Рішення
від 21.12.2020 по справі 300/2240/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" грудня 2020 р. справа № 300/2240/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Микитин Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області про стягнення вихідної допомоги в розмірі 27202,50 грн, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі, також - позивач, ОСОБА_1 ) 07.09.2020 звернувся до суду з адміністративним позовом до управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (надалі - відповідач, управління ДСНС України в Івано-Франківській області) про стягнення вихідної допомоги в розмірі 27202,50 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 з 15.03.2011 по 17.02.2020 проходив службу в органах та підрозділах Державної служби надзвичайних ситуацій України. Згідно наказу від 17.02.2020 № 66 Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області позивач був звільнений із служби з виключенням із кадрів ДСНС України у запас Збройних Сил за пунктом 176 підпункту 1(у зв`язку із закінченням строку контракту) з посади старшого водія 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Бурштинської ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго"). Позивач зазначає, що згідно довідки №48, на дату звільнення із займаної посади йому було нараховано, але не вилачено одноразову грошову допомогу при звільненні зі служби цивільного захисту в розмірі 50 % місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби в розмірі 27202,50 грн. Відтак, на думку позивача така бездіяльність відповідача є протиправною, оскільки згідно п. 8 Розділу XXVII наказу Міністерства внутрішніх справ від 20.07.2018 № 623 "Про затвердження Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту" грошове забезпечення та одноразова грошова допомога при звільненні зі служби цивільного захисту особам рядового і начальницького складу, які звільняються зі служби за віком, у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, систематичним невиконанням умов контракту керівником відповідного органу управління (підрозділу), за наявності вислуги 10 років і більше виплачується одноразова грошова допомога при звільненні зі служби цивільного захисту в розмірі 50 % місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. З огляду на викладені обставини позивач просить суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.09.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання і повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами(а.с.13-14).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 05.10.2020. Щодо заявлених позовних вимог заперечив, зокрема зазначив, що згідно наказу Управління ДСНС України в Івано-Франківській області (по особовому складу) від 12.06.2013 № 75 "Про кадрові питання" ОСОБА_1 зараховано в кадри ДСНС України та за його згодою призначено на посаду командира відділення-водія 18 Державної пожежно-рятувальної частини Управління ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів ВП Бурштинської ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго" з 12 червня 2013 року, де він проходив службу цивільного захисту з охорони об`єктів ПАТ "ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО", яка є окремою юридичною особою, також остання нараховувала та виплачувала позивачу грошове забезпечення. Таким чином, оскільки виплати проводяться в органі управління (підрозділі) в якому проходили службу особи рядового і начальницького складу, позивач мав би отримати нараховану але невиплачену одноразову грошову допомогу при звільненні за місцем проходження служби в ДПРЧ-18, а відтак відповідач будучи територіальним органом державної влади, як юридична особа публічного права, не може виплатити одноразову грошову допомогу при звільненні зі служби цивільного захисту позивачу, який проходив службу цивільного захисту в ДПРЧ-18. Крім того, представник відповідача зазначає, що ДПРЧ-18 фінансується згідно з кошторисом надходження коштів із спеціального фонду бюджету, тобто за рахунок коштів ВП Бурштинська ТЕС AT "ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО" на умовах договору № 2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018, а не із загального фонду Державного бюджету, що заперечує можливість Управлінню виплатити одноразову грошову допомогу при звільненні зі служби цивільного захисту позивачу. В зв`язку із наведеним, позовні вимоги позивача заявлені у позовній заяві вважає необґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню (а.с.19-21).

Представник позивач, 20.10.2020 подав до суду заперечення на відзив, в якому вказав, що вимоги щодо відмови в задоволенні позову, викладені у відзиві на позов є безпідставними, оскільки ОСОБА_1 з 15.03.2011 по 17.02.2020 проходив службу в органах та підрозділах Державної служби України з надзвичайних ситуацій, що підтверджується записами його трудової книжки. Звернув увагу суду на те, що саме відповідач є його роботодавцем, оскільки прийняття та звільнення ОСОБА_1 з роботи здійснювалося саме наказами відповідача, як роботодавця, а не 18 державною пожежно-рятувальною частиною Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області. В зв`язку із наведеним, просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі (а.с.27-31).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.11.2020 витребувано в Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області додаткові докази.

Суд, на підставі положення частини 8 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши і оцінивши докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечують проти позову, встановив наступне.

Відповідно до записів трудової книжки серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 з 15.03.2011 по 17.02.2020 проходив службу в підрозділах Управління ДСНС України в Івано-Франківській області (а.с.10).

14.03.2014 між ДСНС в особі начальника Управління ДСНС України в Івано-Франківській області з одного боку, та ОСОБА_1 з іншого боку, укладено Контракт №76/2014 строком на 5 років, згідно якого позивач бере на себе зобов`язання додержуватися Конституції України та законів України, сумлінно виконувати свої службові обов`язки, підвищувати свою професійну кваліфікацію, досягти позитивних результатів з фізичної підготовки, а відповідач зобов`язується забезпечувати ОСОБА_1 створенням необхідних умов праці, фінансове та матеріальне забезпечення відповідно до законодавства. Відповідно до умов контракту ОСОБА_1 зараховано до кадрів ДСНС України та призначено водієм 18 державної пожежно-рятувальної частини з охорони об`єктів Бурштинської ТЕС. Чинність цього контракту припинено 17.02.2020 (а.с.49-50).

Наказом Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 17.02.2020 №66 "Про кадрові питання", звільнено із служби з виключенням із кадрів ДСНС України у запас Збройних Сил за пунктом 176 підпункту 1 (у зв`язку із закінченням строку контракту) з займаної посади прапорщика служби цивільного захисту ОСОБА_1 , старшого водія 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів ВП Бурштинської ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго", підстава рапорт позивача, подання ДПРЧ-18. Вислуга років для виплати вихідної допомоги станом на 17.02.2020 становить 10 років 3 місяці 25 днів (а.с.11).

Згідно довідки №48 про заробітну плату та інші доходи за 2020 рік старшому водію ДПРЧ-18 ОСОБА_1 нараховано, але не виплачено вихідну допомогу в розмірі 27202,50 (а.с.8).

Вважаючи, що відповідачем протиправно не виплачено вихідну допомогу, позивач звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права шляхом стягнення вихідної допомоги.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Суд, у відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи правову норму, яку слід застосувати до спірних правовідносин, зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Так, спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, у тому числі, порядок проходження служби цивільного захисту, соціальний та правовий захист осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, працівників органів управління та сил цивільного захисту, врегульовані нормами Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі - КЦЗ України).

Відповідно статті 99 КЦЗ України, до персоналу (кадрів) органів управління та сил цивільного захисту належать особи рядового і начальницького складу, які проходять службу цивільного захисту за контрактом, державні службовці та інші працівники, з якими укладається трудовий договір.

Частиною 1 статті 101 КЦЗ України передбачено, що служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.

Порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту визначається цим Кодексом та положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, що затверджується Кабінетом Міністрів України (частина 2 статті 101 КЦЗ України).

Статтею 102 КЦЗ України встановлено, що на службу цивільного захисту приймаються на конкурсній та контрактній основі громадяни України з повного загальною середньою освітою, які відповідають кваліфікаційним вимогам і здатні за своїми особистими, діловими та моральними якостями, освітнім і професійним рівнем, станом здоров`я виконувати свій службовий обов`язок.

Відповідно до частини 1 статті 115 КЦЗ України держава забезпечує соціальний та правовий захист осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, працівників органів управління та сил цивільного захисту і членів їхніх сімей відповідно до Конституції України, цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Згідно зі статтею 125 КЦЗ України держава гарантує достатнє грошове забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту з метою створення умов для належного та сумлінного виконання ними службових обов`язків. Порядок та умови грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу та питання, пов`язані з перебуванням громадян України у добровільному порядку в резерві служби цивільного захисту врегульовано Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2013 №593 "Про затвердження Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу та визнання такими, що втратили чинність , деяких постанов Кабінету Міністрів України" (далі - Положення №593).

Відповідно до пп.3,4 Положення № 593, особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту є громадяни, які у добровільному порядку прийняті на службу цивільного захисту за контрактом, приймають присягу служби цивільного захисту і яким присвоєно відповідно до цього Положення спеціальні звання, а також належать до персоналу (кадрів) ДСНС України.

Згідно пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова КМУ №704) встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Пунктом 3 Постанови КМУ №704 передбачено виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Службою зовнішньої розвідки, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).

Відповідно до пункту 3 Постанови КМУ №704 з метою визначення умов та розмірів виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20 липня 2018 року № 623, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за № 936/32388, затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі Інструкція № 623).

Інструкція № 623 визначає порядок, умови та розміри виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - особи рядового і начальницького складу), а також порядок виплат одноразової грошової допомоги при звільненні осіб рядового і начальницького складу.

Пунктом 3 розділу I "Загальні положення" Інструкції № 623 передбачено, що грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Згідно з пунктом 8 розділу XХVІІ "Грошове забезпечення та одноразова грошова допомога при звільненні зі служби цивільного захисту" Інструкції № 623 особам рядового і начальницького складу, які звільняються зі служби за віком, у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, систематичним невиконанням умов контракту керівником відповідного органу управління (підрозділу), за наявності вислуги 10 років і більше виплачується одноразова грошова допомога при звільненні зі служби цивільного захисту в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.

Відповідно до пункту 12 розділу XХVІІ "Грошове забезпечення та одноразова грошова допомога при звільненні зі служби цивільного захисту" Інструкції № 623 особам рядового і начальницького складу, які в разі звільнення зі служби цивільного захисту мають право на отримання одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби цивільного захисту, до їх місячного грошового забезпечення, з якого нараховується ця грошова допомога, включаються:

для осіб рядового і начальницького складу, що звільняються з посад, на які вони були призначені, - оклад за штатною посадою, оклад за спеціальним званням і додаткові види грошового забезпечення постійного характеру (надбавки, доплати, премії), що були встановлені наказом органу управління (підрозділу) на день звільнення;

для осіб рядового і начальницького складу, які на день звільнення зі служби перебували в розпорядженні відповідних начальників органів управління (підрозділів), - посадовий оклад за останньою штатною посадою, оклад за спеціальним званням, установлений на день звільнення зі служби, додаткові види грошового забезпечення постійного характеру (надбавки, доплати, премії), що були встановлені наказом органу управління (підрозділу) за останніми штатними посадами.

До вислуги років особам рядового і начальницького складу для виплати одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби цивільного захисту в разі звільнення зараховуються періоди, визначені в пунктах 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" (пункт 13 розділу XХVІІ "Грошове забезпечення та одноразова грошова допомога при звільненні зі служби цивільного захисту" Інструкції № 623).

Зазначені правові норми є нормами спеціального законодавства і підлягають застосуванню при визначенні структури, порядку та умов грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту та у випадку виникнення спорів з цього приводу.

Виходячи із аналізу вищезазначених правових норм, суд дійшов висновку, що наведеними нормами передбачена виплата одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби цивільного захисту в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби, особам рядового і начальницького складу, які звільнені зі служби, у зв`язку зі закінченням строку контракту за наявності вислуги 10 років і більше.

При цьому суд зазначає, що відповідач не заперечує набуття позивачем права на отримання одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби цивільного захисту в розмірі 27202,50 грн.

Однак, вказаними нормативно-правовими актами визначено порядок проходження служби та умови виплат одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, однак жодним чином не визначено порядку та строків проведення розрахунку при звільненні зі служби цивільного захисту.

При цьому, за загальним правилом пріоритетними є норми спеціального законодавства, а трудове законодавство підлягає застосуванню у випадках, якщо нормами спеціального законодавства не врегульовано спірні правовідносини або коли про це йдеться у спеціальному законі.

Враховуючи, що перебування особи на публічній службі є однією із форм реалізації закріпленого у статті 43 Конституції України права на працю (постанова Верховного Суду України від 06 листопада 2013 року у справі № 21-389а13), суд вважає за необхідне застосувати до даних правовідносин норми КЗпП України.

Відповідно до статті 47 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені у статті 116 цього Кодексу.

За приписами статті 116 КЗпП України при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум. В разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану нею суму.

Аналіз зазначених норм свідчить про те, що всі суми (заробітна плата, вихідна допомога, компенсація за невикористану відпустку, оплата за час тимчасової непрацездатності тощо), належні до сплати працівникові, мають бути виплачені у день його звільнення. Закон прямо покладає на підприємство, установу, організацію обов`язок провести зі звільненим працівником повний розрахунок, виплатити всі суми, що йому належать.

Згідно наказу Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 17.02.2020 №66 "Про кадрові питання", позивача звільнено із служби з виключенням із кадрів ДСНС України у запас Збройних Сил за пунктом 176 підпункту 1 (у зв`язку із закінченням строку контракту), а вислуга років для виплати вихідної допомоги станом на 17.02.2020 становить 10 років 3 місяці 25 днів (а.с.11).

Отже, останнім днем виплати вихідної допомоги позивачу у зв`язку зі звільненням є 17.02.2020.

Суд зазначає, що згідно довідки №48 про заробітну плату та інші доходи за 2020 рік старшому водію ДПРЧ-18 ОСОБА_1 нараховано, але не виплачено вихідну допомогу в розмірі 27202,50 (а.с.8).

Відтак, в зв`язку із вищенаведеним, суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 набув право на виплату одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби цивільного захисту в розмірі 27202,50, як особа яка звільнена зі служби, у зв`язку зі закінченням строку контракту та наявною вислугою більше 10 років.

Щодо посилання представника відповідача на те, що виплати проводяться в органі управління (підрозділі) в якому проходили службу особи рядового і начальницького складу, а тому позивач мав би отримати нараховану але невиплачену одноразову грошову допомогу при звільненні за місцем проходження служби в 18 Державній пожежно-рятувальній частині Управління ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів ВП Бурштинської ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго", суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 103 Кодексу цивільного захисту України щодо проходження служби цивільного захисту може бути укладено контракт про проходження служби цивільного захисту - з особою, яка призначається на посаду рядового або начальницького складу служби цивільного захисту (пункт перший).

Форма, порядок і правила укладення контракту, припинення (розірвання) контракту та наслідки припинення (розірвання) контракту визначаються положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу.

Пунктом 1 частини 2 статті 106 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що контракт припиняється (розривається), а особи рядового і начальницького складу звільняються із служби цивільного захисту у зв`язку із закінченням строку контракту.

Суд зазначає, що 14.03.2014 між ДСНС в особі начальника Управління ДСНС України в Івано-Франківській області з одного боку, та ОСОБА_1 з іншого боку, укладено Контракт №76/2014 про проходження служби цивільного захисту.

Згідно вищезазначеного контракту Управління ДСНС України в Івано-Франківській області зобов`язується забезпечувати ОСОБА_1 створенням необхідних умов праці, фінансове та матеріальне забезпечення відповідно до законодавства (а.с.49-50).

Будь-яких зобов`язань за таким контрактом у 18 Державної пожежно-рятувальної частини Управління ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів ВП Бурштинської ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго" не було.

Відповідно до п.п 1.1 - 1.3 Положення про 18 державну пожежно-рятувальну частину Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (далі - Положення) 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» ) є державним пожежно-рятувальним підрозділом, який утворено за рішенням голови ДСНС України на об`єктах ПАТ «ДТЕК Західенерго» відповідно до укладеного договору з метою запобігання, реагування та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, гасіння пожеж, пожежно-, аварійно- та пошуково-рятувальних і інших невідкладних робіт на визначеній території. Вирішення покладених на ДПРЧ-18 завдань забезпечує його керівництво. 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області належить до сфери управління ДСНС України та безпосередньо підпорядковується УДСНС України в Івано-Франківській області. Оперативне керівництво здійснює відповідний районний відділ територіального органу.

Пунктами 1.13 - 1.15 Положення встановлено, що 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в установах Державної казначейської служби України, рахунки в установах банків України, печатку із зображенням Державного Герба України з своїм найменуванням, іншу власну атрибутику й символіку, шо реєструються відповідно до чинного законодавства. Утримується за рахунок коштів державного бюджету, має право укладати договори та угоди, набувати майнові та особисті немайнові права і обов`язки, бути позивачем і відповідачем у суді відповідно до вимог чинного законодавства України. Несе відповідальність за своїми зобов`язаннями згідно з чинним законодавством. Вказана пожежна частина не несе відповідальності за зобов`язаннями територіального органу, ДСНС України, відповідно територіальний орган та ДСНС України не несе відповідальності за зобов`язаннями 18 ДПРЧ.

Згідно пункту 5.5 Положення джерелами фінансування 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є: кошти одержані в установленому порядку від плати за охорону від пожеж об`єктів суб`єктів господарювання; кошти, отримані за рахунок добровільних пожертвувань юридичних та фізичних осіб; інші джерела, не заборонені чинним законодавством.

Відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 17 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту організовує та забезпечує охорону від пожеж підприємств, установ, організацій та інших об`єктів на підставі договорів в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 4 ст. 24 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що критерії утворення державних пожежно-рятувальних підрозділів (частини) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту в адміністративно-територіальних одиницях та перелік суб`єктів господарювання, де утворюються такі підрозділи (частини), визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 874 від 27.11.2013 затверджено Перелік суб`єктів господарювання, де утворюються державні пожежно-рятувальні підрозділи (частини) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, в примітці якого зазначено, що Державні пожежно-рятувальні підрозділи (частини) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту здійснюють охорону від пожеж суб`єктів господарювання на підставі договорів.

Акціонерним товариством «ДТЕК Західенерго» (Замовник) укладено з Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (виконавець) договір про закупівлю послуг з охорони від пожеж № 2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018 (а.с. 45 - 48).

Згідно пункту 1.2 вказаного Договору Замовник доручає Виконавцю, який зобов`язується протягом строку дії здійснювати охорону від пожеж безпосередньо об`єктів Замовника, що включає:

- організацію та проведення гасіння пожеж, рятування людей, надання допомоги в межах, визначених відповідними планами реагування, у ліквідації наслідків аварій, катастроф і стихійного лиха на об`єктах Замовника;

- проведення заходів, спрямованих на попередження виникненню пожеж, та інших профілактичних робіт у цьому напрямку;

- здійснення щоденного моніторингу протипожежного стану об`єктів.

Ціна цього Договору, згідно пункту 3.1, визначається Сторонами згідно з погодженим Кошторисом (додаток № 4 до Договору) і складає 13 763 000 грн. Кошторис складається Виконавцем на підставі визначених актами чинного законодавства норм на утримання (оплата праці та інші види забезпечення), підготовку особового складу та працівників Виконавця, а також утримання 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (пункт 3.2 договору). Пунктами 10.1 та 10.2 Договору передбачено, що він набуває чинності з 01.01.2019 та діє до 31.12.2019, а в частині розрахунків - до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за Договором. Припинення дії Договору не звільняє Сторін від виконання покладених на них відповідно до умов цього Договору зобов`язань, які не були ними виконані в період його дії.

Додатковою угодою від 30.12.2019 продовжено термін дії Договору № 2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018 до 31.03.2020.

Судом з`ясовано, що відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів України, Законів України «Про управління об`єктами державної власності» , «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» , з врахуванням листа Управління ДСНС України в Івано-Франківській області від 27.01.2020 № 01-616/07, наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 11.02.2020 № 126 припинено юридичну особу, 18 державну пожежно-рятувальну частину Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» ).

За вказаних обставин, доводи представника відповідача, що позивач мав би отримати нараховану але невиплачену одноразову грошову допомогу при звільненні за місцем проходження служби є необґрунтованими та безпідставними, оскільки контракт на проходження служби був укладений безпосередньо між позивачем та відповідачем, згідно якого Управління ДСНС України в Івано-Франківській області взяло на себе обов`язок щодо фінансового та матеріального забезпечення ОСОБА_1 відповідно до законодавства.

Щодо посилання сторони відповідача на порушення договірних зобов`язань перед ДПРЧ - 18 Бурштинською ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго", яка утримувала такий підрозділ згідно договірних умов, та наявність заборгованості за надані послуги перед Управлінням у розмірі 5 881 500,04 грн., як підстави невиплати позивачу одноразової грошової допомоги при звільненні, то такі доводи відповідача суд відхиляє як безпідставні, з огляду на наступне.

Як встановлено судом 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» ) є державним пожежно - рятувальним підрозділом. Органом управління 18 ДПРЧ є Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області.

Пунктом 6 розділу І Інструкції № 623 встановлено, що грошове забезпечення виплачується в межах асигнувань, визначених у кошторисі органу управління (підрозділу) на грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу.

Відповідно до приписів пунктів 1.15 та 5.5 Положення про 18 державну пожежно-рятувальну частину Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, 18 ДРПЧ є бюджетною установою, утримується за рахунок коштів державного бюджету, які одержані, крім іншого, в установленому порядку від плати за охорону від пожеж об`єктів суб`єктів господарювання.

Контракт про проходження служби ОСОБА_1 було укладено безпосередньо між позивачем та відповідачем (а.с.49-50). Будь-яких зобов`язань за таким контрактом у Бурштинської ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго" не було.

При цьому суд звертає увагу на те, що порушення Бурштинською ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго" договірних зобов`язань перед відповідачем в частині своєчасного та повного проведення розрахунків за договором № 2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018 про надання послуг з пожежно-рятувальної охорони об`єктів ВП Бурштинської ТЕС ПАТ "ДТЕК Західенерго", кошти якого є джерелом фінансування грошового забезпечення у ДПРЧ-18, не можуть позбавляти позивача належних йому виплат, оскільки обов`язок виплати вихідної допомоги на підставі укладеного контракту відповідно до норм Кодексу цивільного захисту України та Інструкції № 623 покладено саме на відповідача.

В зв`язку із вищенаведеним, суд дійшов висновку, що обов`язок вчасного нарахування та виплати вихідної допомоги у відносинах публічної служби з позивачем покладено саме на Управління ДСНС України в Івано-Франківській області.

У відповідності до частини 2 статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

Відповідно до статті 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 1952 року кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

У справі "Кечко проти України" Європейський суд з прав людини встановив, що мало місце порушення статті 1 Протоколу №1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а також зауважив, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи припинити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне законодавство передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення від 08.11.2005, заява №63134/00).

Відповідно до пунктів 21, 24 рішення у справі "Федоренко проти України" (№ 25921/02) Європейський суд з прав людини, здійснюючи прецедентне тлумачення статті 1 Першого Протоколу до Конвенції сформулював правову позицію про те, що право власності може бути "існуючим майном" або "виправданими очікуваннями" щодо отримання можливості ефективного використання права власності чи "законними сподіваннями" отримання права власності. Аналогічна правова позиція сформульована Європейським судом з прав людини і в справі Стреч проти Сполучного Королівства ("STRETCH v. THE UNITED KINGDOM " № 44277/98).

У межах вироблених Європейським судом з прав людини підходів до тлумачення поняття "майно", а саме в контексті статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, це поняття охоплює як "наявне майно", так і активи включаючи право вимоги, з посиланням на які заявник може стверджувати, що він має принаймні законні очікування стосовно ефективного здійснення свого "права власності" (пункт 74 рішення Європейського суду з прав людини "Фон Мальтцан та інші проти Німеччини"). Суд робить висновок, що певні законні очікування заявників підлягають правовому захисту, та формує позицію для інтерпретації вимоги як такої, що вона може вважатися "активом": вона повинна мати обґрунтовану законну підставу, якою, зокрема є чинна норма закону, тобто встановлена законом норма щодо виплат (пенсійних, заробітної плати, винагороди, допомоги) на момент дії цієї норми є "активом", на який може розраховувати громадянин як на свою власність ("MALTZAN (FREIHERR VON) AND OTHERS v. GERMANY " № 71916/01, 71917/01 та 10260/02).

Суд зазначає, що першим і найголовнішим правилом статті 1 Першого протоколу є те, що будь-яке втручання державних органів у право на мирне володіння майном має бути законним і повинно переслідувати легітимну мету "в інтересах суспільства". Будь-яке втручання також повинно бути пропорційним по відношенню до переслідуваної мети. Іншими словами, має бути забезпечено "справедливий баланс" між загальними інтересами суспільства та обов`язком захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідного балансу не буде досягнуто, якщо на відповідну особу або осіб буде покладено особистий та надмірний тягар (див., серед багатьох інших джерел, рішення у справі "Колишній Король Греції та інші проти Греції" (Former King of Greece and Others v. Greece) [ВП], заява № 25701/94, пп. 79 та 82, ЄСПЛ 2000-XII).

Відтак, зважаючи на вищенаведені висновки Європейського суду з прав людини, з метою забезпечення належного та ефективного відновлення порушених прав позивача на відповідне грошове забезпечення, суд вважає за необхідне стягнути з Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 вихідну допомогу в розмірі 27202,50 грн.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Належних і достатніх доказів, які б спростовували доводи позивача, відповідач під час розгляду справи не надав.

Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позовна заява підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 нараховану та не виплачену одноразову грошову допомогу при звільненні зі служби цивільного захисту в розмірі 27202 (двадцять сім тисяч двісті дві) гривні 50 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 );

відповідач - Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 38555228, вул. Франка, 6, м. Івано-Франківськ, 76018).

Суддя /підпис/ Микитин Н.М.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2020
Оприлюднено23.12.2020
Номер документу93703034
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2240/20

Рішення від 21.12.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні