Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 грудня 2020 р. Справа№200/9878/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бабаш Г.П.,
при секретарі - Оголь В.К.
за участю
представника позивача - Разумова М.О. (згідно витягу з ЄРЮОФОП)
представника відповідача - Тернинко С.М. (згідно витягу з ЄРЮОФОП)
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального судового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП (ЄДРПОУ: 40587442, 85300, Донецька область, м. Покровськ, мікрорайон Сонячний, 5/13) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 43142826, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області, в якій просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС України в Донецькій області від 19.08.2020 № 1850098/40587442 та № 1850099/40587442;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 1від 20.07.2020 року та № 3 від 22.07.2020 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він має всі первинні документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції. Натомість податковий орган, відмовляючи в реєстрації податкових накладних, не врахував надані платником податку пояснення та документи, порушивши його права.
Ухвалою суду від 30.10.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального судового провадження та призначено підготовче судове засідання у справі на 18.11.2020 року.
18.11.2020 року судове засідання відкладено у зв`язку з неявкою сторін та клопотанням позивача.
Ухвалою суду від 01.12.2020 року закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду на 21.12.2020 року.
ГУ ДПС у Донецькій області подало відзив на позовну заяву, в якому зазначило, що операції, за якими позивачем виписані податкові накладні, відповідають критеріям ризиковості операцій. За наслідками розгляду поданих позивачем документів було з`ясовано, що ним не надані довіреності на отримання товарно-матеріальних цінностей, первинних документів щодо придбання та постачання товару, первинних документів щодо підтвердження понесення витрат на розвантаження/ навантаження товарів, жодних первинних документів щодо зберігання придбаного товару та інших документів. Оскільки законодавством не передбачено запитувати додаткові документи у платника податку, у випадку визначення наданого неповного комплекту документів або встановлення дефектів їх складання, виявлення вищевказаних розбіжностей є достатньою підставою для прийняття комісією ГУ ДПС рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
ДПС України подала відзив на позовну заяву, в якому просила в позові відмовити. Відповідач зазначив, що реєстрація ПН була зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг відсутні в таблиці даних платника податку, як товари/ послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищую величину залишку обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідач наголошує, що абзацом 4 пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 520 від 12.12.2019 року визначені вимоги до обсягу надання первинних документів, які полягають у тому числі у необхідності їх подання не тільки щодо постачання, але й щодо придбання товарів/послуг, при цьому обов`язково з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки. Отже, у зв`язку з ненаданням підприємством необхідних документів, відповідач вважає рішення, прийняті комісією ГУ ДПС правомірними
У відповіді на відзив позивач наголосив, що в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної, як на підставу його прийняття, зазначено про ненадання платником розрахункових документів та/ або банківських виписок з особових рахунків. Позивачем були надані копії платіжних доручень, які є розрахунковими документами, отже це є належним підтвердженням здійснення платежів. Посилання відповідача у відзиві на не надання позивачем інших документів є безпідставним, оскільки це не було підставою прийняття оскаржуваних рішень.
В судовому засіданні представник позивача позовну заяву підтримав та просив задовольнити.
Представник ГУ ДПС у Донецькій області в судовому засіданні підтримала позицію, викладену у відзиві та просила в позові відмовити.
Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.
Приватне підприємство МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП є юридичною особою, дата та номер запису в ЄДРПОУ 22.06.2016, 12711020000001996, зареєстровано як платник податку на додану вартість 01.07.2020 року.
Згідно інформації з ЄДРПОУ до видів діяльності товариства віднесено, зокрема, 46.73 оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.
10.07.2020 року ПП МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП (як покупець) уклало з ТОВ СТАЛЬ-ПРОКАТ ДНІПРО договір поставки № 10/1072020 на покупку товару в асортименті, кількості і за цінами, які вказуються у відповідних рахунках-фактурах та видаткових накладних на окрему партію товару.
Також сторони склали до даного договору:
специфікацію № 1 про поставку товару (залізні вироби) на умовах DDP (Інкотермс 2010) у м. Селідове Донецької області;
специфікацію № 2 про поставку металочерепиці на умовах DDP (Інкотермс 2010) у м. Покровськ Донецької області;
специфікацію № 3 про поставку товару (залізні вироби) на умовах EXW (Інкотермс 2010) у м. Дніпро.
Також 10.07.2020 року ТОВ СТАЛЬ-ПРОКАТ ДНІПРО виписаний рахунок- фактура № СФ-0000519 на вказаний товар на суму 593802,59 грн. та специфікація до даного рахунку-фактури.
Згідно платіжного доручення № 174 від 17.07.2020 року ПП МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП сплатило ТОВ СТАЛЬ-ПРОКАТ ДНІПРО за виписаним рахунком фактурою 162191,08 грн.
Згідно платіжного доручення № 177 від 20.07.2020 року ПП МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП сплатило ТОВ СТАЛЬ-ПРОКАТ ДНІПРО за виписаним рахунком фактурою 421473,30 грн.
Як вбачається з матеріалів справи ТОВ СТАЛЬ-ПРОКАТ ДНІПРО зареєстровані податкові накладні по даним операціям: № 45 від 17.07.2020 року на суму 162191,08 грн. та № 47 від 20.07.2020 року на суму 421473,30 грн.
01.07.2020 року ПП МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП уклало з ТОВ Вуглепромсоюз договір № 1 про матеріалів. Асортимент, номенклатура товару, його кількість, вартість та інші дані, необхідні для організації поставок, визначаються у видаткових накладних, які оформлюються на кожну партію товарів.
20.07.2020 року позивач виставив ТОВ Вуглепромсоюз рахунок № 1 до вказаного договору на оплату металочерепиці у кількості 1470,588 кв. м на суму 600000,00 грн. Згідно платіжного доручення № 454 від 20.07.2020 року ТОВ Вуглепромсоюз сплатив цю суму.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну № 1 за операцією по реалізації ТОВ Вуглепромсоюз металочерепиці у кількості 1470,588 кв. м на суму 600000,00 грн., в т.ч. ПДВ 100000,00 грн.
За результатами обробки ПН № 1, автоматизованою системою Єдине вікно подання електронних документів ДПС України 10.08.2020 року позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг 7216 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішенням від 19.08.2020 року № 1850098/40587442 відмовлено у реєстрації ПН № 1 від 20.07.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
26.08.2020 року позивач подав скаргу до ДПС України щодо рішення № 1850098/40587442 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 02.09.2020 року № 47342/40587442/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін. Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
24.07.2020 року ТОВ ТМ ЗАВОД ЦЕНТР-СІТКА уклав з позивачем договір № 2656 на поставку товару (сітка зварна, сітка арматурна, елементи сучасних систем огорожі). Товар поставляється товарними партіями, точна адреса поставки, асортимент і кількість товару в кожній товарній партії визначається на основі заявки покупця.
24.07.2020 року ТОВ ТМ ЗАВОД ЦЕНТР-СІТКА виписаний рахунок-фактура № СФ-0002656 на товар (секція огорожі стандарт , стовп для кріплення сітки огорожі, комплект кріплення для сітки огорожі, хвіртка, ворота ) на суму 262714,86 грн.
Згідно платіжного доручення № 197 від 24.07.2020 року ПП МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП сплатило ТОВ ТМ ЗАВОД ЦЕНТР-СІТКА за виписаним рахунком фактурою 262714,86 грн.
Цього ж дня ТОВ ТМ ЗАВОД ЦЕНТР-СІТКА зареєстрована податкова накладна по даній операції № 564 на суму 262714,86 грн.
24.07.2020 року ТОВ БРУКЛАНД уклав з позивачем договір № 938 на виготовлення та поставку фігурних елементів мощення (бруківка, тротуарна плитка, дорожні елементи та інше).
24.07.2020 року ТОВ БРУКЛАНД виписаний рахунок № 1047 на товар (Брук Старе місто) на суму 52847,08 грн.
Цього ж дня ТОВ БРУКЛАНД зареєстрована податкова накладна по даній операції № 1167 на суму 52847,08 грн.
22.07.2020 року позивач виставив ТОВ Вуглепромсоюз рахунок № 10 до договору № 1 від 01.07.2020 року на оплату товарів (секція огорожі стандарт , стовп для кріплення сітки огорожі, комплект кріплення для сітки огорожі, хвіртка, ворота, брук Старе місто) на суму 900000,00 грн. Згідно платіжного доручення № 457 від 22.07.2020 року ТОВ Вуглепромсоюз сплатив цю суму.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну № 3 за операцією по реалізації ТОВ Вуглепромсоюз товарів (секція огорожі стандарт , стовп для кріплення сітки огорожі, комплект кріплення для сітки огорожі, хвіртка, ворота, брук Старе місто) на суму 900000,00 грн., в т.ч. ПДВ 150000,00 грн.
За результатами обробки ПН № 3, автоматизованою системою Єдине вікно подання електронних документів ДПС України 13.08.2020 року позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг 7308, 7314, 7326 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішенням від 19.08.2020 року № 1850099/40587442 відмовлено у реєстрації ПН № 3 від 22.07.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
26.08.2020 року позивач подав скаргу до ДПС України щодо рішення № 1850099/40587442 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 02.09.2020 року № 47420/40587442/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін. Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Правовідносини сторін, що виникають у сфері справляння податків і зборів, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податковою контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 N 2755-VI.
Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 ст. 36 вказаного Кодексу).
Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V Податкового кодексу України (надалі ПК України).
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Як вже було зазначено вище, пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України
На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Так, у пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється..
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції визначено: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Отже реєстрація податкових накладних № 1від 20.07.2020 року та № 3 від 22.07.2020 року була зупинена у зв`язку з віднесенням операції позивача до ризикових.
Відповідно до пункту 8 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. У разі коли за результатами моніторингу платник податку відповідає критеріям ризиковості, реєстрація такої податкової накладної зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
При цьому, суд також підкреслює, що на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Приписами вказаного Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
12.08.2020 року позивач подав повідомлення № 1 про надання пояснень та копій документів по ПН № 1 від 20.07.2020 року. Позивач пояснив, що він отримав передплату від ТОВ Вуглепромсоюз в сумі 600000,00 грн. за металочерепицю. Податкова накладна виписана за першою подією. В свою чергу ПП МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП сплатило передплату за металочерепицю ТОВ СТАЛЬ-ПРОКАТ ДНІПРО . Також на підтвердження здійснених операцій надані документи, зокрема: договір поставки № 10, специфікації № 1, 2, рахунок-фактура № СФ-0000519, платіжне доручення № 177, договір поставки № 1, рахунок на оплату, платіжне доручення № 454.
13.08.2020 року позивач подав повідомлення № 2 про надання пояснень та копій документів по ПН № 3 від 22.07.2020 року. Позивач пояснив, що він отримав передплату від ТОВ Вуглепромсоюз в сумі 900000,00 грн. за металочерепицю. Податкова накладна виписана за першою подією. Також на підтвердження здійснених операцій надані документи, зокрема: договір поставки № 2656, рахунок-фактура № СФ-0002656, платіжне доручення № 197, договір поставки № 1, рахунок на оплату № 10, платіжне доручення № 457.
Форма рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Як вже було зазначено рішеннями від 19.08.2020 року № 1850098/40587442 та № 1850099/40587442 відмовлено у реєстрації накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Проте такий висновок відповідача не відповідає фактичним обставинам справи. Підприємство разом з повідомленням про надання пояснень надало копії платіжних доручень на суми, на які подані на реєстрацію податкові накладні. Вказані доручення від 20.07.2020 року та 22.07.2020 року містять відповідні відмітки банку про проведення операцій. Також позивачем надані розрахункові документи щодо оплати ним придбаного товару в його постачальників.
З огляду на наведене посилання відповідача на те, що серед поданих позивачем документів не було розрахункових документів, є неприйнятними.
При цьому суд вважає безпідставними та такими, що не відповідають вищевикладеним нормам підстави відмови в задоволенні скарги комісією ДПС та обґрунтування відзиву обох відповідачів.
Так, вони посилаються на ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Проте, як було зазначено, форма рішення містить конкретний перелік документів, які не надані платником, що призвело до відмови в реєстрації ПН, в тому числі це не надання:
-первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
-розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Оскільки в оскаржуваних рішеннях відповідач послався саме на не надання розрахункових документів, він не має права в подальшому обґрунтовувати правомірність свого рішення підставами, які не були покладені в його основу, та наголошувати на відсутності інших, ніж визначені, документів.
До того ж суд наголошує, що позивач подав податкові накладні по першій з подій - даті зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів. Тобто на момент подання на реєстрацію податкових накладних сам факт поставки ще не відбувся, а отже вимога надати первинні документи, які супроводжують таку поставку не відповідає суті події.
Відтак суд вважає, що позивачем надані відповідні документи, які відповідають укладеним ним з контрагентами договорам та відображають зміст проведених ним господарських операцій.
Отже, в ході розгляду справи судом встановлено протиправність винесення рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з наведеним оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних суд вважає протиправними, у зв`язку з чим вони підлягають скасуванню.
Відповідно до Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тож за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр.
Відповідно до п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, як, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Відповідно до п. 20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тож з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, скасовуючи оскаржувані рішення комісій ГУ ДПС у Донецькій області, суд також покладає на ДПС України обов`язок зареєструвати відповідні податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачений судовий збір у розмірі 4204,00 грн. Отже судовий збір підлягає стягненню солідарно з обох відповідачів.
Керуючись статтями 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Приватного підприємства МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП (ЄДРПОУ: 40587442, 85300, Донецька область, м. Покровськ, мікрорайон Сонячний, 5/13) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 43142826, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС України в Донецькій області від 19.08.2020 № 1850098/40587442 та № 1850099/40587442.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Приватного підприємства МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП № 1 від 20.07.2020 року та № 3 від 22.07.2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 43142826, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) на користь Приватного підприємства МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП (ЄДРПОУ: 40587442, 85300, Донецька область, м. Покровськ, мікрорайон Сонячний, 5/13) судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Державної податкової служби України (ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) на користь Приватного підприємства МОДУЛЬ ІНВЕСТ ГРУП (ЄДРПОУ: 40587442, 85300, Донецька область, м. Покровськ, мікрорайон Сонячний, 5/13) судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Рішення ухвалено у нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 21 грудня 2020 року.
Повний текст рішення складено 21 грудня 2020 року.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.П. Бабаш
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 23.12.2020 |
Номер документу | 93662599 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бабаш Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні