ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/1009/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гіглави О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
22 лютого 2020 року (згідно відбитку поштового штампу на конверті) ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 30.04.2020) до Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області про:
- визнання протиправним та скасування рішення Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області від 19.11.2019 про відмову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради (Бондарівського старостату) Кременчуцького району Полтавської області;
- зобов`язання Новогалещинську селищну раду Козельщинського району Полтавської області надати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради (Бондарівського старостату) Кременчуцького району Полтавської області.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що підстави для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки визначені частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України та є вичерпними. Позивач стверджує, що оскаржуване рішення не містить законодавчих підстав, які б дозволяли відповідачу відмовити ОСОБА_1 у наданні відповідного дозволу.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
19.03.2020 до суду відповідачем надано відзив на позов, в якому зазначено, що запитувана позивачем земельна ділянка знаходиться за межами населених пунктів Новогалещинської об`єднаної територіальної громади та була передана з державної в комунальну власність відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 27.09.2018 №6571-СГ та акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної у комунальну власність від 27.09.2018. Попередньо, відповідно до наказу від 20.11.2015 №2573/0/75-15-сг гр. ОСОБА_2 (учасник бойових дій АТО), Головним управління Держгеокадастру у Полтавській області було надано дозвіл на розробку протягом року проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області. Наказом від 25.12.2015 №3625/0/75-15-ск надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області учаснику АТО ОСОБА_3 протягом року. Надалі, строки виготовлення проекту землеустрою Головним управлінням Держгеокадастру продовжувалися до двох років, а наказом від 12.09.2017 №9304-11 внесені зміни до наказів від 20.11.2015 №2573/0/75-15-сг та від 25.12.2015 №3625/0/75-15-ск про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , з яких виключено застереження щодо строків виготовлення документації. Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 27.09.2018 №6571-СГ у комунальну власність Новогалещинської ОТГ з державної власності були передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 927,3519 га, в тому числі земельна ділянка площею 4,6444 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 (землі запасу), на яку надано дозвіл на розробку проекту землеустрою учасникам АТО Русову Р.В. та ОСОБА_3 . На час розгляду клопотання позивача ОСОБА_1 сесією Новогалещинської селищної ради технічна документація на земельну ділянку кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 вже була виготовлена та проходила землевпорядну експертизу, оскільки частина цієї земельної ділянки відноситься до особливо цінних земель, надання яких у власність, оренду, тощо проводиться лише за наявності висновку землевпорядної експертизи щодо якісної характеристики ґрунтів згідно національної карти НГО. Таким чином, усвідомлюючи, що проекти відведення земельних ділянок орієнтовною площею по 2,0 га кожному для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 та ОСОБА_3 вже виготовлені та знаходяться на експертизі, сесією Новогалещинської селищної ради було відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки площею 2,0 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 для ведення особистого селянського господарства. Отже, Новогалещинська селищна рада діяла в межах повноважень, з врахуванням обставин, які склалися та запобіганням несприятливим наслідкам для прав, свобод та інтересів осіб, що стали учасниками вказаних правовідносин: як для учасників АТО ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , які вже затратили кошти на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки та оплати вартості землевпорядної експертизи, так і громадянки ОСОБА_1 , яка в перспективі понесла б витрати на виготовлення технічної документації на земельну ділянку, яка на той час могла бути вже передана у власність /а.с. 19-23/.
Ухвалою суду від 30.04.2020 провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії зупинено до набрання законної сили судовим рішенням Великої Палати Верховного Суду у справі №688/2908/16-ц (провадження №14-28 цс 20).
08.05.2020 до суду відповідачем надано доповнення до відзиву на позов, в якому зазначено, що наразі рішеннями тридцять третьої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради від 10.04.2020 №30 ОСОБА_2 та №29 ОСОБА_3 затверджені проекти землеустрою та передані у власність земельні ділянки: ОСОБА_2 площею 1,6212 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0493 та ОСОБА_3 площею 1,6212 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0494 шляхом виділення із земельної ділянки кадастровий номер 5322480700:05:000:0460. Інша частина земельної ділянки площею 1,2163 га, виділена із земельної ділянки 5322480700:05:000:0460, знаходиться у власності гр. ОСОБА_4 /а.с. 56/.
Ухвалою суду від 21.12.2020 провадження у справі №440/1009/20 поновлено.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності клопотань сторін про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
13.11.2019 позивач звернулася до сесії Новогалещинської ОТГ з клопотанням від 12.11.2019, в якому просила відповідно до статей 118 та 121 Земельного кодексу України надати їй дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, кадастровий номер 5322480700:05:000:0460, яка розташована на території Бондарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області /а.с. 42/.
Рішенням позачергової двадцять сьомої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області від 19.11.2019 №7 "Про відмову у наданні гр. ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства" відмовлено в наданні гр. ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 в зв`язку з тим, що на земельну ділянку наказом Держгеокадастру надано дозвіл на виготовлення проекту відведення учаснику АТО /а.с. 38/.
Позивач, не погоджуючись з указаним рішенням, звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України /надалі - ЗК України/ визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 ЗК України, відповідно до приписів частини першої якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно з пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до приписів частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Пунктом "б" частини першої статті 121 ЗК України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
За приписами частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Як визначено частиною сьомою статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, ЗК України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, при цьому, зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови. Невідповідність місця розташування земельної ділянки має бути пояснена вказівкою на конкретні невідповідності законам або прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, генеральним планам населених пунктів та іншої містобудівної документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, тощо.
Як встановлено судом, позивач звернулася до сесії Новогалещинської ОТГ з клопотанням від 12.11.2019 (вх.№145 від 13.11.2019) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності (кадастровий номер 5322480700:05:000:0460), яка розташована на території Бондарівської сільської ради (Бондарівського старостату) Кременчуцького району Полтавської області. До вказаного клопотання позивачем було додано копію паспорта та викопіювання із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки /а.с. 42-45/.
Рішення позачергової двадцять сьомої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області від 19.11.2019 №7 "Про відмову у наданні гр. ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства", яким відмовлено у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення кадастровий номер 5322480700:05:000:0460, вмотивоване тим, що на земельну ділянку наказом Держгеокадастру надано дозвіл на виготовлення проекту відведення учаснику АТО /а.с. 38/.
Як слідує з матеріалів справи, відповідно до наказу від 20.11.2015 №2573/0/75-15-сг гр. ОСОБА_2 (учасник бойових дій АТО) Головним управління Держгеокадастру у Полтавській області надано дозвіл на розробку протягом року проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області /а.с. 26/.
Наказом від 25.12.2015 №3625/0/75-15-ск надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області учаснику АТО ОСОБА_3 протягом року /а.с. 27/.
Надалі, строки виготовлення проекту землеустрою Головним управлінням Держгеокадастру продовжувалися до двох років, а наказом від 12.09.2017 №9304-11 внесені зміни до наказів від 20.11.2015 №2573/0/75-15-сг та від 25.12.2015 №3625/0/75-15-ск про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , з яких виключено застереження щодо строків виготовлення документації /а.с. 28/.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 27.09.2018 №6571-СГ у комунальну власність Новогалещинської ОТГ з державної власності були передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 927,3519 га, в тому числі земельна ділянка площею 4,6444 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 (землі запасу), на яку надано дозвіл на розробку проекту землеустрою учасникам АТО Русову Р.В. та ОСОБА_3 /а.с. 33/.
За доводами відповідача на час розгляду клопотання позивача ОСОБА_1 сесією Новогалещинської селищної ради технічна документація на земельну ділянку кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 вже була виготовлена та проходила землевпорядну експертизу, оскільки частина цієї земельної ділянки відноситься до особливо цінних земель, надання яких у власність, оренду, тощо проводиться лише за наявності висновку землевпорядної експертизи щодо якісної характеристики ґрунтів згідно національної карти НГО. Таким чином, усвідомлюючи, що проекти відведення земельних ділянок орієнтовною площею по 2,0 га кожному для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 та ОСОБА_3 вже виготовлені та знаходяться на експертизі, сесією Новогалещинської селищної ради було відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки площею 2,0 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 для ведення особистого селянського господарства.
Разом з тим, суд не погоджується з такими доводами відповідача та вважає за доцільне зазначити, що передача земельних ділянок у власність або користування передбачає проходження певної процедури з виготовлення проекту землеустрою (або технічної документації у разі надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення), його погодження компетентними органами тощо, що в подальшому є підставою для прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування з цього питання (статті 118, 123 Земельного кодексу України).
Водночас згідно з приписами статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
При цьому, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).
Таким чином, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок.
При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування чи у власність.
Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 27.02.2018 у справі №545/808/17, від 27.03.2018 у справі №463/3375/15-а.
Водночас, із вищевказаних норм ЗК України вбачається, що підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Виходячи з аналізу вищевказаних законодавчих положень у системному їх зв`язку, суд дійшов висновку, що перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Статтею 118 ЗК України не передбачено такої підстави для відмови у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою, яка зазначена відповідачем у оскаржуваному рішенні.
За таких обставин, відповідачем не надано обґрунтованої відмови у наданні дозволу на розробку землеустрою із зазначенням підстав для такої відмови, передбачених статтею 118 Земельного кодексу України.
Враховуючи викладене, відмова відповідача, оформлена рішенням позачергової двадцять сьомої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області від 19.11.2019 №7 "Про відмову у наданні гр. ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства", не ґрунтується на вимогах закону.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд вважає, що відповідач у спірних правовідносинах діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, без дотримання вимог частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Поряд із цим, згідно висновків усталеної судової практики, зокрема, Верховного Суду: по-перше, до моменту внесення до державного земельного кадастру запису про реєстрацію речових прав на нерухоме майно за суб`єктом щодо певної земельної ділянки, остання вважається вільною; по-друге, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.
Проаналізувавши вищевикладене, суд вважає достатніми правові підстави для визнання протиправним та скасування рішення позачергової двадцять сьомої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області від 19.11.2019 №7 "Про відмову у наданні гр. ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства".
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Новогалещинську селищну раду Козельщинського району Полтавської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради (Бондарівського старостату) Кременчуцького району Полтавської області, суд зазначає наступне.
Завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Повноваження щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи надання мотивованої відмови у його наданні регламентовано частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України.
При цьому, частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У цій справі оцінка правомірності відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою стосувалася лише тих мотивів, які наведені відповідачем в оскаржуваному рішенні.
Разом з тим, після прийняття оскаржуваного рішення виникли нові обставини, що можуть бути перешкодою в наданні такого дозволу, які не досліджувалися відповідачем при прийнятті спірного рішення, та ці повноваження відносяться до його виключної компетенції.
Так, наразі рішеннями тридцять третьої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради від 10.04.2020 №30 ОСОБА_2 та №29 ОСОБА_3 затверджені проекти землеустрою та передані у власність земельні ділянки: ОСОБА_2 площею 1,6212 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0493 та ОСОБА_3 площею 1,6212 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0494 шляхом виділення із земельної ділянки кадастровий номер 5322480700:05:000:0460. Інша частина земельної ділянки площею 1,2163 га, виділена із земельної ділянки 5322480700:05:000:0460, знаходиться у власності гр. ОСОБА_4 /а.с. 57-59/.
З огляду на викладене, вимога про зобов`язання Новогалещинську селищну раду Козельщинського району Полтавської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га кадастровий номер 5322480700:05:000:0460 для ведення особистого селянського господарства на території Бондарівської сільської ради (Бондарівського старостату) Кременчуцького району Полтавської області задоволенню не підлягає, натомість, належним способом захисту права позивача, з урахуванням частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, є зобов`язання Новогалещинську селищну раду Козельщинського району Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 12.11.2019 /вх.№145 від 13.11.2019/ про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, кадастровий номер 5322480700:05:000:0460, яка розташована на території Бондарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.
Таким чином, позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Беручи до уваги те, що позивачем при поданні позову сплачено судовий збір у розмірі 840,80 грн, і суд дійшов висновку про часткове задоволення її позовних вимог, сума судових витрат, яка підлягає стягненню на користь позивача за рахунок відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог складає 420,40 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області (вул. Центральна, 95, смт. Нова Галещина, Козельщинський район, Полтавська область, 39140, ідентифікаційний код 21053101) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення позачергової двадцять сьомої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області від 19 листопада 2019 року №7 "Про відмову у наданні гр. ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства".
Зобов`язати Новогалещинську селищну раду Козельщинського району Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 12 листопада 2019 року /вх.№145 від 13 листопада 2019 року/ про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, кадастровий номер 5322480700:05:000:0460, яка розташована на території Бондарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути з Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області (вул. Центральна, 95, смт. Нова Галещина, Козельщинський район, Полтавська область, 39140, ідентифікаційний код 21053101) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 420 (чотириста двадцять) гривень 40 (сорок) копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Cуддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 22.12.2020 |
Номер документу | 93663681 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні