Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
24 грудня 2020 року № 520/14192/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "МАЗУРОВ ОЛЕКСАНДР АНАТОЛІЙОВИЧ" (вул. Щорса, буд. 10,с. Велика Комишуваха, Барвінківський район, Харківська область, 64722, код ЄДРПОУ 35598321) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ
1. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1.1. Короткий зміст позовних вимог
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Фермерське господарство "МАЗУРОВ ОЛЕКСАНДР АНАТОЛІЙОВИЧ", з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1762815/35598321 від 24.07.2020 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 5 від 07.07.2020 Фермерського господарства «Мазуров Олександр Анатолійович» (Ідентифікаційний код 35598321);
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Мазуров Олександр Анатолійович» (Ідентифікаційний код 35598321) № 5 від 07.07.2020 р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ним на реєстрацію до ЄРПН надіслано податкову накладну від № 5 від 07.07.2020 року, реєстрацію якої було зупинено. Позивачем подано повідомлення до податкового органу разом із додатками на підтвердження правомірності виписки вказаної податкової накладної. За результатами розгляду наданих позивачем повідомлення та документів комісією прийнято рішення про відмову в її реєстрації. Не погодившись з зазначеним рішенням, позивач 24.07.2020 подав скаргу на рішення комісії регіонального рівня. 07.08.2020 за результатами розгляду скарги -скаргу залишено без задоволення. Позивач вважає рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (ГУ ДПС у Харківській області) 1762815/35598321 від 24.07.2020 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а податкову накладну такою, що підлягає реєстрації у ЄРПН, оскільки прийняте рішення не є обґрунтованим.
1.2. Процесуальні дії суду
Ухвалою суду від 26.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.
1.3. Короткий зміст відзиву на позов.
Представник відповідача, Головного управління ДПС у Харківській області, не погодився з позовними вимогами та надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що відповідач діяв в межах повноважень, на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством, а позивачем не надано для розблокування реєстрації податкової накладної необхідного обсягу первинних документів, зазначених у рішенні.
Представник відповідача, Державної податкової служби України, правом надання відзиву не скористався.
2. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ
Судом встановлено, що ФГ "Мазуров О.А." зареєстровано як юридична особа з 13.05.2010, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та перебуває на обліку в Ізюмському управлінні Головного управління ДПС у Харківській області, є платником податку на додану вартість з 01.01.2012 року. Фермерське господарство є платником єдиного податку четвертої групи, є сільгоспвиробником.
Основним видом діяльності ФГ "Мазуров О.А." є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Восени 2019 року ФГ "Мазуров О.А." здійснено витрати щодо засіву полей озимою пшеницею під врожай 2020 року, про що свідчать первинні документи, що додані до позову, зокрема, щодо понесення витрат на придбання дизельного палива, внесення добрив, засобів захисту рослин, посів нового врожаю.
У липні 2020 року підприємство здійснювало збір врожаю пшениці, у зв`язку із чим 07 липня 2020 року між ФГ "Мазуров О.А." (постачальником) та ТОВ КВФ "Рома» (покупцем) підписано специфікацію № 09 від 07.07.2020 р. до Договору поставки пшениці № 06/02 від 01.02.2018 р. щодо поставки пшениці озимої 2 класу у кількості 200 тон +/- 10% шляхом завантаження у транспорт Покупця. Загальна вартість товару, що має бути поставлена за даною специфікацією до договору, склала 986825,00 грн, ПДВ 197365,00 грн, всього разом з ПДВ 1184190.00 грн.
На адресу покупця позивачем направлено рахунок від 07.07.2020 р. № 2 на суму 1050000,0грн.
Згідно платіжного доручення № 5288 від 07.07.2020 р. ТОВ ВКФ «Рома» на рахунок ФГ "Мазуров О.А." сплатило 840000,00 грн. згідно отриманого рахунку № 2 від 07.07.2020 р.
Згідно видаткових накладних від 08.07.2020 за № 8, від 09.07.2020 за № 9 та від 10.07.2020 за № 10 здійснено відвантаження товару - пшениці 225,56 тон на загальну суму 1184190,00 грн. через представника ТОВ ВКФ «Рома" Полякова Д.С. на підставі довіреності 08.07.2020 № 139.
Вивезення пшениці здійснювалось з поля транспортом покупця згідно товарно- транспортних накладних від 08.07.2020 р. №№ 1,2 від 09.07.2020 р. №№ 3, 4 та від 10.07.2020 р. № 5.
Як зазначив позивач, залишок боргу покупець не сплачує, так як не здійснено реєстрацію податкової накладної по даній господарській операції щодо поставки товару, що відповідає умовам п. 4.2 Договору поставки пшениці від 01.02.2018 р. № 06/02.
Таким чином, у ФГ "Мазуров О.А." виник обов`язок скласти та зареєструвати податкові накладні в установлені терміни, 07.07.2020 року - у зв`язку з отриманням часткової передплати за товар від ТОВ ВКФ «Рома» в сумі 840000,00 грн, а також за датами здійснення окремих поставок (09.07.2020 та 10.07.2020) на решту обсягу поставленого товару.
На виконання вимог п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України 07.07.2020 ФГ "Мазуров О.А." через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" засобами телекомунікаційного зв`язку було складено і направлено на реєстрацію Державній податковій службі України податкову накладну № 5 від 07.07.2020, яку було доставлено до ДПС України 13.07.2020.
За результатами обробки реєстрація податкової накладної зупинена, про що свідчить квитанція від 15.07.2020 із посиланням на п.201.16 ст. 201 І1К України. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної зазначено її відповідність вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій , та запропоновано Підприємству надати пояснення га копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому виписані позивачем податкові накладні № 6 від 09.07.2020 та № 7 від 10.07.2020 прийняті та зареєстровані в ЄРПН, що підтверджується відповідними квитанціями №1 (а.с.20,21).
ФГ "Мазуров О.А." 17 липня 2020 року засобами електронного зв`язку на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДПС) відправлено повідомлення від 16.07.2020 № 1 з поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної № 5, реєстрацію якої зупинено, в якому позивачем в графі пояснення зазначено надаємо копії документів про підтвердження податкової накладної, виданої на передоплату за пшеницю власного виробництва згідно договору № 06/02 від 01.02.2018 . Підприємством отримано квитанцію про прийняття документів Державною податковою службою України до розгляду.
Матеріалами справи підтверджено, що до повідомлення було подані первинні документи, які підтверджують здійснення господарських операцій по зупиненій податковій накладній, а саме: договір № 06/02 від 01.02.2018, специфікація № 09 від 07.07.2020, рахунок-фактура №2 від 07.07.2020, докази оплати за договором.
24 липня 2020 року за електронним підписом Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ОСОБА_1 прийнято рішення № 1762815 35598321 від 24.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 07.07.2020 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів - первинних документів щодо постачання/придбання товарів послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів.
Позивач, не погодившись з рішенням комісії регіонального рівня, направив скаргу № 1762816/37846878 від 24.07.2020 до ДПС України разом з первинними документами, зокрема, договір № 06/02 від 01.02.2018, специфікація № 09 від 07.07.2020, рахунок-фактура №2 від 07.07.2020, докази оплати за договором, Пояснення № 5 від 31.07.2020, накладні, ТТН.
За результатами розгляду зазначеної скарги прийнято рішення від 07.08.2020 № 41443/35598321/2, яким скаргу позивача залишено без задоволення.
Судом з матеріалів справи встановлено, що позивачем 25.08.2020 було подано контролюючому органу Таблицю даних платника податку на додану вартість, згідно якої вказаний у податковій накладній товар, а саме: Пшениця озима 2 кл., код УКТ ЗЕД 1001990000, зазначена позивачем у таблиці як товар/послуга, що на постійній основі постачається позивачем.
За результатами розгляду таблиці даних платника податку контролюючим органом 31.08.2020 прийнято рішення про її врахування.
3. ПОЗИЦІЯ СУДУ
3.1. Оцінка доводів учасників справи і поданих до суду доказів
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам сторін, суд зазначає про таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до змісту частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною першою статті 6 КАС України закріплено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно з частиною другою наведеної статті, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (надалі - ЄСПЛ).
Спеціальним законодавчим актом, який регулює спірні правовідносини, є Податковий кодекс України (надалі - ПК України).
Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст. 201 Податкового Кодексу України.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно п. 201.10 ст. 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платника податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з п.201.16. ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Підпунктами 2, 3 пункту 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктами 4,5,6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в МЮУ 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі - Порядок №520) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Згідно з п. 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з п.п. 9-11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, затверджені Постановою КМУ № 1165 твід 11.12.2019.
Так, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної була відповідність ПН/РК п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій , а саме: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги.
Суд зазначає, що оскаржуване рішення Комісії ДПС є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії, виданий суб`єктом владних повноважень - документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржуване рішення органу ДПС не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в твою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником додатків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Зазначений висновок узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, рішення якого відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року є джерелом права.
У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови Європейський суд з прав людини зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).
Судом встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про її реєстрацію.
Разом з тим, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної, напряму залежить від чіткого формулювання податковим органом позиції про те, під який саме критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, та які саме документи мають бути подані для усунення перешкод в реєстрації податкової накладної.
Таким чином, з підстав, наведених вище, посилання в квитанції на обставину ПН/РК відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій не є достатньою чітким та не визначає конкретного порядку дій платника податків - позивача щодо переліку необхідних для подання документів для розблокування реєстрації податкової накладної.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що у рішенні від 20 жовтня 2011 року «Рисовський проти України» ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування» . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
На підставі дослідження доказів, наявних в матеріалах справи, достовірність та належність яких не спростована відповідачами, судом встановлено, що ненадання платником податку документів, які зазначені в рішенні Комісії не відповідає дійсності та спростовується наявними у матеріалах справи доказами, а подані позивачем до Повідомлення первинні документи спростовують невідповідність обсягу постачання товару, зазначеного у спірній податковій накладній, величині залишку такого товару у позивача. Суд також враховує, що спірна податкова накладна № 5 від 07.07.2020 виписана позивачем за першою подією - отриманням часткової передплати, тому при її реєстрації в ЄРПН відсутні підстави вимагати документи на постачання товару, докази отримання коштів вже є достатньою підставою для виписки та реєстрації такої податкової накладної.
Одночасно суд зазначає, що копії наданих з боку ФГ "Мазуров О.А." первинних документів не мають дефектів форми, змісту або походження, котрі в силу ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88) спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
Жодних зауважень чи претензій до правоздатності і дієздатності юридичних осіб, які є сторонами правочину, відповідності правочину вимогам закону контролюючим органом не пред`являлось.
На час укладання та виконання зазначених вище договорів позивач та його контрагент ТОВ ВКФ «Рома» були зареєстровані як юридичні особи та були платниками ПДВ. Відповідачами до суду не надано доказів, що укладені між позивачем та контрагентом у вказаних правовідносинах договір в судовому порядку оспорювався, рішень суду з приводу визнання вищевказаного договору недійсним, що набули законної сили, до матеріалів справи не надано.
Судом також встановлено, що в поясненнях до повідомлення ФГ "Мазуров О.А." зазначало, що є виробником пшениці. В таблиці даних платника ПДВ - позивача зазначено, що Пшениця озима 2 кл., код УКТ ЗЕД 1001990000, на постачання якої складено податкову накладну № 5 від 07.07.2020, є товаром/послугою, що на постійній основі постачається позивачем. За результатами розгляду таблиці даних платника податку контролюючим органом 31.08.2020 прийнято рішення про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість.
До повідомлення та в подальшому до скарги позивачем було додано первинні документи, які підтверджують здійснення господарських операцій по зупиненій податковій накладній, а саме: договір № 06/02 від 01.02.2018, специфікація № 09 від 07.07.2020, рахунок-фактура №2 від 07.07.2020, докази оплати за договором, Пояснення № 5 від 31.07.2020, накладні, ТТН.
Отже, суд приходить до висновку, що ФГ "Мазуров О.А." на адресу ГУ ДПС у Харківській області надано належні та достатні докази реальності здійснених господарських операцій та фактичну наявність ресурсів для здійснення діяльності з вирощування зернових культур.
З огляду на зазначене, документи, які вказані першим відповідачем (ГУ ДПС у Харківській області) у спірному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної як такі, що не були надані, не мали вимагатися для реєстрації податкової накладної за фактом отримання переплати, при цьому подавалися позивачем для розблокування реєстрації податкових накладних.
Крім того, суд враховує, що господарські операції позивача з постачання пшениці озимої, які здійснені в межах основного виду діяльності, є звичайною господарською діяльністю ФГ "Мазуров О.А.". Тому документи та пояснення щодо господарської діяльності та безпосередньо господарських операцій позивача з ТОВ ВКФ «Рома» , які були надані позивачем до повідомлень, безпідставно не були враховані при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Отже, суд приходить до висновку про відсутність у спірному рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, із зазначенням (підкресленням у формі рішення) того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначена Порядком № 520 (додаток до Порядку).
З огляду на встановлені в ході судового розгляду справи обставини, суд приходить до висновку про недоведеність відповідачем - Головним управлінням ДПС у Харківській області правомірності прийняття рішення № 176281535598321 від 24.07.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 07.07.2020.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 07.07.2020, виписану ФГ "Мазуров О.А.", судом встановлено наступне.
Відповідно до п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
3.2. Висновки за результатами розгляду справи
Виходячи з правової оцінки встановлених обставин справи та доводів сторін, суд з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повноважень приходить до висновку, що оскаржуване рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованим, оскільки платником податків - позивачем надано необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню, а позовна вимога про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 07.07.2020, як похідна вимога, є також обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити.
Розподіл судових витрат в частині сплаченого судового збору здійснюється відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1762815/35598321 від 24.07.2020 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 5 від 07.07.2020 р. Фермерського господарства «Мазуров Олександр Анатолійович» (Ідентифікаційний код 35598321).
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Мазуров Олександр Анатолійович» (Ідентифікаційний код 35598321) № 5 від 07.07.2020.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Фермерського господарства «Мазуров Олександр Анатолійович» (вул. Щорса, буд. 10,с. Велика Комишуваха, Барвінківський район, Харківська область, 64722, код ЄДРПОУ 35598321) у розмірі 1051,00 грн (одна тисяча п`ятдесят одна гривня 00 копійок).
Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Фермерського господарства «Мазуров Олександр Анатолійович» (вул. Щорса, буд. 10, с. Велика Комишуваха, Барвінківський район, Харківська область, 64722, код ЄДРПОУ 35598321) у розмірі 1051,00 грн (одна тисяча п`ятдесят одна гривня 00 копійок).
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено 24.12.2020.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2020 |
Оприлюднено | 28.12.2020 |
Номер документу | 93828884 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні