ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" грудня 2020 р. Справа № 927/665/20
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Попікової О.В.
суддів: Євсікова О.О.
Ткаченка Б.О.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали апеляційної скарги Комунального підприємства "ЖЕК-13" Чернігівської міської ради
на рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2020 (повний текст складено 30.09.2020)
у справі №927/665/20 (суддя Демидова М.О.)
за позовом Акціонерного товариства "Чернігівобленерго"
до Комунального підприємства "ЖЕК-13" Чернігівської міської ради
про стягнення 20078,07 грн.
Короткий зміст і підстави позовних вимог.
У серпні 2020 року Акціонерне товариство "Чернігівобленерго" (далі - АТ Чернігівобленерго ) звернулось до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Комунального підприємства "ЖЕК-13" Чернігівської міської ради (далі - КП ЖЕК-13 ) про стягнення боргу за недовраховану електроенергію у сумі 20078,07 грн.
В обґрунтування заявлених вимог АТ Чернігівобленерго посилається на порушення КП ЖЕК-13 Правил користування електричною енергією, що призвело до нарахування недоврахованої електричної енергії.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття.
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2020 позов задоволено повністю. Стягнуто з КП "ЖЕК-13" на користь АТ "Чернігівобленерго" суму недоврахованої електроенергії у розмірі 20078,07 грн. та судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Задовольняючи заявлені вимоги господарський суд першої інстанції вказав, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджені належними доказами і тому підлягають задоволенню у повному обсязі.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів.
Не погодившись із прийнятим рішенням, КП ЖЕК-13 звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2020 скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову АТ Чернігівобленерго до КП ЖЕК-13 про стягнення боргу за недораховану електроенергію в сумі 20078,07 грн відмовити повністю.
В обґрунтування поданої апеляційної скарги КП ЖЕК-13 посилається на неправильне застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального права; вважає, що викладені у оскаржуваному рішенні висновки є необ`єктивними та упередженими, не відповідають обставинам справи та наданим документам; на думку скаржника відбулось неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи.
Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.10.2020 сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Попікова О.В., судді: Євсіков О.О., Корсак В.А.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 28.10.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою КП ЖЕК-13 на рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2020 у справі №927/665/20. Розгляд апеляційної скарги ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження та без повідомлення учасників справи (без проведення судового засідання).
Головуючий суддя Попікова О.В., яка є суддею-доповідачем, з 14.12.2020 по 28.12.2020 перебувала у відпустці.
Розпорядженням В.о. керівника апарату Північного апеляційного господарського суду від 29.12.2020 №09.1-08/5661/20 відповідно до підпунктів 2.3.25., 2.3.49. пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл справи №927/665/20 у зв`язку з перебуванням судді Корсака В.А., який не є головуючим суддею (суддею-доповідачем), у відпустці.
Згідно із витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.12.2020 сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Попікова О.В., судді: Євсіков О.О., Ткаченко Б.О.
Враховуючи зміну складу суду, ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 29.12.2020 справа №927/665/20 прийнята до провадження колегією суддів у визначеному складі.
Позиції учасників справи.
Від АТ Чернігівобленерго надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому позивач проти доводів апеляційної скарги заперечує, вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, прийнятим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
КП ЖЕК-13 надало відповідь на відзив, у якій проти наведених у відзиві на апеляційну скаргу доводів АТ Чернігівобленерго заперечив, просив рішення місцевого господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції.
05.04.2018 Публічне акціонерне товариство Чернігівобленерго , яким в подальшому рішенням загальних зборів від 16.04.2019 змінено найменування на АТ Чернігівобленерго (як постачальник) та КП ЖЕК-13 (як споживач) уклали договір про постачання електричної енергії №149-Т/18 від 05.04.2018 (далі - договір) предметом якого є енергія електрична (ДК 021:2015 09310000-5 Електрична енергія ). Постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з дозволеною потужністю 1088,737 кВт, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами договору та додатку №13 Порядок визначення вартості електричної енергії споживачам, які здійснюють закупівлю задержанні кошти . Точка продажу електричної енергії встановлюється згідно з додатками № 2,1-2.90 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін до цього договору. Приєднана потужність у точці підключення становить -кВА, 1088,737 кВт. (розділ 1. договору).
Відповідно до додатку №4 до договору постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з дозволеною потужністю 2,939 кВт за адресою вул. Партизанська, 51, найменування об`єкту: техн.цілі ж.б. (осв. сх).
Умовами п. 2.1. договору сторони погодили, що під час виконання умов договору, а також вирішення всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися чинним законодавством України та Правилами користування електричною енергією.
Постачальник зобов`язується постачати споживачу електроенергію, як різновид товару у обсягах, визначених відповідно до розділу 5 та з урахуванням умов розділу 6 цього договору (додаток №5 "Обсяги постачання електричної енергії споживачу та субспоживачу"); згідно з категорією струмоприймачів споживача відповідно до Правил улаштування електроустановок та гарантованого рівня надійності електропостачання схем електропостачання, визначених додатком №2/1-2.90 до договору "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін"; із дотриманням граничних показників якості електричної енергії, визначених державними стандартами (п. 2.2.2 договору).
Згідно з умовами п.п. 2.3.1, 2.3.5 договору споживач зобов`язується виконувати умови договору; забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників постачальника за пред`явленням службового посвідчення до засобів (систем) обліку електроенергії, компенсувальних установок, вимірювання потужності та контролю показників якості електроенергії.
У разі виявлення однією із сторін порушень умов договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін договору в двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження. Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу сторону про необхідність складання акта. Інша сторона не може без поважних причин відмовитись від складання та підписання акта. У разі відмови відповідальної сторони від підписання акта в акті робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо його на місці складання підписали не менше трьох уповноважених представників сторони договору, що складала акт (п. 4.4 договору).
Відповідно до п. 4.2.3 договору споживач сплачує постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розраховану відповідно до діючої Методики визначення обсягу та вартості недоврахованої електричної енергії, за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням, у разі таких дій споживача: самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, віття пломб в засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначених Методикою.
Договір набирає чинності з дня його підписання і укладається на строк до 31.12.2018 у разі якщо жодна із сторін протягом 10 календарних днів до дати закінчення дії договору не повідомить іншу сторону про свій намір його розірвати, договір автоматично вважається продовженим на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної у додатку №13 до цього договору, Порядок визначення вартості електричної енергії Споживачам, які здійснюють закупівлю за державні кошти , якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку. Договір може бути розірвано і у інший термін за ініціативою будь-якої із сторін у порядку, визначеному законодавством України (п. 9.4 договору).
Додатком № 2.60 до договору Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін у п. 1 сторони установили балансову належність електромереж: постачальника (перелік електроустановок) - ТП-322; 2 0-0,4 кВ від ТП-322 до щитової ж.б. вул. Партизанська, 51; ТП-423; 2 КЛ-0,4 кВ від ТП-423 до щитової ж.б. вул. Партизанська, 53; споживача (перелік електроустановок) - щитові ж.б.; електрообладнання об?єктів споживача.
Пунктом 2 вказаного акту сторони передбачили, що межа балансової належності електромереж встановлюється на наконечниках кабелю живлення в щитових ж.б. вул. Партизанська, 51 та вул. Партизанська, 53.
У п. 3 акту сторони визначили, що межа відповідальності за стан та обслуговування електромереж співпадає з межею балансової належності.
Згідно з п. 4 акту постачальник несе відповідальність за технічний стан та безпечну експлуатацію електрообладнання згідно переліку п.1 абз.1 цього акту.
Споживач несе відповідальність за технічний стан та безпечну експлуатацію електрообладнання згідно переліку п. 1 абз. 2 цього акту (п. 5 акту).
Споживач електроенергії та постачальник зобов`язуються утримувати електроустановки, які зазначені у п. 1 акту у належному технічному стані та експлуатувати їх відповідно до Правил користування електричною енергією, ПТЕЕС, ПБЕЕС (п. 6 акту).
Пунктом 7 акту сторони визначили, що постачальник зобов`язується забезпечити на своїй території охорону електроустановок, які належать споживачу та доступ працівників споживача до цих електроустановок для ремонту обладнання та проведення інших необхідних робіт.
У додатках №7/60, №3 до договору сторони визначили порядок розрахунку втрат та порядок розрахунків за використану електричну енергію.
15.02.2019 позивач (оператор системи) та КП ЖЕК-13 (споживач) уклали договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії №149-ТР/19 від 15.02.2019, відповідно до п. 1.1 якого договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачам (надалі - споживач), як послуги оператора системи. Цей Договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України шляхом приєднання споживача до умов договору згідно із заявою-приєднання, що є додатком 1 до договору.
Відповідно до додатку №1 Заява-приєднання , яким передбачено, що за заявою-приєднанням відповідно до статей 633, 634, 641, 642 ЦК України, Закону України "Про ринок електричної енергії", Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 N312, умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, розміщеного на сайті оператора системи розподілу ПАТ Чернігівобленерго ініціюється (зазначити ким): КП "ЖЕК - 13" приєднання споживача КП "ЖЕК - 13", що здійснює діяльність на підставі статуту, в особі начальника Рогової Ольги Георгіївни, яка діє на підставі статуту, приєднався до умов договору споживача про розподіл електричної енергії за технічними даними Паспорту точки розподілу за об`єктом споживача за адресою: м. Чернігів, вул. Партизанська, 51.
Відповідно до п. 1.2 договору №149-ТР/19 від 15.02.2019 умови договору розроблені відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для усіх споживачів.
Пунктом 2.1 договору №149-ТР/19 від 15.02.2019 сторони передбачили, що оператор системи надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії (за кодом СРV за ДК 021:2015 - 65310000-9) параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №309 та Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються у Паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є додатком 2 до договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних Оператора системи.
Відповідно до п.п. 7.1.5., 7.1.6 та п. 7.1.8 договору №149-ТР/19 від 15.02.2019 оператор системи має право вимагати від споживача відшкодування збитків, завданих порушеннями допущеними споживачем під час користування електричною енергією; контролювати додержання споживачем ПРРЕЕ; надавати споживачу, який є власником засобу вимірювання, обґрунтовані вимоги щодо приведення розрахункового засобу в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.
У разі порушення розрахункового обліку з вини споживача споживач сплачує оператору системи вартість недоврахованої електроенергії, виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання. Вартість недоврахованої електроенергії визначається за ціною закупівлі електричної енергії оператором системи на втрати електричної енергії в мережах у відповідному розрахунковому періоді (п. 8.6 договору №149-ТР/19 від 15.02.2019).
Згідно з п. 8.9 договору №149-ТР/19 від 15.02.2019 у разі виявлення однією із сторін порушень умов договору іншою стороною за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох Сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження. Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу сторону про необхідність складення акта. Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складення та підписання відповідного акту. У разі відмови сторони, що здійснила порушення, від підписання акта, у акті робиться запис про відмову. Якщо акт на місці складення підписали не менше 3 уповноважених представників сторони, що складала акт, такий акт вважається дійсним.
Договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє до 31.12.2019. Керуючись п.3 статті 631 ЦК України, сторони домовились, що дія договору розповсюджується на відносини, що склалися між сторонами з 01.01.2019. У разі якщо жодна із сторін протягом 10 календарних днів до дати закінчення дії договору не повідомить іншу сторону про свій намір його розірвати, договір вважається автоматично продовженим на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної у додатку №12 до договору Порядок визначення вартості електричної енергії споживачам, які здійснюють закупівлю за державні кошти , якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку. Договір може бути розірвано і у інший термін за ініціативою будь-якої із сторін у порядку, визначеному законодавством України (п. 11.1 договору №149-ТР/19 від 15.02.2019).
У додатку №2 до договору "Паспорт точки розподілу електричної енергії" сторони установили точки розподілу електричної енергії, зокрема: м. Чернігів, вул. Партизанська, 51, вид (назва) об`єкту: ком. потр. (осв.сх.); ЄІС код точки розподілу: 62Z7025722783485; приєднана потужність за точкою розподілу (кВА, кВт): 2,939.
У додатках №12, №4 договору №149-ТР/19 від 15.02.2019 сторони визначили порядок розрахунку втрат та порядок визначення вартості надання послуг з розподілу електричної енергії споживачам, які здійснюють закупівлю за державні кошти.
12.03.2019 АТ "Чернігівобленерго" провело перевірку дотримання КП ЖЕК-13 (споживачем) вимог Правил роздрібного ринку електроенергії (далі- ПРРЕЕ).
За даним фактом, у відповідності до п. 5.5.5 пп.8 ПРРЕЕ, представниками ЧнМЕМ АТ "Чернігівобленерго" складено акт про порушення №000050 від 12.03.2019 та схема підключення електроустановок споживача, яка є додатком № 1 до вказаного акту.
Згідно з актом про порушення №000050 від 12.03.2019 перевіркою встановлено, що на об`єкті відповідача (вул. Партизанська 51, м. Чернігова) на сходових клітинах четвертого поверху четвертого під`їзду було виявлено порушення ПРРЕЕ, а саме: порушено п.5.5.5, пп.20 не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи у разі виявлення безоблікового користування електричної енергії від технологічних електричних мереж споживача. Місце безоблікового підключення виявлено на сходовій клітині четвертого поверху четвертого під`їзду в етажному електрощитку. Місце самовільного підключення демонтовано .
Акт про порушення №000050 від 12.03.2019 свідчить, що перевірка проводилась у присутності чотирьох представників постачальника та уповноваженої особи відповідача - Маркова М.В. Акт з боку уповноваженої особи відповідача підписано без будь-яких зауважень.
У акті, який підписаний уповноваженою особою відповідача, зазначено про те, що засідання комісії відбудеться 20.03.2019 за адресою: м. Чернігів вул. Ціолковського, 20, 14:00.
27.03.2019 у присутності представника КП ЖЕК-13 Маркова М.В було проведено засідання комісії апарату управління АТ "Чернігівобленерго" з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії та прийнято рішення про перенесення засідання комісії на 10.04.2019 у зв`язку з поданими запереченнями відповідачем, про що складено протокол №1210 від 27.03.2019.
У поданих запереченнях №02-07 від 25.03.2019 адресованих АТ "Чернігівобленерго", КП ЖЕК-13 вказало, що Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджені наказом Держжитлокомунгогоспу від 17.05.2005 №76 та Постановою КМУ №712 від 05.09.2018 Про затвердження Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком для забезпечення належного утримання спільного майна будинку передбачають здійснення технічних оглядів управителем. Підтвердженням цього є затверджений графік обслуговування внутрішньобудинкових систем електропостачання на 2019 рік, яким передбачено огляд будинку 51 по вул. Партизанська в травні і листопаді 2019 (у 2018 останній огляд був у листопаді, при якому не було виявлено безоблікового користування електричною енергією), що спростовує факт пред`явленого порушення з боку підприємства пп. 20 п. 5.5.5 ПРРЕЕ. Представниками позивача, у даному випадку Виконавцем, до послуг були відключені вищезгадані квартири індивідуальних споживачів, після чого був виявлений факт підключення після відключення без погодження Виконавця послуг, тому відповідач вважає, що суб`єкт правопорушення є саме індивідуальний споживач квартири 53 та квартири 55, які є сторонами договірних відносин та несуть відповідальність. Крім того, договором №149-ТР/19 від 15.02.2019 не зазначено, що на підприємство покладено відповідальність щодо збереження цілісності розрахункових засобів обліку та за недопущення безоблікового користування електричною енергією, відповідно підприємство не порушувало господарське зобов`язання.
10.04.2019 у присутності представника КП ЖЕК-13 Маркова М.В було проведено засідання комісії апарату управління АТ Чернігівобленерго з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії та прийнято рішення про перенесення засідання комісії на 24.04.2019, про що складено протокол №1231 від 10.04.2019.
24.04.2019 у присутності представника КП ЖЕК-13 Маркова М.В було проведено засідання комісії апарату управління АТ Чернігівобленерго з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії та виявлено порушення споживачем, відповідальність за яке передбачено пп. 7 п. 2.1 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, а саме: у споживача виявлено безоблікове споживання електроенергії від технологічних мереж споживача та прийнято рішення: провести розрахунок електроенергії за актом №000050 від 12.03.2019, згідно з п. 2.9 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яке оформлено протоколом №1264 від 24.04.2019.
За доводами позивача, розрахунок електроенергії за актом №000050 від 12.03.2019, згідно із п.2.9 Методики було проведено з дня останнього контрольного огляду чи технічної перевірки до усунення порушення з 15.11.2018 по 12.03.2019, про що відповідно був складений протокол №1264 від 24.04.2019. Оскільки, згідно журналу контрольного огляду технічна перевірка у відповідача на даному об`єкті проводилась 15.11.2018, то розрахунок було зроблено за період з 15.11.2018 до 12.03.2019 (копія сторінки журналу контрольного огляду додається).
Згідно з розрахунком вартості безоблікового спожитої електроенергії за актом №000050 від 12.03.2019 сума недоврахованої електроенергії становить 20078,07 грн.
Вищезазначений протокол №1264 від 24.04.2019 разом з розрахунком вартості безобліково спожитої електроенергії за актом №000050 від 12.03.2019, рахунком на оплату №2173_04-19 від 24.04.19 було отримано під особистий підпис представником КП ЖЕК-13 Марковим М.В, який був присутнім на засіданні комісії.
КП ЖЕК-13 недовраховану електроенергію у сумі 20078,07 грн. не оплатило, у зв`язку з чим АТ Чернігівобленерго звернулось до господарського суду першої інстанції з позовом у цій справі та просить стягнути з КП ЖЕК-13 вартість недоврахованої електроенергії у сумі 20078,07 грн.
Колегія суддів апеляційної інстанції зважаючи на посилання апеляційної скарги про те, що КП ЖЕК-13 є управителем багатоквартирного будинку та не є споживачем електричної енергії зауважує, що місцевим господарським судом з цього приводу доцільно відзначено КП ЖЕК-13 таке.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління, а також визначення основних засад організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюється чинним законодавством України, зокрема Законами України Про житлово-комунальні послуги , Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №13 від 02.02.2009.
Згідно із п. 1 статті 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку.
Відповідно до ч. 1 сатті 11 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.
Стаття 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги визначає, що управитель - це особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.
За визначенням статті 1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку співвласник багатоквартирного будинку - це власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; спільне майно багатоквартирного будинку - це приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджу вальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Водночас, апеляційний господарський суд зважаючи на доводи апеляційної скарги відзначає, що під час розгляду справ у порядку господарського судочинства обов`язок доказування покладається як на позивача, так і на відповідача. При цьому, доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (зазначена позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 31.08.2020 у справі №922/3582/19).
Суд зауважує, що одним з основних принципів господарського судочинства є принцип змагальності.
Названий принцип полягає в тому, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається на підтвердження чи заперечення вимог.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.11.2019 у справі №902/761/18).
Таким чином, позивач, стверджуючи про існування певної обставини подає відповідні докази, а відповідач може спростувати цю обставину, подавши власні докази. Про перевагу однієї позиції на іншою суд і виносить власне рішення (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.10.2019 зі справи №917/1307/18).
Отже, під час судового провадження суд оцінює подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, і, оскільки оптимальним стандартом доказування є аргументи, викладені сторонами, то через призму наданих доказів суд приймає рішення (зазначеної позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 20.08.2020 у справі №914/1680/18).
Відтак, КП ЖЕК-13 стверджуючи, що не є споживачем електричної енергії за спірним договором (на думку відповідача, споживачами електричної енергії є інші (фізичні) особи), мав би надати відповідні належні докази, які б підтверджували такі його твердження та в свою чергу спростовували доводи позивача.
Щодо поданої КП ЖЕК-13 до господарського суду першої інстанції заяви про застосування позовної давності, яку обґрунтовано тим, що застосовані позивачем нарахування у протокольному рішенні є штрафною санкцією, колегія суддів зазначає таке.
Для окремих видів вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність: скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю.
Позовна давність в один рік застосовується, зокрема, до вимог: про стягнення неустойки (штрафу, пені) (стаття 258 ЦК України).
Позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частини 3, 4 статті 267 ЦК України).
Як зазначалося вище, нарахування за недовраховану електроенергію позивач провів на підставі договору та є платою за поставлену електричну енергію. Розмір нарахування за недовраховану електроенергію визначається згідно з ПКЕЕ та відповідно до Методики за встановленими нею формулами. Пунктом 1.2 ПКЕЕ збитки (з вини споживача) визначено як витрати, недоотримана вигода (за винятком доходу від реалізації недоврахованої електричної енергії) постачальника електричної енергії або електропередавальної організації (основного споживача), яких вони зазнали внаслідок пошкодження електроустановок через зловмисну чи недбалу діяльність споживача (субспоживача) або інших осіб, та вартість робіт і послуг, необхідних для відновлення електроустановок та електропостачання. Звідси нарахування за недовраховану електроенергію, здійснювані електропередавальною організацією, не є збитками у розумінні законодавства про електроенергетику. Підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред`явлення претензії порушнику зобов`язання (стаття 237 ГК України). З викладеного вбачається, що оперативно-господарські санкції можуть полягати в односторонній відмові від господарського зобов`язання (повністю або частково) або в односторонній зміні його умов. Оперативно-господарські санкції застосовуються відповідною особою - стороною зобов`язання в односторонньому порядку, а їх перелік та порядок вжиття визначаються виключно положеннями договору, укладеного між сторонами. Мета застосування зазначених санкцій - припинення або запобігання повторенню порушень зобов`язання шляхом оперативного впливу на правопорушника. Оперативно-господарські санкції застосовуються виключно за рішенням управненої сторони й спрямовані на корегування подальшої поведінки порушника господарського зобов`язання в майбутньому. Одностороннє визначення однією стороною господарського зобов`язання розміру боргу іншої сторони зазначеному не відповідає. Отже, ані нарахування вартості недоврахованої електричної енергії, ані рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення ПКЕЕ, не є оперативно-господарською санкцією.
Така позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2020 у справі №910/17955/17.
Відтак, місцевим господарським судом дана належна оцінка поданій КП ЖЕК-13 заяві про застосування позовної давності і колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком про відсутність підстав для її задоволення.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови.
Статтею 5 ЦК України встановлено, що акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
19.04.2018 набрав чинності Кодекс систем розподілу, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №310 від 14.03.2018.
Відповідно до положень абз. 1, 22, 23 п. 13 розділу XVII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про ринок електричної енергії від 13.04.2017 № 2019-VIII (зі змінами, внесеними згідно із Законом України №2628-VIII від 23.11.2018) під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб`єкт господарювання повинен до 01.01.2019 вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб`єктів господарювання. У разі відокремлення оператор системи розподілу є правонаступником в частині прав та обов`язків: пов`язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та із провадженням діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.
Згідно із постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) "Про видачу ПАТ "Чернігівобленерго" ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом" №1434 від 13.11.2018, ПАТ "Чернігівобленерго" (код ЄДРПОУ 22815333) видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Чернігівської області та м. Славутич Київської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) ПАТ "Чернігівобленерго", та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно із законодавством). Згідно з п. 4 ця постанова набирає чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набирають чинності з 01.01.2019.
За змістом пункту 2 зазначеного нормативного акту постановлено: анулювати з 01.01.2019 ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
Згідно із п. 3 зазначеної постанови ПАТ Чернігівобленерго зобов`язано зокрема: - до 01.01.2019 забезпечити завершення організаційних заходів, пов`язаних з анулюванням ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та провадженням діяльності за ліцензією з розподілу електричної енергії, зокрема, але не виключно; - до 01.01.2019 року укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії зі споживачами, електроустановки яких приєднані до системи розподілу електричної енергії ПАТ Чернігівобленерго , та договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії з електропостачальниками, які мають намір здійснювати діяльність з постачання електричної енергії таким споживачам, із відкладальною умовою набрання ними чинності з 01.01.2019.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 14.03.2018 №312, яка набрала чинності 19.04.2018, затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ).
Відповідно до п. 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно з п.п. 2, 6 Постанови №312 укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
До укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.
Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
Відтак АТ Чернігівобленерго є оператором системи розподілу електричної енергії.
Згідно з п.п. 2.1.4, 2.1.6 ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Отже з 01.01.2019 КП ЖЕК-13 приєдналось до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах раніше укладеного договору про постачання електричної енергії №149-Т/18 від 05.04.2018, про що свідчить заява-приєднання до договору №149-ТР/19 від 15.02.2019. Укладений сторонами договір про постачання електричної енергії №149-Т/18 від 05.04.2018 продовжує свою дію у частині регулювання відповідних відносин.
КП ЖЕК-13 не заперечило ні факту укладення з АТ Чернігівобленерго договору про постачання електричної енергії №149-Т/18 від 05.04.2018, ні факту приєднання до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах раніше укладеного договору про постачання електричної енергії №149-Т/18 від 05.04.2018.
Взаємовідносини, які виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії) регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою НКРЕКП 14.03.2018 №312.
Відповідно до п. 1.1 Правил, останні регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Правилами ПРРЕЕ надано визначення споживача електричної енергії - це фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Відповідно до п. 1.2.7 ПРРЕЕ постачання електричної енергії здійснюється електропостачальником на підставі договору про постачання електричної енергії споживачу, який розробляється електропостачальником на основі Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу та укладається в установленому цими Правилами порядку.
Заперечуючи проти позовних вимог КП ЖЕК-13 вказує, що рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 15.02.2019 №58 Про призначення управителя багатоквартирного будинку відповідача було визначено управителем багатоквартирного будинку у м. Чернігові, вул. Партизанська, 51, а також з управителем від імені співвласників багатоквартирних будинків укладено договір про надання послуг з управління.
Відповідно до умов договору про постачання електричної енергії №149-Т/18 від 05.04.2018 саме КП ЖЕК-13 виступає споживачем. Публічний договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, складений на базі вказаного договору. Отже КП ЖЕК-13 відповідно до умов вказаних договорів зобов`язаний утримувати електроустановки у належному технічному стані, не допускати порушення Правил та несе відповідальність за невиконання або неналежне виконання взятих на себе зобов`язань.
Відповідно до умов п. 6.2. типового договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії споживач, зокрема, зобов`язаний:1)виконувати умови цього договору; 2) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів; 3)невідкладно повідомляти Оператора системи про недоліки в роботі вузла вимірювання; 4) узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; 5) забезпечувати доступ представникам Оператора системи, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки; 9) у разі, якщо споживач є власником засобу вимірювання, виконувати обґрунтовані вимоги Оператора системи щодо приведення засобу вимірювання в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.
За визначенням п. 1.1.2 ПРРЕЕ необлікована електрична енергія - це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але неврахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.
Згідно з ч.ч. 1, 2 статті 77 Закону України Про ринок електричної енергії учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Відповідно до п. 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору; не допускати без облікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача. У разі відмови споживача або представника споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб. Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням (п. 8.2.5 ПРРЕЕ).
Як зазначалося вище, у акті про порушення №000050 від 12.03.2019 встановлено порушення споживачем (КП ЖЕК-13 ) вимог п. 5.5.5 пп.20 ПРРЕЕ не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи у разі виявлення безоблікового користування електричної енергії від технологічних електричних мереж споживача. Місце безоблікового підключення виявлено на сходовій клітині четвертого поверху четвертого під`їзду в етажному електрощитку. Місце самовільного підключення демонтовано .
Акт про порушення №000050 від 12.03.2019 за своєю формою і змістом відповідає вимогам законодавства, містить опис виявленого порушення із посиланням на відповідні положення спеціальних нормативно-правових актів у цій галузі, містить посилання на фото і відеофіксацію. До акту додано схему підключення електроустановок відповідача, на якій є підписи чотирьох представників постачальника електричної енергії та підпис представника споживача Маркова М.В. проте, що він ознайомлений з актом про порушення.
При складанні вказаного акту про порушення був присутній уповноважений представник споживача - Марков М.В., яким цей акт підписано без будь-яких зауважень та заперечень.
Наведеним спростовуються доводи КП ЖЕК-13 , що акт про порушення від 12.03.2019, який складається у відповідності до вимог п.8.2.5 ПРРЕЕ, не містить необхідних параметрів, які характеризують електроустановку споживача.
Згідно з п. 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, затвердженої реглятором, та розразункові документи для оплати необлікованої електричної ененргії та/або збитків.
Вбачається, що у акті про порушення №000050 від 12.03.2019, підписаному уповноваженою особою відповідача - Марковим М.В., зазначено про те, що засідання комісії відбудеться 20.03.2019 за адресою: м. Чернігів вул. Ціолковського, 20, 14:00.
Крім того, матеріали справи свідчать про те, що засідання комісії відкладалося у зв`язку з поданими запереченнями КП ЖЕК-13 , що підтверджено протоколами №1210 від 27.03.2019, №1231 від 10.04.2019.
24.04.2019 у присутності представника КП ЖЕК-13 Маркова М.В було проведено засідання комісії апарату управління АТ "Чернігівобленерго" з розгляду акту про порушення №000050 від 12.03.2019, яке оформлено протоколом №1264 від 24.04.2019 та прийнято рішення про нарахування недоврахованої електроенергії за актом №000050 від 12.03.2019, згідно із п.2.9 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією.
Таким чином, АТ Чернігівобленерго було дотримано вимоги ПРРЕЕ щодо повідомлення КП ЖЕК-13 про час та місце проведення засідання комісії щодо розгляду акту про порушення.
Відповідно до частини 1 статті 237 ГК України підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред`явлення претензії порушнику зобов`язання.
Згідно з частиною 2 статті 237 ГК України у разі незгоди із застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду із заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.
Оскільки у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази оскарження відповідачем рішення комісії з розгляду акта про порушення №000050 від 12.03.2019, оформленого протоколом засідання комісії №1264 від 24.04.2019, відтак рішення засідання комісії енергопостачальника від 24.04.2019 з розгляду акта про порушення №000050 від 12.03.2019, оформлене протоколом засідання комісії №1264 від 24.04.2019 є чинним та обов`язковим для виконання.
У відповідності з пп. 7 п. 2.1. Методики, ця Методика застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ та в разі виявлення порушень ПКЕЕ, зокрема підключення до електричної мережі, що не є власністю енергопостачальника, електроустановок, струмоприймачів або електропроводки поза розрахунковими приладами обліку електричної енергії без порушення схеми обліку.
У разі виявлення у споживача порушень, зазначених у пп. 7 п. 2.1. Методики, розрахунковий добовий обсяг споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення, розраховується за формулою 2.7. Методики (п. 2.9. Методики).
Актом про порушення №000050 від 12.03.2019 встановлено порушення споживачем, відповідальність за яке передбачено пп. 7 п. п.1. Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією.
Відповідно до п. 1.2. Методики вона застосовується постачальником електричної енергії за регульованим тарифом (електропередавальною організацією) (далі - енергопостачальник) при визначенні обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення правил користування електричною енергією та/або виявлення фактів крадіжки електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без приладів обліку.
Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають до застосування у спірних правовідносинах, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду, що факт споживання КП ЖЕК-13 електричної енергії без приладів обліку є підтвердженим, АТ Чернігівобленерго належним чином оформило акт про порушення та правильно застосувало формулу розрахунку вартості недорахованої електроенергії відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої наказом НКРЕ від 04.05.2006 №562.
Згідно з розрахунком кількості недоврахованої електроенергії за актом про порушення №000050 від 12.03.2019, складений за період з 15.11.2018 по 12.03.2019, сума нарахувань склала 20078,07 грн. Доказів оплати виставленого АТ Чернігівобленерго рахунку на суму 20078,07 грн. КП ЖЕК-13 не надало.
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча п. 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Згідно з пунктом 1) частини 1 статті 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (стаття 276 ГПК України).
Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають до застосування у спірних правовідносинах, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та для скасування рішення місцевого господарського суду.
Судові витрати.
У зв`язку з відсутністю підстав для задоволення апеляційної скарги витрати за подання апеляційної скарги у відповідності до статті 129 ГПК України покладаються на апелянта.
Керуючись статтями 74, 129, 269, 275, 276, 281-284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства "ЖЕК-13" Чернігівської міської ради на рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2020 у справі №927/665/20 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2020 у справі №927/665/20 залишити без змін.
Справу №927/665/20 повернути до Господарського суду Чернігівської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту за наявності підстав, передбачених у п. 2 ч. 3 статті 287 ГПК України.
Головуючий суддя О.В. Попікова
Судді О.О. Євсіков
Б.О. Ткаченко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2020 |
Оприлюднено | 30.12.2020 |
Номер документу | 93870699 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Попікова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні