ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24 листопада 2020 року Справа № 280/493/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Лазаренка М.С.,
за участю секретаря судового засідання Дєткова Р.О.,
за участю:
представника позивача Горлова Д.О.,
представника третьої особи Артюхіної К.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ППП Вікторія 2010 (69039, м. Запоріжжя, вул. Чавунна, буд. 24-А, код ЄДРПОУ 37056656) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд.50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання протиправним та скасування припису, визнання незаконними дій,
ВСТАНОВИВ:
21.01.2020 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю ППП Вікторія 2010 (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати припис інспектора Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області №918/0/92-19-ДК/0231/гр./03/01/-19 від 27.12.2019 року;
- визнати протиправною та скасувати постанову державного інспектора - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Хрущ А.О. про накладення штрафу №918/0/92-19-ДК/0208По/08/01/-19 від 27.12.2019;
- визнати незаконними дії інспектора Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Хрущ А.О. щодо проведення заходу контролю (перевірки) щодо перевірки дотримання вимог земельного законодавства ТОВ ППП Вікторія 2010 .
Ухвалою від 27.01.2020 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі № 280/493/20. Призначено підготовче судове засідання на 26.02.2020.
Ухвалою суду від 26.02.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі №280/493/20 строком на 30 (тридцять) днів, підготовче засідання відкладено на 07.04.2020.
Ухвалою суду від 07.04.2020 зупинено провадження в адміністративній справі №280/493/20 до 02 липня 2020 року, для надання сторонам часу необхідного їм для примирення.
02.07.2020 підготовче засідання відкладено до 09.09.2020.
Протокольною ухвалою суду від 09 вересня 2020 року закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 07.10.2020.
В судовому засіданні 07.10.2020 оголошено перерву до 24.11.2020.
Ухвалою суду від 24.11.2020 адміністративну справу №280/493/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ППП Вікторія 2010» (69039, м. Запоріжжя, вул. Чавунна, буд. 24-А, код ЄДРПОУ 37056656) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд.50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання протиправним та скасування припису, визнання незаконними дій в частині позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення передано на розгляд Шевченківського районного суду м. Запоріжжя за встановленою законом підсудністю
24 листопада 2020 року у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
В обґрунтування позову позивач послався на те, що інспектором Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області складено лише повідомлення про проведення заходу та припис, без проведення безпосередньо самого заходу державного нагляду та складання відповідних документів (наказу про проведення перевірки, направлення на перевірку, акту перевірки тощо). Акт перевірки в порушення ст. Закону № 877-У на адресу ТОВ ППП Вікторія 2010 не надходив та не вручався особисто під підпис директору. У зв`язку з цим позивач також був позбавлений права участі у заході державного нагляду, наданні будь-яких пояснень, заперечень та документів. Ненадання вищевказаних документів позбавило можливості визначити вид заходу державного нагляду (контролю) та відповідно реагувати на нього.Таким чином Відповідачем порушено принцип встановлений ч.7 ст. З Закону № 877-У: - здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом. Дані дії свідчать про повне порушення вимог Закону № 877-У. У зв`язку з вищевикладеним, припис інспектора Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 918/0/92-19-ДК/0231/гр./03/01/-19 від 27.12.2019 року є протиправним та підлягає скасуванню, а дії інспектора Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Хрущ А. О. щодо проведення заходу контролю (перевірки) незаконними.
Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог з підстав, викладених у поданому до суду відзиві (вх. №8910 від 26.02.2020), в якому останній у задоволенні позову просив відмовити, посилаючись, зокрема, на те, що дії по проведенню перевірки завжди знаходять свій прояв у оформленні відповідних документів, перш за все, акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства - за об`єктом земельної ділянки, що і було зроблено у спірних правовідносинах. Так, 30 жовтня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області було видано наказ № 918-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності . На виконання зазначеного наказу державним інспектором було складено акт обстеження земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19- ДК/1074/АО/10/01/-19 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19-ДК/1628/АП/09/01/-19. Вважає, що дії інспектора та виданий припис від 27.12.2019 № 918/0/92-19- ДК/0231/Пр/03/01/-19 про усунення порушення законодавства України у повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки наявне адміністративне правопорушення та існує необхідність його припинення.
Вислухавши думку представників сторін по справі, розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
30 жовтня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області було видано наказ № 918-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності .
На виконання зазначеного наказу державним інспектором було складено акт обстеження земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19- ДК/1074/АО/10/01/-19 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19-ДК/1628/АП/09/01/-19.
За висновками акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19-ДК/1628/АП/09/01/-19, встановлено у діях керівника ТОВ ППП Вікторія 2010 код ЄДРПОУ 37056656 вбачаються ознаки правопорушення, що кваліфікується як самовільне зайняття земельної ділянки (це - будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж в натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї та до його державної реєстрації), за відсутності відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду ) та за відсутності вчиненого правочину щодо неї, а саме самовільно зайнято земельну ділянку площею 0,8842 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул.Скворцова, 232а, м.Запоріжжя, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, та передбачена відповідальність згідно п.1 б ст.211 Земельного кодексу України, ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст.197-1 Кримінального кодексу України.
На підставі акту перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - Хрущ А.О. 27.12.2019 року винесено припис № 918/0/92/-19-ДК/0231/ПР/03/01/-19 (далі за текстом- Припис), який містить вимогу у 30- ти денний термін усунути виявлене правопорушення згідно з чинним законодавством України.
Не погоджуючись з порядком проведенням перевірки і її результатами, позивач оскаржив до суду дії відповідача щодо проведення перевірки, Припис про усунення порушень.
Вирішуючи питання правомірності проведення перевірки суд зазначає таке.
Статтею 15-2 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Відповідно до норм статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
За приписами статті 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» передбачено, що організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Виходячи з підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України від 19.06.2003 № 963-IV «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (далі - Закон № 963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до статті 4 Закону № 963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно із статтею 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Статтею 9 Закону № 963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Частиною першою статті 10 Закону № 963-IV визначено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель. Так, вони мають право:
- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Системний аналіз вказаних положень земельного законодавства дає підстави для висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (відповідач 1) наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.
Також з наведених норм права вбачається, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів, на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.
Позивач стверджує, що оскільки Закон № 963-IV не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру, проведення перевірок суб`єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватись відповідно до Закону України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V).
Проте суд вважає таку позицією позивача хибною з огляду на наступне.
Статтею 2 Закону № 877-V визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (частина перша). Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації (частина четверта).
Тобто, частина перша статті 2 Закону № 877-V містить чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. До вказаного переліку не входять відносини, що виникають під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
При цьому суд зауважує, що об`єктом перевірки була земельна ділянка, а не господарська діяльність підприємства.
Таким чином, особливості та обмеження щодо проведення перевірок, визначені Законом № 877-V, не застосовуються при здійсненні Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.
Натомість, спірні правовідносини врегульовані нормами Закону України № 963-IV, який є спеціальним і яким визначено правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Враховуючи те, що норми Закону № 877-V стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону № 963-IV, а відтак, посилання позивача на вказаний вище Закон є безпідставними.
Аналогічна правова позиція була неодноразово висловлена Верховним Судом у постановах від 13.03.2019 у справі № 826/11708/17, від 15.07.2019 у справі № 140/2320/18, від 17.09.2019 у справі № 806/1723/18, від 09.10.2019 у справі № 724/1843/18, від 20.02.2020 у справі № 1940/1655/18, від 27.02.2020 у справі № 818/1512/17.
Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. Приписи про усунення виявлених порушень мають надаватися лише тим особам, які безпосередньо вчинили порушення вимог земельного законодавства.
Щодо посилань позивача на те, що інспектором Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області складено лише повідомлення про проведення заходу та припис, без проведення безпосередньо самого заходу державного нагляду та складання відповідних документів (наказу про проведення перевірки, направлення на перевірку, акту перевірки тощо), суд вважає за необхідне зазначити наступне.
30 жовтня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області було видано наказ № 918-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності .
На виконання зазначеного наказу державним інспектором було складено акт обстеження земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19- ДК/1074/АО/10/01/-19 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19-ДК/1628/АП/09/01/-19.
За висновками акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19-ДК/1628/АП/09/01/-19, встановлено у діях керівника ТОВ ППП Вікторія 2010 код ЄДРПОУ 37056656 вбачаються ознаки правопорушення, що кваліфікується як самовільне зайняття земельної ділянки (це - будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж в натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї та до його державної реєстрації), за відсутності відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо неї, а саме самовільно зайнято земельну ділянку площею 0,8842 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул.Скворцова, 232а, м.Запоріжжя, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, та передбачена відповідальність згідно п.1 б ст.211 Земельного кодексу України, ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст.197-1 Кримінального кодексу України.
На підставі акту перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - Хрущ А.О. 27.12.2019 року винесено припис № 918/0/92/-19-ДК/0231/ПР/03/01/-19 (далі за текстом- Припис), який містить вимогу у 30- ти денний термін усунути виявлене правопорушення згідно з чинним законодавством України.
Частиною першою статті 144 Земельного кодексу України у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складають протокол про порушення та видають особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк.
Також, на підставі акту державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - Хрущ А.О. складено Протокол про адміністративне правопорушення від 24 грудня 2019 року №918/0/92-19-ДК/0232П/07/07/-19, яким ОСОБА_1 , керівника ТОВ ППП Вікторія 2010 притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 53-1 КУпАП та пунктом б ч.1 ст.211 ЗК України.
У зв`язку з тим, що протоколом про адміністративне правопорушення встановлено факт порушення самовільного зайняття земельної ділянки, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - Хрущ А.О. складено Повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 26.12.2019 року № 918/0/92-19-ДК/0232П/07/01/-19, який містить вимогу у 15-ти денний термін сплатити шкоду у розмірі 41834,00 грн., заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (далі за текстом - Повідомлення).
Поряд з цим, чинне законодавство України не встановлює обов`язку державного інспектора повідомляти будь-яких осіб про проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства, а також залучати до проведення вищеназваної перевірки особу правопорушника, свідків.
Згадана правова позиція знайшла свій прояв під час розгляду чисельних судових справ про оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності. Яскравим прикладом згаданої судової практики є постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року по справі № 325/1316/18 (наявна у вільному доступі в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/Review/77746094) за адміністративним позовом Особа 1 до Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області про скасування постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення.
Так, у згаданій постанові було висвітлено наступну правову позицію: Суд апеляційної інстанції також зазначає, що чинне законодавство не встановлює таких вимог до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства як-то складання акту комісійно, за обов`язковою участю свідків, з застосуванням відео- та фотозйомки, відтак посилання позивача на відсутність в матеріалах перевірки показань свідків, фото та відеоматеріалів а також, що акт складено одноособово не може свідчити про неналежне встановлення обставин посадовою особою відповідача.
З вказаного приводу висловив свою думку також і Верховний Суд у постанові від 13 березня 2019 року по справі № 286/11708/17 (наявна у вільному доступі в Єдиному державному реєстрі судових рішень) дійшов до висновку про те що: посилання позивача в касаційній скарзі на відсутність в оскаржуваних актах перевірки виду її проведення (планова чи позапланова), без письмового завчасного повідомлення про її проведення, що закріплено у Законі України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є необґрунтованими, оскільки під час перевірки відповідач .... керувався безпосередньо положеннями Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Зміст акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 16.12.2019 № 918/0/92-19-ДК/1628/АП/09/01 /-19 коротко зводиться до наступного: за даними Державного земельного кадастру межа земельної ділянки не сформована та не зареєстрована. Згідно з наявною інформацією в Управлінні з питань земельних відносин Запорізької міської ради на земельну ділянку, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 а договори оренди не значаться. Рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2018 року № 35/33 ТОВ ППП Вікторія 2010 надано дозвіл на розроблення в установленому порядку проекту щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,9437 га по АДРЕСА_1 а для розташування виробничої бази та для подальшої передачі її в оренду. На теперішній час інших рішень Запорізькою міською радою щодо вказаної земельної ділянки не приймалось. Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, за ТОВ ППП Вікторія 2010 код ЄДРПОУ 37056656 зареєстровано право на об`єкти житлової нерухомості. Загальна площа об`єктів житлової нерухомості відповідно до Витягу складає 0,1176 га.
Згідно статтей 125,126 Земельного кодексу України право власності та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Враховуючи усю сукупність фактичних обставин, у діях керівника ТОВ ППП Вікторія 2010 вбачаються ознаки правопорушення, що кваліфікується як самовільне зайняття земельної ділянки.
Повертаючись до статті 144 Земельного кодексу України, варто зауважити, що у ній встановлено основний алгоритм дій державного інспектора у разі виявлення порушення земельного законодавства.
Вказаний алгоритм складається із наступної послідовності: виявлення порушення земельного законодавства, складання протоколу про порушення, видання особі, яка допустила порушення, вказівки про його усунення у 30-денний строк.
Саме такі дії і було вчинено інспектором Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Отже, суд вбачає, що зазначені в акті перевірки обставини знайшли своє підтвердження при розгляді справи.
З огляду на викладене, суд не знаходить підстав для визнання протиправними дій інспектора Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Хрущ А.О. щодо проведення заходу контролю (перевірки) щодо перевірки дотримання вимог земельного законодавства ТОВ ППП Вікторія 2010 .
Оскільки державним інспектором в ході проведення планових перевірок встановлено порушення позивачем вимог чинного земельного законодавства, суд вважає, що державний інспектор, керуючись положеннями статті 10 Закону № 963-IV, мав право давати позивачу обов`язкові для виконання вказівки (приписи).
Припис - це обов`язкова для виконання письмова вимога уповноваженого органу щодо усунення порушень вимог законодавства. Заходи в приписі, спрямовані на усунення порушень вимог закону, а відтак, мають бути чітко сформульовані та конкретизовані.
Судом встановлено, що у приписі від 27.12.2019 № 918/0/92/-19-ДК/0231/ПР/03/01/-19 зазначено, що позивач протягом 30-ти денний термін має усунути виявлене перевіркою порушення вимог земельного законодавства. Тобто, оскаржуваний припис містить вказівку про вжиття конкретних заходів для усунення виявлених перевіркою порушень.
Оскільки припис є правомірним за змістом, прийнятий в межах повноважень відповідача, визначених Законом № 963-IV, у суду відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування. Відтак, позов в цій частині також не підлягає задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат, відповідно до статті 139 КАС України, - відсутні.
Керуючись ст. 238, 241-246, 250, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ППП Вікторія 2010 (69039, м. Запоріжжя, вул. Чавунна, буд. 24-А, код ЄДРПОУ 37056656) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд.50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання протиправним та скасування припису, визнання незаконними дій, - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення виготовлено в повному обсязі та підписано 24.12.2020.
Суддя М.С. Лазаренко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2020 |
Оприлюднено | 28.12.2020 |
Номер документу | 93785169 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні