Рішення
від 09.12.2020 по справі 560/6213/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/6213/20

РІШЕННЯ

іменем України

09 грудня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.

за участю:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. представника позивача: Валігура О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Хмельницькій області, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезепеки в Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №203361 від 03.09.2020 року, яка винесена відносно Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс".

В обґрунтування позовних вимог в позовній заяві та у відповіді на відзив позивач зазначив, що спірною постановою на Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" накладено адміністративно-господарський штраф за порушення вимог ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". Вважає таку постанову протиправною, оскільки транспортний засіб, який проходив габаритно-ваговий контроль, належить позивачу, проте Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" не було автомобільним перевізником в розумінні ст. 1 Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки даний транспортний засіб використовувався іншим перевізником, що підтверджується договором оренди транспортних засобів. Отже, позивач у спірних відносинах не мав статусу автомобільного перевізника, та не може бути суб`єктом відповідальності, передбаченої ст. 60 "Про автомобільний транспорт".

Ухвалою суду від 13.10.2020 у цій справі відкрито провадження, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надіслав до суду клопотання про розгляд справи без його участі та відзив на позов, в якому вказав, що посадові особи Управління Укртрансбезпеки в Рівненській області здійснили перевірку, за результатами якої відповідачем було винесено постанову, визначену законодавством про автомобільний транспорт, тому дії посадових осіб не можуть бути визнані протиправними, а постанова незаконною. Просив в задоволенні позову відмовити.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

Встановлено, що відповідно до Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, детальної інформації про юридичну особу, основними видами діяльності товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" є: надання в оренду інших машин, устаткування та товарів. н. в. і. у. (код КВЕД 77.39); оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код КВЕД 46.71); вантажний автомобільний транспорт (основний) (код КВЕД 49.41); інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (код КВЕД 52.29); надання в оренду вантажних автомобілів (код КВЕД 77.12).

Між Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-транс 1" (орендар) 01.04.2020 було укладено договір оренди транспортних засобів №010420-ХМ, відповідно до умов якого:

- у порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві у платне користування транспортні засоби, що зазначені в п.1.2 договору (пункт 1.1 договору);

- предметом договору є автомобілі, зокрема, вантажний сідловий тягач-Е, DAF, FT CF 85.360, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 , д.р.н. НОМЕР_2 (пункт 1.2);

- цей договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та його скріплення печатками сторін (пункт 8.1 договору);

- строк цього договору починає свій перебіг у момент, визначений у п.8.1 цього договору та закінчується 31.12.2021 (пункт 8.2 договору).

Зазначений транспортний засіб переданий орендарю згідно з складеним 01.04.2020 актом прийому - передачі транспортного засобу до договору оренди №010420-ХМ від 01.04.2020.

Наказом директора товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" №8 затверджено та введено в дію з 01.08.2020 штатний розпис у кількості 1 штатної одиниці, а саме директора.

Згідно з щотижневим графіком проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області на підставі направлення на рейдову перевірку від 24.07.2020 №009094 проведена рейдова перевірка, зокрема, транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , щодо додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Водій - ОСОБА_1 .

За результатами перевірки складено акт №227358 від 27.07.2020, в якому зазначено, що транспортний засіб DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , згідно з свідоцтвом про державну реєстрацію НОМЕР_3 , належить Товариству з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс". В акті перевірки зафіксовано виявлене порушення, а саме: згідно документального вагового контролю, ТТН №0002286 від 27.07.2020 виконувались ТЗ DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 (маса без навантаження 7,019 т), напівпричіп - цистерна MAGYAR н.з. НОМЕР_4 (маса без навантаження 7,00 т), з перевищенням встановлених законодавством вагових норм, а саме загальної маси 43,949 т при допустимих 40,00 т, без відповідного дозволу. Відповідальність за порушення передбачена ч. 1 абз. 14 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. Зазначено, що водій з актом ознайомлений, від підпису та письмових пояснень відмовився.

На підставі висновків акту перевірки, начальником Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт та винесено 03.09.2020 постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №203361, відповідно до якої до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 8500 грн за порушення вимог статі 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена частиною 1 абзацом 14 статті 60 вказаного Закону.

Позивач оскаржив постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №203361 від 03.09.2020 в адміністративному порядку.

Листом від 02.10.2020 №7803/03/15-20 Державна служба України з безпеки на транспорті повідомила Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" про залишення оскарженої постанови без змін, а скарги - без задоволення.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс", вважаючи, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №203361 від 03.09.2020 є протиправною та такою, що порушує його права, звернулось з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт".

Статтею 3 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Пункт 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (далі - Положення №103), визначив, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №592 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті" утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, зокрема, Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області та Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Згідно з пунктом 15 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Відповідно до п. 16 Порядку № 1567, під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.

Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (пункт 20 Порядку №1567).

При цьому, положеннями пункту 25 Порядку №1567 визначено, що справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок № 879).

Ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Відповідно до ч. 3 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила 30), транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Згідно п.4 Правил 30, рух великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Разом з тим, абзацом 14 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тобто, визначальними ознаками такої відповідальності є те, що автомобільним перевізником не дотримано зазначених вище вимог законодавства.

З наведених норм чинного законодавства, на підставі яких позивача притягнуто до відповідальності, слідує, що адміністративно-господарські штрафи застосовуються до автомобільних перевізників.

В ході судового розгляду справи суд встановив, що автомобіль, який перевірявся, перебував у користуванні іншої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-транс 1" на підставі договору оренди транспортних засобів №010420-ХМ від 01.04.2020.

Крім того, відповідно до товарно-транспортної накладної від 27.07.2020 №0002286 автоперевізником є ТОВ "Нафтагруп-транс 1". При цьому, зазначена товарно-транспортна накладна була пред`явлена перевіряючим під час проведення рейдової перевірки, про що свідчить її включення в зміст акту №227358 від 27.07.2020. Як наслідок, безпідставним є твердження відповідача про відсутність в них відомостей щодо автомобільного перевізника.

Вказані обставини підтвердив допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_1 - водій транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 .

Також, суд зважає на те, що відповідно до штатного розпису, затвердженого наказом директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" №8 та введеного в дію з 01.08.2020, в ньому відсутня посада водія.

Таким чином, позивач в спірних правовідносинах не є автомобільним перевізником у розумінні положень Закону України "Про автомобільний транспорт" і не може нести відповідальність, передбачену абзацом 14 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Тобто, позивач довів, що ним не вчинено порушення законодавства про автомобільний транспорт, яке зазначено в акті №227358 від 27.07.2020, тому суд вважає, що його безпідставно притягнуто до відповідальності, відтак постанова Управління Укртрансбезпеки в Хмельницькій області про застосування адміністративно-господарського штрафу № 203361 від 03.09.2020 є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" необхідно задовольнити.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки в Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті від 03.09.2020 року №203361 про застосування адміністративно - господарського штрафу.

Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" судовий збір в сумі 2102,00грн (дві тисячі сто дві грн).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 14 грудня 2020 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтагруп-Транс" (вул. Подільська, 109/1,Хмельницький,Хмельницька область,29001 , код ЄДРПОУ - 40953803) Відповідач:Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Хмельницькій області (просп. Перемоги, 14,Київ 135,01135 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя П.М. Майстер

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2020
Оприлюднено21.12.2020
Номер документу93627072
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/6213/20

Рішення від 09.12.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні