Справа № 2-а-1064/11
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2011 року м. Київ
Суддя Солом`янського районного суду м. Києва Українець В.В., розглянувши в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України в Солом`янському районі міста Києва про зобов`язання здійснити перерахунок та здійснювати виплати державної та додаткової пенсій,
в с т а н о в и в:
11 лютого 2011 року ОСОБА_1 звернулася в суд з зазначеним позовом до УПФ України в Солом`янському районі міста Києва.
Свої вимоги мотивує тим, що він є інвалідом ІІ групи І категорії як особа, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та має право на отримання пенсії в розмірі не нижче 8 (вісьми) мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії в розмірі 75 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Відповідачем така пенсія йому не нараховується. Вважає, що такі дії відповідача порушують його права.
Просить зобов`язати відповідача щомісячно, починаючи з вересня 2010 року проводити перерахунок та перераховувати йому державну пенсію в розмірі не менше 8 (вісьми) мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії в розмірі 75 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
З письмових заперечень представника відповідача вбачається, що проти задоволення позову він заперечує. У письмових запереченнях зазначено, що відповідно до ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`було встановлено розмірі пенсій для інвалідів щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, розмір пенсії для інвалідів не міг бути нижчим 8 мінімальних пенсій за віком. Разом з тим, порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України, у зв`язку з чим виплата пенсії позивачу проводилася виходячи з розміру 19,91 гривні, що передбачено постановою Кабінету Міністрів України Про підвищення розмірів пенсій на інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету .
У цій постанові Кабінету Міністрів України положення ст. 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування`щодо мінімального розміру пенсії за віком не застосовується при призначенні пенсії за Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Постановою Кабінету Міністрів України Про збільшення розмірів пенсії деяким категорія громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`від 27 грудня 2005 року № 1293 було визначено, що мінімальний розмір пенсії передбачений ч. 4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`не міг бути нижчим для інвалідів з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, інвалідам ІІ групи -500 гривень (станом на 01 січня 2006 року).
З 01 січня 2008 року додаткові пенсії за шкоду заподіяну здоров`ю внаслідок Чорнобильської катастрофи та мінімальний розмірі пенсій для інвалідів, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи були розраховані виходячи із прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 16 липня 2008 року № 654 були зазначені мінімальні розміри пенсій, розміри додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров`ю та розмір компенсацій в разі втрати годувальника та якою було встановлено, що з 01 липня 2008 року доплату окремим категоріям осіб з тим, щоб їх пенсії досягли таких розмірів: інвалідів ІІ групи, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, а також ліквідаторам наслідків на ЧАЕС у 1986 році становить -1090 гривень.
Згідно зі ст. 54 Закону України Про державний бюджет України на 2009 рік`установлено у 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року. Розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами КМ України.
Відповідно до ст. 58 Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України`затверджено на 2008 рік прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність з:
- 01 січня 2008 року -470 гривень;
- 01 квітня 2008 року -481 гривню;
- 01 липня 2008 року -482 гривні;
- 01 жовтня 2008 року до теперішнього часу -498 гривень;
Оскільки розгляд справи відбувається в порядку скороченого провадження, судове засідання в справі не проводилось та особи, які беруть участь у справі не викликались.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши надані докази, суд приходить до наступного.
Встановлено, що позивач є інвалідом ІІ групи І категорії із захворюванням, яке пов`язане з участю у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Позивач, як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1986 року та особа, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, відповідно до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`має право на державну пенсію та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію, згідно ст. 49 Закону.
Відповідно до ст. 50 Закону особам, віднесеним до категорії І призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, у розмірах -інвалідам ІІ групи - 75 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
В усіх випадках розміри пенсій для інвалідів І категорії згідно ст. 54 Закону щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими -по ІI групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком.
Згідно підпунктів 12 та 15 пункту 28 розділу II Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України`від 28 грудня 2007 року, статті 50 та 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`було викладено у нових редакціях, і розмір додаткової пенсії для інвалідів ІІ групи був визначений в сумі 20 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а розмір пенсії по ІI групі інвалідності -не менше 200 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року внесені до вказаних статей зміни визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), а тому з 22 травня 2008 року дія статей 50 та 54 Закону № 796-ХІІ була відновлена у попередніх редакціях.
Разом з тим, Постановою Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян, яка набрала чинності 22 травня 2008 року сума додаткової пенсії для інвалідів ІІ групи знову встановлена в розмірі 20 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а розмір пенсії по II групі інвалідності -не менше 200 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Таким чином, розмір пенсії позивача одночасно був врегульований по-різному і різними нормативними актами. За загальних умов у випадку правової колізії застосуванню підлягають норми нормативного акту, який є вищим за юридичною силою, тобто -в даному випадку -норми Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Встановлено, що після відновлення з 22 травня 2008 року дії статей 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , розрахунок пенсії та додаткової пенсії Позивачу здійснюється в розмірах, передбачених Постановою КМ України № 530 .
Таким чином, у період, коли діють два однопредметні нормативно-правових акти, що по-різному регулюють встановлення розміру одноразової щорічної допомоги громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, відповідачем необґрунтовано застосовано той акт, що має нижчу юридичну силу -Постанову КМ України № 530 від 28 травня 2005 року, а Закон України, який має вищу юридичну силу, відповідачем не застосовано, що є протиправним та таким , що порушує права позивача.
Відповідно до ст. 73 Закону України Про Конституційний Суд України`він приймає рішення щодо конституційності актів, зазначених у пункті 1 статті 13 цього Закону.
У разі якщо ці акти або їх окремі положення визнаються такими, що не відповідають Конституції України (неконституційними), вони оголошуються нечинними і втрачають чинність від дня прийняття Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Відповідно до частини 1, 2 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Виходячи з письмових заперечень представника відповідача, суд вважає, що останній не надав доказів правомірності дій Управління щодо відмови в здійсненні позивачу відповідного перерахунку передбаченого саме статтями 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
З огляду на це, вимоги позивача про порушення її прав при нарахуванні та виплаті пенсії є правомірними та обґрунтованими.
Зі змісту статей 50 та 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`випливає, що під час визначення пенсії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком.
Розмір мінімальної пенсії за віком визначається за правилами, передбаченими частиною першою ст. 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , іншого нормативно-правового акту, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Частиною 3 цієї статті визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.
Разом з тим, наявність такої норми та відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації позивачем конституційної гарантії та права на отримання пенсії і щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком.
Відповідно до ч. 3 ст. 67 Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , яка набрала чинності 31 жовтня 2006 року, у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, віднесеним до 1, 2, 3, 4 категорій, та розмір щомісячної компенсації сім`ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Аналіз зазначеної норми, яка є імперативною, свідчить, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок здійснюється з дня встановлення цього мінімуму.
Позивач звернувся в суд 11 лютого 2011 року та просить здійснити перерахунок та виплату їй державної пенсії та щомісячної додаткової пенсії з вересня 2010 року, тобто строк на звернення в суд з позовом позивач не пропустив.
За таких обставин, суд вважає за можливе зобов`язати відповідача здійснити перерахунок пенсії позивачу з 01 вересня 2010 року по 11 березня 2011 року (день ухвалення постанови судом).
Вимога щодо здійснення виплат після 11 березня 2011 року (день ухвалення постанови судом), на майбутнє, не підлягає задоволенню, оскільки права позивача щодо нарахування та виплати коштів ще не порушені.
З огляду на наведене, позов підлягає частковому задоволенню.
Керуючись статтями 49, 50, 54, 67 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , ст. 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , ст. 73 Закону України Про Конституційний Суд України , Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, Постановою Кабінету Міністрів України Про збільшення розмірів пенсії деяким категорія громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`від 27 грудня 2005 року № 1293, Постановою Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530, Постанови Кабінету Міністрів України від 16 липня 2008 року № 654, статтями 9, 11, 69-71, 86, 94, 97, 99, 100, 102, 128, 158-163, 167, 183-2 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління пенсійного фонду України в Солом`янському районі міста Києва щодо відмови в перерахунку і виплаті ОСОБА_1 пенсії згідно статей 49, 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`в період з 01 вересня 2010 року по 11 березня 2011 року.
Зобов`язати Управління пенсійного фонду України в Солом`янському районі міста Києва вжити дій для перерахунку та виплати ОСОБА_1 :
- державної пенсії відповідно до ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`у розмірі не менше 8 (вісьми) мінімальних пенсій за віком;
- щомісячної додаткової пенсії відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи`за шкоду, заподіяну здоров`ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком
з 01 вересня 2010 року по 11 березня 2011 року з урахуванням розміру мінімальної пенсії за віком відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , за виключенням виплат ОСОБА_1 здійснених Управлінням пенсійного фонду України в Солом`янському районі міста Києва у 2010-2011 роках.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя:
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2011 |
Оприлюднено | 29.12.2020 |
Номер документу | 93843928 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Солом'янський районний суд міста Києва
Українець В. В.
Адміністративне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Адміністративне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні