П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/3274/20
Головуючий у 1-й інстанції: Майстер П.М.
Суддя-доповідач: Шидловський В.Б.
21 грудня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Шидловського В.Б.
суддів: Матохнюка Д.Б. Боровицького О. А.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Логіст Агро" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Логіст Агро" до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В :
У червні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Логіст Агро" звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправною і скасувати постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу № 203059 від 11.06.2020 про стягнення з ТОВ "Логіст Агро" 17000 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 17.05.2020 посадовими особами Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки складено акт №216948 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, згідно яких виявлено порушення відповідальність за які передбачена ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" абз.15 Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20% без відповідного дозволу. Перевищення вагових норм складає 10,9 %. Вказав, що 11.06.2020 за результатами розгляду справи про правопорушення законодавства про автомобільний транспорт, Управлінням Укртрансбезпеки в Хмельницькій області прийнято на підставі акту від 17.05.2020 №216948 постанову № 203059 якою застосовано до ТОВ "Логіст Агро" адміністративно-господарський штрафу сумі 17000 грн. Вказану постанову позивач вважає протиправною, тому звернувся в суд з вказаними позовними вимогами про її скасування.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року в задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, також неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Логіст Агро" зареєстроване як юридична особа, про що містяться відомості в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
На підставі направлення на рейдову перевірку № 000181 від 12 травня 2020 року посадовими особами Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки було проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки RENAULT MAGNUM 460 номерний знак НОМЕР_1 , який на підставі договору оренди належать Товариству з обмеженою відповідальністю "Логіст Агро", під керуванням водія ОСОБА_1 .
За результатами перевірки складено акт № 216948 від 17 травня 2020 року, в якому зафіксовано порушення, а саме: ТТН № 187738 від 16.05.2020, у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" абз.15 Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. Перевищення вагових норм складає 10,9 %.
Із актом № 216948 від 17 травня 2020 року водій транспортного засобу ОСОБА_1 ознайомлений, про що свідчить його особистий підпис.
11.06.2020 начальник Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області на підставі акту перевірки виніс постанову № 203059 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн за порушення абзацу 15 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Не погоджуючись із спірною постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновку, що спірна постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу до позивача є правомірною, відповідно відсутні підстави для задоволення позовних вимог щодо визнання її протиправною.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно з абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті.
П. 1, пп. 2, 15, 27 п. 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 103 (далі - Положення), визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорт. Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному транспорті, здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу (п. 8 Положення).
Відповідно до п. 3, 4 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 року (далі - Порядок № 1567), органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
При цьому, за приписами п. 13 Порядку № 1567 графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.
Згідно із п.14, 16 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування, визначений Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року № 879 (далі - Порядок № 879).
Згідно із пп.4 п.2, п.16 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів. Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
Так відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
П.21 Порядку № 879 передбачено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України. У разі наявності підозри щодо перевищення нормативних габаритно-вагових параметрів транспортного засобу, працівники пунктів габаритно-вагового контролю проводять його повторне зважування.
У разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних зважувальних пунктах порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується.
Власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь який спосіб (п.23 Порядку № 879).
Згідно із п.18, 20 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Ст.48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Згідно ст.60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Системний аналіз наведених норм доводить, що державному контролю підлягають транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Такий контроль здійснюють уповноважені органи - Уктрансбезпека шляхом проведення перевірок, зокрема, рейдової. Під час проведення рейдової перевірки здійснюється державний контроль, зокрема, за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування. За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються відповідні адміністративно-господарські штрафи.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновку, що внаслідок перевірки дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів посадовими особами Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки було виявлено порушення позивачем вимог габаритно-вагових стандартів транспортних засобів. Згідно акту № 216948 від 17 травня 2020 року було встановлено перевищення позивачем встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що склало 10,9 %.
Колегія суддів вважає такі висновки суду першої інстанції помилковими та такими, що не підтвердженні матеріалами справи.
Поза увагою суду першої інстанції лишилися наступні обставини.
Так, планом проведення спеціальних заходів щодо посилення заходів габаритно-вагового контролю на території м.Києва та Київської області у період із 12.05.2020 року по 29.05.2020 року, а саме п.4.4. (а.с.59-63) передбачено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , а саме вони склали акт №216948 від 17.05.2020 року, дислокуються на автомобільній дорозі Н-01, м.Київ, Столичне шосе. Акт же перевірки складено м.Київ, вул.Набережно-Корчеватська, 11. До даного плану доданий графік щоденної роботи пункту вагового та габаритного контролю на травень 2020 року (а.с.64), при цьому 17.05.2020 року із 00 год. 00 хв. до 24 год. 00 хв. визначене місце дислокації Р-69 Київ-Вишгород-Десна км 27-000 праворуч.
Наведене свідчить про невідповідність місцезнаходження ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , плану та щотижневому графіку, проведення рейдової перевірки, чим порушено п.12 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року № 1567 (далі Постанова № 1567).
Окрім того, рейдова перевірка була проведена за межами строку, зазначеного у направленні на перевірку № 000181 від 12.05.2020 року (а.с.58). Так, у направленні чітко визначено строк рейдової перевірки із 13.05.2020 року до 17.05.2020 року., тобто останній день строку перевірки завершився о 24 год.00 хв. 16.05.2020 року, а акт же складено 17.05.2020 року, чим порушено п.19 Постанови № 1567.
Колегія суддів також зазначає, що в акті перевірки № 216948 від 17.05.2020 року не зазначено в чому полягає порушення, зазначено лише ТТН № 187738 від 16.05.2020 р., яка в матеріалах справи відсутня, не має жодних посилань на документи, яким дане порушення зафіксовано, чим порушено п.20 Постанови № 1567.
Слід зазначити, що в акті перевірки № 216948 від 17.05.2020 року (а.с.46) зазначено, що перевірка була здійсненна о 08 год.33 хв.17.05.2020 р., водій ОСОБА_1 транспортний засіб Renault Magnum 460 реєстраційний номер НОМЕР_1 . Однак відповідачем до матеріалів судової справи надано акт про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів від 17.05.2020 р. (а.с.47), довідку про результати здійснення габаритног-вагового контролю від 17.05.2020 р. (а.с.48), чек зважування (а.с.50). При цьому у всіх цих документах зазначено транспортний засіб DAF модель FT XF95-380 реєстраційний номер НОМЕР_2 , водій ОСОБА_6 .
Із зазначеного слідує, що наведені документи не підтверджують порушення зазначене в акті перевірки № 216948 від 17.05.2020 р.
З урахуванням зазначеного, колегія суддів вважає, що відповідачем не надано доказів скоєння позивачем порушень відображених в акті від 17.05.2020 № 216948, а тому прийнята відповідачем на підставі акту від 17.05.2020 № 216948 постанова № 203059 якою застосовано до ТОВ "Логіст Агро" адміністративно-господарський штрафу сумі 17000 грн. є протиправною та підлягає скасуванню.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Логіст Агро" задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Логіст Агро" до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування постанови скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 203059 від 11.06.2020 року про стягнення з ТОВ "Логіст Агро" 17000 грн.
Стягнути на користь ТОВ "Логіст Агро" (30000, Хмельницька область, м.Славута, вул.Миру 89 оф. № 2, код ЄДРПОУ 43156158) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області (29000 м.Хмельницький, вул.Соборності, 75) понесені витрати по сплаті судового збору у сумі 5255 грн. (2102 грн. за звернення до суду першої інстанції, 3153 грн. за звернення до суду апеляційної інстанції).
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Шидловський В.Б. Судді Матохнюк Д.Б. Боровицький О. А.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 23.12.2020 |
Номер документу | 93707824 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні