Рішення
від 22.12.2020 по справі 914/2538/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.12.2020 справа № 914/2538/20

За позовом: Першого заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області, м. Миколаїв Львівської обл.,

в інтересах держави в особі позивача 1: Львівської обласної державної адміністрації, м.Львів,

позивача 2: Перемишлянської районної державної адміністрації, м.Перемишляни Львівської обл.,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Терраполіс , с.Липівці Перемишлянського р-ну Львівської обл.,

про: повернення земельної ділянки.

Суддя Козак І.Б.

При секретарі Пришляк Ю.

Представники:

Прокурор: Леонтьєва Н.Т.,

Позивач 1: Махник А.І. - представник за довіреністю,

Від позивач 2: Андрухів О.В. -представник за довіреністю,

Від відповідача: не з`явився.

На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Першого заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі позивача 1: Львівської обласної державної адміністрації , позивача 2: Перемишлянської районної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю Терраполіс про звільнення земельної ділянки.

Ухвалою суду від 06.10.2020 р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та підготовче судове засідання призначено на 03.11.2020 р. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суду по даній справі. Ухвалою суду від 01.12.2020р. закрито підготовче провадження, призначено розгляд справи по суті на 22.12.2020р.

Правова позиція прокурора.

У судове засідання 22.12.2020р. прокурор з`явився, заявлені позовні вимоги підтримав. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідач, втративши спеціальний дозвіл на користування надрами від 10.04.2009р. №4962, зобов`язаний повернути отриману в оренду земельну ділянку за договором оренди. Втрата дозволу відповідачем підтверджена у постанові Верховного Суду України від 14.11.2019р. у справі №813/2018/15, адміністративне провадження №К/9901/7488/18.

Попередній розрахунок суми судових витрат, які прокурор поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи становить:

- 2102,00грн. - сума сплаченого судового збору.

Правова позиція позивача 1 .

Представник позивача 1 у судове засідання 22.12.2020р. з`явився, усно підтримав заявлені прокурором позовні вимоги.

Правова позиція позивача 2 .

Представник позивача 2 у судове засідання 22.12.2020р. не з`явився, у заяві від 17.11.2020р. підтримав заявлені прокурором позовні вимоги, просив розглядати справу за відсутності представника Перемишлянської РДА.

Правова позиція відповідача.

Представник відповідача у жодне судове засідання не з`явився, відзиву на позов не подав. Враховуючи обмеженість процесуальних строків розгляду цієї справи, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача та його відзиву на позов, в порядку статті 178 ГПК України, за наявними у справі доказами.

Обставини справи.

Розпорядженням Голови Львівської обласної державної адміністрації №497/0/5/-! 1 від 01.06.2011 Про передачу в оренду земельної ділянки :

1. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ Терраполіс під розробку кар`єру глинистої сировини площею 7,3329 га пасовищ із земель запасу на території Липовецької сільської ради Перемищлянського району;

2. Переведено земельну ділянку площею 7,3329 га із земель запасу сільськогосподарського призначення в категорію земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та інщого призначення;

3. Надано ТзОВ Терраполіс земельну ділянку під розробку кар`єру глинистої сировини площею 7.3329 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та інщого призначення в оренду терміном на 18 (вісімнадцять) років на території Липовецької сільської ради Перемищлянського району Львівської області.

Розпорядженням Голови Перемищлянської районної державної адміністрації № 196 від 23.03.2012 Про встановлення розміру орендної плати за землю встановлено річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки, яка підлягає передачі в оренду ТзОВ Терраполіс в розмірі З відсотків від нормативно-грощової оцінки земельної ділянки.

Розпорядженням Голови Перемищлянської районної державної адміністрації №651 від 18.09.2012 Про укладення договору оренди землі з товариством з обмеженою відповідальністю Терраполіс під розробку кар`єру глинистої сировини на території Липовецької сільської ради (п.1) надано дозвіл на укладення з ТзОВ Терраполіс договору оренди земельної ділянки загальною площею 7.3329, розтащованої за межами населених пунктів Липовецької сільської ради Перемишлянського району Львівської області, під розробку кар`єру глинистої сировини на період дії спеціального дозволу на користування надрами до 10.04.2029 (із врахуванням описки).

На виконання вищевказаних розпорядчих документів, 24.09.2012 Перемишлянською районною державною адміністрацією (Орендодавець) з однієї сторони та ТзОВ Терраполіс (Орендар) з іншої сторони укладено Договір оренди землі (далі - Договір). Згідно п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер: 4623388900:06:000:0070, загальною площею 7.3329 га.

Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1364117. 00 гри (один мільйон триста шістдесят чотири тисячі сто сімнадцять гривень).

Пунктом 8 Договору передбачено, що договір укладено на період дії спеціального дозволу на користування надрами до 10.04.2029 року.

Земельна ділянка передається в оренду для розробки кар`єру глинистої сировини.

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення переводяться в категорію земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Однією з підстав припинення дії Договору передбачено закінчення строку, на який його укладено.

Невід`ємною частиною Договору є Акт прийому-передачі земельної ділянки, у відповідності до змісту якого Орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, яка розташована за адресою : Львівська область, Перемишлянський район, Липовецька сільська рада (за межами населеного пункту), загальною площею 7.3329 га, стан земельної ділянки - добрий .

Зазначений Договір зареєстрований в Управлінні Держкомзему у Перемишлянському районі 05.10.2012 за №462330004001305.

Золочівською місцевою прокуратурою проведено моніторинг судових рішень,

розміщених на Офіційному веб-порталі Судова влада України та встановлено, що в квітні 2015 року Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра, позивач) звернулася з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Терраполіс" (далі - Товариство, ТОВ "Терраполіс", відповідач), в якому просила припинити право відповідача на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу від 10.04.2009 №4962, наданого Товариству з метою видобування суглинків та глини ділянки №1 Липовецького родовища.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 05.08.2015 позов задоволено повністю: застосовано заходи реагування щодо державного нагляду (контролю), дозвільної системи у сфері господарської діяльності, щляхом припинення права ТзОВ "Терраполіс» користування надрами на підставі спеціального дозволу на користування надрами від 10.04.2009 №4962, наданого з метою видобування суглинків та глини ділянки №1 Липовецького родовища.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 09.02.2016 рішення суду першої інстанції скасовано й відмовлено у задоволенні позову. Не погодившись із наведеним вище рішенням суду апеляційної інстанції, Держгеонадра подано касаційну скаргу, яка Судом задоволена (Постанова Верховного Суду від 14.11.2019, справа №813/2018/15, адміністративне провадження №К/9901/7488/18).

Листом №1050/50.4-13 від 21.05.2020р. Головне управління ДПС у львівській області повідомило прокуратуру про стан сплати орендної плати за користування земельною ділянкою площею 7,3329га на території Липовецької сільської ради за 2019р. та станом на 21.05.2020р.

Листом від 16.06.2020р. прокуратура зверталася зі запитом до Перемишлянської РДА про надання інформації щодо фактичного користування орендарем (відповідачем у цій справі) спірною земельною ділянкою.

У відповідь на цей запит позивач 2 повідомив прокурора про відсутність інформації щодо фактичного землекористування спірною ділянкою ТзОВ Терраполіс .

Листом від 10.06.2020р. Золочівська місцева прокуратура зверталася до Львівської облдержадміністрації про надання інформації щодо фактичного повернення спірної земельної ділянки від відідповідача.

Листом від 30.07.2020р. Золочівська місцева прокуратура повідомила Перемишлянську РДА та ЛОДА про звернення з позовом до суду про повернення спірної земельної ділянки від ТОВ Терраполіс .

Станом на дату прийняття рішення відсутні докази повернення відповідачем спірної земельної ділянки.

Оцінка суду.

Щодо правомірності звернення прокурора з даним позовом до суду.

Згідно зі статтею 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якоговіднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Згідно з ч. 4 ст.53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до п. п. З, 4, 5 рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів, в їх основі завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (зокрема, економічних, соціальних) дій, програм, спрямованих на гарантування її економічної безпеки, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо; інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді; із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах; поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6, 7, 13 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Верховний суд в постанові від 08.02.2019 у справі №915/20/18 зазначає, що інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також захист прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і державні органи .

Статтями 7, 140, 142 Конституції України та ст. ст. 16, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, функціонування якого гарантується державою, є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Згідно зі ст. 26, ст. 33 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 12 Земельного кодексу України до компетенції сільських, селищних, міських рад, та їх виконавчих органів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, зокрема розпорядження землями територіальних громад, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охоронною земель, вирішення земельних спорів та інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Таким чином, прокурором доведено під ставність для представництва інтересів держави в особі Львівської міської ради шляхом подання позову оскільки ЛОДА та Перемишлянською РДА, як уповноваженими органами, не вжито належних заходів з метою повернення земельної ділянки.

Щодо правової підстави для повернення земельної ділянки, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Кодексу України про надра, надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.

Згідно із статтею 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до статті 15 Кодексу України про надра, надра надаються у постійне або тимчасове користування. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Згідно із статтею 18 Кодексу України про надра, надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.

Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Відповідно до п. 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Відповідно до статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: якщо відпала потреба у користуванні надрами; закінчення встановленого строку користування надрами; припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Спеціальний дозвіл на користування надрами, виданий ТзОВ Терраполіс , є скасованим.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Частиною 1 статті 15 Закону України Про оренду землі визначено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Спірна земельна ділянка одержана відповідачем на підставі договору оренди землі від 24.09.2012р. Відповідно до пункту 8, цей договір укладено на період дії спеціального дозволу на користування надрами до 10.04.2029р. Оскільки цей дозвіл на користування надрами відповідачу скасований, суд констатує закінчення строку дії договору оренди від 24.09.2012р. та відсутність правових підстав для користування ТзОВ Терраполіс орендованою земельною ділянкою . Враховуючи наведене, заявлені позовні вимоги є правомірними та підлягають задоволенню повністю.

Судові витрати.

Щодо стягнення судових витрат, то сплачений судовий збір в силу вимог ст. 129 ГПК України покладається на відповідача, оскільки спір виник з його вини.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 129, 219-221, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Терраполіс (адреса: 81230, Львівська обл., Перемишлянський район, село Липівці, вул. Миру, будинок 2, ідентифікаційний код: 35602877) повернути земельну ділянку площею 7.3329 га (кадастровий номер: 4623388900:06:000:0070), що розташована за межами населених пунктів Липовецької сільської ради Перемишлянського району Львівської області, Львівській обласній державній адміністрації (79008 м.Львів, вул. Винниченка, 18, код ЄДРПОУ: 00022562) у стані, не гіршому у порівнянні з тим, у якому ним її одержано.

3. Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю Терраполіс (адреса: 81230, Львівська обл., Перемишлянський район, село Липівці, вул. Миру, будинок 2, ідентифікаційний код: 35602877) на користь прокуратури Львівської області (отримувач: прокуратура Львівської області, код ЄДРПОУ 02910031, банк платника Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок № 35211093000774, код класифікації видатків бюджету 2800) 2' 102,00 грн. судового збору, сплаченого за подання до Господарського суду Львівської області позовної заяви немайнового характеру.

4. Відповідно до ч. 1 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. Апеляційну скаргу на рішення суду можна подати в порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.

6. Інформацію у справі, яка розглядається, можна отримати за такою веб-адресою: http://lv.arbitr.gov.ua.

Повний текст рішення складено та підписано 29.12.2020р.

Суддя І.Б. Козак

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення22.12.2020
Оприлюднено30.12.2020
Номер документу93872172
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2538/20

Ухвала від 25.02.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 16.02.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 10.02.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 03.02.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Рішення від 22.12.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 01.12.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 24.11.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 03.11.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 06.10.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні