Постанова
від 23.12.2020 по справі 812/972/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 812/972/18

адміністративне провадження № К/9901/68801/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Берназюк Я.О., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 (суддя - Секірська А.Г.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018 (судді - Ястребова Л.В., Геращенко І.ІВ., Компанієць І.Д.) у справі за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Фішгер про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

встановив:

У квітні 2018 року Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом, в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.07.2012 №5597, наданого ТОВ Фішгер .

Судами попередніх інстанцій встановлено, що за даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 05.04.2018 №1003834773 ТОВ Фішгер , ідентифікаційний код 37287997, зареєстроване як юридична особа з 12.10.2010 за №13821020000017821, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження юридичної особи: 94500, Луганська область, м. Хрустальний, вул. Л.Літвяк, буд. 5.

Відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5597 від 06.07.2012 з метою видобування кам`яного вугілля - антрациту у шахтоділянці по пласту h8-1, виділеної у межах ділянки Краснодонська Південна № 1, площею 0,21 км2. Дозвіл виданий строком на 20 років.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 06.07.2012 №5597, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ Фішгер .

Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.

Згідно з пунктом 7.2 Угоди надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Згідно листа Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" № 02/302-0972 від 07.04.2015 надано перелік надрокористувачів, які не звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф-5гр) за 2014 рік. Серед вищевказаного переліку є ТОВ Фішгер .

Наказом №122 від 19.05.2015 Держгеонадра України відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв`язку з невиконанням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №5-гр за 2014 рік, зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу, до якого за №133 включено відповідача, та надано 30 календарних днів для усунення порушень.

Згідно листа Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" №02/302-1493 від 26.04.2016 надано перелік надрокористувачів, які не відзвітували до ДНВП "Геоінформ України" за формами 5-гр за 2015 рік. Серед вищевказаного переліку є ТОВ Фішгер .

Наказом Держгеонадра від 16.08.2016 №257, від 10.01.2017 №1 встановлені терміни для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 10 календарних днів; до 01.03.2017.

Наказом Держгеонадра від 19.04.2017 №179 встановлено термін на усунення порушень 60 календарних днів та подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур`єр №88 від 16.05.2017.

Згідно листа ДНВП "Геоінформ України" №03/303-0696 від 17.02.2017 надано перелік надрокористувачів, які відзвітували про щорічну статистичну звітність за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік. Серед вищевказаного переліку ТОВ Фішгер відсутнє.

Позивачем подано оголошення до офіційного вісника "Урядовий кур`єр" №237 від 15.12.2017 з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом.

Враховуючи те, що будь-якої інформації про усунення відповідачем порушення законодавства про надра до нього не надходило, так само, як згоди/незгоди щодо анулювання спеціального дозволу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що надрокористувачем в порушення вимог Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною дозволу на спеціальне користування надрами, та статті 24 Кодексу України про надра не подано до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" (далі - ДНВП "Геоінформ України") щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014, 2015 роки, у зв`язку з чим наявні підстави для анулювання дозволу у судовому порядку згідно із вимогами статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 01.08.2018, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що в ході судового розгляду справи відповідачем усунуто порушення Угоди про умови користування надрами, зокрема подано до державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти форми 5-гр за 2014-2017 роки, а ДНВП "Державний інформаційний геологічний фонд України" такі прийняті (вх. №3706) про що свідчать відповідні штампи підприємства на екземплярі звіту, який надано відповідачу.

Враховуючи викладене, суди дійшли висновку, що станом на час розгляду та вирішення справи по суті ТОВ "Фішгер" виконало обов`язок щодо подання звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр за 2014-2017 роки, а тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився позивач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

В обгрунтування касаційної скарги посилався на те, що судами неповно з`ясовано фактичні обставини справи, що мають значення для правильного вирішення спору.

Посилався на те, що надрокористувач наділений не правом, а обов`язком вчасно усунути виявлені порушення, а не усунення у встановлений строк порушень, враховуючи що такий був достатнім, є виключною відповідальністю відповідача. Враховуючи, що неподання звітності, передбаченою Угодою, є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом та Законами України, наявні підстави для анулювання ТОВ Фішгер спеціального дозволу на користування надрами.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів касаційної скарги на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком №615.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення №1174 Державна служба геології та надр України, згідно із покладеними на неї завданнями, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України.

Пунктом 22 Порядку №615 встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби, зокрема, у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

При цьому, зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Також, зупинення дії дозволу не є підставою і для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідач у ході судового розгляду справи усунув порушення вимог Угоди про умови користування надрами, зокрема листами від 12.06.2018 №2/18-02 ТОВ Фішгер направив до ДНВП Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти форми 5-гр за 2014-2017 роки, які 02.07.2018 прийняті позивачем, про що свідчать відповідні штампи підприємства на екземплярі звіту, який надано відповідачу.

Крім того, судами встановлено, що невчасне направлення таких звітів мало місце у зв`язку з наявністю форс-мажорних обставин. Зокрема, 24.07.2018 відповідачем отримано Сертифікат №8188 про форс-мажорні обставини видане Торгово-промисловою палатою України від 24.07.2018 №216/05-4, яким засвідчено дію форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) акти тероризму на території Свердловського району Луганської області у період з 01.07.2014 по 24.07.2018 (тривають), що унеможливили виконання зобов`язань за Угодою про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №5597 від 06.07.2012, в тому числі подання звітності.

Тобто, на час розгляду та вирішення справи по суті ТОВ Фішгер виконало обов`язок щодо подання звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр за 2014-2017 роки, а їх невчасне подання мало місце за обставин, які не залежали від волі надрокористувача.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про відсутність на час розгляду справи судом першої інстанції правових підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.07.2012 №5597, виданого ТОВ Фішгер .

Подібних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 17.10.2018 у справі №812/1761/17 та від 14.05.2020 у справі №805/1765/18-а і колегія суддів враховує їх під час розгляду цієї справи.

Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи, а стосуються переоцінки доказів, що в силу положень частини другої статті 341 КАС України, знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Таким чином, оскільки при ухваленні рішень суди порушень норм матеріального та процесуального права не допустили, суд прийшов до висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

Я.О. Берназюк

В.М. Кравчук

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93792003
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/972/18

Постанова від 23.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 11.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 20.11.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 19.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 01.08.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 03.07.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні