ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.12.2020м. ДніпроСправа № 904/183/20
до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської міської ради, м. Покров Дніпропетровської області
про стягнення 295 284,72 грн.
Суддя Євстигнеєва Н.М.
Секретар судового засідання Чернявська Е.О.
Представники:
Від позивача: Русанова В.В., адвокат
Від відповідача: Дощенко О.О., головний спеціаліст з правових питань; Савченко Т.В., начальник відділу персоніфікованого обліку пільгових категорій населення
СУ Т Ь С П О Р У:
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду із позовом, яким просить стягнути з Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської міської ради 295 284,72 грн. збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2017 рік.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у 2017 році Укрзалізниця здійснила перевезення пасажирів на пільгових умовах. Облік пільгових категорій на залізничному транспорті здійснюється за виданими безкоштовними (пільговими) проїзними документами, які оформляються на підставі відповідного посвідчення за кожною категорією. Видача проїзних документів здійснюється через автоматизовану систему керування пасажирськими перевезеннями (АСК ПП УЗ) та реєстратори розрахункових операцій "Спекка-00". Відповідно до облікових форм сума за фактичну кількість перевезених пільговиків за період січень-грудень 2017року склала 355284,72 грн., а саме: за січень 2017року -11956,55 грн., за лютий 2017року - 12159,68 грн., за березень 2017року - 17924,32 грн., за квітень 2017року - 18435,44 грн., за травень 2017року - 33598,27 грн., за червень 2017року - 46868,55 грн., за липень 2017року - 39762,29 грн., за серпень 2017року - 47270.29 грн., за вересень 2017року - 50839,88 грн., за жовтень 2017року - 30323,20 грн., за листопад 2017року - 23379,14 грн., за грудень 2017року - 22767,11 грн.
17.10.2017 між ПАТ "Укрзалізниця" та Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської міської ради укладено договір №7/17 ПР/ДН-2-17763/НЮдч "Про покриття фактично понесених збитків за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом приміського сполучення". Пунктом 7.3 договору передбачено, що сума договору на 2017 рік становить 60 000,00 грн.
Згідно довідки про відшкодування збитків від перевезень пільгових категорій пасажирів за 12 місяців 2017 року, у 2017 році Управлінням компенсовано 60 000,00 грн. Відтак, сума збитків складає: 355 284,72 грн. - 60 000,00 грн. = 295 284,72 грн.
Відповідач з доводами та вимогами викладеними у позовній заяві не погоджується, просить в задоволенні позову відмовити. Згідно підписаного сторонами Договору Акту звірки станом на 03.01.2018 відсутня заборгованість за Договором №7/17 ПР/ДН-2-17763/НЮдч від 17.10.2017.
У відповіді на відзив, яка надійшла до суду 27.04.2020, позивач повністю підтримує позовні вимоги.
Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу № 904/183/20 передано на розгляд судді Євстигнеєвої Н.М.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 13.01.2020 позовну заяву залишено без руху, Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" запропоновано протягом десяти днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви, а саме: надати докази сплати судового збору у встановленому розмірі 4 429,27 грн. та порядку.
16 січня 2020 року до господарського суду надійшло клопотання позивача, яким долучено до матеріалів справи оригінал платіжного доручення №2476473 (#429792373905) від 14.01.2020 про сплату судового збору у розмірі 4 429,27 грн.
Ухвалою суду від 21.01.2020 відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 20.02.2020. У підготовчому засіданні 20.02.2020 оголошено перерву до 10.03.2020.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 10.03.2020 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів до 20 квітня 2019 року включно та відкладено підготовче засідання у справі на 31 березня 2020 року. З 31.03.2020 підготовче засідання відкладено на 05.05.2020.
Підготовче засідання, призначене на 05.05.2020, не відбулось у зв`язку з перебуванням судді Євстигнеєвої Н.М. у відпустці.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.05.2020 призначено підготовче засідання у справі на 16 червня 2020 року. У судовому засіданні 16.06.2020 суд оголосив перерву до 06.07.2020. Підготовче засідання відкладалось з 06.07.2020 на 03.08.2020, з 03.08.2020 на 20.08.2020, з 20.08.2020 на 20.10.2020.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 20.10.2020 закрито підготовче провадження у справі №904/183/20 та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.11.2020. З 11.11.2020 оголошено перерву на 03.12.2020, з 03.12.2020 на 24.12.2020.
14 грудня 2020 року від Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської міської ради до господарського суду надійшло клопотання про витребування у позивача списків персоніфікованого обліку осіб, які скористались пільговим проїздом залізничним транспортом приміського сполучення за період з січня по вересень 2017 року включно.
Ухвалою суду від 17.12.2020 клопотання відповідача задоволено.
З урахуванням практики Європейського суду з прав людини, справу розглянуто в розумні строки, критеріями чого є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи "Федіна проти України" від 02 вересня 2010 року, "Смірнова проти України" від 08 листопада 2005 року, "Антоненков та інші проти України", заява №14183/02, §41).
У судовому засіданні 24.12.20 проголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд -
В С Т А Н О В И В:
Між Публічним акціонерним товариство "Українська залізниця" в особі начальника відділу перевезень структурного підрозділу Криворізької дирекції залізничних перевезень Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" (перевізник) та Управлінням праці та соціального захисту населення виконкому Покровської міської ради (платник) було укладено договір № 7/17 ПР/ДН-2-17763/НЮдч від 17.10.2017 на покриття фактично понесених збитків за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом приміського сполучення (далі - Договір).
Предметом цього Договору є відносини Сторін на покриття Платником фактично понесених збитків Перевізнику за перевезення окремих категорій громадян, які відповідно до чинного законодавства України мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом приміського сполучення (п.1.1. договору).
За умовами цього договору перевізник зобов`язується здійснювати пільгові перевезення передбачених законодавством України окремих категорій громадян, які мають на це право, а платник зобов`язується відшкодовувати фактично понесені збитки Перевізника за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом приміського сполучення в межах обсягів, затверджених в міському бюджеті на зазначені цілі (п.п.2.2., 2.3. договору).
Розрахунки проводяться відповідно до затвердженого рішенням 23 сесії 7 скликання Покровської міської ради від 28.07.2017 №36 "Порядку надання пільг на проїзд в залізничному транспорті приміського сполучення окремим категоріям міста Покров" та згідно з щомісячним розписом асигнувань міського бюджету та в межах обсягів, затверджених у міському бюджеті на зазначені цілі (п.3.1. договору).
Згідно пункту 3.2. договору для отримання компенсаційних виплат перевізник надає платнику пакет документів, зазначений у пункті 2.2.1. та 2.2.2 двічі за звітний місяць (за першу половину місяця - до 20 числа звітного місяця, за другу половину - до 5 числа місяця, що настає за звітним).
Даний договір набирає чинності з моменту його підписання та діє до 31.12.2017, а в частині проведення розрахунків - до їх повного виконання.
Сторони цього Договору домовились, що відповідно до ст. 631 ЦК України,- умови цього Договору застосовуються до відносин між ними, що виникли після його укладання і діють з 01 жовтня 2017 року по 31 грудня 2017 року включно (п.7.1. договору).
Згідно п.7.1.2. договору, його умови можуть бути змінені та доповнені за взаємною згодою Сторін шляхом підписання додаткових письмових угод, які є його невід`ємною частиною.
Сума Договору на 2017 рік є твердою та становить 60000 грн. 00 коп. (шістдесят тисяч грн. 00 коп.), в т.ч. ПДВ 10000 грн.00 коп. (десять тисяч грн. 00 коп.) (п.7.1.3. договору).
Відповідно до облікових форм про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджетів (далі-Облікова форма) позивачем визначені періоди, категорії пільговика, кількість оформлених пільгових проїзних квитків, сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість, гривень (арк.с. 14-28 у томі 1), зокрема:
в обліковій формі за січень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 11956,55грн.;
в обліковій формі за лютий 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 12 159,68грн;
в обліковій формі за березень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 17 924,32грн;
в обліковій формі за квітень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 18 435,44грн;
в обліковій формі за травень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 33 598,27грн;
в обліковій формі за червень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 46868,55грн;
в обліковій формі за липень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 39 762,29грн;
в обліковій формі за серпень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 47 270,29грн;
в обліковій формі за вересень 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 50 839,88грн.
Загальна сума за період з січня 2017 року по вересень 2017 року складає 278 815,27грн.
в обліковій формі за період з 01 жовтня по 15 жовтня 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 14 631,7грн. Відповідач в обліковій формі зазначив, що прийнято до відшкодування 10 000,00грн в межах обсягів, затверджених у міському бюджеті;
в обліковій формі за період з 16 жовтня по 31 жовтня 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди 1,2,3 гр, інваліди війни, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, учасники бойових дій, учасники війни, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 15691,5грн. Відповідач в обліковій формі зазначив, що прийнято до відшкодування 10 000,00грн в межах обсягів, затверджених у міському бюджеті;
в обліковій формі за період з 01 листопада по 15 листопада 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 12 808,26грн. Відповідач в обліковій формі зазначив, що прийнято до відшкодування 10 000,00грн в межах обсягів, затверджених у міському бюджеті;
в обліковій формі за період з 16 листопада по 30 листопада 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, учасники війни, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 10 570,88грн.
Відповідач в обліковій формі зазначив, що прийнято до відшкодування 10 000,00грн в межах обсягів, затверджених у міському бюджеті;
в обліковій формі за період з 01 грудня по 15 грудня 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 9393,97грн.
Відповідач в обліковій формі зазначив, що прийнято до відшкодування 10 000,00грн в межах обсягів, затверджених у міському бюджеті;
в обліковій формі за період з 16рудня по 31 грудня 2017 року визначені категорії пільговиків для приміського сполучення: пенсіонери, інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС 1, 2 категорії, діти з багатодітних сімей, учасники бойових дій, діти сироти, діти інваліди, а сума недоотриманих коштів з урахуванням податку на додану вартість склала 13 373,14грн.
Відповідач в обліковій формі зазначив, що прийнято до відшкодування 10 000,00грн в межах обсягів, затверджених у міському бюджеті.
Згідно з Довідкою про відшкодування збитків від перевезень пільгової категорії громадян у приміському сполученні за 2017 рік по місту Покров позивачем перевезено громадян пільгової категорії у приміському сполученні згідно з обліковими формами за 12 місяців 2017 року на суму 355284,72грн, компенсовано відповідачем на суму 60 000,00грн.
Залишок несплачених коштів складає 295 284,72грн.
Позивач просить стягнути з відповідача збитки за перевезення пільгових категорій громадян у приміському сполученні залізничним транспортом позивача за період з січня 2017 року по грудень 2017 року в сумі 295 284,72грн., проти чого заперечує відповідач.
Наведене і є причиною спору.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
Статтею 19 вказаного закону визначено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Соціальні пільги на пасажирські перевезення для ряду категорій громадян встановлено, зокрема, Міжурядовою Угода про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12 березня 1993 року, Законами України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", "Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про охорону дитинства", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
Відповідно до п.6 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затвердженим Постановою КМ України від 19.03.1997р. № 252, суб`єкти господарської діяльності, які займаються перевезенням та обслуговуванням пасажирів, повинні забезпечити надання пільг особам, які мають на це право згідно із законодавством України.
Відповідно до ч. 5 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт" для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.
Норми вказаних законів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.
Згідно підпункту "ґ" пункту 3 частини першої ст.91 Бюджетного кодексу України до видатків, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення, в тому числі компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
За змістом статей 89, 102 Бюджетного кодексу України видатки на відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету визначений Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03,2002р. № 256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету".
Пунктом 3 Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 256, встановлено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
Згідно п. 5 цього Порядку, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад.
Відповідно до п. 8 Порядку, головні розпорядники здійснюють у 5-денний строк розрахунки з постачальниками відповідних послуг і ведуть облік компенсаційних виплат за пільговий проїзд категорій громадян.
Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюється за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів, а також субвенцій з державного або місцевого бюджетів, визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2009р. № 1359 "Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян".
Згідно п.З Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1359, облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформленні та видачі пасажирам безоплатні або пільгові проїзні документи (квитки).
Відповідно до п.4 цього Порядку сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка) як різниця між повною вартістю проїзду, встановленою згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії поїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг.
Пунктом 5 Порядку визначено, що інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні та пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності.
Відповідно до п.7 Прядку сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток).
Згідно п.9 Порядку на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевого бюджетів.
Виходячи з положення п.10 Порядку, залізниця щомісяця не пізніше, ніж 15 числа місяця, наступного за звітним, подає відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, облікові форми.
Отже, виходячи з положень пунктів 3-5, 7, 9, 10 Порядку, затвердженого Постановою КМ України № 1359, облік пільгових категорій на залізничному транспорті здійснюється за виданими безкоштовними (пільговими) проїзними документами, які оформляються на підставі відповідного посвідчення за кожною категорією. Видача проїзних документів здійснюється через автоматизовану систему керування пасажирськими перевезеннями (АСК ПП УЗ) та реєстратори розрахункових операцій "Спекка-00".
Сума недоотриманих доходних надходжень розраховується автоматизовано за кожним пільговим (безкоштовним) квитком у залежності від маршруту прямування згідно з діючими тарифами та формується в місячну звітність.
На підставі звітності залізниці формують облікові форми, відповідно до яких головним розпорядникам коштів виставляються рахунки.
В облікових формах зазначено фактичну кількість оформлених пільгових проїзних квитків та відповідну недоотриману суму коштів за перевезення фактичної кількості пільговиків.
Таким чином, згідно з пунктами 9 - 11 вказаного порядку на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом; залізниці не пізніше ніж 15-го числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми; головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці.
Вищезазначені нормативні акти покладають на відповідача обов`язок компенсувати підтверджені обліковими формами недоотримані кошти позивачем за перевезення пільгової категорії населення в повному обсязі. При цьому, подання облікових форм за січень - грудень 2017 року відповідає п. 10 Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, а тому такі облікові форми повинні бути прийняті відповідачем та оплачені.
Згідно з ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматись від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 Цивільного кодексу України.
Відповідно до приписів статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно з частиною першою статті 96 ЦК України, юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.
Частина 2 ст. 218 Господарського кодексу України та ст. 617 ЦК України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.
Законодавством не передбачена залежність відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Закон України "Про залізничний транспорт" та Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 27.12.2006 № 1196 не передбачають жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі.
Також, відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, а саме, у справі "Кечко проти України" (заява № 63134/00), ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення Суду). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Перевезення пасажирів на пільгових умовах ПАТ "Українська залізниця" виконано не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач у справі у силу закону має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені витрати позивачу.
Судом встановлено, що відповідно до облікових форм сума за фактичну кількість перевезені пільговиків за період січень-грудень 2017року склала 355284,72 грн., а саме: за січень 2017року -11956,55 грн., за лютий 2017року- 12159,68 грн., за березень 2017року - 17924,32 грн., за квітень 2017року - 18435,44 грн., за травень 2017року - 33598,27 грн., за червень 2017року - 46868,55 грн., за липень 2017року - 39762,29 грн., за серпень 2017року - 47270.29 грн., за вересень 2017року - 50839,88 грн., за жовтень 2017року - 30323,20 грн., за листопад 2017року - 23379,14 грн., за грудень 2017року. - 22767,11 грн.
Відповідачем сплачено в рахунок погашення заборгованості 60 000,00грн. Сума невідшкодованих коштів складає 295 284,72грн.
На виконання умов договору позивач надавав відповідачу Звіти про персоніфікований облік пільгових перевезень (Криворізька дирекція залізничних перевезень) за період з 01.10.2017 по 15.10.2017, з 16.10.2017 по 31.10.2017, з 01.11.2017 по 15.11.2017, з 16.11.2017 по 31.11.2017, з 01.12.2017 по 15.12.2017, з 16.12.2017 по 31.12.2017 (а.с.62-75, 77-92, 94-106, а.с.108-119, 121-131, 133-146 у томі 2).
Зазначені Звіти про персоніфікований облік пільгових перевезень містять прізвище, імя, по-батькові, серію та номер посвідчення та ким видано, номер проїзного документа, станцію відправлення, станцію прямування та суму.
Відповідачем здійснено перевірку фактичного здійснення перевезень пільгової категорії громадян залізничним транспортом приміського сполучення за період з жовтня 2017 року по грудень 2017 року. Перевіркою встановлено, що Звіти про персоніфікований облік пільгових перевезень містять інформацію про осіб, які вважаються померлими та не перебувають на обліку в управлінні.
Так, згідно повідомлень РАЦС за лютий 2014 року, лютий 2015 року, за липень - серпень 2017 року, за січень, лютий, червень та грудень 2016 року вважаються такими, що померли: ОСОБА_1 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_1 ), ОСОБА_2 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_2 ), ОСОБА_3 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_3 ), ОСОБА_4 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_4 ), ОСОБА_5 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_5 ), ОСОБА_6 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_6 ), ОСОБА_7 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_7 ), ОСОБА_8 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_8 ), ОСОБА_9 (дата смерті - ІНФОРМАЦІЯ_9 ).
Між тим, зазначені особи в період з жовтня 2017 року по 31.12.2017 скористалися пільгою на проїзд. Загальна сума перевезень таких осіб у спірному періоді складає 696,24грн.
Також відповідачем надано перелік осіб, які не перебувають на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення виконкому Покровської міської ради, однак були включені позивачем до Звітів про персоніфікований облік пільгових перевезень на загальну суму 3272,57грн.
Перевіривши надані відповідачем розрахунки та додаткові докази (повідомлення про померлих осіб) суд вважає за необхідне виключити суму 696,24грн із розрахунку збитків, наданого позивачем, як померлих осіб.
Що стосується пільгових перевезень на загальну суму 3272,57грн. осіб, які не перебувають на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення виконкому Покровської міської ради, але включені позивачем до Звітів про персоніфікований облік пільгових перевезень, суд зазначає, що в облікових формах зазначено фактичну кількість оформлених пільгових проїзних квитків та відповідну недоотриману суму коштів за перевезення фактичної кількості пільговиків.
Сума недоотриманих коштів, яка зазначена в наданих відповідачу облікових формах, складається з вартості пільгових квитків, оформлених в касах вокзалу м. Покров (протилежне не доведено відповідачем).
Недоотримані доходні надходження розраховуються автоматизовано за кожним пільговим (безкоштовним) квитком у залежності від маршруту прямування згідно з діючими тарифами та включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира.
Суд відхиляє посилання відповідача на відсутність в облікових формах за період з січня 2017 року по вересень 2017 року ідентифікуючої інформації щодо осіб, які скористалися пільгами відповідно до Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого Кабінетом Міністрів України постановою від 29.01.2003 №117, оскільки надані до суду позивачем щомісячні облікові форми за 2017 рік відповідають затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 № 1359 типовій формі. Внесення додаткової інформації про яку зазначає відповідач затвердженою обліковою формою не передбачено.
Аргументи скаржника про відсутність заборгованості з посиланням на акти звіряння розрахунків та платіжні доручення суд не приймає, оскільки в зазначених документах йдеться про розрахунки між сторонами виключно в межах бюджетних асигнувань. Проте, такі аргументи не спростовують наявність документально підтверджених фактичних витрат позивача, які пов`язані з пільговим перевезенням окремих громадян, визначених в облікових формах залізниці, які формуються на підставі автоматизованої станційної звітності.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, стягненню з відповідача підлягає сума 294 588грн 48 коп.
В решті позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.
Керуючись статтями 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської міської ради про стягнення 295 284,72 грн. задовольнити частково.
Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської міської ради (53300, Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Горького,5, ідентифікаційний код 26137831) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, б.5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49602, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, код ЄДРПОУ 40081237) 294588 (двісті дев`яносто чотири тисячі п`ятсот вісімдесят вісім)грн 48коп збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2017 рік, витрати по сплаті судового збору у сумі 4 418 (чотири тисячі чотириста вісімнадцять) грн 83коп, видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 28.12.2020
Суддя Н.М. Євстигнеєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2020 |
Оприлюднено | 29.12.2020 |
Номер документу | 93853889 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні