Рішення
від 14.12.2020 по справі 903/473/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14 грудня 2020 року Справа № 903/473/20

Господарський суд Волинської області у складі судді Дем`як В.М., за участю секретаря судового засідання Русинчук М.М., розглянувши справу

за позовом: Приватного підприємства «Захід» , с. Павловичі

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, м. Луцьк

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Війницька сільська рада Локачинського району Волинської області

про визнання незаконним та часткове скасування наказу

за участю представників сторін:

від позивача: не прибув;

від відповідача: Панечко Л.В., №0-3-.6-117/19 від 27.12.2019;

від третьої особи: не прибув;

Встановив: Позивач - Приватне підприємство «Захід» звернувся з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Війницька сільська рада Локачинського району Волинської області в якому просить визнати незаконним та частково скасувати пункт 1 Наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській облсті від 06.12.2019 №3-3137/15-19-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та зміну цільового призначення земельної ділянки» в частині розрахунку розміру втрат с/г виробництва (Проекта землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення ПП «Захід» під кар`єр ІІ черга, для промислової розробки суглиників на Війницькому родовищі суглиників (кад. №0722481200:06:000:0582) розташованої за межами населених пунктів Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області) який оформлений розрахунковою відомістю визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, при вилученні сільськогосподарських угідь і земель Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області ПП «Захід під кар`єр» (ІІ черга), для промислової розробки суглиників на Війницькому родовощі суглиників у розмірі 594 873,00 грн. (відповідно до заяви за вх.№01-72/12/20 від 29.09.2020, яка є прийнятою судом)

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем норм Земельного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України №1279 від 17.11.1997 року «Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню» в частині визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, при вилученні сільськогосподарських угідь і земель Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області ПП «Захід під кар`єр» (ІІ черга), для промислової розробки суглиників на Війницькому родовощі суглиників у розмірі 594 873,00 грн.

Ухвалою суду від 02.07.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 10.08.2020 .

Ухвалою суду від 10.08.2020 відкладено підготовче засідання на 14.09.2020 на 11:00 год. та зобов`язано позивача подати обґрунтовані пояснення на відзив позовної заяви.

Ухвалою суду від 14.09.2020 оголошено перерву до 30.09.2020.

Ухвалою суду від 30.09.2020 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 05.11.2020, залучено третьої особою, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Війницьку сільську раду, та відкладено підготовче засідання на 26.10.2020.

Ухвалою суду від 26.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.11.2020.

Протокольною ухвалою суду від 23.11.2020 відкладено розгляд справи по суті на 14.12.2020.

Представник позивача та третьої особи, в призначене судове засідання не прибули, хоча належним чином були повідомленні про час та дату судового засідання, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення за №4551000004155, №4551000004180.

Представник відповідача в судовому засіданні позов заперечив з підстав викладених у відзиві та запереченнях та просить суд відмовити.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення у відповідності до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, а неявка представників сторін не перешкоджає вирішенню справи по суті за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:

На підставі п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (далі - Положення) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до даного Положення основними завданнями Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно п.7 Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Разом з тим, відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (у редакції наказу Держгеокадастру від 20.02.2020 № 53 ), Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, дорученнями Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.

Відповідно до ч. 13 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Волинської області.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 06 грудня 2019 № 3-3137/15-19-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, площею 4,0719 га (кадастровий номер 0722481200:06:000:0582) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, розташованої за межами населених пунктів Війницької сільської ради, Локачинського району, Волинської області, а саме пунктами даного наказу, визначено:

1) затвердити ПП «Захід» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки під кар`єр ІІ черга, для промислової розробки суглиників на Війницькому родовищі суглиників (кад. №0722481200:06:000:0582)

2) змінити цільове призначення земельної діялнки площею 4,0719 га (кад. №0722481200:06:000:0582), розташованої за межами населених пунктів Війницької сільської ради (Війницька територіальна громада) Локачинського району із земель сільськогосподарського призначення в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язанні з користуванням надрами (під кар`єр (ІІ черга) для промислової розробки суглиників на Війницькому родовищі (J 11.01)

3)ПП Захід внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру про цільове призначення земельної ділянки відповідно до Закону України Про державний земельний кадастр .

4)відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських угідь підлягає сплаті в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення земельної ділянки відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню .

5)для укладення договору оренди землі подати розроблену та затверджену в установленому порядку технічну документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до ст. 207 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва компенсуються незалежно від відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Під втратами сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва слід розуміти зміну цільового призначення сільськогосподарських угідь, лісових земель та ділянок під чагарниками в зв`язку з необхідністю їх використання для несільськогосподарських потреб, а також неможливість використання земельної ділянки в повному обсязі у зв`язку із встановленням обмежень у землекористуванні та погіршенням якості земель. Зі змісту зазначеної норми випливає, що відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що наступають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду в інші категорії земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно п. 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року №1279 , відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісогосподарських угідь для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства, проводиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Таким, чином, як слідує із матеріалів справи пунктом 3 даного наказу змінилося цільове призначення земельної ділянки площею 4,0719 га, тобто відбулося вилучення із земель сільськогосподарського призначення в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користування надрами для промислової розробки суглинків на Війницькому родовищі.

Відповідно до статті 208 ЗК України, від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок для будівництва шкіл, дошкільних закладів, державних об`єктів охорони здоров`я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, державних об`єктів дорожнього будівництва, культових споруд релігійних організацій, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, для розміщення внутрігосподарських об`єктів сільськогосподарських, рибогосподарських і лісогосподарських підприємств, організацій та установ, для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання, під об`єкти і території природно-заповідного фонду, під будівництво і обслуговування об`єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, для залісення деградованих та малопродуктивних земель на підставі документації із землеустрою, у разі використання земельних ділянок для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій, а також всеукраїнські громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації, що фінансуються з Державного бюджету України, у разі використання земельних ділянок для будівництва реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, об`єктів фізкультури, спорту та соціального забезпечення для осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю.

Здійснення внутрігосподарського будівництва сільськогосподарськими або лісогосподарськими підприємствами, організаціями, установами, а також громадянами провадиться без відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 23.08.2018, №403-ДК була проведена планова перевірка дотримання вимог земельного законодавства, відповідно до якої встановлено, що на момент перевірки на частині земельної ділянки, з кадастровим номером 0722481200:06:000:0582, яку використовує ПП Захід на підставі договору оренди, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у Локачинському районі від 22.12.2011 року №072240004000750, орієнтовною площею 0,73 га, видобуваються корисні копалини, що є порушенням вимог статті 96 ЗК України та свідчить про факт використання земельної ділянки не за цільовим призначенням. Також, на даній земельній ділянці встановлено зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу орієнтовною площею 0,73 га, що є порушенням частини 2 статті 168 ЗК України. (а.с. 63)

Державним інспектором було складено та вручено порушнику припис від 03.10.2018 року № 403-ДК/0210/Пр/03/01-18, відповідно до якого гр. ОСОБА_1 , приписано привести земельну ділянку у стан придатний для використання за цільовим призначенням та повідомити про його виконання до 05.11.2018 року. Даний припис належить до обов`язкового виконання. (а.с. 64).

Разом з тим, відповідно до вищезазначеного, ПП Захід було сплачено шкоду внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в сумі 7 000 тис. грн., про що свідчить платіжне доручення від 17.10.2018 року № 316. (а.с. 66)

Щодо твердження позивача про те, що не надано доказів проведення бонітування ґрунтів зазначеної земельної ділянки та визначення за наслідками цього балів бонітету відведеної відповідачеві земельної ділянки, суд вказує наступне.

Як слідує із матеріалів справи, на клопотання ПП Захід та згідно договору № 254 від 04.08.2007 року, проведено грунтове обстеження земельної ділянки спеціалістами ДП Волинський науково-дослідний інститут землеустрою в серпні 2007 р. За результатами проведеного обстеження був виданий висновок від 02.11.2007 року. Згідно Номенклатурного списку агровиробничих груп ґрунтів України , затверджених Південним відділенням ВАСГНІЛ і Міністерством сільського господарства УРСР в 1976 р. грунти, які поширені на ділянці відносяться до агровиробничої групи ґрунтів: 37г - 23.2 га, (1,8 га - порушені землі (кар`єр)) (а.с. 68)

Разом з тим, відповідно до Агрохімічного паспорту поля, земельної ділянки відведеної ПП Захід з кадастровим номером 0722481200:06:000:0582 код, назва та площа грунтів 37г. Ясно-сірі і сірі опідзолені слабо змиті легкосуглинкові ґрунти 4,0719 га .(а.с.69)

Відповідно до пунктів 1.2, 1,3 Порядку ведення агрохімічного паспорту поля, земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.12.2011 № 536, агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки - документ, що містить дані щодо агрохімічної характеристики ґрунтів і стану їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами, форма якого наведена у додатку до цього Порядку. Агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки є результатом агрохімічної паспортизації всіх земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться з метою державного контролю за зміною показників родючості, забруднення ґрунтів токсичними речовинами і радіонуклідами, раціонального використання земель сільськогосподарського призначення.

Таким чином, для визначення суми відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, при вилученні сільськогосподарських угідь із земель Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області ПП Захід під кар`єр (II черга), для промислової розробки суглинків на Війницькому родовищі суглинків брався шифр агрогрупи - 37г, що підтверджено довідкою Відділу у Локачинському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 02.09.2019 року № -3-0.192-377/105-19 про те що згідно технічного звіту по характеристиці грунтового покриву на земельній ділянці, яка знаходиться в оренді ПП Захід на території Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області залягають наступні грунти: шифр агрогрупи - 37г - ясно-сірі і сірі опідзолені слабо змиті легкосуглинкові грунти (документ наявний у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки).

Відповідно до статті 199 Земельного кодексу України бонітування ґрунтів - це порівняльна оцінка якості ґрунтів за їх основними природними властивостями, які мають сталий характер та суттєво впливають на врожайність сільськогосподарських культур, вирощуваних у конкретних природно-кліматичних умовах. Бонітування ґрунтів проводиться за 100-бальною шкалою. Вищим балом оцінюються ґрунти з кращими властивостями, які мають найбільшу природну продуктивність. Аналогічне визначення поняття бонітування ґрунтів наведено і в ст. 1 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 року.

Згідно Договору № 23 від 08.10.1998 року Волинське обласне управління земельних ресурсів замовило Технічну документацію по визначенню втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі земельно-оціночних районів Волинської області, відповідно до якої для шифр агровиробничої групи грунтів - 37г встановлено бал бонітету 26.

Відповідно до Розрахункової відомості визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, при вилученні сільськогосподарських угідь із земель Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області ПП Захід під кар`єр (II черга), для промислової розробки суглинків на Війницькому родовищі суглинків (документ наявний у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки), розробником був проведений розрахунок втрат відповідно до формули, яка затверджена п. 1 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року №1279 , а саме: Рв = Пд х Нв х Бд/Бо х Кінт, де Рв - розмір втрат сільськогосподарського виробництва,

тис. гривень; Пд - площа ділянки сільськогосподарських угідь, гектарів; Нв - норматив втрат сільськогосподарського виробництва, тис. гривень; Бд-бал бонітету ділянки сільськогосподарських угідь, що вилучається; Бо-бал бонітету сільськогосподарських угідь по Автономній Республіці Крим, області, містах Києву та Севастополю; Кінт - коефіцієнт інтенсивності використання сільськогосподарських угідь (відношення показника диференціального доходу оцінки ріллі землеоцінного району, в якому відводиться земельна ділянка, до аналогічного показника в цілому по Автономній Республіці Крим, області, містах Києву та Севастополю).

Площа ділянки (Пд) - 4,0719 га, шифр агрогрупи - 37г, бал бонітету, ділянки (Бд) - 26, бал бонітету область (Бо) - 28, коефіцієнт інтенсивності використання сільськогосподарських угідь (Кінт) - 1, 422, норматив втрат сільськогосподарського виробництва ( тис. грн.) з 1 га. - 110, 64. Отже, розрахунок становить 4,0719 х 110, 64 х( 26/28) х 1,422= 594 873 тис. грн.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279 Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню визначено загальну вартість втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 594 873 тис. грн. Даний розрахунок провів сертифікований інженер - землевпорядник ОСОБА_2 .

Відповідно до статті 28 Закону України Про землеустрій розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.

Як слідує із матеріалів справи, розрахункова відомість визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, при вилученні сільськогосподарських угідь із земель Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області ПП Захід під кар`єр (II черга), для промислової розробки суглинків на Війницькому родовищі суглинків погоджена директором ПП Захід , що підтверджується його підписом та печаткою підприємства. (а.с.67)

Таким чином, директор ПП Захід визнав суму відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, яку необхідно сплатити підприємству на виконання вимог земельного законодавства.

Відповідно до вимог Земельного кодексу України вказаний проект землеустрою отримав позитивний висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 12.09.2019 № 8545/82-19, а також погоджений Відділом містобудування, архітектури, інвестицій та економічного аналізу Локачинської районної державної адміністрації, Війницькою сільською радою Локачинського району Волинської області.

Також, позивач вказує на те, що п. 4 наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 06.12.2019 № 3-3137/15-19-СГ не містить конкретної суми відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських угідь, а лише вказівку про необхідність відповідного відшкодування в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення земельної ділянки. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 р., нормативи втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, встановлені додатком індексуються за галузями народного господарства, а тому у розпорядчому документі не вказується точна сума втрат, які підлягають відшкодуванню.

Поняття, умови, розміри відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва та напрями використання коштів від відшкодування втрат регламентуються Главою 36 Земельного кодексу України та Порядком визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року №1279 .

У зв`язку із прийнятим наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 06.12.2019 № 3-3137/15-19-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, площею 4,0719 га (кадастровий номер 0722481200:06:000:0582) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, розташованої за межами населених пунктів Війницької сільської ради, Локачинського району, Волинської області. Проектом передбачено відшкодування ПП Захід втрат сільськогосподарського виробництва у розмірі 594 873 грн. 00 коп. (вказаний розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва є складовою проекту землеустрою).

Таким чином, обов`язок сплати ПП Захід втрат сільськогосподарського виробництва передбачений ст. 207 Земельного кодексу України, Порядком визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року №1279 , а також визначений п. 4 наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 06.12.2019 № 33137/15-19-СГ.

Крім того, рішенням Господарського суду Волинської області від 14.09.2020 р. у справі №903/406/20 позов Головного управління Держгеокадастру у Волинській області до Приватного підприємства "Захід", задоволено. Стягнуто з приватного підприємства "Захід" на рахунок Війницької сільської ради 594873,00 грн. втрат сільськогосподарського виробництва. Стягнуто з приватного підприємства "Захід" на користь Головного управління Держгеокадастру у Волинській області 8923,09 грн. витрат пов`язаних з оплатою судового збору.

В обґрунтування рішення суд зазначив, зокрема, що чинним на даний час наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 06.12.2019 № 3-3137/15-19-СГ було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, площею 4,0719 га (кадастровий номер 0722481200:06:000:0582) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, розташованої за межами населених пунктів Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області та передбачено відшкодування ПП "Захід" втрат сільськогосподарського виробництва згідно розрахунку, який виготовлено на замовлення ПП "Захід" у розмірі 594873,00 грн. Виходячи з вищенаведеного, обов`язок сплати ПП "Захід" втрат сільськогосподарського виробництва, передбачений ст. 207 Земельного кодексу України, Порядком визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року №21279, а також визначений пунктом 4 наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 06.12.2019р. № 3-3137/15-19-СГ.

Постановою Північного-західного апеляційного господарського суду від 25.11.2020 рішення Господарського суду Волинської області від 14.09.2020 залишено без змін.

У відповідності до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до пункту 9 частини 2 статті 129 Конституції України однією з основних засад судочинства є обов`язковість рішень суду.

Частиною 1 статті 1291 Конституції України встановлено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається процесуальним законом.

Преюдиційні факти - це факти, встановлені судовими рішеннями, що набрали законної сили і не підлягають доведенню в іншій справі. Судові рішення є обов`язковими до виконання на всій території України і тому вважаються законними, доки вони не скасовані в апеляційному чи касаційному порядку або не переглянуті компетентним судом в іншому порядку, визначеному процесуальним законом, в межах провадження справи, в якій вони ухвалені.

До того ж, згідно із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Із рішень Європейського суду з прав людини вбачається, що одним з основних елементів верховенства права є принцип правової певності, який серед іншого передбачає, що рішення суду з будь-якої справи, яке набрало законної сили, не може бути поставлено під сумнів (рішення Європейського суду з прав людини у справах "Совтрансавто-Холдинг" проти України", "Україна-Тюмень" проти України".

У справі "Желтяков проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що право на справедливий розгляд судом, гарантоване пунктом 1 статті 6 Конвенції, повинно тлумачитися в контексті Преамбули Конвенції, яка, серед іншого, проголошує верховенство права як частину спільного спадку Договірних Держав. Одним із основоположних аспектів верховенства права є принцип юридичної визначеності, який, inter alia, вимагає, щоб, коли суди остаточно вирішили питання, їхнє рішення не ставилось під сумнів (аналогічна позиція викладена у рішеннях "Христов проти України", "Брумареску проти Румунії", "Рябих проти Росії").

Частиною 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

З урахуванням викладеного відсутні підстави для повторного доказування наведених обставин (правомірності відшкодування ПП "Захід" втрат сільськогосподарського виробництва згідно розрахунку, який виготовлено на замовлення ПП "Захід" у розмірі 594873,00 грн.), а також вказані обставини не можуть бути переоцінені судом у даній справі, оскільки фактично буде мати місце поставлення під сумнів судового рішення у справі №903/406/20, яке прийнято судом встановленим законом у спорі між особами, які є учасниками спірних правовідносин, що є недопустимим як в силу національного законодавства, так і міжнародного.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання незаконним та частково скасувати пункт 1 Наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській облсті від 06.12.2019 №3-3137/15-19-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та зміну цільового призначення земельної ділянки» в частині розрахунку розміру втрат с/г виробництва (Проекта землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення ПП «Захід» під кар`єр ІІ черга, для промислової розробки суглиників на Війницькому родовищі суглиників (кад. №0722481200:06:000:0582) розташованої за межами населених пунктів Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області) який оформлений розрахунковою відомістю визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, при вилученні сільськогосподарських угідь і земель Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області ПП «Захід під кар`єр» (ІІ черга), для промислової розробки суглиників на Війницькому родовощі суглиників у розмірі 594 873,00 грн. не підлягають до задоволення, оскільки не доведенні належними та допустимими доказами в розумінні ГПК України.

Згідно ст. 129 ГПК України судові витрати належить покласти на позивача та не стягувати.

Враховуючи викладене, господарський суд, керуючись ст.ст. 74, 86, 129, 237-238, 239, 240-241, 331 Господарського процесуального кодексу України,-

вирішив:

1. В позові відмовити.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повний текст рішення

складено 22.12.2020.

Суддя В. М. Дем`як

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення14.12.2020
Оприлюднено22.12.2020
Номер документу93699293
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/473/20

Рішення від 14.12.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 26.10.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 30.09.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 14.09.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 10.08.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні