Рішення
від 21.12.2020 по справі 340/4264/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2020 року м. Кропивницький справа № 340/4264/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу

за позовомКерівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави (вул. Братів Лисенків, 5, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400, код ЄДРПОУ - 02910025) до третя особаЄлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області (вул.Центральна, 86, смт. Єлизаветградка, Олександрівський район, Кіровоградська область, 27341, код ЄДРПОУ - 04366212) Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад загального розвитку (пров. Садовий, 1, смт. Єлизаветградка, Олександрівський район, Кіровоградська область, 27341, код ЄДРПОУ - 34449051 ) провизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

І. Зміст позовних вимог.

Керівник Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: пров. Садовий, 1, смт. Слизаветградка Олександрівський район Кіровоградська область, на якій розташований Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад загального розвитку;

- зобов`язати Єлизаветградківську селищну раду Олександрівського району Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 04366212, в межах повноважень вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку шляхом винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі дошкільного закладу, вчинити дії щодо виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.

ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з метою захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства щодо забезпечення прав дітей на безпечні умови здобуття освіти, як складової гарантій статті 53 Конституції України, було виявлено порушення Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області в частині здійснення освітньої діяльності, а саме не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розташований Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад загального розвитку. Оскільки наявне порушення чинного законодавства Знам`янська місцева прокуратура Кіровоградської області наполягає на задоволенні адміністративного позову.

ІІІ. Заяви (клопотання) учасників справи інші процесуальні дій у справі.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (а.с.58).

Вказана ухвала надіслана учасникам справи за правилами визначеними Кодексом адміністративного судочинства України та ними отримана (а.с.59-64).

Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався.

Додаткових заяв чи клопотань до суду подано не було.

Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

За приписами статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважав можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.

Враховуючи перебування головуючого судді по справі на лікарняному, з урахуванням положень ч.ч.1, 6 ст.120, ст.193 КАС України, дана адміністративна справа вирішується судом у межах строку, визначеного ст.193, 263 КАС України.

ІV. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Розглянувши подані сторонами документи, з`ясувавши зміст спірних правовідносин з урахуванням доказів, судом встановлені відповідні обставини.

Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад зареєстрований як юридична особа 05.07.2006 року, основний вид діяльності за КВЕД дошкільна освіта (85.10), що посвідчується долученими до матеріалів справи копіями довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (а.с.30-31).

Відповідно до довідки Єлизаветградківської селищної ради від 19.06.2020 року №57 під Єлизаветградківським дошкільним навчальним закладом рахується земельна ділянка площею 0,40 га. Правовстановлюючі документи не розроблялись у зв`язку з обмеженням коштів у фінансуванні (а.с.33).

З відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань судом встановлено, що Єлизаветградківська селищна рада, адреса: вул. Центральна, 86, смт. Єлизаветградка, Олександрівський район, Кіровоградська область є органом місцевого самоврядування, основний вид діяльності за КВЕД: управління на рівні сіл та селищ (а.с.36-38).

Згідно з п. 1.3 Статуту Єлизаветградківського дошкільного навчального закладу, засновником ДНЗ є Єлизаветградківська селищна рада Олександрівського району Кіровоградської області. Засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально - технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень. їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей (а.с.29).

Головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді та оздоровлені дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку (п.1.4 Статуту).

В ході вивчення Знам`янською місцевою прокуратурою стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти Олександрівського району Кіровоградської області встановлено, що за адресою: Кіровоградська область, Олександрівський район, смт. Єлизаветградка, пров. Садовий, 1 функціонує Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад загального розвитку, який є комунальним закладом освіти Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області.

Проте, земельна ділянка вказаного комунального закладу використовується без оформлення та реєстрації права власності чи користування (а.с.33-35).

За таких обставин, у зв`язку із не здійсненням відповідачем протягом тривалого часу оформлення та реєстрацію прав на земельну ділянку комунального закладу освіти, з метою усунення виявлених порушень, позивач звернувся до суду з даним позовом.

V. Оцінка суду.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.

Предметом даного спору, є встановлення правомірності дій Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області у не оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад.

У відповідності до вимог статті 131 -1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з положеннями статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до вимог ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Згідно з вимогами частини 3 статті 53 КАС України: у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Як вбачається із матеріалів даної адміністративної справи, за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Єлизаветградківського дошкільного навчального закладу - відсутній.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Положеннями ст.17 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року №280/97 передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. ст. 32, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти.

Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.

Відповідно до ст.25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель визначені положеннями ст.33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Матеріально-технічна база закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, відповідно до ст.80 Закону України Про освіту від 05.09.2017 року №2145-VIII, ст.38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 року №2628-ІІІ, включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Частиною 2 статті 80 Закону України Про освіту визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст.92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом а ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

У відповідності до ч.2 ст.83, ч.1 ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності (до яких відносять усі землі в межах населених пунктів, крім приватної та державної власності), відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Приписи ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 3, ст.4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Слід зазначити, що Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р від 17.10.2012 року, згідно з яким правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, слід було оформити протягом 2012 і 2013 років. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Отже, виходячи із системного аналізу вказаних законодавчих приписів, суд приходить до висновку, що земельні ділянки на яких розташовані освітні навчальні заклади (у тому числі і дошкільні) мають мати в обов`язковому порядку відповідні правовстановлюючі документи на неї, виготовлені та зареєстровані відповідно до приписів чинного законодавства, з відображенням такої реєстрації у відповідному реєстрі.

Доказів щодо реєстрації права власності чи користування на земельну ділянку під розміщення та обслуговування Єлизаветградківського дошкільного навчального закладу за адресою: Кіровоградська область, Олександрівський район, смт. Єлизаветградка, пров. Садовий, 1, станом на час розгляду справи суду не надано.

Слід також зазначити, що в рамках адміністративного судочинства бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України.

За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17) , під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Таким чином, виходячи із встановлених фактичних обставин у справі у взаємозв`язку із вказаними положеннями чинного законодавства, суд вбачає порушення чинного законодавства відповідачем при не оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розташований Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад та резюмує бездіяльність Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області.

Відтак, враховуючи вищенаведене, суд доходить висновку, що адміністративний позов слід задовольнити.

VI. Судові витрати.

Згідно з ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

У даній справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 р. №1697-VII та ч.3 ст.53 КАС України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.

Керуючись ст. ст. 139, 246, 255, 260-263, 292-297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області (вул. Братів Лисенків, 5, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400, код ЄДРПОУ - 02910025) в інтересах держави до Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області (вул.Центральна, 86, смт. Єлизаветградка, Олександрівський район, Кіровоградська область, 27341, код ЄДРПОУ - 04366212) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Єлизаветградківської селищної ради Олександрівського району Кіровоградської області (вул.Центральна, 86, смт. Єлизаветградка, Олександрівський район, Кіровоградська область, 27341, код ЄДРПОУ - 04366212) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: пров. Садовий, 1, смт. Слизаветградка Олександрівський район Кіровоградська область, на якій розташований Єлизаветградківський дошкільний навчальний заклад загального розвитку;

Зобов`язати Єлизаветградківську селищну раду Олександрівського району Кіровоградської області (вул.Центральна, 86, смт. Єлизаветградка, Олександрівський район, Кіровоградська область, 27341, код ЄДРПОУ - 04366212) , в межах повноважень вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку шляхом винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі дошкільного закладу, вчинити дії щодо виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя

Кіровоградського окружного

адміністративного суду Р.В. Жук

Дата ухвалення рішення21.12.2020
Оприлюднено30.12.2020
Номер документу93846812
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/4264/20

Рішення від 21.12.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні