РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
21 грудня 2020 р. Справа № 120/5135/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді: Воробйової Інни Анатоліївни,
за участю:
секретаря судового засідання: Лояніча В.О.
представника позивача: Захарченка О.В.
представника відповідача: Тиховського М.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Фермерського господарства "Гнидюк Агро"
до: Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області
про: визнання протиправним та скасування припису
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов Фермерського господарства «Гнидюк Агро» (далі - ФГ «Гнидюк Агро» , фермерське господарство, позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області ( далі - ГУ Держгеокадастр у Вінницькій області, відповідач) про визнання протиправним та скасування припису від 10.08.2020 р. № 1187-ДК/0455Пр/03/01/ -20.
На обґрунтування позову зазначено, що державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням земельного законодавства України про охорону земель проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, за наслідком якої встановлені порушення, які відображено у акті, а саме, самовільне захоплення господарством земельної ділянки. На підставі актів сформовано припис з вимогами усунути встановлене порушення у 30-денний термін та повідомити про виконання припису.
На думку позивача, припис винесений з порушенням порядку і способу, визначеного чинним законодавством.
Обґрунтовуючи свою позицію позивач посилається на норми земельного законодавства та вказує, що обробляє земельну ділянку площею 30 га, яка перебуває у нього в оренді. Відтак, висновки відповідача щодо самовільного захоплення землі не відповідають дійсності, що дає підстави для визнання оскаржуваного припису протиправними та його скасування.
За даним позовом ухвалою від 08.10.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 09.11.20 р.
06.11.20 р. до суду надійшов відзив на позов, у якому представник відповідача просив відмовити у задоволені позову, мотивуючи наступним.
Працівником головного управління відповідно до плану роботи проведено перевірку земельної ділянки із кадастровим номером №0525680800:05:002:0076 на території Бушанської ради Ямпільського району Вінницької області, за наслідком якої встановлено порушення земельного законодавства, а саме, самовільне часткове зайняття земельної ділянки Фермерським господарством «Гнидюк Агро» , шляхом обробітку ґрунту у вигляді оранки та знаходження на ній пожнивних залишків стебла сільськогосподарської культури - пшениці.
Враховуючи встановлення факту самовільного використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, наявні були правові підстави для прийняття оскаржуваного припису.
09.11.2020 р., 19.11.2020 р. протокольними ухвалами відкладено підготовчі судові засідання на 19.11.20 р., 26.11.2020 р.
26.11.2020 р. протокольною ухвалою відкладено розгляд справи на 21.12.2020 р., також судом прийнято рішення про виклик свідків.
21.12.2020 р. протокольною ухвалою закінчено підготовче провадження та перейдено до розгляду справи по суті.
21.12.2020 р. представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив задовольнити з підстав вказаних у ньому.
Представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову.
Заслухавши пояснення учасників справи, свідків, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Наказом першого заступника начальника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 27.07.2020 р. 1187-ДК прийнято рішення здійснити державний нагляд ( контроль) за дотримання вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій шляхом проведення перевірки відносно земельної ділянки№0525680800:05:002:0076 на території Бушанської ради Ямпільського району.
07.08.2020 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України здійснено планову перевірку дотримання земельного законодавства шляхом обстеження земельної ділянки із кадастровим номером №0525680800:05:002:0076 на території Бушанської ради Ямпільського району.
В ході обстеження встановлено часткове використання земельної ділянки із кадастровим номером №0525680800:05:002:0076, на якій проведено обробіток у вигляді оранки та знаходяться пожнивні залишки стебла сільськогосподарської культури - пшениці. Вказано, що дана земельна ділянка орієнтовною площею 1,5 га використовується ФГ "Гнидюк -Агро" одним масивом разом із суміжними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за відсутності документів, що підтверджують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки.
За наслідком проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 10.08.2020 р. за №1187-ДК/815/АП/09/01-20, у якому зафіксовано встановлення часткового використання земельної ділянки із кадастровим номером №0525680800:05:002:0076 орієнтовною площею 1,5 га, яка використовується ФГ "Гнидюк -Агро", у якого відсутні документи на право користування земельною ділянкою, що кваліфікується як самовільне зайняття земельної ділянки. Також за наслідком перевірки голові ФГ "Гнидюк -Агро" вручено припис від 10.08.2020 р. № 1187-ДК/0455Пр/03/01/ -20 про усунення встановлених порушень вимог земельного законодавства, шляхом звільнення від використання земельної ділянки орієнтовною площею 1,5 га, яка є суміжною із земельною ділянкою 0525680800:05:002:0146 у 30-денний термін.
Не погоджуючись із даним приписом та вважаючи його протиправним позивач звернувся до суду із цим позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог , суд керується та виходить з наступного.
Відповідно до положень статті 15-2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:
веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;
дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу, міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами;
дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язковим виконанням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;
вирішенням інших питань, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.
Згідно пункту 1 Положення Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 14 січня 2015 р. № 15 (далі -Положення № 15), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль): за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
Отже, повноваження, визначені статтею 15-2 ЗК України покладені на Держгеокадастр як на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.
Водночас, відповідно до пункту 6 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, затвердженого наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру № 53 від 20.02.2020 р., посадові особи управління в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог земельного законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення,; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень.; безперешкодно обстежувати у встановленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.
За змістом статей 9 ,10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України.
Отже, з аналізу процитованих норм видно, що контроль за використанням та охороною земель покладено на Держгеокадастр і одна із законодавчо встановлених форм здійснення такого контролю -є перевірка земельної ділянки. При цьому, повноваження на проведення перевірок земельних ділянок та складання приписів покладено на державних інспекторів.
В розумінні статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель " (далі- Закон №963-15 ), самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, що свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до статті 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 ЗК України).
В свою чергу, згідно пункту «б» частини першої статті 211 ЗК України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, як самовільне зайняття земельних ділянок.
Отже, за самовільне зайняття земельних ділянок передбачена відповідальність.
Як зазначено вище, у акті обстеження від 07.08.2020 р. та акті перевірки від 10.08.2020 р. зафіксовано, що позивачем частково використовується земельна ділянка із кадастровим номером 0525680800:05:002:0076 орієнтовною площею 1,5 га, яка є суміжною з земельною ділянкою 0525680800:05:002:0146, що знаходиться у користуванні ФГ Гнидюк -Агро на підставі договору оренди землі від 9.08.2011 р.
З метою з`ясування викладених у акті обставин, судом в якості свідків було викликано державного інспектора - головного спеціаліста управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області ОСОБА_1 та голову ФГ Гнидюк -Агро ОСОБА_2 .
В ході розгляду справи та при допиті свідків оглядались картографічні матеріали, а саме, публічна кадастрова карта, з якої видно визначені межі/кордони земельних ділянок із кадастровим номером 0525680800:05:002:0076 та кадастровим номером 0525680800:05:002:0146. Ці земельні ділянки є суміжними, при цьому, дійсно остання (що знаходиться в користуванні позивача на підставі договору оренди) є обробленою повністю, а перша, що була об`єктом перевірки - частково.
Голова фермерського господарства підтвердив, що дійсно використовував земельну ділянку за кадастровим номером 0525680800:05:002:0146, межі якої на місцевості йому встановили особи, що виготовляли технічну документацію. На його думку, межі обробленої землі, в т.р. й 1,5 га, які ставлять йому в провину як самовільно використані, входять до земельної ділянки з кадастровим номером 0525680800:05:002:0146.
Проте, органолептично вбачається, що межі земельної ділянки зазначені головою фермерського господарства як земля за кадастровим номером 0525680800:05:002:0146 та оброблена господарством не збігаються з даними кадастрової карти. Фактично відбувся й обробіток частини земельної ділянки за КН 0525680800:05:002:0076, на користування якої у позивача відсутні відповідні правовстановлюючі документи.
Таким чином, наявність порушення, що відображено у акті перевірки не спростовано позивачем, навпаки, знайшло своє підтвердження в ході розгляду справи. Відповідно, у інспектора наявні були правові підстави для складання припису про усунення виявленого порушення.
Окремо суд зазначає, що надаючи переваги даним кадастрової карти, перед встановленими певними особами на місцевості межами земельної ділянки, про що вказав свідок (голова ФГ), суд керується Законом України Про Державний земельний кадастр згідно статті 1 якого, державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Державною реєстрацією земельної ділянки - є внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно визначення наведеного у цій же статті , кадастрова карта (план) - це графічне зображення, що містить відомості про об`єкти Державного земельного кадастру.
За змістом статті 9 Закону України Про Державний земельний кадастр , внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно частин першої, другої статті 36, частин першої, другої статті 38 цього ж Закону, на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, оприлюднюються картографічна основа, індексні кадастрові карти (плани) та всі відомості Державного земельного кадастру, передбачені статтями 12-15 цього Закону, в тому числі у векторному вигляді, без права їх зміни (редагування).
Відомості, зазначені у частині першій цієї статті, підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, з моменту їх внесення до Державного земельного кадастру.
Відомості Державного земельного кадастру є відкритими та загальнодоступними, крім випадків, передбачених цим Законом, та надаються у формі:
витягів з Державного земельного кадастру;
довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території);
викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану);
копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.
Для фізичних та юридичних осіб відомості Державного земельного кадастру надаються за бажанням заявника.
Отже, відомості, що відображені/занесені до кадастрової карти є офіційними.
За змістом статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За сукупністю наведеного вище, на думку суду, відсутні підстави вважати, що відповідач при складанні оскаржуваних приписів діяв не в межах та не у спосіб визначений чинним законодавством.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності оскаржуваного рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини не підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Фермерське господарство "Гнидюк Агро" (вул. Щаслива, 29, м. Ямпіль, Вінницька область, код ЄДРПОУ 2826519978).
Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (м. Вінниця, вул. Келецька,63, код 39767547).
Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати: 28.12.2020 р.
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 29.12.2020 |
Номер документу | 93845230 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні