Рішення
від 24.12.2020 по справі 320/13794/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2020 року 320/13794/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Балаклицького А.І., розглянувши в м. Києві в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Броварської міської організації Української партії "Єдність" до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про визнання протиправної та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

22 грудня 2020 року о 19 год. 20 хв. Броварська міська організація Української партії "Єдність" звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 18.12.2020 №23 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність";

- зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачу був поданий повний пакет документів, який необхідний для реєстрації кандидатів у депутати до Броварської міської ради Київської області від Броварської міської організації Української партії "Єдність" та який повністю відповідав переліку документів, що міститься в частині 1 статті 222 Виборчого кодексу України.

Однак, Броварська міська територіальна виборча комісія Броварського району Київської області неправомірно відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність" та за відсутності підстав, які передбачені в частині 1 статті 230 Виборчого кодексу України.

У зв`язку з цим, позивач стверджує, що оскаржуване рішення є таким, що прийняте відповідачем з порушенням вимог виборчого законодавства та з надуманих підстав, які не передбачені Виборчим кодексом України для відмови реєстрації кандидатів у депутати.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність" слугувало те, що рішення №3 загальних зборів Броварської міської організації Української партії "Єдність" від 15.12.2020 щодо висунення кандидатами в депутати та затвердження єдиного і територіального списків кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність" погоджене на підставі рішення від 15.12.2020 №12/20-01 Центральної Ради політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" не відповідає вимогам Виборчого кодексу України, оскільки згідно переліку кодів політичних партій, розміщених на сайті ЦВК, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та згідно Єдиного реєстру громадських формувань Українська партія "Єдність" відсутня у вказаних переліку та реєстрах.

Також, відповідач зазначив, що всупереч вимогам статті 222 Виборчого кодексу України у представника позивача Анарбаєва А.А. була відсутня довіреність від Броварської міської організації Української партії "Єдність" на подачу документі для реєстрації кандидатів у депутати.

Крім того, відповідач зауважив, що в пакеті документів для реєстрації кандидатів у депутати були наявні два рішення №3 загальних зборів Броварської міської організації Української партії "Єдність" від 15.12.2020, які суперечать одне одному, внаслідок чого неможливо встановити справжній зміст вказаного рішення №3 датованого 15 грудня 2020 року.

У зв`язку з цим, відповідач вважає, що ним правомірно прийнято постанову про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність".

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без учасників справи (у письмовому провадженні) та в порядку, визначеному положеннями статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Частиною 11 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

15.07.2020 Верховною Радою України прийнято постанову №795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24

25.10.2020 відбулися перші місцеві вибори, зокрема, з виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 у №320/11152/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020, зокрема зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району повторно провести місцеві вибори голови Броварської об`єднаної територіальної громади (міського голови) і депутатів Броварської об`єднаної територіальної громади (міськради) відповідно до ст. 280 ВКУ (вибори визнані такими, що не відбулися).

Постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 23.11.2020 №1 призначено повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області на 17.01.2021 та оголошено початок виборчого процесу з 28.11.2020.

Броварська міська організація Української партії "Єдність" є суб`єктом виборчого процесу, яка прийняла рішення про висування кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17 січня 2021 року.

16.12.2020 Броварська міська організація Української партії "Єдність" подала до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та пакет документів, що передбачений частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, та необхідний для реєстрації кандидатів у депутати до Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17.01.2021.

До вказаної заяви позивач додав наступні документи:

- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність" на 1 аркуші;

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність" у паперовому вигляді на 5 аркушах та електронному носії;

- територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність" у паперовому вигляді на 8 аркушах та електронному носії;

- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність", та про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії у паперовому вигляді на 26 аркушах;

- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність", у паперовому вигляді на 26 аркушах та електронному носії;

- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 26 аркушах;

- документ про внесення грошової застави на 1 аркуші;

- фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність", розміром 4 х 6 (по 1 фотографії кожного з кандидатів) у паперовому вигляді на 26 аркушах та електронному носії;

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 26 аркушах;

- передвиборна програма Броварської міської організації Української партії "Єдність" у паперовому вигляді на 1 аркуші та електронному носії;

- заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи на 2 аркушах;

- копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу на 1 аркуші.

Факт отримання відповідачем зазначених документів підтверджується Довідкою про прийняття документів Броварською міською територіальною виборчою комісією від 16.12.2020 №41, складеної уповноваженою особою відповідача.

Постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області №23 від 18.12.2020 відмовлено Броварській міській організації Української партії "Єдність" в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради 17січня 2021 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність".

Зі змісту зазначеної постанови вбачається, що рішення про відмову в реєстрації кандидатів було прийнято за наявності таких обставин, а саме:

- рішення про висування кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області прийнято Загальними зборами Броварської міської організації Української партії "Єдність", а погоджено Центральною Радою політичної партії "Єдність Олександра Омельченка";

- згідно переліку кодів політичної партії, розміщених на сайті ЦВК, відсутня Українська партія Єдність;

- згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у вказаному реєстрі відсутні відомості щодо Української партії "Єдність";

- згідно Єдиного реєстру громадських формувань у вказаному реєстрі відсутні відомості щодо Української партії "Єдність".

Тобто, відповідач дійшов висновку про те, що рішення позивача про висування кандидатів у депутати погоджено неналежним чином, оскільки погоджено Центральною Радою політичної партії "Єдність Олександра Омельченка".

- документи для реєстрації були подані головою Броварської міської організації Української партії "Єдність" за неналежною довіреністю;

- від імені Броварської міської організації Української партії "Єдність" для реєстрації було подано два рішення під №3, перше - щодо висування кандидатів в депутати, друге - щодо реєстрації представника Броварської міської організації Української партії "Єдність" в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.

Тобто, в пакеті документів для реєстрації кандидатів у депутати були наявні два рішення №3 загальних зборів Броварської міської організації Української партії "Єдність" від 15.12.2020, які суперечать одне одному, внаслідок чого неможливо встановити справжній зміст вказаного рішення №3 датованого 15 грудня 2020 року.

Вважаючи наведену вище постанову протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).

Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України.

Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч. 1 ст. 219 ВК України).

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Частиною другою та третьою вказаної статті встановлено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини першої та другої статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

При цьому, відповідно до частини шостої вказаної статті територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації

Згідно частини 1 статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини 1 статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Наведений список підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати є виключним.

Згідно положень частин третьої - четвертої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

З аналізу наведених норм у їх сукупності вбачається, що територіальна виборча комісія після прийняття документів від, зокрема, кандидатів у депутати приймає рішення про реєстрацію таких кандидатів або про відмову у їх реєстрації.

Як було встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 16.12.2020 позивачем було подано до Броварської ТВК заяву та визначені частиною 1 статті 222 ВК України документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17.01.2021.

За результатом розгляду поданих документів, 18.12.2020 Броварською міською ТВК прийнято постанову №2, якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради 17січня 2021 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність" з підстав того, що рішення позивача про висування кандидатів у депутати погоджено неналежним чином, оскільки погоджено Центральною Радою політичної партії "Єдність Олександра Омельченка", документи для реєстрації були подані головою Броварської міської організації Української партії "Єдність" за неналежною довіреністю та від імені Броварської міської організації Української партії "Єдність" для реєстрації було подано два рішення під №3, загальних зборів Броварської міської організації Української партії "Єдність" від 15.12.2020, які суперечать одне одному, внаслідок чого неможливо встановити справжній зміст вказаного рішення №3 датованого 15 грудня 2020 року.

Суд не погоджується з такими підставами для прийняття постанови про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії "Єдність", з огляду на наступне.

Щодо доводів відповідача про те, що рішення позивача про висування кандидатів у депутати погоджено неналежним чином, оскільки погоджено Центральною Радою політичної партії "Єдність Олександра Омельченка", суд звертає увагу на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, під час підготовки до місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на виконання частини першої статті 217 Виборчого кодексу України політичною партією "Єдність Олександра Омельченка" було подано до Центральної виборчої комісії рішення XVI позачергового З`їзду Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" від 03.09.2020 №1 "Про участь місцевих (територіальних партійних) організацій партії у всіх місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", відповідно до якого вирішено, зокрема, місцевим (територіальним партійним) організаціям Політичної партії "Єдність Олесандра Омельченка " взяти участь у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, у порядку та спосіб, передбачених Виборчим кодексом України.

На сайті ЦВК за посиланням: https://www.cvk.gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html розміщено Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, серед яких міститься рішення політичної партії "Єдність Олександра Омельченка".

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 у справі №320/8896/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.10.2020, повторно розглянути подані Броварською міською організацією Української партії "Єдність" документи для реєстрації кандидатів, за результатами розгляду яких Броварська міська територіальна виборча комісія Броварського району Київської області своєю постановою №78 від 05.10.2020 зареєструвала кандидатами у депутати Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії "Єдність".

При цьому, суд звертає увагу на те, що під час розгляду судового спору у справі №320/8896/20 та під час розгляду документів, поданих позивачем для участі у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, відповідач не посилався на невідповідність найменування позивача до найменування партії, хоча на той час партія була вже перейменована.

До того ж інформаційним листом від 09.10.2020 політична партія "Єдність Олександра Омельченка" за підписом голови партії О.О. Омельченка повідомила Центральну виборчу комісію про те, що всі структурні утворення партії, в тому числі і Броварська міська організація Української партії "Єдність", які діяли і були зареєстровані до зміни найменування партії, залишаються її структурними утвореннями і беруть участь у місцевих виборах, як місцеві організації політичної партії "Єдність Олександра Омельченка".

В свою чергу, під час підготовки до повторних місцевих виборів 17 січня 2021 року на виконання частини першої статті 217 Виборчого кодексу України політичною партією "Єдність Олександра Омельченка" було подано до Центральної виборчої комісії рішення XVII позачергового з`їзду ПП "Єдність Олександра Омельченка" від 25.11.2020 №1 "Про участь Броварської міської організації української партії "Єдність" у місцевих виборах 17 січня 2021 року, відповідно до якого вирішено наступне:

1. Броварській міській організації української партії "Єдність" (код ЄДРПОУ 34198559), яка є структурним утворенням (місцевою організацією) Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка", взяти участь у повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області 17 січня 2021 року, в порядку та спосіб, передбачених Виборчим кодексом України.

2. Встановити, що Центральна Рада Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" погоджуватиме рішення конференції/зборів Броварської міської організації української партії "Єдність" (код ЄДРПОУ 34198559), яка є структурним утворенням (місцевою організацією) Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" про висування кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області та кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області Броварською міською організацією української партії "Єдність" відповідно до Виборчого кодексу України на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області, що відбудуться 17 січня 2021 року.

3. Уповноважити голову Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" Омельченка Олександра Олександровича та першого заступника голови Політичної партії " ОСОБА_1 " ОСОБА_2 посвідчувати своїм підписом копії рішення конференції/зборів Броварської міської організації української партії "Єдність" (код ЄДРПОУ 34198559), яка є структурним утворенням (місцевою організацією) Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" про висування кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області та кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області Броварською міською організацією української партії "Єдність" відповідно до Виборчого кодексу України на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області, що відбудуться 17 січня 2021 року.

На сайті ЦВК за посиланням: https://www.cvk.gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html розміщено Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 17 січня 2021 року, серед яких міститься рішення політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" з конкретизацією участі саме Броварської міської організації Української партії "Єдність", яка є структурним утворенням політичної партії "Єдність Олександра Омельченка".

Отже, враховуючи подачу такого рішення до ЦВК та його публікацію на сайті ЦВК, у відповідача не повинно було виникати сумнівів щодо погодження Центральною радою політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" рішення Броварської міської організації Української партії "Єдність" про висування кандидатів в депутати політичної партії " ОСОБА_1 ".

Також, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що політична партія "Єдність Олександра Омельченка" (до 25 серпня 2020 року найменувалася як Українська партія "Єдність") зареєстрована 04.02.2000.

Броварська міська організація Української партії "Єдність" зареєстрована та діє з 04.01.2002.

30 липня 2020 року на З`їзді Української партії "Єдність" було прийнято рішення про зміну найменування на "Політична партія "Єдність Олександра Омельченка".

25 серпня 2020 року державним реєстратором Міністерства юстиції України було зареєстровано зміну найменування партії.

26 серпня 2020 року Рішенням Центральної Ради політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" №3/07-20 від 26.08.2020, заслухавши інформацію голови партії ОСОБА_3 про проведення державним реєстратором 25 серпня 2020 року державної реєстрації зміни найменування партії: з Української партії "Єдність" на "політична партія "Єдність Олександра Омельченка", вирішено:

- територіальним партійним організаціям політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" у строк до 26 лютого 2021 року привести найменування організацій партії у відповідність до найменування політичної партії "Єдність Олександра Омельченка".

З приводу посилання відповідача на те, що на сайті ЦВК за переліком кодів відсутня Українська партія "Єдність", слід зазначити, що станом на 2020 рік згідно кодів політичних партій - під кодом 62 дата та номер свідоцтва про реєстрацію 04.02.2000 №1324 міститься політична партія "Єдність Олександра Омельченка", проте, станом на 2015 рік згідно кодів політичних партій, позиція №345 - під тим самим кодом №62 міститься Українська партія "Єдність".

Отже, посилання відповідача на те, що він перевіряв державні реєстри відносно наявності в них Української партії "Єдність" достеменно знаючи про її перейменування ще під час чергових виборів 25 жовтня 2020 року, є нічим іншим, як надуманими підставами не допустити позивача до виборчих перегонів 17 січня 2021 року.

Зазначене свідчить про те, що відповідач застосував формальний підхід до прийняття оскаржуваного рішення, перевіривши перелік кодів партій, при цьому не перевіривши повідомлення політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" про участь у місцевих виборах 17 січня 2021 року, розміщеного на сайті ЦВК, в якому чітко зазначено "Броварській міській організації Української партії "Єдність" (код ЄДРПОУ 34198559), яка є структурним утворенням (місцевою організацією) Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка", взяти участь у повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області 17 січня 2021 року в порядку та спосіб, передбачених Виборчим кодексом України.

Отже, встановлені судом обставини свідчать про те, що рішення позивача про висування кандидатів затверджено у порядку та спосіб, передбачений рішенням XVII позачергового З`їзду ПП "Єдність Олександра Омельченка" від 25.11.2020 №1 "Про участь Броварської міської організації Української партії "Єдність" у місцевих виборах 17 січня 2021 року.

Щодо посилання відповідача на статтю 9 Закону України "Про політичні партії в Україні", яка визначає вимоги до найменування партії та її структурних утворень, то суд вважає, що відповідач підміняє собою компетентний орган, який здійснює державну реєстрацію політичних партій та її структурних утворень, оскільки відповідач замість того аби керуватися нормами Виборчого кодексу України, які передбачають умови реєстрації кандидатів в депутати, посилається на загальні норми, які передбачають вимоги до найменування партії та її організацій.

Дійсно, відповідно до статті 9 Закону України "Про політичні партії в Україні" обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії та інші структурні утворення, передбачені статутом партії, використовують повне найменування політичної партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі політичної партії.

Проте, жоден Закон не вимагає обов`язковості та негайності з визначенням відповідних строків тощо щодо зміни найменування організації партії після зміни найменування Партії.

Суд вкотре звертає увагу на те, що структурне утворення партії, в даному випадку, позивач, є окремою юридичною особою зі своїми статутними органами і діє у відповідності до Законів України та статуту партії та є територіальною організацією політичної партії "Єдність Олександра Омельченка".

Як вже було зазначено вище, Рішенням Центральної Ради політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" №3/07-20 від 26.08.2020 було покладено на територіальні партійні організації політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" у строк до 26 лютого 2021 року привести найменування організацій партії у відповідність до найменування політичної партії "Єдність Олександра Омельченка".

Таким чином, строки щодо приведення у відповідність найменування організацій партії до нового найменування партії визначенні виключно керівним органом партії - до 26.02.2021.

Отже, встановлені судом обставини дають підстави прийти до висновку, що на момент подачі позивачем документів до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області для реєстрації кандидатів в депутати, за наявності прийнятого рішення XVII позачергового З`їзду Політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" від 25.11.2020 №1 "Про участь Броварської міської організації Української партії "Єдність" у місцевих виборах 17 січня 2021 року поданого, прийнятого у порядку та строки, передбачені статтею 217 ВК України, за відсутності у статті 230 ВК України такої підстави для відмови в реєстрації як невідповідність найменування організації партії статті 9 Закону України "Про політичні партії України", відповідач протиправно постановив оскаржувану постанову з вказаних підстав.

У відзиві на позову заяву відповідач з посиланням на пункти 9 та 10 статті 11 Закону України "Про політичні партії України" зазначив, що законодавством чітко визначено 10-денний термін внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, після прийняття рішень з цих питань. Так, відповідно до позовної заяви позивача рішення про зміну найменування на "Політична партія "Єдність Олександра Омельченка" прийнято 30 липня 2020 року. Таким чином, позивачем станом на дату подачі документів до ТВК не виконано обов`язку внесення змін до відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі.

Проте, суд не погоджується із такими доводами відповідача, з огляду на наступне.

Так, Виборчий кодекс України чітко передбачає умови реєстрації кандидатів в депутати та не наділяє повноваженнями ТВК перевіряти законність вже зареєстрованих політичних партій та їх організацій, відомості про які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

В свою чергу, виборча комісія насамперед має керуватися достовірними відомостями, отриманими з офіційних джерел інформації.

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців з Єдиного державного реєстру.

Отже, за встановлених обставин справи, єдиним джерелом інформації щодо організації партії зі статусом юридичної особи є Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в якому міститься запис про наявність в такому реєстрі Броварської міської організації Української партії "Єдність", а тому посилання відповідача на невідповідність її найменування тощо є безпідставними

З приводу посилання відповідача у відзиві на позову заяву на п. 9 ст. 11 Закону України "Про політичні партії в Україні", суд зазначає наступне.

Так, статтею 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачено наступне.

Реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів.

З моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи.

Про утворення обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, повідомляється суб`єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у 10-денний строк з дня їх утворення.

Реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.

Реєстрація первинного осередку політичної партії здійснюється без надання статусу юридичної особи шляхом повідомлення про утворення первинного осередку.

Реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, а також легалізація первинних осередків політичної партії здійснюються лише після реєстрації політичної партії.

Політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим.

Політична партія щорічно інформує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, про обласні, міські, районні організації партії або інші структурні утворення, передбачені статутом партії.

Політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань.

Рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.

Проаналізувавши зміст усієї статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні", в тому числі пункти 9 та 10 цієї статті, суд приходить до висновку, що 10-денний строк для внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, встановлений для партії, яка зобов`язана протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечити утворення своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві. Севастополі та в Автономній Республіці Крим та забезпечити внесення змін до відомостей про такі новостворені організації у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань.

Після реєстрації осередку партії, організація партії діє відповідно до статуту партії та Законів, відповідно до яких зареєстрована організація партії має свої керівні органи (загальні збори/конференція, рада організації), які самостійно приймають рішення щодо діяльності організації партії і самостійно здійснюють заходи щодо внесення змін до Державного реєстру.

Отже, посилання відповідача на цю статтю є безпідставними та необґрунтованими, оскільки вимоги цієї статті не породжують, в даному випадку, для організації партії жодних правових наслідків.

Відносно зазначення в оскаржуваній постанові про те, що документи для реєстрації були подані головою Броварської міської організації Української партії "Єдність" за неналежною довіреністю, суд звертає увагу на наступне.

Так, дійсно, головою Броварської міської організації Української партії "Єдність", замість довіреності виданої на ім`я Анарбаєва А.А. Броварської міської організації Української партії "Єдність" на представництво її інтересів в Броварській ТВК від 12.12.2020, разом з документами на реєстрацію кандидатів в депутати до ТВК помилково було подано довіреність від 11.12.2020, видану політичною партією "Єдність Олександра Омельченка" на представництво Анарбаєвим А.А. інтересів партії в Броварській ТВК.

Однак, суд вважає, що така підстава для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати від організації партії як неналежна довіреність на подачу документів не передбачена частиною 1 статті 230 ВК України.

В свою чергу, відповідно до п. 5.20 статуту політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" голова територіальної партійної організації є найвищою посадовою особою відповідної територіальної партійної організації Партії.

Відповідно до п. 5.21 статуту політичної партії "Єдність Олександра Омельченка" голова територіальної партійної організації:

- представляє відповідну територіальну партійну організацію у взаєминах з органами влади, органами місцевого самоврядування, політичними, громадськими та іншими організаціями;

- від імені відповідної територіальної партійної організації має право підпису документів.

Так, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осі-підприємців та громадських формувань головою Броварської міської організації Української партії "Єдність" є Анарбаєв Абдуал Абубакірович.

Отже, Анарбаєв Абдуал Абубакірович уповноважений представляти Броварську міську організацію Української партії "Єдність", зокрема, у Броварській міській територіальній виборчій комісії Броварського району Київської області та підписувати документи від цієї організації.

Суд звертає увагу на те, що відповідач прийняв документи саме від голови Броварської міської організації Української партії "Єдність" Анарбаєва А.А. для реєстрації кандидатів в депутати, видав йому довідку про отримання документів, чим визнав достатніми його повноваження представляти інтереси організації в Броварській ТВК.

Відносно доводів відповідача про те, що від імені Броварської міської організації Української партії "Єдність" для реєстрації було подано два рішення під №3, загальних зборів Броварської міської організації Української партії "Єдність" від 15.12.2020, які суперечать одне одному, внаслідок чого неможливо встановити справжній зміст вказаного рішення №3 датованого 15 грудня 2020 року, то суд звертає увагу на те, що така підстава для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати від організації партії, як невідповідність нумерації рішень організації партії, необхідних для висування кандидатів в депутати, не передбачена частиною 1 статті 230 ВК України.

В свою чергу, суд зазначає, що дійсно рішення про висування кандидатів та обрання представника організації в Броварській ТВК з правом дорадчого голосу пронумеровані одним номером (№3).

Відповідно до ч. 3 ст. 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови

Втім, за висновком суду, така помилка/неточність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей у рішеннях та не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, що прямо передбачено абзацом першим частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України.

Враховуючи встановлені вище обставини, відсутність передбачених частиною 1 статті 230 Виборчого кодексу України підстав для відмови позивачу в реєстрації кандидатів у депутати, суд приходить до висновку, що постанова Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 18.12.2020 №23 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність" є неправомірною, прийнятою за відсутності правових підстав, які передбачені Виборчим кодексом України, та з порушенням критерію обґрунтованості, відповідно, вказана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність", суд зазначає наступне.

За приписами частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно вимог ч. 1 ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13.01.2011 (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив про те, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, пункт 45, від 10.07.2003, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, пункт 25, ECHR 2002-II).

Суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

Так, Верховний Суд у постанові від 24.12.2019 у справі №823/59/17 зробив правовий висновок, згідно якого повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Таким чином, відповідно до норм Виборчого кодексу України існують два законних способи поведінки суб`єкта владних повноважень - прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або відмову у їх реєстрації, за наявності визначених законом підстав.

Натомість, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, тобто відсутній вибір між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Зважаючи на визнання судом протиправною та такою, що підлягає скасуванню, постанови Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 18.12.2020 №23 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність", враховуючи відсутність інших підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, ніж вказані в оскаржуваній постанові, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність".

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно з частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з цим позовом позивачем не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.

Згідно з ч. 2 ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України "Про судовий збір".

Статтею 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Частиною 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір" визначено, що у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру .

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений законом на 1 січня 2020 року, становить 2102,00 грн.

У цьому провадженні позивачем заявлено до відповідача дві вимоги немайнового характеру.

Таким чином, з урахуванням розміру позовних вимог та встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, позивачу за подання до суду цього позову необхідно було сплатити судовий збір у сумі 4204,00 грн. (2102,00 грн. х 2 = 4204,00 грн.).

Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволенню, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судового збору за подання позовної заяви в розмірі 4204,00 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 273-278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 18.12.2020 №23 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність".

Зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії "Єдність".

Стягнути з Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 43757461) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) несплачений судовий збір у розмір 4204 (чотири тисячі двісті чотири) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Балаклицький А. І.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 24.12.2020 о 23 год. 35 хв.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93828494
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/13794/20

Постанова від 28.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Рішення від 24.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні