Герб України

Постанова від 22.12.2020 по справі 296/5522/17

Касаційний адміністративний суд верховного суду

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 296/5522/17

адміністративне провадження № К/9901/68409/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Мороз Л.Л., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №296/5522/17

за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради як правонаступника Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2018 року (суд у складі колегії: головуючого судді - Мацького Є.М., суддів: Охрімчук І.Г. Капустинського М.М.),

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира, в якому просив:

1.1. визнати неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира з розповсюдження листів щодо позивача про повернення надміру нарахованих коштів;

1.2. зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира відкликати листи щодо позивача про повернення надміру нарахованих коштів.

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідач неправомірно, за відсутність належних повноважень розповсюдив листи на адресу КП "ЖТКЕ", директору ТОВ "Житомиргаззбут", начальнику ПАТ "ЕК"Житомиробленерго" Житомирського РЕМ, директору КП ВЖРЕП №16 Житомирської міської ради, директору КП "КАТП-0628", директору КП "Житомирводоканал", в яких повідомив про помилку при видачі позивачу посвідчення інваліда війни 3 групи та просив привести у відповідність нарахування пільг вищевказаному пільговику з моменту видачі посвідчення - 19.11.2012 року.

3. 02 травня 2018 року Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира припинило свою діяльність шляхом приєднання до Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, в результаті чого було створено нову структуру - Управління праці та соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради.

4. Згідно Положення про Департамент соціальної політики Житомирської міської ради, затвердженим рішенням Житомирської міської ради від 08 листопада 2018 року №1215, Департамент соціальної політики Житомирської міської ради є правонаступником Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира код ЄДРПОУ 03192684 після їх припинення.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

5. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року позовні вимоги задоволено.

Визнано неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира розповсюдження листів щодо ОСОБА_1 про повернення надміру нарахованих коштів.

Зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира відкликати листи щодо ОСОБА_1 про повернення надміру нарахованих коштів.

6. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що в оскаржуваних листах не зазначено, що позивач втратив статус інваліда війни, а також відсутня інформація про зміст розпорядження голови Корольовської районної ради м.Житомира від 16.06.2017 року №26-а, у відповідності до якого відповідач просить привести у відповідність нарахування пільг.

Суд також зазначив, що у позивача не було вилучене посвідчення інваліда 3-ї групи серії НОМЕР_1 від 19.11.2012 року, а тому дії відповідача щодо розповсюдження вказаних вище листів є неправомірними.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

7. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2018 року скасоване рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року та прийняте нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

8. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що направляючи листи підприємствам - надавачам пільг на комунальні послуги позивачу відповідач діяв в межах своїх повноважень, так як позивачем не були оскаржені в судовому порядку розпорядження голови Корольовської районної ради м. Житомира та протокол від 20 червня 2018 року засідання тимчасової комісії щодо перевірки законності встановлення статусу та видачі посвідчень інвалідів війни за період з 1 січня 2005 року по 31 березня 2013 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

9. Не погоджуючись з ухваленою по справі постановою суду апеляційної інстанції позивач звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

10. Касаційна скарга обґрунтована тим, що постанова суду апеляційної інстанції прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, не містить обставин справи у повному обсязі, а також не ґрунтується на доказах, які мають бути розглянуті під час даної справи.

11. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: cудді-доповідача - Анцупової Т. О., суддів: Берназюка Я. О., Кравчука В. М. ухвалою від 21 грудня 2018 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

12. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т. О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 296/5522/17.

13. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 червня 2020 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді: Стеценко С.Г., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

14. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

15. Позивач є ліквідатором аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії та інвалідом війни 3 групи , що підтверджується посвідченням особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1-ї категорії серії НОМЕР_2 від 21 липня 2009 року та посвідченням інваліда 3-ї групи серії НОМЕР_1 від 19 листопада 2012 року.

16. Розпорядженням голови Корольовської районної ради м. Житомира від 16 червня 2017 року №26-а зафіксовано факт незаконного встановлення ОСОБА_1 статусу інваліда війни 3 групи та запропоновано начальнику управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира усунути вказані порушення чинного законодавства.

17. На виконання розпорядження голови ради наказом начальника управління створено тимчасову комісію щодо перевірки законності встановлення статусу та видачі посвідчень інвалідів війни за період з 1 січня 2005 року по 31 березня 2013 року.

18. Рішенням тимчасової комісії щодо перевірки законності встановлення статусу та видачі посвідчень інвалідів війни за період з 1 січня 2005 року по 31 березня 2013 року позбавлено позивача статусу інваліда війни 3 групи з вилученням відповідного посвідчення. Вказане рішення зафіксовано у протоколі від 20 червня 2017 року №1.

19. У зв`язку з цим, відповідачем надіслано листи до житлово-комунальних установ міста з проханням привести у відповідність нарахування пільг позивачу.

20. Так, у листах від 21 червня 2017 року, адресованих директору КП "ЖТКЕ", директору ТОВ "Житомиргаззбут", начальнику ПАТ "ЕК"Житомиробленерго" Житомирського РЕМ, директору КП ВЖРЕП №16 Житомирської міської ради, директору КП "КАТП-0628", директору КП "Житомирводоканал", відповідач просив привести у відповідність нарахування пільг вищевказаному пільговику з моменту видачі посвідчення - 19 листопада 2012 року.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

22. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

23. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ .

24. За правилом пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

25. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

26. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

27. Правила видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранам війни регулюються Положенням про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, що затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 р. № 302 (далі - Положення №302).

Відповідно до пункту 2 Положення № 302 посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни та інших осіб, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", на основі котрого надаються відповідні пільги і компенсації.

Пунктом 131 Положення № 302 встановлено, що у разі виникнення підстав, за якими особа втрачає право на статус, визначений Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", видане їй раніше посвідчення вилучається уповноваженим на видачу посвідчень органом, з повідомленням органу, який видав таке посвідчення.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до рішення тимчасової комісії управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира позивач позбавлений статусу інваліда війни 3 групи із вилученням відповідного посвідчення.

28. Постановою Кабінету Міністрів України Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги від 29 січня 2003 року № 117 затверджено Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Положення № 117).

Частиною 1 цього Положення передбачено, що Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей.

Реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.

Згідно ч.2 Положення №117 інформація про осіб, які мають право на пільги відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", вноситься до Реєстру диференційовано з урахуванням належності особи до визначеної підкатегорії.

Пунктом 3 Положення №117 визначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи):

організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей ;

Відповідно до пункту 4 Положення №117 уповноважені органи з дотриманням вимог Законів України "Про інформацію" і "Про захист персональних даних" мають право, в тому числі, надавати інформацію, яка міститься в Реєстрі, підприємствам та організаціям, що надають послуги, на запити та в межах їх компетенції, а також органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування з метою надання пільг, передбачених законодавчими актами, пільговикам.

Аналіз зазначених вище норм дає підстави для висновку, що управління праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради м. Житомира, правонаступником якого є Управління праці та соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради як уповноважений орган має право надавати інформацію, що міститься у Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, підприємствам та організаціям, що надають послуги з метою, зокрема, контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги тощо.

Колегія суддів звертає увагу, що пунктами 125 та 127 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 передбачено, що на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії .

У разі відмови громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується органом, який призначив житлову субсидію, у судовому порядку.

Разом з тим, жодним законодавчим актом не передбачено можливості направлення Управлінням праці та соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради листів комунальним підприємствам із вимогою повернення надміру нарахованих коштів - пільг особі за минулий період.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідач, направляючи листи підприємствам, які надають комунальні послуги ОСОБА_1 , про повернення надміру сплачених коштів, діяв поза межами законодавчо встановлених повноважень.

29. Частиною першою статті 352 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

30. З огляду на викладене, колегія суддів вважає за необхідне скасувати рішення суду апеляційної інстанції, залишивши в силі рішення суду першої інстанції.

31. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

32. Керуючись статтями 341, 345, 349, 352, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

2. Постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2018 року по справі №296/5522/17 - скасувати.

3. Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року по справі №296/5522/17 - залишити без змін.

4. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г.Стрелець

Судді Л.Л. Мороз

Л.В. Тацій

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення22.12.2020
Оприлюднено24.12.2020
Номер документу93749185
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —296/5522/17

Постанова від 22.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 29.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 06.09.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Рішення від 29.05.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 21.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Корольовський районний суд м. Житомира

Бондарчук В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні