позивача податкового боргу регламентується положеннями Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", а не нормами ПК України, а тому посилання податкового органу на недотримання позивачем передбаченої ст. 43 ПК України умови - відсутність податкового боргу як на підставу для відмови в поверненні надміру сплачених авансових внесків з податку на прибуток є необґрунтованими.

Враховуючи те, що у позивача наявне позитивне сальдо з податку на прибуток, підтвердженого органами ГУ ДФС в Одеській області, відповідач в межах спірних правовідносин допустив протиправну бездіяльність і не реалізував алгоритм дій, передбачений ст. 43 ПК України по підготуванню та поданню до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про повернення ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" суми надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток у розмірі 2 338 238,14 грн.

Судова колегія не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 43 ПК України, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та ст. 301 МК України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку про те, що забезпечення реалізації гарантованого платнику права на повернення надміру сплачених грошових зобов`язань здійснюється шляхом підготовки податковим органом відповідного висновку про таке повернення та подання його органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, за умови: подання платником податків відповідної заяви протягом 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченої суми, а також відсутності податкового боргу.

Пунктом 1.3 ст. 1 ПК України встановлено, що цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний Суд у постанові від 10 березня 2020 року у справі №815/3066/15 дійшов висновку, що відсутність податкового боргу у розумінні п.43.3 ст. 43 ПК України є необхідною умовою для повернення надміру сплачених грошових зобов`язань, а не стягненням такого боргу чи задоволенням вимог кредиторів. Тобто, умови повернення надміру сплачених грошових коштів регулюються саме ст. 43 ПК України, а положення п.1.3 ст. 1 ПК України щодо непоширення норм цього Кодексу на питання стягнення податкового боргу з банків, щодо яких застосовуються приписи Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", не стосуються спірних правовідносин.

Отже, наявність податкового боргу у ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" в сумі 4 906 323, 67 грн. унеможливлює формування відповідачем висновку про повернення надмірно сплачених грошових зобов`язань та його направлення органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

За таких обставин, судова колегія доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК" і, відповідно, необхідність відмови в їх задоволенні.

Оскільки рішення суду приймається на користь суб`єкта владних повноважень, підстави для розподілу судових витрат, відповідно до ст. 139 КАС України, відсутні.

Враховуючи, що судом першої інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, судова колегія, керуючись п.п.3, 4 ч.1 ст. 317 КАС України вважає необхідним, скасовуючи рішення суду першої інстанції, ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог ПАТ "КБ "ІНВЕСТБАНК".

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.2 ч.1 ст. 315, п.п.3, 4 ч.1 ст. 317, ст.ст. 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2019 року скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким відмовити публічному акціонерному товариству "Комерційний банк "ІНВЕСТБАНК" у задоволенні позову до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 17 грудня 2020 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

Дата ухвалення рішення 01.12.2020
Оприлюднено 18.12.2020

Судовий реєстр по справі 420/4074/19

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 01.12.2020 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 25.08.2020 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 25.08.2020 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 28.02.2020 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 10.02.2020 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 02.01.2020 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 10.12.2019 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 18.11.2019 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 24.10.2019 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.10.2019 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 420/4074/19

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону