Рішення
від 14.12.2020 по справі 129/2625/19
ГАЙСИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 129/2625/19

Провадження по справі № 2-а/129/5/2020

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"14" грудня 2020 р. Гайсинський районний суд Вінницької області

у складі головуючого судді Бондар О.В.,

з участю секретаря Килівник Ю.С.,

без участі сторін розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Семиріцької сільської виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області, третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправними дій територіальної виборчої комісії та скасування рішення територіальної виборчої комісії про зобов`язання вчинити певні дії, -

установив:

17.09.2019 р. до суду надійшов позов, в якому позивач просить визнати протиправними дії Семиріцької сільської виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області щодо прийняття рішення Семиріцькою територіальною виборчої комісії с.Семирічка Гайсинського району Вінницької області від 11.09.2019 р. по відкликанню депутата Семиріцької сільської ради ОСОБА_1 та скасувати рішення від 11.09.2019 р. по відкликанню депутата ОСОБА_1 по Семиріцькому виборчому округу № 1 за народною ініціативою; зобов`язати Семиріцьку сільську виборчу комісію Гайсинського району прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 ; визнати незаконними збори виборців від 4.09.2019 р. та скасувати рішення зборів виборців від 4.09.2019 р., викладене в протоколі зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Семиріцької сільської ради від виборчого округу №1 ОСОБА_1 за народною ініціативою.

На обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено наступне.

Позивачем ОСОБА_1 , яка є депутатом Семиріцької сільської ради 7 скликання з 10.11.2015 р., 12.09.2019 р. від голови Семиріцької сільської виборчої комісії 12.09.2019 р. отримано рішення Семиріцької територіальної виборчої комісії с.Семирічка від 11.09.2019 р., за яким ОСОБА_1 відкликано як депутата Семиріцької сільської ради по Семиріцькому виборчому округу №1 за народною ініціативою. При прийнятті вказаного рішення на думку позивача, відповідачем не було дотримано положень Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 № 93-IV; Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 №595-УІІІ; Закону України "Про Державний реєстр виборців" від 22.02.2007 року №698-V та Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затверджений Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228, тобто в підписних листах зазначені громадяни, які не були виборцями по територіальному виборчому округу №1 на час виборів в жовтні 2015 р. ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , виборчою комісією не здійснено належним чином перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців; не повідомлено належним чином (шляхом розміщення в регіональних та місцевих засобах масової інформації) громаду про дату, час та місце проведення зборів виборців для розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 ; рішення прийнято неіснуючим органом - Семиріцькою територіальною виборчою комісією с.Семирічка Гайсинського району Вінницької області, у відповідності ж до реєстру юридичних осіб зареєстрована Семиріцька сільська виборча комісія Гайсинського району Вінницької області; оскаржуване рішення не відповідає ні по формі його прийняття, ні по змісту, оскільки за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії рішення приймається у формі Постанови, яка повинна відповідати вимогам закону; належно не проведена перевірка достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах; не доведено приналежність громадян, які поставили свої підписи у підписних листах до виборців, які взяли участь у голосуванні на місцевих виборах по виборчому округу № 1 в жовтні 2015 р., у якому був обраний депутат ОСОБА_1 ; крім того, відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження порушень депутатом ОСОБА_1 вимог законодавства, які у відповідності до ст.37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад є підставами для відкликання виборцями обраного ним депутата, а саме, порушення депутатом положень Конституції і законів України, встановлених судом, пропуск депутатом більше половини пленарних засідань, без поважних причин, в порушення вимог ст.10. Закону України Про статус депутата місцевих рад , невідповідність практичної діяльності депутата основним принципам і положенням передвиборної програми, невиконання зобов`язання звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

В судовому засіданні представник позивача адвокат Човганюк А.М. позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити.

Представники відповідача адвокати Дончик В.М., Катрич П.С., ОСОБА_7 позов не визнали, направивши до суду письмовий відзив на позовну заяву, в якому оскаржуване рішення вважали законним, винесеним відповідно до вимог Закону України Про місцеві вибори , ст.2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , відповідно до якої депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування, що депутатом ОСОБА_1 не здійснювалося; 5.09.2019 р. до Семиріцької сільської виборчої комісії надійшло повідомлення від ініціативної групи округу №1 в особі її офіційного представника Злагоди К.П. про факт проведення зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, до повідомлення додано витяг з протоколу зборів із зазначенням змісту звернення, змісту обговорення, прийняте рішення персональний склад ініціативної групи; депутата ОСОБА_1 голова комісії, її заступник та секретар комісії повідомили про прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата за народною ініціативою; перевірка підписів виборців, які підписали підписні листи про припинення депутатських повноважень позивача, була здійснена комісією шляхом опитування чотирьох виборців ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_11 ; 10.09.2019 р. усно відповідач звертався до органу ведення Державного реєстру виборців та до Семиріцької сільської ради, 1.10.2019 р. отримали відмову в наданні відомостей; засоби масової інформації на території Семиріцької сільської ради не функціонують, не засновані, інформування населення проводиться усно подвірним обходом, вивішуванням оголошень, що було зроблено в повній відповідності до закону.

Третя особа ОСОБА_2 в судовому засіданні позов не визнала, надала суду письмові пояснення, в яких вважала оскаржуване рішення законним, зазначила про те, що депутатом ОСОБА_1 не виконувалися передбачені ст.16 Закону України Про статус депутатів місцевих рад обов`язки по звітуванню перед виборцями округу № 1 Семиріцької сільської виборчої комісії, тому ініціювання відкликання цього депутата за народною ініціативою проведено з дотриманням вимог статтей 38-40 Закону, вона була обрана головою ініціативної групи, станом на вересень 2019 р. по округу №1 рахується 32 виборця, з тих, хто пиймав участь у виборах депутата ОСОБА_1 в жовтні 2015 р., померло 9 осіб, прибуло 7 осіб, з них 28 виборців не є зацікавленими в цій ситуації, оскільки решту виборців становлять позивачка та члени її сім`ї, а право на відкликання депутата мають всі виборці цього округу, а не лише ті, які були виборцями в жовтні 2015 року; за таких обставин просила у задоволенні позову відмовити; а в подальшому просила проводити судові засідання у її відсутність, як і представники відповідача.

Відповідно до приписів ч. 9 ст. 205 КАС України суд проводить судове засідання без участі сторін.

З`ясувавши позиції сторін, дослідивши надані сторонами письмові докази, безпосередньо допитавши свідків, з урахуванням вимог закону суд прийшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково з таких міркувань.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про статус депутата місцевих рад депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України; депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 4 цього ж Закону повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

За правилами ст.5 цього ж Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку; спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі ст. 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача; у таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до ст. 10 Закону України у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний: підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;

2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;

3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;

4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;

5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.

2. Депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Згідно з ст.16 цього ж Закону депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов`язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями. Звіт депутата місцевої ради повинен містити відомості про його діяльність у раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі, про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу. Звіт депутата місцевої ради може бути проведено в будь-який час на вимогу зборів виборців за місцем проживання, трудової діяльності або навчання, а також органів самоорганізації населення. Депутат місцевої ради не пізніш як за сім днів повідомляє виборців про час і місце проведення звіту через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб.

За правилами ст.37 цього ж Закону підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми;

4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Відповідно до ст.38 цього ж Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою виборцями приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення організаторами цих зборів повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб. У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, інформація про обрання головуючого та секретаря зборів виборців, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, у тому числі щодо встановленої підстави для відкликання депутата, передбаченої статтею 37 цього Закону, результати голосування, зміст прийнятого рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів. 5. До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (копії лицьового та зворотного боку паспорта громадянина України у формі картки, що містить безконтактний електронний носій, та довідки про місце проживання чи тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи. 6. Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів. 7. Офіційний представник ініціативної групи, її член не може бути звільнений з роботи, переведений на нижчу посаду з підстав, пов`язаних із виконанням його обов`язків в ініціативній групі. 8. Забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги. 9. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Згідно зі ст. 39 цього ж Закону у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, у якому зазначаються дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення, персональний склад ініціативної групи. У триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення. Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду. Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Відповідно до ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи в кількості, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів, що є більшою за виборчу квоту, яка була визначена згідно із Виборчим кодексом України під час проведення виборів, за результатами яких він був обраний депутатом. З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів. Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання). Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

За вимогами ст. 41 цього ж Закону після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, документами проведених зборів, передбаченими частинами четвертою і п`ятою статті 38 цього Закону, передаються до територіальної виборчої комісії, що встановила результати відповідних місцевих виборів.

2. Територіальна виборча комісія після надходження підписних листів та документів проведених зборів здійснює їх аналіз на відповідність їх оформлення вимогам цього Закону, перевіряє дотримання порядку збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, вибірково перевіряє достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), за результатом чого приймає рішення, передбачене частиною шостою або сьомою цієї статті, у такі строки: На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом 10 днів з дня отримання матеріалів; з метою вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців. Орган ведення Державного реєстру виборців здійснює відповідну перевірку з використанням відомостей Державного реєстру виборців та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.

З метою вибіркової перевірки достовірності підписів громадян України у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного територіального органу поліції.

Територіальний орган поліції здійснює відповідну перевірку шляхом вибіркового опитування громадян, відомості стосовно яких містяться у підписних листах, та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії. При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія приймає рішення про підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, в якому зазначаються підстави неврахування підписів окремих виборців та підписних листів (за наявності), а також загальна кількість підписів, зібрана на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

5. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до політичної партії, від місцевої організації якої обрано відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

6. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5.09.2015 р. № 228, а саме п.9.7 та розділу 10 цього Порядку, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення з питання порядку денного, яке оформлюється у формі постанови; постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії ( в нашому випадку найменування неправильне); найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину.Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст.

Встановлено, що ОСОБА_1 , яка є депутатом Семиріцької сільської ради 7 скликання з 10.11.2015 р., 12.09.2019 р. від голови Семиріцької сільської виборчої комісії 12.09.2019 р. отримано рішення Семиріцької територіальної виборчої комісії с.Семирічка без номера від 11.09.2019 р., за яким ОСОБА_1 вирішено відкликано як депутата Семиріцької сільської ради по Семиріцькому виборчому округу №1 за народною ініціативою; опублікувати дане рішення в засобах масової інформації. Рішення прийнято Семиріцькою територіальною виборчою комісією с.Семирічка Гайсинського району Вінницької області, у відповідності до Єдиного державного реєстру юридичних осіб зареєстрована Семеріцька сільська виборча комісія Гайсинського району Вінницької області, керівник Левчук НМ., засновник Семиріцька сільська рада. Відповідно до протоколу засідання Семиріцької територіальної виборчої комісії с.Семирічка Гайсинського району Вінницької області від 11.09.2019 р. питанням порядку денного було єдине питання: відкликання депутата Семиріцької сільської ради по виборчому округу №1 за народною ініціативою, відповідно до якого комісією перевірено надані ініціативною групою підписні листи, протокол зборів виборців по виборчому округу №1, констатовано дотримання вимог ст.38-40 Закону України Про місцеві вибори під час їх оформлення, тому більшістю голосів 5 проти 2 рішення було прийнято відкликати депутата Семиріцької сільської ради ОСОБА_1 по Семиріцькому виборчому округу №1 за народною ініціативою.

Рішення про дострокове припинення повноважень депутата сільської ради не є таким, що відноситься до поточної діяльності виборчої комісії, а тому повинно прийматись у формі постанови; комісією всупереч вимогам ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад комісією під час прийняття оскаржуваного рішення встановлено відповідність наданих ініціативною групою під головуванням ОСОБА_2 підписних листів, протоколу зборів виборців по виборчому округу №1 вимогам ст.38-40 Закону України Про місцеві вибори , а тому прийнято рішення відкликати депутата Семиріцької сільської ради ОСОБА_1 по Семиріцькому виборчому округу №1 за народною ініціативою, яке не відповідає вимогам закону, оскільки зазначені документи, на підставі яких комісія прийняла незаконне рішення, повинні відповідати вимогам ст. 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ; за правилами ч.6 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , встановивши, що при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради. Проте відповідно до наданого суду рішення від 11.09.2019 р. територіальна виборча комісія прийняла рішення відкликати депутата Семиріцької сільської ради ОСОБА_1 по Семиріцькому виборчому округу №1 за народною ініціативою, не виконавши вимоги ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , не перевіривши надані комісії ініціативною групою під головуванням ОСОБА_2 підписні листи та протокол зборів на відповідність їх вимогам ст. 38-40 цього ж Закону.

Вказані дії відповідача призвели до ухвалення протиправного рішення про видкликання позивача як депутата Семиріцької сільської ради за народною ініціативою, тому суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки відповідачем не доведено правомірності свої дій по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Семиріцької сільської ради ОСОБА_1 по Семиріцькому виборчому округу №1 за народною ініціативою та узагальнення підсумку збору підписів з цього питання, належних доказів перевірки відповідачем приналежності громадян, які поставили свої підписи у підписних листах, до виборців, які взяли участь у голосуванні на місцевих виборах в жовтні 2015 р. у виборчому окрузі № 1 Семиріцької сільської ради, у якому була обрана депутат ОСОБА_1 , як того вимагає абз. 2 ч. 1 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

За таких обставин таке незаконне рішення підлягає скасуванню в судовому порядку.

Такого ж висновкі дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в Постанові від 20 лютого 2019 року в справі № 317/523/17.

В частині зобов`язання Семиріцьку сільську виборчу комісію Гайсинського району прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 суд визнає за необхідне відмовити, оскільки це є дискреційними повноваженнями відповідача, судом визнано незаконними збори виборців від 4.09.2019 р. та скасовано рішення зборів виборців від 4.09.2019 р., крім того, повноваження сільського голови та секретаря Семиріцької сільської ради Гайсинського району(засновника Семиріцької сільської виборчої комісії Гайсинського району) припинено відповідно до рішення №2 1 сесії 8 скликання Гайсинської міської ради від 20.11.2020 р., позивач ОСОБА_1 займає посаду секретаря Семиріцької сільської ради.

На підставі викладеного суд не бере до уваги заперечення представників відповідача та третьої особи про законність оскаржуваного рішення та відхиляє їх, обґрунтувавши підстави для часткового задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 2 , 6 , 9 , 73-79 , 205 , 211 , 217 , 227-228 , 241-246 , 250 , 255 КАС України , суд, -

вирішив:

Позов задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії Семиріцької сільської виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області щодо прийняття рішення від 11.09.2019 р. по відкликанню депутата Семиріцької сільської ради ОСОБА_1 , скасувати рішення від 11.09.2019 р. по відкликанню депутата ОСОБА_1 по Семиріцькому виборчому округу № 1 за народною ініціативою; визнати незаконними збори виборців від 4.09.2019 р. та скасувати рішення зборів виборців від 4.09.2019 р., викладене в протоколі зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Семиріцької сільської ради від виборчого округу №1 ОСОБА_1 за народною ініціативою.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено судом 24.12.2020 р.

Суддя: :

СудГайсинський районний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення14.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93809771
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —129/2625/19

Рішення від 14.12.2020

Адміністративне

Гайсинський районний суд Вінницької області

Бондар О. В.

Рішення від 14.12.2020

Адміністративне

Гайсинський районний суд Вінницької області

Бондар О. В.

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Гайсинський районний суд Вінницької області

Бондар О. В.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Гайсинський районний суд Вінницької області

Бондар О. В.

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Гайсинський районний суд Вінницької області

Бондар О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні