ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
18 грудня 2020 року м. ТернопільСправа № 921/782/20
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Гирили І.М.
розглянув заяву Приватного агропромислового підприємства "Промінь", вул. Зелена, 70, с. Бариш, Бучацький район, Тернопільська область за вих. №16/12/4 від 16.12.2020 про забезпечення позову, яка подана до подання позовної заяви про скасування права власності та визнання права власності та права постійного користування на земельні ділянки
до особи, яка може отримати процесуальний статус відповідача; особи, щодо якої заявник просить вжити заходи до забезпечення позову: Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, вул. Лисенка, 20А, м. Тернопіль
Без виклику повноважних представників
Встановив:
16.12.2020 Приватне агропромислове підприємство "Промінь" в порядку ст. ст. 136-140 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України) , звернулось до Господарського суду Тернопільської області із заявою про забезпечення позову до подачі позовної заяви шляхом:
- заборони Головному управлінню Держгеокадастру у Тернопільській області вчиняти будь-які дії, спрямовані на розпорядження, зміну цільового призначення, поділ чи об`єднання, передачу у приватну чи комунальну власність, реєстрацію права власності, надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населеного пункту на території Бариської сільської ради з кадастровими номерами: 6121280400:01:001:1246 площею 9,1143 га, 6121280400:01:001:1248 площею 13,9027 га, 6121280400:01:001:0605 площею 5,1872 га, 6121280400:01:001:1274 площею 3,27 га, 6121280400:01:001:0850 площею 12,0 га, 6121280400:01:002:1254 площею 14,0 га, 6121280400:01:002:0604 площею 13,36 га, 6121280400:01:002:1261 площею 8,98 га, 6121280400:01:002:1262 площею 8,5 га, 6121280400:01:002:0659 площею 11,8964 га, 6121280400:01:001:1265 площею 10,0 га, 6121280400:01:001:1292 площею 1,9934 га, 6121280400:01:001:1294 площею 1,9934 га, 6121280400:01:001:1289 площею 1,209 га, 6121280400:01:001:1283 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0658 площею 3,81 га, 6121280400:01:002:1256 площею 16,26 га, 6121280400:01:002:0617 площею 1,1055 га, 6121280400:01:002:1253 площею 9,24 га, 6121280400:01:002:0618 площею 2,1824 га, 6121280400:01:002:1252 площею 3,98 га, 6121280400:01:002:0654 площею 8,809 га, 6121280400:01:002:0655 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0649 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0652 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0650 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0651 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0603 площею 9,18 га, 6121280400:01:002:1282 площею 1,23 га, 6121280400:01:002:0606 площею 10,4 га, 6121280400:01:002:1281 площею 5,54 га, 6121280400:01:002:0597 площею 1,88 га, 6121280400:01:002:0657 площею 2,2029 га, 6121280400:01:002:0620 площею 14,929 га, 6121280400:01:001:1309 площею 10,038 га, 6121280400:01:001:1303 площею 12,3318 га, 6121280400:01:001:1288 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1285 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1297 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1296 площею 1,3211 га, 6121280400:01:002:0647 площею 7,6 га, 6121280400:01:002:1272 площею 25,14 га, 6121280400:01:001:1266 площею 6,855 га, які, за твердженням заявника, надані Селянській спілці "Промінь" (код 03780754) у колективну власність та постійне користування, на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серія ТР №28, виданого Бариською сільською радою народних депутатів 17.02.1997 та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №1;
- заборони будь-яким суб`єктам державної реєстрації прав та державним реєстраторам прав на нерухоме майно вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 6121280400:01:001:1246 площею 9,1143 га, 6121280400:01:001:1248 площею 13,9027 га, 6121280400:01:001:0605 площею 5,1872 га, 6121280400:01:001:1274 площею 3,27 га, 6121280400:01:001:0850 площею 12,0 га, 6121280400:01:002:1254 площею 14,0 га, 6121280400:01:002:0604 площею 13,36 га, 6121280400:01:002:1261 площею 8,98 га, 6121280400:01:002:1262 площею 8,5 га, 6121280400:01:002:0659 площею 11,8964 га, 6121280400:01:001:1265 площею 10,0 га, 6121280400:01:001:1292 площею 1,9934 га, 6121280400:01:001:1294 площею 1,9934 га, 6121280400:01:001:1289 площею 1,209 га, 6121280400:01:001:1283 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0658 площею 3,81 га, 6121280400:01:002:1256 площею 16,26 га, 6121280400:01:002:0617 площею 1,1055 га, 6121280400:01:002:1253 площею 9,24 га, 6121280400:01:002:0618 площею 2,1824 га, 6121280400:01:002:1252 площею 3,98 га, 6121280400:01:002:0654 площею 8,809 га, 6121280400:01:002:0655 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0649 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0652 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0650 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0651 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0603 площею 9,18 га, 6121280400:01:002:1282 площею 1,23 га, 6121280400:01:002:0606 площею 10,4 га, 6121280400:01:002:1281 площею 5,54 га, 6121280400:01:002:0597 площею 1,88 га, 6121280400:01:002:0657 площею 2,2029 га, 6121280400:01:002:0620 площею 14,929 га, 6121280400:01:001:1309 площею 10,038 га, 6121280400:01:001:1303 площею 12,3318 га, 6121280400:01:001:1288 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1285 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1297 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1296 площею 1,3211 га, 6121280400:01:002:0647 площею 7,6 га, 6121280400:01:002:1272 площею 25,14 га, 6121280400:01:001:1266 площею 6,855 га, які знаходяться на території Бариської сільської ради.
Заява обґрунтована тим, що згідно з Державним актом на право колективної власності на землю серії ТР №28, виданого Бариською сільською радою народних депутатів 17.02.1997 та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №1, Селянській спілці "Промінь" Бучацького району Тернопільської області передано у колективну власність 2 013,8 га землі сільськогосподарського використання, з яких 1 755,07 га розподілено на земельні частки (паї) та видано державні акти про право власності на землю.
Паювання переданих у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам земель здійснювалось на підставі Указу Президента України від 10 листопада 1994 року "Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва" і Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям" від 08.08.1995.
Зазначає, що вказаний вище Державний акт ніким не скасований, відомості про належним чином оформлену відмову від землі відсутні, рішення суду про припинення права власності та користування відсутнє.
Відповідно до ст. 1 Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" № 1529/99 від 03.12.1999 Селянська спілка "Промінь" села Бариш Бучацького району Тернопільської області була реформована в Приватне агропромислове підприємство "Промінь", у зв`язку із чим до статуту останнього 19.03.2001 були внесені доповнення, зареєстровані Управлінням економіки Бучацької райдержадміністрації 19.03.2001 за №1-0049, відповідно до яких Приватне агропромислове підприємство "Промінь" є правонаступником Селянської спілки "Промінь" з усіма правами та обов`язками.
Відомості про правонаступництво ПАП "Промінь" прав та обов`язків СС "Промінь" відображені і у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Заявник зазначає, що має намір звернутись до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про скасування права власності та визнання права власності та права постійного користування на спірні земельні ділянки.
Стверджує, що вказані вище земельні ділянки, щодо яких він просить суд вжити заходів забезпечення позову, входили до складу земель, які були надані Селянській спілці "Промінь" у колективну власність та постійне користування, на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серія ТР №28 від 17.02.1997, що відображено у відповіді Відділу у Бучацькому районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 04.12.2020 за № 29-19-0 23-128/103-20.
19.11.2004 Головою Бучацької районної державної адміністрації було прийнято Розпорядження за № 480 "Про переведення земель колективних сільськогосподарських підприємств та не витребуваних земельних часток (паїв) до земель запасу".
Даним розпорядженням землі, які перебували у власності та користуванні Селянської спілки "Промінь", переведено до земель запасу Бариської сільської ради, на території якої вони розташовані.
Протягом 2018-2020 років на земельні ділянки, які знаходять на території Бариської сільської ради з кадастровими номерами:
- 6121280400:01:001:1246 площею 9,1143 га, номер запису про право в ДРП 30122515;
- 6121280400:01:001:1248 площею 13,9027 га, номер запису про право в ДРП 30123078;
- 6121280400:01:001:0605 площею 5,1872 га, номер запису про право в ДРП 30123709;
- 6121280400:01:001:1274 площею 3,27 га, номер запису про право в ДРП 37058753;
- 6121280400:01:001:0850 площею 12,0 га, номер запису про право в ДРП 27239566;
- 6121280400:01:002:1254 площею 14,0 га, номер запису про право в ДРП 34275339;
- 6121280400:01:002:0604 площею 13,36 га, номер запису про право в ДРП 37058623;
- 6121280400:01:002:1261 площею 8,98 га, номер запису про право в ДРП 34274200;
- 6121280400:01:002:1262 площею 8,5 га, номер запису про право в ДРП 370674459, було зареєстровано право власності за Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області.
Земельні ділянки, які знаходяться на території Бариської сільської ради з кадастровими номерами: 6121280400:01:001:1280 площею 2,0 га; 6121280400:01:001:1281 площею 2,0 га; 6121280400:01:001:1271 площею 2,0 га; 6121280400:01:001:1278 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0642 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0630 площею 2,0 га; 6121280400:01:001:1288 площею 2,0 га на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області за №19-2886/14-20-СГ від 10.04.2020; №19-3895/14-20-СГ від 03.06.2020; №19-2800/14-20-СГ від 08.04.2020; №19-3032/14-20-СГ від 17.04.2020; №19-3033/14-20-СГ від 17.04.2020; №19-761/14-20-СГ від 31.01.2020 та №371-УБД від 07.10.2020 передано у приватну власність фізичним особам.
Крім того, проведено державну реєстрацію земельних ділянок, які знаходять на території Бариської сільської ради з кадастровими номерами: 6121280400:01:002:0659 площею 11,8964 га; 6121280400:01:001:1265 площею 10,0 га; 6121280400:01:001:1292 площею 1,9934 га; 6121280400:01:001:1294 площею 1,9934 га; 6121280400:01:001:1289 площею 1,209 га; 6121280400:01:001:1283 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0658 площею 3,81 га; 6121280400:01:002:1256 площею 16,26 га; 6121280400:01:002:0617 площею 1,1055 га; 6121280400:01:002:1253 площею 9,24 га; 6121280400:01:002:0618 площею 2,1824 га; 6121280400:01:002:1252 площею 3,98 га; 6121280400:01:002:0654 площею 8,809 га; 6121280400:01:002:0655 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0649 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0652 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0650 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0651 площею 2,0 га; 6121280400:01:002:0603 площею 9,18 га; 6121280400:01:002:1282 площею 1,23 га; 6121280400:01:002:0606 площею 10,4 га; 6121280400:01:002:1281 площею 5,54 га; 6121280400:01:002:0597 площею 1,88 га; 6121280400:01:002:0657 площею 2,2029 га; 6121280400:01:002:0620 площею 14,929 га; 6121280400:01:001:1309 площею 10,038 га; 6121280400:01:001:1303 площею 12,3318 га; 6121280400:01:001:1288 площею 2,0 га; 6121280400:01:001:1285 площею 2,0 га; 6121280400:01:001:1297 площею 2,0 га; 6121280400:01:001:1296 площею 1,3211 га; 6121280400:01:002:0647 площею 7,6 га; 6121280400:01:002:1272 площею 25,14 га; 6121280400:01:001:1266 площею 6,855 га.
Поряд із цим вказує, що рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 16.10.2020 визнано протиправним та скасовано вказане вище Розпорядження голови Бучацької районної державної адміністрації за № 480 від 19.11.2004, в частині переведення земель загальною площею 458,0 га, які перебували у власності та користуванні Селянської спілки "Промінь", до земель запасу Бариської сільської ради.
Заявник стверджує, що листом за №02/12/6 від 01.12.2020 він повідомляв Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області про вказані обставини. Однак, не зважаючи на це, всупереч чинного законодавства, посадовими особами ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області приймалися накази про розпорядження земельними ділянками, права на розпорядження якими у них не було.
В підтвердження наведеного до заяви долучено належним чином засвідчені копії: Державного акту на право колективної власності на землю серія ТР №28, виданого Бариською сільською радою народних депутатів 17.02.1997 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №1; Статуту ПАП "Промінь", зареєстрованого управлінням економіки Бучацької РДА 21.03.2000 за №1-0067/250; доповнення до Статуту ПАП "Промінь" зареєстрованого управлінням економіки Бучацької РДА 19.03.2001 за №1-0049; Статуту ПАП "Промінь" від 10.03.2020; виписки з ЄДР; витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.03.2020 за № 1006468073; розпорядження голови Бучацької РДА № 480 від 1911.2004 з додатком №1; рішення Бучацького районного суду від 16.10.2020 у справі № 595/646/20; адвокатського запиту № 20/11/20 від 20.11.2020; відповіді Відділу у Бучацькому районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 04.12.2020 за № 29-19-0 23-128/103-20; листа ПАП "Промінь" №02/12/6 від 01.12.2020 з доказами його надіслання; Наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області за №47-ОТГ від 10.12.2020; інформаційних довідок за № №№ 235636341, 235636248, 235636280, 235636401, 235636366, № 235636306, № 235636432 від 06.12.2020; інформацій ДЗК про право власності та речові права на земельну ділянку кадастровий номер 6121280400:01:001:0605, кадастровий номер 6121280400:01:001:1246, кадастровий номер 6121280400:01:001:1248, кадастровий номер 6121280400:01:001:1274, кадастровий номер 6121280400:01:001:0850, кадастровий номер 6121280400:01:002:1254, кадастровий номер 6121280400:01:002:0604, кадастровий номер 6121280400:01:002:1261, кадастровий номер 6121280400:01:002:1262 тощо.
Наведені вище обставини, за переконанням заявника, зважаючи на те, що між сторонами існує спір щодо правомірності вибуття з власності ПАП "Промінь" (правонаступника Селянської спілки "Промінь") об`єктів нерухомого майна - земельних ділянок, а також те, що ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області неодноразово здійснювало реєстрацію права власності на земельні ділянки за собою та проводило передачу земельних ділянок у власність із земель переданих у колективну власність та постійне користування на території Бариської сільської ради, свідчать про необхідність подання заяви про забезпечення позову шляхом встановлення заборони вчиняти будь-які дії стосовно земельних ділянок на території Бариської сільської ради до набрання у спорі про скасування права власності та визнання права власності на ці земельні ділянки рішенням суду законної сили.
Стверджує, що існує реальна загроза відчуження земельних ділянок під час розгляду даного спору, а невжиття заходів забезпечення позову до його подання може утруднити поновлення порушених прав або інтересів ПАП "Промінь" при можливому позитивному вирішенні спору, з причини необхідності звернення з позовом про скасування реєстрації права власності на спірні земельні ділянки чи оскарження інших дій з відчуження земельних ділянок, вчинених під час розгляду даної справи у суді першої інстанції.
Вважає, що оскільки позов забезпечується, зокрема, забороною вчинення дій, ймовірність можливих збитків, які можуть бути спричинені забезпеченням позову, якщо судом буде відмовлено у задоволенні позову, відсутня.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.12.2020, головуючим суддею для розгляду справи №921/782/20 (заяви про забезпечення позову до подачі позову) визначено суддю Гирилу І.М.
Розглянувши заяву Приватного агропромислового підприємства "Промінь" за вих. №16/12/4 від 16.12.2020 (вх. №912 від 16.12.2020) про забезпечення позову, оцінюючи обґрунтованість доводів заявника щодо необхідності вжиття визначених ним заходів забезпечення позову до подання позовної заяви про скасування права власності та визнання права власності та права постійного користування на земельні ділянки, господарський суд відзначає наступне:
Відповідно до ст. 136 ГПК України господарський суд за заявою учасника справи має право вжити передбачених статтею 137 цього Кодексу заходів забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову , так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Ст. 137 ГПК України визначено, що позов забезпечується: накладенням арешту на майно та (або) грошові кошти, що належать або підлягають передачі або сплаті відповідачу і знаходяться у нього чи в інших осіб; забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії щодо предмета спору або здійснювати платежі, або передавати майно відповідачеві, або виконувати щодо нього інші зобов`язання; зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку; зупиненням продажу майна, якщо подано позов про визнання права власності на це майно, або про виключення його з опису і про зняття з нього арешту; зупиненням митного оформлення товарів чи предметів, що містять об`єкти інтелектуальної власності; арештом морського судна, що здійснюється для забезпечення морської вимоги; іншими заходами у випадках, передбачених законами, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами (ч. 4 ст. 137 ГПК України).
Розглядаючи заяву про забезпечення позову, суд має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитися, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулася з такою заявою, позовним вимогам.
З цією метою обов`язковим є подання доказів наявності фактичних обставин, з якими пов`язується застосування певного заходу до забезпечення позову. У вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів із врахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної заяви, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірність утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Особа, яка подала заяву про забезпечення позову, повинна обґрунтувати причини звернення із заявою про забезпечення позову.
Достатньо обґрунтованим для забезпечення позову є підтверджена доказами наявність фактичних обставин, з якими пов`язується застосування певного виду забезпечення позову. Про такі обставини може свідчити вчинення відповідачем дій, спрямованих на ухилення від виконання зобов`язання після пред`явлення вимоги чи подання позову до суду. Саме лише посилання в заяві на потенційну можливість ухилення відповідача від виконання судового рішення без наведення відповідного обґрунтування не є достатньою підставою для задоволення відповідної заяви.
Аналіз приписів чинного процесуального законодавства, які регулюють порядок та підстави вжиття заходів забезпечення позову, свідчить, що забезпечення позову є правом суду, що розглядає спір. Заходи по забезпеченню позову застосовується судом, виходячи з обставин справи та змісту заявлених позовних вимог. Вибір способу захисту забезпечення залежить від суті позовних вимог. При цьому сторона, яка звертається із заявою про забезпечення позову, повинна обґрунтувати причини звернення з такою заявою. З цією метою та з урахуванням загальних вимог, передбачених ст. 74 ГПК України, обов`язковим є подання доказів наявності фактичних обставин, з якими пов`язується застосування певного заходу до забезпечення позову.
Законом не визначено переліку доказів, які повинна надати особа до суду під час звернення із заявою про забезпечення позову, а тому суд у кожному конкретному випадку оцінює їх на предмет достатності, належності, допустимості та достовірності.
Ст. 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Положеннями ч. 2 ст. 76 ГПК України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Отже, у розумінні зазначених положень обґрунтування необхідності забезпечення позову полягає у доказуванні обставин , з якими пов`язано вирішення питання про забезпечення позову.
Підставою для застосування заходів забезпечення позову шляхом заборони Головному управлінню Держгеокадастру у Тернопільській області вчиняти будь-які дії, спрямовані на розпорядження, зміну цільового призначення, поділ чи об`єднання, передачу у приватну чи комунальну власність, реєстрацію права власності, надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населеного пункту на території Бариської сільської ради та заборони будь-яким суб`єктам державної реєстрації прав та державним реєстраторам прав на нерухоме майно вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо визначених заявником земельних ділянок, на думку суду, може бути лише доведеність належними та допустимими доказами обставин , які свідчать про вчинення вказаними особами дій, спрямованих, зокрема, на зміну цільового призначення, поділ чи об`єднання, передачу у приватну чи комунальну власність, реєстрацію права власності, надання в оренду тощо щодо спірних земельних ділянок після набрання судовим рішенням у справі №595/646/20 законної сили та доведення заявником до відома Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області даної інформації згідно листа за №02/12/6 від 01.12.2020.
Як вже зазначалось вище, підставою для звернення до суду із даною заявою ПАП "Промінь" вказує, зокрема, рішення Бучацького районного суду Тернопільської області від 16.10.2020 у справі №595/646/20, яким визнано протиправним та скасовано Розпорядження голови Бучацької районної державної адміністрації № 480 від 19.11.2004 "Про переведення земель колективних сільськогосподарських підприємств та не витребуваних земельних часток (паїв) до земель запасу", в частині переведення земель загальною площею 458,0 га, які перебували у власності та користуванні Селянської спілки "Промінь", до земель запасу Бариської сільської ради.
Дане рішення, згідно наявної на ньому відмітки суду, набрало законної сили 17.11.2020.
Обґрунтовуючи необхідність вжиття заходів забезпечення майбутнього позову про скасування права власності та визнання права власності та права постійного користування на земельні ділянки, заявник, зокрема, покликається на те, що всупереч чинному законодавству, незважаючи на наведені вище обставини та лист ПАП "Промінь" №02/12/6 від 01.12.2020, посадовими особами ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області приймалися накази про розпорядження земельними ділянками, права на розпорядження якими у них не було.
Слід зазначити, що твердженням заявника про необхідність вжиття заходів забезпечення майбутнього позову про скасування права власності, визнання права власності та права постійного користування на земельні ділянки у зв`язку із здійсненням Головним Управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області реєстрації права власності на земельні ділянки за собою, а також у зв`язку із наданням земельних ділянок у власність із земель переданих у колективну власність та постійне користування, не зважаючи на наявність між сторонами спору щодо правомірності вибуття з власності ПАП "Промінь" земельних ділянок, з посиланням, зокрема, на накази ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області за №19-2886/14-20-СГ від 10.04.2020, №19-3895/14-20-СГ від 03.06.2020, №19-2800/14-20-СГ від 08.04.2020, №19-3032/14-20-СГ від 17.04.2020, № 19-303/14-20-СГ від 17.04.2020, №19-761/14-20-СГ від 31.01.2020, та №371-УБД від 07.10.2020, відомості про які містяться у долучених до заяви про забезпечення позову інформаційних довідках за № № 235636248, 235636280, 235636306, 235636341, 235636366, 235636401 та 235636432 від 06.12.2020, як і долученим заявником до заяви про забезпечення позову Інформаціям ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки з кадастровими номерами: 6121280400:01:001:1246 площею 9,1143 га, 6121280400:01:001:1248 площею 13,9027 га, 6121280400:01:001:0605 площею 5,1872 га, 6121280400:01:001:1274 площею 3,27 га, 6121280400:01:001:0850 площею 12,0 га, 6121280400:01:002:1254 площею 14,0 га, 6121280400:01:002:0604 площею 13,36 га, 6121280400:01:002:1261 площею 8,98 га, та 6121280400:01:002:1262 площею 8,5 га та обставинам щодо звернення ПАП "Промінь" до Головного Управління Держгеокадастру у Тернопільській області з листом за №02/12/16 від 01.12.2020, суд вже надавав оцінку.
Так, 09.12.2020 Господарським судом Тернопільської області, за наслідками розгляду заяви ПАП "Промінь" за вих. №07/12/4 від 07.12.2020 (вх. №4339 від 07.12.2020) у справі №921/757/20 про забезпечення позову, яка була подана до подання позовної заяви про скасування права власності та визнання права власності та права постійного користування на земельні ділянки , до особи, яка може отримати процесуальний статус відповідача; особи, щодо якої заявник просить вжити заходи до забезпечення позову : Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, було постановлено ухвалу, якою в задоволенні вказаної вище заяви відмовлено.
Зі змісту вказаного вище судового рішення вбачається, що за наслідками вивчення зазначених вище доказів, суд вказав на безпідставність тверджень заявника про вчинення посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області неправомірних дій щодо розпорядження земельними ділянками всупереч вимог чинного законодавства та наявної інформації про скасування розпорядження голови Бучацької районної державної адміністрації № 480 від 19.11.2004 на підставі рішення Бучацького районного суду Тернопільської області від 16.10.2020 у справі №595/646/20.
Ухвала Господарського суду Тернопільської області від 09.12.2020 у справі №921/757/20 набрала законної сили та є чинною.
Однак, при повторному зверненні до суду 16.12.2020 із заявою про забезпечення позову до подання позовної заяви про скасування права власності та визнання права власності та права постійного користування на земельні ділянки заявником вказані обставини не враховано.
Щодо посилань ПАП "Промінь" на видачу Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області наказу №47-ОТГ від 10.12.2020 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", суд відзначає наступне:
Указом Президента України за №449/2020 від 15.10.2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", з метою забезпечення подальшого здійснення реформ у сфері земельних відносин та створення умов для реалізації прав громадян України і територіальних громад у цій сфері, постановлено: Кабінету Міністрів України: 1) активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність ; 2) опрацювати питання щодо стимулювання оформлення територіальними громадами права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані з державної власності; 3) вжити в установленому порядку заходів щодо врегулювання питання забезпечення набуття гарантованого права громадян на землю під час передачі у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких громадянам надано дозволи на розроблення документації із землеустрою; 4) забезпечити супроводження законопроектів щодо фінансової підтримки фермерських господарств, удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, встановлення прозорого процесу проведення електронних земельних аукціонів; 5) вжити в установленому порядку заходів щодо прискорення створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних України.
16.11.2020, з метою забезпечення виконання Указу Президента України від 15.10.2020 №449, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", згідно з якою Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру доручено, зокрема, забезпечити передачу з 17 листопада 2020 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України; Міністерству розвитку громад та територій, Міністерству юстиції, Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру опрацювати питання щодо активізації оформлення територіальними громадами права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані з державної власності; органам місцевого самоврядування рекомендовано зареєструвати право комунальної власності на отримані земельні ділянки сільськогосподарського призначення у порядку, встановленому законом.
Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, передбачено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
П. 9 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру визначено, що Держгеокадастр в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів Мінекономіки видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Так, 17.11.2020 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, відповідно до ч. 4 ст. 122 та ст. 117 Земельного кодексу України, Указу Президента України №449/2020 від 15.10.2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", постанови Кабінету Міністрів України №1113 від 16.11.2020 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", та пп. 31 п. 4, п. 9 Положення про Держану службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, з метою прискорення децентралізації у сфері земельних відносин та забезпечення територіальних громад земельними ресурсами, видано наказ за №485 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності", відповідно до якого керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях наказано, зокрема, передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України з 17.11.2020.
Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області є територіальним управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Як вбачається з долученого заявником до заяви про забезпечення позову Наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області за №47-ОТГ від 10.12.2020 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", згідно з яким передано Бучацькій міській раді (Бучацькій територіальній громаді) Чортківського (колишнього Бучацького) району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4060,8226 га, які розташовані на території Бучацької міської ради, колишніх Бариської, Берем`янської, Бобулинської, Добропільської, Дулібівської, Жизномирської, Жноборідської, Заривинецької, Зеленської, Зубрецької, Киданівської, Ліщанецької, Новопетликівської, Озерянської, Осівецької, Переволоцької, Передмістянської, Порохівської, Ріпинецької, Сороківської, Старопетликівської, Язловецької сільських рад, згідно додатку, його видано відповідно до ст. ст. 15 1 , 117, 122, 148 1 Земельного кодексу України, Указу Президента України №449/2020 від 15.10.2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", постанови Кабінету Міністрів України №1113 від 16.11.2020 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (зі змінами), наказу Держгеокадастру №485 від 17.11.2016 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності", листа Бучацької міської ради №536 від 08.12.2020.
Наведені вище обставини, на думку суду, свідчать про те, що визначений заявником Наказ за №47-ОТГ від 10.12.2020 був виданий саме на підставі та на виконання вказаних вище нормативно правових актів, а, відповідно, не може бути розцінений судом як доказ вчинення Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області неправомірних, всупереч вимог чинного законодавства та наявної інформації про скасування розпорядження голови Бучацької районної державної адміністрації № 480 від 19.11.2004 на підставі рішення Бучацького районного суду Тернопільської області від 16.10.2020 у справі №595/646/20, дій щодо розпорядження спірними земельними ділянками.
Окрім того, суд вважає за доцільне зазначити, що визначені заявником земельні ділянки за кадастровими номерами: 6121280400:01:002:0659 площею 11,8964 га, 6121280400:01:001:1292 площею 1,9934 га, 6121280400:01:001:1289 площею 1,209 га, 6121280400:01:002:0658 площею 3,81 га, 6121280400:01:002:1256 площею 16,26 га, 6121280400:01:002:0654 площею 8,809 га, 6121280400:01:002:0655 площею 2,0 га, 6121280400:01:002:0606 площею 10,4 га, 6121280400:01:002:0657 площею 2,2029 га, 6121280400:01:001:1309 площею 10,038 га, 6121280400:01:001:1288 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1285 площею 2,0 га, 6121280400:01:001:1296 площею 1,3211 га, 6121280400:01:002:0647 площею 7,6 га, щодо яких останній просить вжити заходи забезпечення позову, відсутні у переліку земельних ділянок, які передаються Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області Бучацькій міській раді, що є додатком до Наказу №47-ОТГ від 10.12.2020. Державну реєстрацію зазначених вище земельних ділянок не підтверджено.
За даних обставин, враховуючи приписи ст. 14 ГПК України, з огляду на доказову необґрунтованість заяви позивача, суд дійшов висновку щодо відсутності підстав для її задоволення на даній стадії.
Відповідно до ч. 6 ст. 140 ГПК України про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу.
Відхиляючи заяву позивача про вжиття заходів до забезпечення позову суд також зауважує, що на заяви про забезпечення позову, в задоволенні яких було відмовлено, не поширюється заборона повторно звертатись до господарського суду.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 2, 4, 14, 73-79, 86, 136-140, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. У задоволенні заяви Приватного агропромислового підприємства "Промінь", вул. Зелена, 70, с. Бариш, Бучацький район, Тернопільська область за вих. №16/12/4 від 16.12.2020 (вх. №912 від 16.12.2020) про забезпечення позову відмовити.
2. Ухвала набирає законної сили з моменту її складення та підписання 18.12.2020 та, відповідно до приписів ст.235 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржена до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені ст.ст. 255-257 ГПК України, з урахуванням гарантій, установлених п. 4 Розділу Х ГПК України.
3. Ухвалу надіслати рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на веб-сторінці офіційного веб-порталу судової влади у мережі Інтернет за адресою: https://court.gov.ua/fair/sud5022/.
Ухвала суду розміщена у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою - http://reyestr.court.gov.ua/
Суддя І.М. Гирила
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2020 |
Оприлюднено | 21.12.2020 |
Номер документу | 93623864 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Гирила І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні