Рішення
від 16.12.2020 по справі 380/5991/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/5991/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 грудня 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого - судді Хоми О.П.,

з участю секретаря судового засідання Павлішевського М.В.,

з участю представника відповідача Болотіна М.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом за позовом Благодійної організації Фонд братів Дубневичів до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

в с т а н о в и в :

Благодійна організація Фонд братів Дубневичів (далі - позивач, БО Фонд братів Дубневичів ) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Львівській області), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Львівській області від 08.05.2020 №0018665104 .

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до акту про результати камеральної перевірки БО Фонд братів Дубневичів з питання своєчасності подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2018, 2019 роки (звітні періоди) від 24.04.2020 №1008/51.04/37527935 Головним управління ДПС у Львівській області встановлено неподання позивачем податкової звітності з податку на прибуток підприємства. За результатами акту перевірки керівником Галицького управління ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 08.05.2020 №0018665104, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 340 грн за платежем податок на прибуток. Проте БО Фонд братів Дубневичів з моменту державної реєстрації перебувала в статусі та звітувало як неприбуткова організація. Станом на 01.04.2017 статут організації повністю відповідав вимогам підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України. За 2018 та 2019 роки БО Фонд братів Дубневичів подавала в податкові органи звітність неприбуткової організації. Будь-яких рішень податкового органу щодо виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій та позбавлення статусу неприбуткової організації позивачем не отримувалось. Просить задовольнити позов та визнати протиправним та скасувати оскаржуване податкове повідомлення-рішення.

Відповідачем позову не визнано з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, суть яких полягає у такому. Рішенням ГУ ДПС у Львівській області від 01.08.2017 №1713044600224 БО Фонд братів Дубневичів виключено з реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 неприбуткові організації, які у строк, установлений пунктом 35 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, не привели свої установчі документи у відповідність із вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та не надали копії таких документів контролюючому органу, виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій з урахуванням положень пунктів 16 і 17 Порядку, затвердженого цією постановою. Згідно даних звіту суб`єкта малого підприємництва за 2018 рік доходи склали 9 223 грн 90 к., фінансовий результат до оподаткування становить 3 500 грн, за 2019 рік доходи склали 5 576 грн 60 к., а фінансовий результат до оподаткування становить 6 000 грн. БО Фонд братів Дубневичів за вказані періоди подано звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткових організацій. Таким чином податкове повідомлення-рішення від 08.05.2020 №0018665104, складене за результатами камеральної перевірки з питання своєчасності подання податкової декларації з податку на прибуток за 2018, 2019 роки, відповідає вимогам закону. Просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою від 31.07.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.

Відповідачем 25.08.2020 (вх.№41990) подано відзив на позовну заяву.

Ухвалою суду від 28.08.2020 справу №380/5991/20 вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Судове засідання призначено на 22.09.2020.

Позивачем 31.08.2020 (вх.№42973) подано клопотання про зупинення провадження у справі.

Представником відповідача 02.09.2020 (вх.№43399) подано клопотання про об`єднання справи в одне провадження.

Ухвалою суду від 22.09.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про об`єднання справи в одне провадження.

Ухвалою суду від 22.09.2020 зупинено провадження у справі №380/5991/20 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №380/5866/20 за позовом БО Фонд братів Дубневичів до ГУ ДПС у Львівській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії.

Ухвалою суду від 09.12.2020 провадження у справі поновлено та призначено до розгляду на 16.12.2020.

Позивачем 15.12.2020 (вх.№11432ел) подано клопотання про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника.

Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Позивач - Благодійна організація Фонд братів Дубневичів , зареєстрована як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.02.2011 за номером 14151020000025017.

Рішенням ГУ ДПС у Львівській області від 01.08.2017 №1713044600224 БО Фонд братів Дубневичів виключено з реєстру неприбуткових установ та організацій.

ГУ ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку БО Фонд братів Дубневичів з питання своєчасності подання Податкової декларації з податку на прибуток за 2018, 2019 роки.

Результати перевірки оформлені актом перевірки від 24.04.2020 №1008/51.04/37527935.

Перевіркою встановлено порушення термінів подання звітності податкової декларації з податку на прибуток підприємства, що є порушенням вимог пункту 49.2, підпункту 49.18.1, 49.18.2, 49.18.3 пункту 49.18 статті 49 Глави 2 Розділу II Податкового кодексу України, в частині несвоєчасного подання (неподання) звітності з податку на прибуток за 2018, 2019.

На підставі акту від 24.04.2020 №1008/51.04/37527935 ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 08.05.2020 №0018665104, яким до БО Фонд братів Дубневичів застосовано штраф в розмірі 340 грн.

Податкове повідомлення-рішення від 08.05.2020 №0018665104 є предметом оскарження з підстав відсутності факту порушення.

При вирішенні спору суд виходив з такого.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс, в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин ).

Відповідно до підпункту 14.1.265 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Порядок подання податкової декларації до контролюючих органів визначається статтею 49 Податкового кодексу, відповідно до підпункту 49.1. пункту 49.1 податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

Підпунктом 49.2. пункту 49.2 цієї статті визначено, що платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Пунктом 49.18. статті 49 Податкового кодексу встановлено, що податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період.

Згідно з пунктом 120.1 статті 120 Податкового кодексу неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до пункту 49.2 статті 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов`язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов`язок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Судом встановлено, що за результатами камеральної перевірки контролюючий орган дійшов висновку про порушення позивачем вимог пункту 49.2, підпункту 49.18.1, 49.18.2, 49.18.3 пункту 49.18 статті 49 Глави 2 Розділу II Податкового кодексу, в частині несвоєчасного подання (неподання) звітності з податку на прибуток за 2018, 2019 роки, що у подальшому стало підставою для винесення оскаржуваного рішення.

З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити таке.

Загальні засади благодійної діяльності в Україні, забезпечення її правового регулювання щодо відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечення сприятливих умови для утворення і діяльності благодійних організацій визначає Закон України Про благодійну діяльність та благодійні організації від 05.07.2012 №5073-VI (далі - Закон №5073-VI).

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 1 Закону №5073-VI благодійна діяльність - добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону №5073-VI благодійна організація - юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених цим Законом, як основну мету її діяльності.

Особливості оподаткування неприбуткових установ та організацій, внесення їх до Реєстру неприбуткових установ та організацій регулюються Податковим кодексом.

Відповідно до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, підпунктом 133.4.1 цього пункту Кодексу визначено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, та житлово-будівельні кооперативи;

- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (підпункт 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу.

Згідно з підпунктом 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України.

За змістом підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема можуть бути віднесені благодійні організації.

Так, рішенням ГУ ДФС у Львівській області від 01.08.2017 №1713044600224 БО Фонд братів Дубневичів виключено з реєстру неприбуткових установ та організацій.

Вказане рішення оскаржено БО Фонд братів Дубневичів в судовому порядку.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24.09.2020 у справі №380/5866/20 задоволено позов БО Фонд братів Дубневичів , а саме

- визнано протиправними дії ГУ ДФС у Львівській області щодо виключення БО Фонд братів Дубневичів з Реєстру неприбуткових установ та організацій після 1 липня 2017 року;

- визнати протиправним та скасовано рішення №1713044600224 від 01.08.2017, прийнятого ГУ ДФС у Львівській області;

- зобов`язано ГУ ДПС у Львівській області поновити БО Фонд братів Дубневичів в Реєстрі неприбуткових установ та організацій.

Рішення суду від 24.09.2020 у справі №380/5866/20 сторонами в апеляційному порядку не оскаржувалось та набрало законної сили 30.10.2020.

Задовольняючи позовні вимоги БО Фонд братів Дубневичів суд у рішенні 24.09.2020 у справі №380/5866/20 зазначив, що аналізуючи статут БО Фонд братів Дубневичів , затверджений установчими зборами, протокол №1 від 29.11.2010, зареєстрований ГУ юстиції у Львівській області 08.02.2011, видно, що засновники та члени організацій не мають права отримувати матеріальних переваг та додаткових коштів, крім тих, що передбачені чинним законодавством.

Отже, судом встановлено, що БО Фонд братів Дубневичів відповідає вимогам неприбуткової організації, а тому дії ГУ ДПС у Львівській області щодо виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій є протиправними.

У відповідності до положень частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Вказаним судовим рішенням встановлено невідповідність рішення ГУ ДФС у Львівській області від 01.08.2017 №1713044600224 щодо виключення БО Фонд братів Дубневичів з Реєстру неприбуткових установ та організацій положенням Податкового кодексу та пункту першому частини другої статті 2 КАС України.

Варто зауважити, що рішення ГУ ДФС у Львівській області від 01.08.2017 №1713044600224 щодо виключення БО Фонд братів Дубневичів з Реєстру неприбуткових установ та організацій фактично стало підставою для проведення камеральної перевірки та винесення за її результатами оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Отже, наявність судового рішення про скасування рішення ГУ ДФС у Львівській області від 01.08.2017 №1713044600224 щодо виключення БО Фонд братів Дубневичів з Реєстру неприбуткових установ та організацій, що набрало законної сили, є безумовною підставою визнання незаконним та скасування спірного податкового повідомлення-рішення, а тому судом не надається оцінка порушень, визначених у акті перевірки.

Під час ухвалення рішення судом враховане також, що БО Фонд братів Дубневичів як неприбуткова організація подала звіти про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за звітні періоди 2018, 2019 років.

Вказані звіти контролюючим органом були прийняті, зауважень щодо них не було, що фактично визнано відповідачем у поданому відзиві.

Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем не подано належних доказів правомірності прийняття податкового повідомлення-рішення від 08.05.2020 №0018665104 .

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіривши оскаржуване податкове повідомлення-рішення, суд дійшов переконання, що таке прийнято відповідачем без урахування вимог Податкового кодексу та з порушенням передбачених статтею 2 КАС України принципів, тому його слід визнати протиправним та скасувати.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській області понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору .

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов Благодійної організації Фонд братів Дубневичів (вул. Братів Рогатинців, бул. 18, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 37527933) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43143039) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43143039) від 08.05.2020 №0018665104.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43143039) за рахунок бюджетних асигнувань в користь Благодійної організації Фонд братів Дубневичів (вул. Братів Рогатинців, 18, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 37527933) 2 102 (дві тисячі сто дві) грн судових витрат у вигляді судового збору.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення складено 18 грудня 2020 року.

Суддя О.П. Хома

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2020
Оприлюднено21.12.2020
Номер документу93625784
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/5991/20

Рішення від 16.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 28.08.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 31.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні