Східний апеляційний господарський суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" грудня 2020 р. Справа № 922/2313/20
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Геза Т.Д., суддя Мартюхіна Н.О., суддя Плахов О.В.,
без повідомлення сторін,
розглянувши у приміщенні Східного апеляційного господарського суду
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД", м. Харків (вх.№3169 Х/2)
на рішення господарського суду Харківської області від 20.10.2020 (суддя Сальнікова Г.І., ухвалене у м.Харків 20.10.2020 о 12 год.00 хв., повний текст складено 26.10.2020),
у справі № 922/2313/20
за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області, м. Херсон
до Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД", м. Харків
про стягнення 30 298,96 грн. витрат, пов`язаних з проведенням випробувань зразка продукції ,
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Головне управління Держпродспоживслужби в Херсонській області звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД", в якому просив стягнути 30298,96 грн. витрат, пов`язаних з проведенням випробувань зразка продукції та його придбання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач поніс витрати у вигляді вартості відібраних зразків, пов`язаних з проведенням експертизи, а відповідач добровільно відмовився їх відшкодувати, тому такі витрати повинні бути стягнуті з відповідача в судовому порядку.
Нормативно позовні вимоги обгрунтовані ч. 8 ст. 27 Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції", а також постановою Кабінету Міністрів України № 921 від 31.08.2011.
Рішенням господарського суду Харківської області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20 позовні вимоги задоволено.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" на користь Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області 30298,96 грн. витрат, пов`язаних з проведенням випробувань.
Рішення суду першої інстанції мотивовано доведеністю та обгрунтованістю позовних вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" звернулося до Східного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою на рішення господарського суду Харківсбкої області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20, в якій просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Апелянт посилається на те, що рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального права, оскільки справа за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області про стягнення 30298,96 грн. витрат, пов`язаних з проведенням випробувань зразка продукції, не може розглядатися в порядку господарського судочинства. Апелянт, посилаючись на висновки Великої палати Верховного Суду, викладені у постанові від 29.04.2020 у справі №640/7788/19, зазначає, що спір між сторонами повинен вирішуватися у порядку адміністративного судочинства.
Апелянт посилається також на те, що заявлена до стягнення сума позову є завищеною, однак вищенаведеного судом першої інстанції не досліджувалося, що також є підставою для скасування судового рішення.
У відзиві на апеляційну скаргу Головне управління Держпродспоживслужби в Херсонській області просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Головне управління Держпродспоживслужби в Херсонській області посилається на те, що у ним, у відповідності до чинного законодавства, проведено позапланову перевірку суб`єкта господарювання ТОВ "МК ОЙЛ ТРЕЙД" щодо дотримання вимог законодавства в сфері захисту прав споживачів, проте станом на дату звернення з відповідним позовом, відповідач не відшкодував кошти за лабораторні дослідження. Вважає, що витрати позивача, пов`язані з відбором та проведенням випробування повинні відшкодовуватися відповідачем.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.11.2020 сформовано наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Геза Т.Д, суддя Мартюхіна Н.О., суддя Плахов О.В.
16.12.2020 на адресу суду апеляційної інстанції від Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" надійшло клопотання б/н від 16.12.2020 (вх.№12648 від 16.12.2020), в якому апелянт просить розглядати справу в порядку загального позовного провадження, а у випадку неможливості розгляду справи в порядку загального позовного провадження - розглядати в порядку спрощеного позовного провадження, але з викликом сторін.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 24.11.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" на рішення господарського суду Харківської області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20, встановлено сторонам справи строк до 09.12.2020 для подання відзивів на апеляційну скаргу, заяв, клопотань та письмових пояснень з доказами їх надсилання учасникам провадження.
Відповідно до ч. 10 ст. 270 ГПК України, вирішено апеляційну скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" на рішення господарського суду Харківської області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20 розглядати без повідомлення учасників справи.
Ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 24.11.2020 про відкриття провадження у справі №922/2313/20 апелянт отримав 30.11.2020, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення.
Статтею 270 ГПК України встановлено, що у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.
У ст. 250 ГПК України зазначено, що питання про розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 7 ст. 252 ГПК України, клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Згідно з ч. 2 ст.118 ГПК України, заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" б/н від 16.12.2020 (вх.№12648 від 16.12.2020) не містить посилань на наявність поважних причин неможливості його подання у встановлений судом строк.
Судова колегія апеляційної інстанції дійшла висновку про залишення без розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" б/н від 16.12.2020 (вх.№12648 від 16.12.2020), тому як воно заявлене поза межами встановлених судом процесуальних строків.
Статтею 269 ГПК України встановлено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та докази по справі на їх підтвердження, їх юридичну оцінку, а також доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених статтею 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.
08.07.2019 до Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області надійшла скарга за вх.№К-331/06 про порушення прав споживача (а.с. 17), а саме: неякісне пальне суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" (місце здійснення господарської діяльності: Херсонська область, м. Олешки, вул. М. Куліша, 15).
Листом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №3631-06/32566-03 від 06.08.2019 та листом Держпродспоживслужби України №15.5-4/2/12856-19 від 08.08.2019 погоджено проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині захисту прав споживачів Головним управлінням Держпродспоживслужби в Херсонській області на підставі звернення фізичної особи про порушення її законних прав суб`єктом господарювання TOB "МК ОЙЛ ТРЕЙД".
Наказом Головного управлінян Держпродспоживслужби в Херсонській області №3453 від 27.08.2019 про проведення позапланової перевірки, вирішено провести позапланову перевірку ТОВ "МК ОЙЛ ТРЕЙД" за адресою: вул. М. Куліша, 15, м. Олешки, Херсонська область на предмет дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів в частині скарги від 08.07.2019 №К-331/06 (а.с. 17). Підстава перевірки - скарга споживача від 08.07.2019 №К-331/06, погодження Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 06.08.2019 №3631-06/32566-03, погодження Держпродспоживслужби України від 08.08.2019 №15.5/12856-19.
У ході проведеної перевірки прийнято рішення про відбір зразків продукції №1 від 05.09.2019.
Рішенням про призначення експертизи (випробування) від 05.09.2019, на виконання ст. 17 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", з метою здійснення державного нагляду було призначено експертизу продукції, а саме: бензин автомобільний А-95-Євро5-Е5, паливо дизельне (а.с. 18-19).
Актом приймання передачі зразків продукції від 05.09.2019, підписаного заступником начальника управління - начальник відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області (Мандра О.М.), начальником відділу метрологічного нагляду Управління захисту споживачів ГУ Держпродспоживслужби в Херсонській області (Ванкудра Ю.В.), передано продукцію відібрану у ТОВ «МК ОЙЛ ТРЕЙД» , відповідно до Акту відбору зразків продукції №1 від 05.09.2019, для проведення випробувань.
Вказану продукцію прийнято представником ТОВ «Інспекторат Україна» Довгопол О.А. (т.1, а.с. 21).
Протоколами №1204/19КР від 11.09.2019, №1205/19КР від 11.09.2019, випробувальним центром проведено випробування представленого зразку бензину, палива дизельного (а.с. 22, 23).
З актів приймання-передачі виконаних робіт № UAOPTI19003581 від 26.04.2019, № UAOPTI19003579 від 26.04.2019 вбачається, що позивачем здійснено інспекцію якості бензину, вартість робіт склала 15100,00 грн., інспекцію якості дизельного палива, вартість робіт склала 15100,00 грн (т.1, а.с. 43-44). Загальна сума витрат на проведення випробувань зразка продукції та його придбання склала 30298,96 грн., з яких 98,96 грн. - вартість придбаного бензину та дизельного палива.
Головним управлінням Держпродспоживслужби до TOB «МК ОЙЛ ТРЕЙД» направлено лист №06-3-14/2183-19 від 03.10.2019 про результати лабораторних досліджень із доданими протоколами випробувань на 2 арк. у 1 прим. (а.с. 45, 46).
Крім того, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Херсонській області направлено відповідачу лист №06-3-14/241-20 від 16.01.2020 дпро відшкодування коштів за лабораторні дослідження у сумі 30298,96 грн.
Відповідач не відшкодував позивачу кошти за лабораторні дослідження, про що складено службову записку заступника начальника Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області.
За розрахунками позивача, вартість здійснених витрат на проведення експертизи складає 30298,96 грн., з яких: 98,96 грн. - вартість зразків, 30200 грн. вартість лабораторних досліджень згідно платіжних доручень №111,112 від 16.12.2019. (т.1, а.с. 41-42, 46).
Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Поняття суд, встановлений законом зводиться не лише до правової основи самого існування суду, але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
Згідно зі статтею 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Статтею 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС).
Спором адміністративної юрисдикції у розумінні пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, у тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Поняття суб`єкт владних повноважень визначено статтею 4 КАС України, згідно з якою це - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
При віднесенні спору до тієї чи іншої юрисдикції враховується, що публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад, а участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий, проте сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
При цьому КАС регламентує порядок розгляду не всіх публічно-правових спорів, а лише тих, які виникають у результаті здійснення суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій і розгляд яких безпосередньо не віднесено до підсудності інших судів.
Під час визначення предметної юрисдикції справ необхідно виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Відповідно статті 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України від 5 квітня 2007 року № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V; у редакції, чинній на час проведення позивачем перевірки) та Законом України від 2 грудня 2010 року № 2735-VI Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції (далі - Закон № 2735-VI; у редакції, чинній на час проведення позивачем перевірки).
Закон № 2735-VI установлює правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції.
Згідно зі статтею 1 Закону № 2735-VI державний ринковий нагляд (далі - ринковий нагляд) - це діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам; державний контроль продукції - діяльність органів доходів і зборів із забезпечення відповідності продукції, що ввозиться на митну територію України для вільного обігу, встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз від такої продукції суспільним інтересам.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 2735-VI ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності. Органи ринкового нагляду становлять єдину систему.
Приписами статті 23 Закону № 2735-VI встановлено, що органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції.
Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 44 Закону № 2735-VI до особи, яка ввела продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважається такою, що ввела продукцію в обіг, застосовуються штрафні санкції.
Вказана норма передбачає відповідальність особи, яка саме ввела продукцію в обіг, за введення в обіг продукції, що не відповідає технічним регламентам, якщо при цьому на таку продукцію не нанесено знак відповідності технічним регламентам.
Відбір зразків продукції і проведення їх експертизи (випробування) здійснюються відповідно до Закону № 877-V на підставі вмотивованого письмового рішення керівника органу ринкового нагляду або його заступника.
Експертиза (випробування) зразків продукції проводиться у випробувальних лабораторіях чи інших організаціях, акредитованих на право проведення таких робіт Національним органом з акредитації, на підставі договорів, укладених з ними органами ринкового нагляду.
Статтею 27 Закону № 2735-VIпередбачена процедура відбору зразків продукції і проведення їх експертизи (випробування).
Частиною восьмою статті 27 Закону №2735-VI передбачено, що витрати, пов`язані з відбором, доставкою та проведенням експертизи (випробування), у тому числі з оплатою зразків продукції, фінансуються за рахунок органу ринкового нагляду.
Якщо за результатами експертизи (випробування) зразків продукції встановлено, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, відповідний суб`єкт господарювання відшкодовує вартість відібраних зразків та проведення їх експертизи (випробування) в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною другою статті 17 Закону № 877-V встановлено, що посадові особи, які здійснюють державний нагляд (контроль), зобов`язані ознайомити суб`єкта господарювання з рішенням про призначення експертизи (випробування), а після її закінчення - з висновком експертизи (випробування).
За приписами частини другої статті 16 Закону№ 877-V, у разі підтвердження результатами експертизи (випробування) факту порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства суб`єкт господарювання відшкодовує витрати на проведення експертизи (випробування) в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Механізм відшкодування суб`єктом господарювання вартості відібраних у нього зразків нехарчової продукції (далі - продукція) та проведення їх експертизи (випробування) (далі - експертиза) у разі, коли за результатами експертизи встановлено, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає вимогам, встановленим технічними регламентами, визначено Порядком відшкодування суб`єктом господарювання вартості відібраних зразків нехарчової продукції та проведення їх експертизи (випробування), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 921 (далі - Порядок № 921).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 921 орган державного ринкового нагляду в тижневий строк після ознайомлення суб`єкта господарювання з висновком експертизи, під час проведення якої встановлено, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, готує документи, що підтверджують вартість відібраних зразків та витрати, пов`язані з проведенням експертизи, включаючи витрати на доставку зразків продукції до місця проведення експертизи, та надсилає їх суб`єкту господарювання рекомендованим листом з повідомленням про вручення або листом з оголошеною цінністю чи вручає під розписку.
Суб`єкт господарювання в тижневий строк з моменту надходження зазначених документів відшкодовує органу державного ринкового нагляду вартість відібраних зразків та витрати, пов`язані з проведенням експертизи, шляхом перерахування коштів до державного бюджету. Суб`єкт господарювання відшкодовує вартість відібраних зразків продукції за умови оплати вартості таких зразків органом державного ринкового нагляду.
У разі відмови суб`єкта господарювання від відшкодування органу державного ринкового нагляду вартості відібраних зразків та витрат, пов`язаних з проведенням експертизи, зазначені кошти стягуються в судовому порядку (пункт 4 Порядку № 921).
З наведеного убачається, що вартість відібраних зразків та витрат, пов`язаних з проведенням експертизи, є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування органу державного нагляду (контролю) понесених витрат під час здійснення заходів державного контролю.
Судова колегія апеляційної інстанції дійшла висновку, що спір у справі №922/2313/20 виник не у зв`язку зі здійсненням позивачем господарської діяльності в розумінні статті 20 Господарського процесуального кодексу України, оскільки здійснення органом державного нагляду (контролю) перевірки характеристик продукції відповідача, внаслідок якої проведено експертизу відібраних зразків продукції, є функцією органу державної влади, а не результатом його господарської діяльності.
Отже, спір у справі №922/2313/20 є публічно-правовим, що є визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції.
Аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 29.04.2020 у справі №640/7788/19.
Відповідно до частини третьої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір.
Держава в особі відповідних органів може брати участь в судових процесах, в тому числі як позивач, за правилами цивільного, господарського або адміністративного судочинства виходячи, насамперед із суті правовідносин та з урахуванням, зокрема, суб`єктного складу сторін та інших чинників, які можуть впливати на визначення юрисдикції судів.
Відповідно до частини першої статті 20 ГПК господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках.
Відповідно до частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. За змістом цієї норми за правилами цивільного судочинства розглядаються спори про захист приватного права або інтересу.
Частиною першою статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах.
Таким чином, розгляд публічно-правових спорів віднесено до юрисдикції адміністративних судів, що унеможливлює їх розгляд за правилами іншого судочинства.
Державу в судовому процесі, зокрема як позивача, може представляти орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Враховуючи суть спірних правовідносин, спір, який виник між сторонами у справі №922/2313/20, повинен вирішуватись за правилами адміністративного судочинства, оскільки він виник з підстав реалізації Головним управлінням Держпродспоживслужби у Херсонській області своїх владних повноважень та функцій у сфері виявлення та запобігання порушенню вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт і послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього середовища.
Аналогічних висновків Велика Палата Верховного Суду дійшла у постанові від 26 лютого 2019 року у справі № 915/478/18 та у постанові від 29.04.2020 у справі №640/7788/19.
Частиною 4 ст.236 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи вищенаведене та характер спірних правовідносин у справі №922/2313/20, судова колегія апеляційної інстанції дійшла висновку, що справа №922/2313/20 не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Суд першої інстанцій, ухвалюючи оскаржуване рішення, помилково керувався тим, що цей спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Відповідно до частин першої та другої статті 278 ГПК України, судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку із залишенням позову без розгляду або закриттям провадження у справі у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 226 та 231 цього Кодексу. Порушення правил юрисдикції господарських судів, визначених статтями 20-23 цього Кодексу, є обов`язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів апеляційної скарги.
З урахуванням вищенаведеного, судова колегія апеляційної інстанції дійшла висновку, що місцевий господарський суд вирішив по суті спір, на який не поширюється юрисдикція господарського суду, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
За таких обставин, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" на рішення господарського суду Харківської області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20 підлягає частковому задоволенню.
Рішення господарського суду Харківської області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20 підлягає скасуванню.
Провадження у справі №922/2313/20 підлягає закриттю відповідно до пункту 1 частини 1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку з тим, що спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.
У відповідності до ч. 2 ст. 231 ГПК України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд роз`яснює позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи. Суд апеляційної інстанції також роз`яснює позивачеві про наявність у нього права протягом десяти днів з дня отримання відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією. Заява подається до суду, який прийняв постанову про закриття провадження у справі.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 231, 269, 270, 275, 277, 278, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "МК ОЙЛ ТРЕЙД" на рішення господарського суду Харківської області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20 задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 20.10.2020 у справі № 922/2313/20 скасувати.
Провадження у справі №922/2313/20 закрити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Порядок та строки оскарження постанови передбачені статтями 287-289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 22.12.2020.
Головуючий суддя Т.Д. Геза
Суддя Н.О. Мартюхіна
Суддя О.В. Плахов
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2020 |
Оприлюднено | 23.12.2020 |
Номер документу | 93699108 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Геза Таісія Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні