ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
про зупинення провадження у справі
16 грудня 2020 року м. ТернопільСправа № 926/478/20
Господарський суд Тернопільської області у складі судді Руденка О.В.
при секретарі судового засідання Качунь І.Є.
розглянувши матеріали справи
за позовом Першого заступника керівника Сторожинецької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Тереблеченської сільської ради, вул. Головна, 10а, с. Тереблече, Глибоцький район, Чернівецька область, 60435
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроцентр-Буковина", вул. Оболоня, 3а, м. Тернопіль, 46008
про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі 113 387,13 грн.
за участі представників сторін:
прокурор: Безкоровайна О.А.
відповідач: Баранець О.А.- представник
Суть справи:
До Господарського суду Тернопільської області поступила позовна заява Першого заступника керівника Сторожинецької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Тереблеченської сільської ради до ТОВ "Агроцентр-Буковина" про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі 113 387,13 грн.
В обґрунтування заявлених вимог, прокурор та позивач посилаються на те, що господарське товариство користується земельними ділянками на території сільської ради без правовстановлюючих документів та не сплачуючи кошти до бюджету.
Прокурор у судовому засіданні 16.12.2020 підтримала позовні вимоги у повному обсязі.
Повноважний представник відповідача проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві на позов та наданих пояснень.
Позивач у судове засідання свого представника не направив, однак подав клопотання про розгляд справи за його відсутності.
У судовому засіданні 16.12.2020 року судом прийнято рішення призначити у даній справі судову експертизу та запропоновано учасникам спору сформувати перелік питань, які необхідно поставити експерту.
Представник відповідача зазначила, що покладається на розсуд суду при визначенні переліку питань, які необхідно поставити на розгляд експерта.
Прокурором у листі №15-300вих.20 від 16.12.2020 запропонований наступний перелік питань:
- чи відповідає розроблена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 за 2018, 2019, 2020 роки вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування. Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?;
- чи відповідає розроблена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
:0562 за 2018, 2019, 2020 роки вимогам земельного законодавства та іншим
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
документам з питань землеустрою та землекористування. Якщо не відповідають, то в чому полягають
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
?;
- чи було змінено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 упродовж 2018, 2019, 2020 років, чи зміна відбулась відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування. Якщо ні, то в чому полягають невідповідності? Чи вплинув змінений код цільового призначення земельної ділянки на розрахунок нормативної грошової оцінки 1 кв.м. вказаної ділянки, чи обґрунтований наявний розрахунок нормативної грошової оцінки?;
- чи було змінено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:004:0562 упродовж 2018, 2019, 2020 років, чи зміна відбулась відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування. Якщо ні, то в чому полягають невідповідності? Чи вплинув змінений код цільового призначення земельної ділянки на розрахунок нормативної грошової оцінки 1 кв.м. вказаної ділянки, чи обґрунтований наявний розрахунок нормативної грошової оцінки?
Фіксування судового процесу здійснювалось за допомогою технічного засобу відповідно до ч.3 ст.222 ГПК України.
Приймаючи рішення про призначення судової експертизи у даній справі із власної ініціативи, суд виходив з наступних міркувань.
Згідно Витягів з Державного земельного кадастру власником земельних ділянок з кадастровими номерами 7321085400:01:002:0366 та 7321085400:01:004:0562 є Тереблеченська сільська рада.
Актом обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 від 24.01.2020 встановлено, що на даній ділянці розміщені об`єкти нерухомості, власником яких є ТОВ "Агроцентр-Буковина". Це право власності підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав та нерухомого майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна. До даних об`єктів належать:
- будівля свинарника загальною площею 763,5 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3"З", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля свинарника загальною площею 722,6 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3"Г", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля свинарника загальною площею 722,6 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3 "Д", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля кузні загальною площею 64,8 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3 "М", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля 4-х рядного корівника загальною площею 1886,3 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3 "В", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля корівника загальною площею 1662,8 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3 "Ж", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля телятника загальною площею 1580,6 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3 "Н", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля телятника загальною площею 764,9 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3"К", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля котельні загальною площею 187,5 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 3 "Л", с. Тереблече Глибоцього району.
Загальна площа земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366, на якій розміщені вище перелічені споруди становить 8355,4 кв.м.
Актом обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:004:0562 від 24.01.2020 встановлено, що на даній ділянці розміщені наступні об`єкти нерухомості:
- будівля, піднавіс для сільськогосподарських машин та будівля зварювального цеху, загальною площею 64,2 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 2 "И", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля гаража для вантажних автомобілів, загальною площею 287,4 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 2 "Е", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля піднавісу для комбайнів загальною площею 649,4 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 2 "В", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля пункту технічного обслуговування загальною площею 426,3 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 2 "Д", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля гаражу для вантажних автомобілів загальною площею 535 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 2 "Ж", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля нафтобази загальною площею 40,4 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 2 "І", с. Тереблече Глибоцького району;
- будівля майстерні автопарку загальною площею 146,3 кв.м., розташована за адресою вул. Головна, 2 "З", с. Тереблече Глибоцького району.
Власником цієї нерухомості є ТОВ "Агроцентр-Буковина". Його права підтверджуються інформацією з Державного реєстру речових прав та нерухомого майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
Загальна площа земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:004:0562, на якій розміщені вище перелічені об`єкти нерухомості, становить 2149 кв.м.
ТОВ "Агроцентр-Буковина" неодноразово зверталось до Тереблечанської сільської ради із заявами про надання в оренду земельних ділянок в порядку ст.120 ЗК України на умовах, якими користувався попередній власник СТОВ "Агро-Прогрес", а також із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для передачі земельних ділянок в оренду. Однак, сільська рада відмовляла товариству у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою для передачі в оренду земельних ділянок.
Безпідставність відмови сільської ради у наданні дозволу та незаконність таких рішень встановлено Господарським судом Чернівецької області у рішеннях по справах №926/107/18, №926/1288/19.
Позивач у відповіді на відзив вказує, що рішенням Тереблеченської сільської ради №192-41/19 та №193/19 від 13.12.2019 надано дозвіл ТОВ "Агроцентр-Буковина" на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок комунальної власності з кадастровими номерами 7321085400:01:004:0562 та 7321085400:01:002:0366 з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Водночас, Сторожинецькою місцевою прокуратурою встановлено факт використання ТОВ "Агроцентр-Буковина" земельних ділянок на території Тереблеченської сільської ради Глибоцького району без правовстановлюючих документів.
Розрахунок безпідставно збережених коштів за користування ТОВ "Ароцентр-Буковина" без правовстановлюючих документів земельними ділянками, площею 8355,4 кв.м. та 2149 кв.м., нарахованих за 2018 рік, 2019 рік та 2 місяці 2020 року, у розмірі 113 387,13 грн орендної плати, здійснено прокуратурою на підставі даних про нормативну грошову оцінку щодо кожної із спірних земельних ділянок за кожен рік окремо, оформлених як Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2020 №70/0/193-20, №71/0/193-20, №64/0/193-20, №67/0/193-20, №66/0/193-20, №65/0/193-20.
Під час розгляду справи, сторонами подавались матеріали документи, які містять відомості, що протирічать один одному.
Так, згідно Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 від 20.01.2020 №70/0/193-20, №71/0/193-20 та №64/0/193-20 цільове призначення земельної ділянки визначено як 03.07. Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, Коефіцієнт Кф 2,5.
Натомість, у Поземельній книзі земельної ділянки кадастровий номер 73211085400010020366, яку відкрито 21.09.2016, в записі №001 від 21.09.2016 цільовим призначення земельної ділянки значиться 1.11.6 Для іншої комерційної діяльності, а в записі №011 від 16.12.2019 цільове призначення - 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Така зміна цільового призначення земельної ділянки та зміна виду користування земельної ділянки внесена 16.12.2019, що також відображено у Поземельній книзі.
Згідно Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 7321085400:01:004:0562 від 20.01.2020 №67/0/193-20, №66/0/193-20 та №65/0/193-20 цільове призначення земельної ділянки визначено як 03.15. Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, Коефіцієнт Кф 0,7.
В той же час, у Поземельній книзі земельної ділянки кадастровий номер 73211085400010040562, яку відкрито 24.06.2014, в записі №001 від 24.06.2014 цільовим призначення земельної ділянки значиться 03.
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
. Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, а в записі №003 від 20.11.2019 цільове призначення - 03.15 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. 20.11.2019 відбулось виправлення цільового призначення земельної ділянки та виправлення виду використання земельної ділянки, що також відображено у Поземельній книзі.
Таким чином, як стверджує відповідач, відбулась зміна цільового призначення земельних ділянок, а відповідно і коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, що впливає на розмір вартості 1 кв.м. земельної ділянки, оскільки у 2018 та 2019 були інші коефіцієнти. А відтак, розрахунок позовних вимог є невірним.
В свою чергу, прокурор вказує на те, що будь-яких змін цільового призначення спірних земельних ділянок проведено не було, а коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки вказаний у нормативній грошовій оцінці, яка є основою для визначення розміру орендної плати. Нормативна грошова оцінка земель, у вигляді Витягів, надана повноважним органом , а саме Відділом у Глибоцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.
Водночас, у матеріалах справи міститься лист №0-24-0.190-213/103-20 від 16.10.2020, який також виданий Відділом, та містить інформацію про те, що станом на 01.01.2017 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:004:0562 - 03.14 для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови; земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 - 1.11.6 для іншої комерційної діяльності. 20.11.2019 змінився код цільового земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:004:0562, відповідно до КВЦПЗ - 03.15. Для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови; 16.12.2019 змінився код цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 - 03.07. Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Наведене свідчить про не відповідність відомостей про спірні земельні ділянки, які містяться у Поземельних книгах, Витягах та в наданій органом Держгеокадастру інформації в частині коду класифікації виду цільового призначення земельних ділянок у спірному періоді, а саме 2018-2019 роках.
Отже, виникає необхідність визначення щодо спірних земельних ділянок правильного коду класифікації видів їх цільового призначення, що в подальшому дасть можливість зробити правильний розрахунок безпідставно збережених коштів з орендної плати.
З даного приводу суд зважає на правові позиції, що викладені у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 24.06.2020 року по справі №922/2414/19.
В той же час, у суду відсутні спеціальні знання, для того щоб встановити вказані обставини.
Відповідно до ч. 1 ст. 99 ГПК України суд з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:
1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;
2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань.
Як зазначається у постановах Верховного Суду від 01.07.20 р. у справі №914/2285/17, від 06.08.2020 року у справі № 910/7790/19, судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмету доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.
Про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи (ч. 1 ст. 100 ГПК України).
Згідно положень ст.1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
В рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Дульський проти України" (Заява № 61679/00) від 01.06.2006 зазначено, що експертиза, призначена судом, є одним із засобів встановлення або оцінки фактичних обставин справи і тому складає невід`ємну частину судової процедури.
Судова експертиза призначається з урахуванням норм Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України №53/5 від 08.10.1998р. у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012р. №1950/5, а також Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз, затверджених наказом Міністерства юстиції України №53/5 від 08.10.1998р.
За приписами п.1.6 зазначеної Інструкції, експертизи та дослідження проводяться експертними установами за зонами регіонального обслуговування згідно з Переліком регіональних зон обслуговування науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, наведеним у додатку 1 до цієї Інструкції.
Відповідно до даного переліку Тернопільська область обслуговується Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз. Відтак, суд доручає проведення експертизи Тернопільському відділенню цієї експертної установи.
При визначені остаточного кола питань, які слід поставити перед експертом судом враховані пропозиції , які з даного приводу надійшли від прокурора. З урахуванням цього та зважаючи на приписи ч1.статті 74 ГПК України суд вважає за доцільне витрати по проведенню судової експертизи покласти на Сторожинецьку місцеву прокуратуру. В подальшому, вказані витрати будуть розподілені судом в загальному порядку, в залежності від результатів вирішення спору.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України господарський суд має право зупинити провадження у справі у випадку призначення господарським судом судової експертизи.
Відповідно до ст. 117 ГПК України зупинення провадження у справі зупиняє перебіг процесуальних строків. З дня відновлення провадження перебіг процесуальних строків продовжується.
Таким чином, провадження у справі №926/478/20 слід зупинити до закінчення проведення судової експертизи.
З огляду на викладене та керуючись ст. ст.69, 99, 100, 117, п.2 ч.1 228, 232-235 ГПК України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Призначити у справі №926/478/20 судову експертизу, на вирішення якої поставити таке питання:
1.1. Чи відповідає розроблена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 за 2018, 2019, 2020 роки вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування. Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?;
1.2.Чи відповідає розроблена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
:0562 за 2018, 2019, 2020 роки вимогам земельного законодавства та іншим
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
документам з питань землеустрою та землекористування. Якщо не відповідають, то в чому полягають
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
?;
1.3. Чи було змінено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:002:0366 упродовж 2018, 2019, 2020 років, чи зміна відбулась відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування. Якщо ні, то в чому полягають невідповідності? Чи вплинув змінений код цільового призначення земельної ділянки на розрахунок нормативної грошової оцінки 1 кв.м. вказаної ділянки? Чи обґрунтований наявний розрахунок нормативної грошової оцінки?;
1.4.Чи було змінено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7321085400:01:004:0562 упродовж 2018, 2019, 2020 років, чи зміна відбулась відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування. Якщо ні, то в чому полягають невідповідності? Чи вплинув змінений код цільового призначення земельної ділянки на розрахунок нормативної грошової оцінки 1 кв.м. вказаної ділянки? Чи обґрунтований наявний розрахунок нормативної грошової оцінки?
2. Проведення судової експертизи доручити Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
3. Повідомити експерта про передбачену ст. ст. 384, 385 Кримінального кодексу України відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку або відмову від виконання покладеного судом обов`язку.
4. Зобов`язати Сторожинецьку місцеву прокуратуру здійснити оплату за проведення призначеної судом експертизи згідно пред`явленого експертною установою рахунку і докази такої оплати надати суду.
5. Провадження у справі №926/478/20 зупинити до закінчення проведення судової експертизи.
7. Зобов`язати експертну установу надіслати експертний висновок у господарський суд негайно після проведення дослідження та його копії сторонам.
8. Ухвалу направити сторонам по справі та Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення:
- Першому заступнику керівника Сторожинецької місцевої прокуратури, вул. Першотравнева, 1, м. Сторожинець, Чернівецька область, 59000;
- Тереблеченській сільській раді, вул. Головна, 10а, с. Тереблече, Глибоцький район, Чернівецька область, 60435;
- Товариству з обмеженою відповідальністю "Агроцентр-Буковина", вул. Оболоня, 3а, м. Тернопіль, 46008;
- Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, вул. Січових Стрільців, 4, м. Тернопіль
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її проголошення та підлягає оскарженню протягом десяти днів з дня її проголошення.
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.
Суддя О.В. Руденко
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2020 |
Оприлюднено | 28.12.2020 |
Номер документу | 93782960 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Руденко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні